نورالهدى زديرة - زليخة طراشت2024-09-232024-09-232020http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/6813مخلص: تسعى التعلیمیة بكل مواضیعها لتیسیر عملیة التعلم والتعلیم وذلك وفق تصورات ووجهات نظر علمیة مدروسة، فأفادت بذلك العدید من العلوم، وما الصرف إلى أحد هاته العلوم، وهذا ما أ ریناه من خلال بحثنا هذا تعلیمیة الصرف في مرحلة المتوسط فقد تطورت طرق تدریسه لتواكب هذا العصر، وتسهل في عملیة إكسابه واكتسابه، لكن ما لاحظناه من خلال هذه الد ا رسة وهذا البحث أن حظ الصرف قلیل جدا إذا ما قورن بالنحو والاهتمام به لیس بالقدر الكافي الذي یعطیه حقه وینصفه من الب ا رمج السنویة، هذا ما جعل المتعلمین یهملون الجانب الصرفي، لتركیزهم على الجانب النحوي تارة واعتبارهما علم واحد تارة أخرى. Abstract : The Education seeks with all its subjects to facilitate the learning and teaching process according to thoughtful scientific perceptions and viewpoints, so many sciences have reported this, and what is the exchange of one of these sciences, and this is what we saw through our research this purely educational in the intermediate stage as its teaching methods have evolved to keep pace with this era, and facilitate In the process of acquiring and acquiring it, but what we have noticed through this study and this research is that the luck of spending is very little when compared to grammar and attention to it is not enough to give it its right and fair it from the annual programs, this is what made the learners neglect the morphological aspect, because they focus on the grammatical aspect at times and consider them One flag at another time.otherتعلیمیة الصرف العربي في مرحلة المتوسط (السنة الثانیة متوسط نموذجا)Thesis