بوطارفة دارين2024-02-132024-02-132021-06-052437-0746http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/695ABSTRACT: the new novel changed the concepts of novel writing and its techniques, so writing became an adventure that carries with it the anxiety and rupture experiences by modern man due to cultural and civilizational variables, leaving a qualitatively reception of an unfamiliar writing that moved from the aesthetics of unity and harmony to the aesthetics fragmentation and of disassembly. Based on this proposition, this study was devoted to research on this open narrative form, which remains in the making state, and revealed writing adventure and a full-fledged paradox by rebelling against the main narrative elements. غيرت الرواية الجديدة في مفاهيم الكتابة الروائية وتقنياتها، فغدت الكتابة مغامرة تحمل في طباتها القلق والتمزق الذي يعايشه الإنسان المعاصر حسب المتغيرات الثقافية والحضارية مخلفة تلقيا نوعيا لكتابة مغايرة غير مألوفة انتقلت من جماليات الوحدة والانسجام إلى جماليات التشظي والتفكيك. بناءا على هذا الطرح خصصت هذه الدراسة للبحث في هذا الشكل الروائي المفتوح، الذي يظل في حالة صنع وكشفت عن مغامرة كتابة ومفارقة مكتملة النضج من خلال التمرد على العناصر الروانية الأساسية.otherالرواية الجديدة ومغامرة الكتابة: تحول ومساءلةThe New Novel and Writing Adventure: Transformation and accountabilityArticle