مونية مكرسي2024-02-272024-02-272016http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/2151الملخص: تسعى هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على التأسيس المعرفي للصورة، وتحديـد البدايات الأساسية لهـا. وفي سياق هذا الركن التأسيسي نقدم إضاءات أوليـة عـن عــالم الصورة وتاريخـه الـذي سماه المفكر الفرنسي "جـي ديــور" « مجتمع المشهد» أو « مجتمع الفرجة». إلى جانب الإشارة إلى أنواعها ( الصورة السينمائية، الصورة الإشهارية، الصورة الدعائية، الصورة الرقمية، ...). ويتمخض عن ذلك الحديث عن أهداف الصورة انطلاقا من مقولة "كونفشيوس الحكيم: « الصورة خير من ألف كلمة». هذه المعطيات وغيرها جعلت هذا العصر يُعرف بعصـر الصـورة، أو مـا يعـرف بالتفكير البصري، لطغيان ثقافـة الصـورة العينيـة علــى - حد تعبير "رولان بارت" على ثقافة القراءة والكتابة. Abstract : This study aims to contribute the founded knowledge of the image, and determine its basic beginnings. In the context of this constituent corner this search aims to submit the world’s of the image which he called the French thinker “Guy Debord” society of the scene or society of the spectacle. And addressed to the types of image ( cenima image, advertising image, digital image). Based on the argument of “Confucius”« the picture is better than a thousand words». These cornerstones and other made this era “era image”, or what is known as visual thinking, because of the control of the culture’s kind in the words of “Roland Barthes” on reading and writing culture.otherتحديد البدايات الأساسية للصورة )التاريخ، النشأة، والأهدافArticle