سعاد عون2024-03-042024-03-042023http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/3374ملخص: خضعت السيرة الذاتية لأشكال التجريب العديدة، فلم تعد سردا مرجعه الحقيقة فحسب؛ حين اخترقت الميثاق السيرذاتي الواقعي، وأبرمت عقدا مع المتلقي بميثاق مزدوج واقعي/ تخيلي؛ لتهبنا تخريجات جديدة للنص، لم يعد رهانها تقييد المرجع؛ بقدر ماصار رهانها تحريره وتصريفه جماليا . هذا ما سنعاينه بجلاء في بحثنا الموسوم " محكي الذات والتحرير التخييلي للمرجع " السيرتان " لسليم بركات* " . Abstract: The biography underwent many forms of experiment; it is not a narration with reality as its only reference, since it went beyond the realistic and biographical charter, and made a double pact (realistic/imaginative) with the audience, and gave us new text outcomes; its role is not to restrict the reference, as much as to liberate it and guide it This is what we will examine in our research entitled: The Self-Narration and fictional production ofreference .otherمحكي الذات والتحرير التخييلي للمرجع " السيرتان " لسليم بركاتThe Self-Narration and fictional production of reference. Case study « Assiratan » (The Two Biographies) by Salim BarakatArticle