أمين مقيدشجامعةمحمد البشير الإبراهيمي - برج بوعريريج2024-04-222024-04-222024-05-18http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/4609الملخص : تتمتع السياحة باعتبارها قطاعا اقتصاديا حيويا بإمكانات هائلة لدفع التنمية المحلية مع ضمان الاستدامة،لذا تطرقت هذه الدراسة في أهمية دمج نماذج تسويق السياحة المستدامة لتعزيز التنمية المحلية، مع التركيز بشكل خاص على لاس بالماس دي غران كناريا في جزر الكناري، كما حددت فجوة بحثية حرجة في الأدبيات المتعلقة بالتنفيذ العملي لاستراتيجيات تسويق السياحة المستدامة على المستوى المحلي،لذا تهدف الدراسة إلى استكشاف كيفية تنفيذ نموذج تسويق السياحة المستدامة (STMM) في لاس بالماس دي جران كناريا لتعزيز السياحة المستدامة وتعزيز الاقتصاد المحلي، وتم اعتماد نهج نوعي يتضمن تحليل دراسة حالة للاستراتيجيات التي تستخدمها المدينة،كما كشفت النتائج عن العديد من الاستراتيجيات الرئيسية التي تستخدمها لاس بالماس دي غران كناريا، بما في ذلك تعزيز ممارسات السياحة المستدامة، وتنويع العروض السياحية، والانتقال إلى مصادر الطاقة المستدامة، وتعزيز السياحة الصديقة للبيئة المرتبطة بالمناظر الطبيعية، وتعزيز التنمية الاقتصادية؛وأكدت الدراسة على أهمية دمج مناهج تسويق السياحة المستدامة مع مبادرات التنمية المحلية، مع التأكيد على الحاجة إلى التعاون بين القطاعين العام والخاص، وإشراك المجتمع، والابتكار لضمان الإدارة الدقيقة وتحسين الآثار الاقتصادية والبيئية والاجتماعية،كما سلطت الضوء على إمكانات السياحة المستدامة كحافز للتنمية المحلية، وحث أصحاب المصلحة على إعطاء الأولوية للاستدامة في جهود التسويق والتنمية السياحية. Abstract : Tourism enjoys being a vital economic sector with enormous potential for driving local development while ensuring sustainability. Therefore, this study addressed the importance of integrating sustainable tourism marketing models to enhance local development, with a particular focus on Las Palmas de Gran Canaria in the Canary Islands. It identified a critical research gap in the literature related to the practical implementation of sustainable tourism marketing strategies at the local level. Thus, the study aims to explore how to implement a Sustainable Tourism Marketing Model (STMM) in Las Palmas de Gran Canaria to promote sustainable tourism and boost the local economy. A qualitative approach was adopted, including a case study analysis of the strategies employed by the city. The results revealed several key strategies used by Las Palmas de Gran Canaria, including promoting sustainable tourism practices, diversifying tourist offerings, transitioning to sustainable energy sources, enhancing environmentally friendly tourism associated with landscapes, and promoting economic development. The study emphasized the importance of integrating sustainable tourism marketing approaches with local development initiatives, emphasizing the need for cooperation between the public and private sectors, community involvement, and innovation to ensure precise management and improve economic, environmental, and social impacts. It also highlighted the potential of sustainable tourism as an incentive for local development and urged stakeholders to prioritize sustainability in marketing and tourism development efforts.(STMM) التسويق السياحي من أجل التنمية المحلية للمدن المستدامة - نموذجOther