عبد السالم كرفاصإشراف الأستاذة : د/ راضيـة لبرش2024-06-302024-06-302024http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/5564الملخص : تهدف هذه الدراسة الموسومة بـ : العمل الموازي للأستاذ الجامعي و تأثيره على الأداء البيداغوجي- المحاماة أنموذجا - ، إلى التعرف على مدى تأثير ممارسة الأستاذ الجامعي للعمل الموازي على أدائه البيداغوجي . و قد أنجزت الدراسة بكلية الجقوق و العلوم السياسية بجامعة خنشلة .و اعتمدنا على المنهج الوصفي و أسلوب المسح الشامل . و قد توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج أهمها : وجود علاقة ارتباطية بين العمل الموازي للأستاذ الجامعي و أدائه البيداغوجي * تأثير العمل الموازي كان سلبيا على الأداء البيداغوجي للأستاذ الجامعي في مجال التدريس* تأثير العمل الموازي كان بصورة إيجابية على أدائه البيداغوجي في كل من مجال البحث العلمي و مجال الإشراف * و خرجنا بتوصيات يمكن أن تساهم في تحسين مستولى الأداء البيداغوجي للأستاذ الجامعي من أجل المساهمة الفعالة في تنمية الجامعة الجزائرية و تنمية المجتمع فالارتقاء بمستوى الأداء البيداغوجي للأستاذ الجامعي هو أحد روافد التنمية المستدامة التي تنشدها كل المجتمعات . و في الختام تجدر الإشارة إلى أن هذا البحث يفتح الباب أمام المزيد من الدراسات في نفس الموضوع ، خصوصا و أن آفاق البحث ما تزال مفتوحة في هذا المجال الخصب . abstract : This study, titled: Parallel work for a university professor and its impact on his pedagogical performance - Lawyering as a model - aims to identify the extent of the impact of a university professor’s practice of parallel work on his pedagogical performance. The study was completed at the Faculty of Law and Political Science at the University of Khenchela, and we relied on the descriptive approach and the comprehensive survey method. The study reached a number of results, the most important of which are: There is a correlation between the parallel work of a university professor and his pedagogical performance. The impact of parallel work was negative on the pedagogical performance of the university professor in the field of teaching. The impact of parallel work was positive on his pedagogical performance in both the field of scientific research and the field of supervision. We came up with recommendations that could contribute to improving the pedagogical performance of university professors in order to: Effective contribution to the development of the Algerian university and community development by raising the level of the professor’s pedagogical performance The university is one of the tributaries of sustainable development that all societies seek. In the end, it should be noted that this research opens the door to more studies on the same topic. Especially since the horizons of research are still open in this fertile field.-العمل الموازي للأستاذ الجامعي وتأثيره على الأداء البيداغوجي - المحاماة أنموذجامذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر شعبة : علم الاجتماع ،تخصص : علم اجتماع تنظيم و عملThesis