بن سعيدي كنزةتحت إشراف الأستاذ( ة) : زدك محمد آمين2024-06-302024-06-302024http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/5559الملخص : ينطوي هذا البحث على موقف بول ريكور من الحداثة حيث كان واضحا كل الوضوح، باعتبار ان الحداثة تعتبر مشروع فلسفي يربط بين الماضي والحاضر،فالعقل الغربي مهما وقع في أزمات حادة لا يعني انه تحطم نهائيا بل على العكس فهو في طريق النمو والتطور ومراجعة الماضي وتهذيبه، فما قدمه بول ريكور في زمن الحداثة يعد نقدا موضوعيا تجاه الفلاسفة العدميين او كما سماهم برواد، الشك (نيتشه وفرويد وكارلماركس). فكان موقفه واضحا حيث انه لم يرفض الحداثة بل نادى بتصحيحها ومحاولة اصلاحها من خلال تطرقه لفكرة الهوية السردية،والذاكرة، والوعي التاريخي وهذا ماجعل بمجموعةمن الفلاسفة التأثير به أمثال هابرماس، كماانتقد من طرف جاك ديريدا. abstract : This research involves Paul Ricœur stance on modernity, where it was clear that modernity is considered a philosophical project that connects the past and the present. The Western mind, no matter how it falls into severe crises, does not mean that it is completely shattered; on the contrary, it is on the path of growth, development, revisiting the past, and refining it. What Paul Ricœur presented during the era of modernity is considered an objective critique of the nihilistic philosophers, or as he called them, the precursors of doubt (Nietzsche, Freud, and Karl Marx). His stance was clear in that he did not reject modernity but called for its correction and attempted to reform it through his exploration of the idea of narrative identity, memory, and historical consciousness. This is what led a group of philosophers to be influenced by him, such as Habermas, while being criticized by Jacques Derrida.أزمة الحداثة عند بول ريكورمذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر أكاديمي في شعبة فلسفةThesis