أمينة زردانيسلمى ديلمي2024-10-312024-10-312021-11-24الملتقى المغاربي الإفتراضي الموسوم ب: واقع وتحديات الرقمنىة في صناعة القرار الإداري الإلكترونيhttp://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/7294الجمهوريةالجزائريةالدًيمقراطيةالشعبية وزارةالتعليم العالي والبحث العلمي –خيشلة- جامعة عباس لغرور مخبر البحوث القانونية والسياية والشرعية وبالتنسيق مع مشرو ع البحث التكويني الجامعي) prfu( الديمقراطية الإلكترونية في المنطقة المغاربيةوبالتعاون مع كلية الحقوق والعلوم السياسية ينظم الملتقى المغاربي الإفتراضي الموسوم ب: واقع وتحديات الرقمنىة في صناعة القرار الإداري الإلكتروني 23نوفمبر 2021 الموضوع / حوصلة حول الملتقى المغاربي أما عن موضوع االملتقى المغاربي المحكم والموسوم بـ واقع وتحديات الرقمنة في صناعة القرار إلاداري الالكتروني فالمعلوم أن العالم قد شهد في الألفية الثالثة جملة من التحولات والتطورات في مختلف مجالات الحياة خاصة في ظل ثورة المعلومات والمنافسة العالمية والتطور الغير مسبوق في تكنولوجيا المعلومات والاتصالات ،الأمر الذي دفع الجزائر والعديد من الدول إلى التوجه نحو عصرنة الأجهزة الإدارية والتحول نحو مجتمع المعلومات والانتقال من الأساليب التقليدية في النشاط الإداري إلى عصرنة إلكترونية تعتمد على الأسلوب الرقمي في انجاز جميع أعمالها ومعاملاتها ووظائفها. تبعا لدلك فإن إصلاح العمليات الإدارية يمثل الخطوة الأولى في إطار عملية التحول الناجح نحو إقامة إدارة الكترونية وتشمل هده الصلاحيات أساسا التقليل من الروتين والبيروقراطية في العمل الإداري ومحاولة تقليص الاجراءات ،وتفعيل صور الرقابة الإدارية على مصدر القرار ومنفذه. وبين الأهداف المرغوب لهدا التوجه الجديد للإدارة والواقع ،نجدنا أمام إشكالية مثيرة للإهتمام تتمثل في :إلى أي مدى نجحت فكرة رقمنة القرار الإداري في تسهيل المعاملات الإدارية وترقية الحياة العامة؟ وهي اشكالية سيتولى الملتقى الإجابة عليها وفق المحاور التالية : المحور الأول: مدخل مفاهيمي للقرار الإداري الإلكتروني والإدارة الإلكترونية.. المحور الثاني:عصرنة العمل الإداري من خلال التحول نحو القرار الإداري الالكتروني. المحور الثالث:أثر الإدارة الإلكترونية على أركان القرار الإداري ونفاده . المحور الرابع:الآثار المترتبة على اتخاذ القرار الإداري الإلكتروني وانعكاساته على ترقية الحياة السياسية والاجتماعية. المحور الخامس:القرار الإداري الإلكتروني كدعامة لعصرنة الإدارة وآلية لتحسين الخدمة العمومية لاسيما في ظل أزمة كورونا. إن الغاية من انعقاد هدا الملتقى هو محاولة تحقيق الأهداف التالية: أولا/ابراز دور الإدارة الإلكترونية في تحسين أداء الخدمات الإدارية ودورها في ارساء مبدأ المساواة والوصول إلى الديمقراطية المنشودة. ثانيا/تسليط الضوء على الأسس والمفاهيم العامة للقرار الإداري الإلكتروني وكيفية نفاده وتنفيذه وإثباته. ثالثا/دراسة مدى فعالية التحول الرقمي في ظل التحديات التي يواجهها العمل الإداري. رابعا/إعطاء صورة عن واقع وأفاق القرار الإداري الإلكتروني خاصة في ظل أزمة كورونا( كوفيد19). أما عن احصائيات الملتقى: فبعد الإعلان عنه وردنا مايزيد عن مائة مداخلة(120مداخلة)، وبعد عملية التقييم والتحكيم الموضوعي للمداخلات من قبل أعضاء اللجنة العلمية للملتقى تم انتقاء سبعون(70)مداخلة نوعية من شأنها إثراء موضوع الملتقى ، وهي مداخلات وردت إلى ايمايل الملتقيى من 22 جامعة وطنية وأربعة جامعات عربية،نتمنى أن تكون جلساتها علمية هادفة تحقق الغرض من الملتقى. People's Democratic Republic of Algeria Ministry of Higher Education and Scientific Research - Abbas Laghrour University - Khenchela Legal, political and legal research laboratory And in coordination with the university formative research project (PRFU) electronic democracy in the Maghreb region And in cooperation with the Faculty of Law and Political Science Organizes the virtual Maghreb forum marked by: The reality and challenges of digitization in electronic administrative decision-making 3232 November 34،35 Subject / crop around the Maghreb Forum As for the topic of the Maghreb Forum, which is titled “The Reality and Challenges of Digitization in Electronic Administrative Decision Making..” It is known that the world has witnessed in the third millennium a number of transformations and developments in various fields of life, especially in light of the information revolution, global competition and the unprecedented development in information and communication technology, which prompted Algeria and many Arab countries to move towards the modernization of administrative apparatus and the shift towards the information society. And the transition from traditional methods of administrative activity to a modern electronic management that relies on the digital method in completing all its work, transactions and functions.. Accordingly, the reform of administrative processes represents the first step in the framework of the process of successful transformation towards the establishment of an electronic administration, and these reforms mainly include reducing red tape and bureaucracy in administrative work and trying to reduce procedures and activating forms of administrative control over the source of the decision and its implementer. Between the desirable