كزيز مروة2024-09-232024-09-232021http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/6810ملخص: يتناول بحثي هذا المعنون ب تعليمية البلاغة في السنة الثانية ثانوي – أنموذجا – حيث كانت تعليمية البلاغة من أروع الدراسات التي لخصت لنا، واقع تدريس البلاغة في الطور الثانوي، والتي لعبت دورا هاما في المسار الأدبي عامة والتعليمي خاصة، وذلك لأسباب عديدة منها: وضع حلول لتفادي تلك الصعوبات التي تعترض النشاط البلاغي، وقد أشتمل هذا البحث على مقدمة ومدخل وفصل مقدمة عرفنا فيها الموضوع والأسباب الداعية لاختيار الموضوع. مدخل تناولت فيه كل ما يخص تعليمية البلاغة من أنواع ومفاهيم، وأقسام وعوائق، وحلول. الفصل الثاني: الدراسة الميدانية وما تشمله من مجالات الدراسة، ومنهج، واستبيان، وفرضيات. Résumé: My research deals with This titled “Education of Rhetoric in the second year of secondary school - a model - where it was Teaching rhetoric is one of the Most wonderful studies that have summarized for us the reality of teaching rhetoric in the secondary stage It played an important role in the literary path in general, and the educational path in particular, for many reasons, including: In order to avoid those difficulties, which hinder the rhetorical activity, this research included an introduction, an introduction and a chapter: An introduction in which we defended the topic and the reasons for choosing the topic. An introduction in which I dealt with everything related to the teaching of rhetoric, including types, concepts, sections, obstacles, and solutions. Chapter Two: The Field study and what it includes from the fields of study, method, questionnaire, and hypotheses.otherتعليمية البلاغة في السنة الثانية ثانوي - أنموذجاThesis