خيراني آمال - فريدة غزلان2024-07-042024-07-042024http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/5671ملخص: يعد التقويم المستمر أحد المواضيع الهامة في الفكر التربوي الحديث لما له من أهمية في الارتقاء بمستوى الطالب وتحسين جدوة العملية التعليمية وقد تناولت الد ا رسة موضوع التقويم المستمر في الجامعة الج ا زئرية وفق نظام LMD هذه الهيكلة الجديدة ال ا رمية إلى إصلاح التعليم العالي، حيث هدفت الد ا رسة إلى الوقوف على واقع الممارسات الفعلية لأساليب التقويم المستمر في حصص الأعمال الموجهة أداء وموضوعية وفاعلية مع رصد الصعوبات التي تواجهها، وقد تمت الد ا رسة الميدانية بقسم اللغة والأدب العربي بجامعة خنشلة، ولتحقيق أهداف البحث اعتمدت ا لد ا رسة المنهج الوصفي واستخدمت الاستبيان كأداة لجمع البيانات على عينة قوامها 26 أستاذ و 111 طالبا من قسم اللغة والأدب العربي بجامعة عباس لغرور خنشلة، تم اختيارهم بطريقة عشوائية منتظمة، وتوصلت الد ا رسة إلى أن الممارسات التقويمية في حصة الأعمال الموجهة تمارس بوعي وتتماشى مع معايير التقويم في نظام LMD وتتسم بالموضوعية وتوفر التغذية ال ا رجعة للأستاذ والطالب لكنها لا تحقق فعاليتها ولا تلبي مطالب التقويم في نظام LMD بشكل كامل، ويرجع ذلك لمجموعة من المعوقات التي تواجهها، رصدها البحث وق دم بعض المقترحات لمعالجتها. ABSTRACT Continuous assessment is a significant topic in modern education due to its role in improving student performance and enhancing the quality of the educational process. In a study focusing on continuous assessment in Algerian universities following the LMD (License-Master-Doctorate) system, the student aimed to examine the actual practices of continuous assessment methods in directed and practical sessions. The study assessed performance, objectivity, and effectiveness while identifying the difficulties faced. The field study was conducted in the Department of Arabic Language and Literature at Khenchela University. To achieve the research objectives, the student adopted the descriptive method and used a questionnaire as a data collection tool. The sample included 26 professors and 111 students from the Department of Arabic Language and Literature at Abbas Laghrour University in Khenchela, selected using a systematic random sampling method. The student concluded that assessment practices in directed and practical sessions align with the assessment standards of the LMD system at the university level. They are characterized by objectivity and provide feedback for both students and professors. However, they do not fully achieve their effectiveness nor meet the demands of the LMD assessment system completely, The research identified a set of challenges that the project confronts, and it also offered some recommendations for overcoming them.otherالتقويم المستمر في الجامعة الجزائرية دراسة ميدانية بقسم اللغة والأدب العربي -جامعة خنشلةThesis