goals of this new approach to management and reality, we find an interesting problem represented in: To what extent has the idea of digitizing administrative decisions succeeded in facilitating administrative transactions and improving public life? It is a problem that the forum will answer according to the following axes: The first axis: a conceptual introduction to the electronic administrative decision and electronic management. The second axis: the modernization of administrative work through the shift towards electronic administrative decision. The third axis: the impact of electronic management on the pillars of the administrative decision and its enforcement. The fourth axis: the effects of electronic administrative decision-making and its repercussions on the promotion of political and social life. The fifth axis: the electronic administrative decision as a pillar for the modernization of administration and a mechanism for improving public service, especially in light of the Corona crisis. As for the statistics of the forum, after announcing it, we received more than one hundred interventions (120 interventions), and after the process of evaluation and objective arbitration of the interventions by the members of the scientific committee of the forum, seventy (70) qualitative interventions were selected that would enrich the topic of the forum. From 22 national universities and four Arab universities, we hope that their scientific sessions will be meaningful and achieve the purpose of the forum.لقد شهد العالم اليوم العديد من التغيرات التي طرأت نتيجة للتطور التكنولوجي، مما جعل الدول تسعى إلى تفعيل وتحسين خدماتها تجاه المواطن، بحيث تصبح العلاقة بينه وبين الحكومة إلكترونية بطبيعتها من خلال ترويج فكرة ما يسمى بالحكومة الإلكترونية بهدف ترشيد المعاملات والخدمات العامة للمواطن. ومن هذا المنطلق، يهدف هذا المقال إلى تسليط الضوء على واقع استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في الجزائر، خاصة مع انتشار جائحة كورونا، ومدى قدرتها كأحد الأساليب التي تستخدمها الحكومة والمواطنون لمواجهة تداعيات الجائحة على كافة مناحي الحياة، من خلال تحسين عملية إدارة هذه الأزمة، ولتضييق نطاقها، ارتأت الدراسة تناول الموضوع من خلال ثلاثة محاور رئيسية: حيث سنتطرق في المحور الأول إلى الإطار المفاهيمي للتحول الرقمي والحكومة الإلكترونية، ثم سنستعرض في المحور الثاني واقع التحول الرقمي في الجزائر، وفي النهاية سنختتم بتقييم تجربة الجزائر في استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات في ظل تداعيات الجائحة. وأخيراً أوصت الدراسة بضرورة تطوير البنية التحتية لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات وتوظيف مهارات جديدة لكسب التحديات المستقبلية، خاصة وأن التكنولوجيا ستحدد قاعدة البقاء وضمان عمل مرافق الحياة ومنع انقطاع الخدمات، كما ستكون مقياساً لمدى نجاح الحكومات في التغلب على الوباء وتحقيق رفاهة الاقتصاد من خلال استثمارها في مواردها وخبراتها التكنولوجية.The world today has witnessed many changes that have occurred as a result of technological development, which has made countries seek to activate and improve their services towards the citizen, so that the relationship between him and the government becomes electronic in nature by promoting the idea of ​​​​the so-called e-government with the aim of rationalizing transactions and public services for the citizen. From this standpoint, this article aims to shed light on the reality of the use of information and communications technology in Algeria, especially with the spread of the Corona pandemic, and its ability as one of the methods used by the government and citizens to confront the repercussions of the pandemic on all aspects of life, by improving the process of managing this crisis, and to narrow its scope, the study decided to address the topic through three main axes: In the first axis, we will address the conceptual framework of digital transformation and e-government, then in the second axis we will review the reality of digital transformation in Algeria, and finally we will conclude by evaluating Algeria's experience in using information and communications technology in light of the repercussions of the pandemic. Finally, the study recommended the need to develop the infrastructure of information and communications technology and employ new skills to overcome future challenges, especially since technology will determine the basis of survival, ensure the operation of life facilities, and prevent service interruptions. It will also be a measure of the extent of governments’ success in overcoming the epidemic and achieving economic well-being by investing in their technological resources and expertise.otherالتوجه الرقمي في الجزائر كخيار رقمي استلااتيجي في ظل جائحة كورونا:الواقع والتحدياتDigital Orientation in Algeria as a Strategic Digital Option in Light of the Corona Pandemic: Reality and ChallengesPresentation