بوزيان شيماء - رغيس فايزة2024-07-092024-07-092024http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/5811ملخص: حققت التجربة الروائية الجزائرية انزياحا جماليا و فكريا عن السائد التقميدي، اذ تعمقت في الت ا رث والتاريخ من خلبل عممية الم ا رجعة و اليدم و التجاوز لمبناء التقميدي، فمثمت في ىذا الاطار ميدانا خصبا لد ا رسة ىذه المرجعيات . فنجد من الروائيين الج ا زئريين الذين خاضوا في غمار ىذا التجريب "عرعار محمد العالي" ، فحاولنا في عممنا تسميط الضوء عمى تجربتو الروائية وأىم أشكال التجريب التي تجمت في روايتو )مالا تذروه الرياح( و ذلك من خلبل تساؤلنا: ما التجريب؟ و ما خصائصو؟، و فيما تجمت أشكال التجريب في رواية مالا تذروه الرياح؟ كان اليدف من ىذه الد ا رسة معرفة التغي ا رت التي ط أ رت عمى فن الرواية عن طريق الروائي "عرعار محمد العالي" و كونو موضوع جديد لم يتطرق اليو الدارسون. Abstract : The Algerian novelist experience achieved an aesthetic and intellectual shift from the traditional norm, as it delved deeply into heritage and history through the process of reviewing, demolishing, and transcending the traditional structure. In this context, it represented a fertile field for studying these references. Among the Algerian novelists who delved into this experimentation is Arar Muhammad Al-Aali. In our work, we tried to shed light on his novelistic experience and the most important forms of experimentation that were evident in his novel (What the Winds Cannot Blown Away), through our question: What is experimentation? What are its characteristics? And what forms of experimentation were evident in the novel “What the Wind Cannot Blown Away”? The aim of this study was to know the changes that occurred in the art of the novel through the novelist “Arar Muhammad Al-Aali” and that it is a new topic that scholars have not addressed.otherالتجربة الروائية عند "عرعار محمد العالي" في رواية: "ما لا تذروه الرياحThesis