إیمان ملیكي2024-04-152024-04-152015http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/4562تهدف هذه الدراسة إلى عرض كيفية توظيف المكون الكرنفالي في رواية (الحمار الذهبي) للروائي لوكيوس أبوليوس، وتتبع آليات اشتغاله في بنية الخطاب الروائي وفق معطيات ميخائيل باختين. إن رواية (الحمار الذهبي) من أوفر الروايات عرضاً لأشكال التعبير الشعبي، وبخاصة الموقف الكرنفالي وطقوسه، الذي يعتبر من أهم المفاهيم التي بلورها باختين في إطار حديثه عن التطور النوعي للرواية كجنس أدبي. لذا سنكشف في هذا البحث عن الأنساق الكرنفالية التي مررها الكاتب في سياق النص، ونبين المآرب المتوخاة من إدخال الحمولة الكرنفالية إلى النص الروائي. ومن هذا المنطلق جاءت خطة البحث مرتسمة من خلال ثلاثة عناصر، تناول العنصر الأول مبدأ إشاعة روح الكرنفال، وقد انتخبت مشاهد الضحك كعينة للدراسة لحضورها المهيمن داخل الخطاب الروائي، ومن ثم تم الانتقال إلى مبدأ التكافؤ بين الأضداد وتناولت الدراسة هذا العنصر من خلال التناوب والتبديل، والتعارض، وفي العنصر الأخير عولج مبدأ عدم الكلفة من خلال التوفيقية، والسخرية الرمزية. وخلص البحث إلى مجموعة من النتائج، منها أن رواية (الحمار الذهبي) فضلا عن طابعها العجائبي كما هو مدروس عنها بكثرة فإنها تشتمل على حضور فاعل للمكون الكرنفالي، والذي لا يقل حضوره أهمية وقيمة عن الأول، بل إن الأنساق الكرنفالية فيها كشفت عن واقع يتعذر على الخطاب العادي الكشف عنه، وذلك من خلال السخرية من الواقع ومن الخطاب السلطوي، ومحاولة كسر المألوف والخروج عن الخط الاعتيادي للحياة. Summary : The study aims to show how to employ the carnival component in the novel Golden donkey of the novelist – Lucius Apeleius and follows the mechanics of his work in the structure of the narrative speech according to the data of Mikhail Bakhtine. The Golden donkeys novel is one of the most abundant novels of popular expressions especially the situation of the carnival and its rituals which is one of the most important concepts that Bakhtine has crystallized in the context of the qualitative evolution of the novel as a literary race. So we will find out in this research for the carnival patterns passed by the writer in the context of the text and we show the targets to insert the payload into the narrative text . On the basis of interest ,the research plan came out through three elements , in the first element it dealt with the principle of spreading the spirit of the carnival. The laughter scenes were selected as a sample of the study for its dominant presence within the narrative speech. And then got to : the principle of equivalence between opposites and the study dealt with this element through rotation and switching and conflict and in the last element was treated the principle of alienation through syncretism and symbolic irony. This research concluded with a set of results that the Golden donkeys novelas well as its magical character as it is much more thoughtful about it ,so it includes the presence of an actor for the carnival component and his presence is not less important and valuable than the first , but the carnival patterns revealed the reality that the normal speech couldnt detect . And that through the irony of reality , from the authoritarian speech, try to break the familiar and get out of the normal line of life.otherالكرنفال في رواية الحمار الذهبي وفق معطيات " ميخائيل باختينArticle