بوزيدي سارةبخوش هدىتحت اشراف د . عظيمي دلال2024-06-132024-06-132023http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/5508ملخص: تهدف الدراسة إلى إبراز دور تمكين العاملين في تحسين الخدمة العمومية حيث يكمن تمكين العاملين في إعطاء العاملين في المؤسسات الاستقلالية والتدريب والمعرفة والأدوات والموارد والسلطة اللازمة لاتخاذ القرارات واستخدام مهارا تهم الشخصية والتنظيمية بشكل فعال في سبيل تحسين أدائهم وتحقيق أهداف المؤسسة . يتضمن ذلك توفير التدريب المستمر، ودعم الابتكار، والتركيز على التعاون والقيادة الفعالة ، وتقديم التقييمات والمشاورات الفنية والاستجابة للاحتياجات العاملين . حيث يعتبر تمكين العاملين طريقة فعالة لتعزيز الثقة والولاء والارتباط للمؤسسة والمساهمة في تحسين الأداء المؤسسة و المساهمة في تحقيق أهداف المؤسسة بأقصى درجة من الفعالية و أقل الخسائر الممكنة والحفاظ على الموظفين الموهوبين الذين يقدمون لازدهار المؤسسة . تطلب تحسين الخدمة العمومية جهودًا متواصلة وشاملة، وهو أمر يهدف إلى تعزيز الشفافية والكفاءة في الحكومة، وتحسين حياة المواطنين حيث اتجهت الجزائر ,خلال السنوات الأخيرة الى التحسين في تقديم الخدمات في المؤسسات العمومية من أجل تلبية رغبات المواطنين و تقليل من مظاهر البيروقراطية و الفساد الإداري يشير تحسين الخدمة العمومية إلى جهود الدولة لتحسين جودة وفعالية الخدمات التي يحصل عليها المواطن من الحكومة. يتضمن ذلك الأعمال المتعلقة بتحسين التواصل بين الحكومة والمواطنين، وتحديث التكنولوجيا المستخدمة في تقديم الخدمات، وتحسين التدريب والتطوير للعاملين في الخدمات الحكومية، وتسهيل الوصول إلى الخدمات بطرق أكثر فعالية وسهولة. جاءت هذه الدراسة للوقوف على دور تمكين العاملين في تحسين الخدمة العمومية بمؤسسة الجزائرية للمياه ,وقد تم جمع البيانات و المعلومات المتعلقة بالبحث من خلال تصميم استبيان و توزيعه على عينة ضمت 03 فرد و من خلال استعمال عدة وسائل إحصائية كانت أبرز النتائج التي توصلنا اليها وجود علاقة إحصائية بين تمكين العاملين و تحسين الخدمة العمومية في مؤسسة الجزائرية للمياه, توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين تمكين العاملين و المتغيرات الشخصية في مؤسسة الجزا ئرية للمياه. Summary: The study aims to highlight the role of empowering employees in improving public service. Empowering employees involves providing independent institutions with training, knowledge, tools, resources, and necessary authority to make decisions and effectively utilize their personal and organizational skills to enhance their performance and achieve organizational goals. This includes providing continuous training, supporting innovation, focusing on collaboration and effective leadership, providing evaluations and technical consultations, and responding to the needs of employees. Empowering employees is considered an effective way to enhance trust, loyalty, and commitment to the organization, contribute to improving organizational performance, and achieve organizational goals with maximum effectiveness and minimal possible losses while retaining talented employees who contribute to the prosperity of the institution. Improving public service requires continuous and comprehensive efforts aimed at enhancing transparency and efficiency in the government and improving the lives of citizens. In recent years, Algeria has focused on improving service delivery in public institutions to meet the citizens' demands and reduce bureaucratic practices and administrative corruption. Improving public service refers to the state's efforts to enhance the quality and effectiveness of services provided to citizens by the government. This includes activities related to improving communication between the government and citizens, updating the technology used in service delivery, improving training and development for government service providers, and facilitating access to services in a more effective and convenient manner. This study was conducted to explore the role of empowering employees in improving public service in the Algerian Water Corporation in the Khenchela unit. Data and information related to the research were collected through the design of a questionnaire distributed to a sample of 30 individuals and by using various statistical methods. The key findings of the study indicate a statistically significant relationship between empowering employees and improving public service in the Algerian Water Corporation. There is also a statistically significant relationship between empowering employees and personal variables within the Algerian Water Corporation.otherADE دور تمكين العاملين في تحسين الخدمة العمومية : دراسة حالة الجزائرية للمياه خنشلةمذكرة مقدمة ضمن متطلبات نيل شهادة الماسر في التسيير العموميThesis