Sabrina Baghzou2024-02-142024-02-1420201112-8712http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/883Abstract Gender is the product of biology, society and culture. Therefore, it is not a mere statistical variable. The gender of students is said to cause teachers to hold biased perceptions which would lead them to behave in accordance to their beliefs. Thus, it is crucial that teachers should be more aware of gender biases and work to break them. By the same token, there is little to no literature on this subject regarding the Algerian context. This paper aims to unravel the way teachers perceive gender and whether or not their perceptions are reflected in their classroom practices. In pursuance of this aim, a mixed methodology was used. First, a questionnaire was administered to 25 educators teaching at different secondary schools in Oum El Bouaghi. Second, a classroom observation took place. Findings revealed that most teachers perceived gender as an important social variable. In addition to that, most teachers were unaware that they held any gender biased perceptions although the results have shown that they do. Further, the classroom observation revealed that perceptions were reflected on classroom practices. This calls for the importance and the need for further research on this subject. ملخص الجندرة هي نتيجة لتلاحم الجنس كتكوين بيولوجي مع المجتمع والثقافة. لذلك فالجندر ليس مجرد متغير إحصائي. جندر التلاميذ يؤثر على تصورات الاساتذة و ممارساتهم في القسم. لكن بالرغم من اهمية الموضوع لا يتم اعارته أي اهتمام في مجال التعليم في السياق الجزائري. بناءً على ذلك من المهم استكشاف تصور الاساتذة حول الجندر كعامل اجتماعي و ما إذا كان تصورهم ينعكس على نشاطاتهم و ممارساتهم التعليمية في القسم. يهدف هذا المقال إلى دراسة مدى تأثير الجندر كنوع جنسي و اجتماعي للتلاميذ على آراء ونشاطات اساتذة اللغة الانجليزية في الطور الثانوي في مدينة ام البواقي. لتحقيق هذا الهدف تم استخدام منهجية متنوعة تشمل أساليب نوعية و كمية. أولاً ،تم توزيع استبيان على 25 استاذا في ثانويات مختلفة بمدينة أم البواقي ولاية أم البواقي. بعد ذلك تمت عملية الملاحظة الصفية للأساتذة الذين أجابوا على الاستبيان. كشفت النتائج أن معظم الأساتذة ينظرون إلى الجندر على أنه عامل اجتماعي مهم. لكن بالرغم من هذا فقد اثبتت النتائج انهم متحيزون جندريا في تصوراتهم كما كشفت ملاحظة الاقسام أن تصورات الأساتذة انعكست على ممارساتهم في الأقسام. بناءا على هاته النتائج وجب تقديم الاهتمام البيداغوجي اللازم وتشجيع البحث العلمي في الموضوع.enExploring the Effect of Students’ Gender on Algerian EFL Secondary School Teachers’ Perceptions and Classroom Practices: the Case of Secondary School Teachers at Oum El-Bouaghiاستكشاف تأثير الجندر على تصورات اساتذة اللغة الانجليزية كلغة اجنبية و ممارساتهم التعليمية في القسم: دراسة حالة اساتذة ثانويات أم البواقيArticle