دّليلة بّن جّمعة - وّّداد قّوجيل2024-09-232024-09-232020http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/6755ملخص: تناولنا في هذه الدّراسة الاستفهام في د وٌان أغان الح اٌة لأبي القاسم الشابّ ،ً و كان المبتدأ من فصل نظريّ معنون بجملة الاستفهام، و هذه العنونة لم تكن إعتباطا،بل ه الجزء المستهدف ف الفصل التّطب قٌ ،ً ح ثٌ أنّنا قمنا بتتبّع كلّ التّراك بٌ الاستفهام ةٌّ بالإحصاء و التّحل لٌ، و هذا الأخ رٌ تنوّع ب نٌ ثلاث مقاربات هً : المقاربة النّحو ةٌّ و الدّلال ةٌّ، و كذا البلاغ ةٌّ بُغ ةٌ الكشف عن ك فٌ ةٌّ تمظهر الاستفهام في د وٌان أغان الح اٌة، فبالدّلالة حاولنا شرح و تحل لٌ التّراك بٌ الاستفهام ةٌّ داخل الس اٌّق، و بالنّحو كان بإمكاننا على الأقلّ النّظر ف وظ فٌة العناصر التّرك بٌ ةٌّ لجملة الاستفهام، ثمّ بعد ذلك استنبطنا الغرض البلاغ المناسب من الس اٌّقات النص ةٌّ للقص دٌة، كلّ هذا كان ضمن فصل تطب قٌ معنون باستخدامات أب القاسم الشابّ للاستفهام، و قد توزّع على ثلاث مباحث: فف المبحث نٌ الأوّل نٌ أخذنا نماذج لهاته الاستخدامات المعتمدة على حروف و أسماء الاستفهام، أمّا المبحث الأخ رٌ فقد خُصّص للإحصاء البحت . وهذه لم تكن الإنطلاقة الأولى ف هذا العمل، بل باشرنا ف وضع أسس تمه دٌ ةٌّ له من خلال الفصل النّظري، الذّي وزّعنا عناصره على ثلاث مباحث ه :ً ف ماه ةٌّ الجملة: التّ كان لنا ف هٌا حد ثٌ عن هذه الوحدة اللّغو ةٌّ الصّغرى بالنّسبة للنصّ، و ف المبحث الثّان تحدّثنا عن أقسام الجملة، و من خلالها تب نٌّ موقع الجملة الاستفهام ةٌّ، أمّا المبحث الأخ رٌ فقد تناولنا ف هٌ الاستفهام ب نٌ النّحو و البلاغة، و كان ف هٌ ش ءً من التّفص لٌ ف جملة الاستفهام . و ف الأخ رٌ وصلنا لنتائج عدّة أهمّها: تنوّع التّراك بٌ الاستفهام ةٌّ و حرك تٌّها لدى أب القاسم الشابّ ف أغان الح اٌة، مع العلم أنّ أكثر أداة بنى عل هٌا استفهامه هً )ما(. Summary We addressed in this study the question in the divan of the songs of life of Abu Al-Qasim Chebbi, and the beginning of a theoretical chapter entitled the sentence of the question, and this address was not arbitrary, but is the target part in the applied chapter, where we have tracked all the question compositions of statistics and analysis, and the latter a variety of three approaches are: The grammatical and semantic approach, as well as the rhetoric in order to reveal how the question appears in the divan of the songs of life, we tried to explain and analyze the question structures within the context, and as we could at least look at the function of the compositional elements of the question sentence, and then we explored the appropriate rhetorical purpose from the textual contexts of the poem, all of this was in a practical chapter entitled using the uses of Abu Al-Qasimi's youth, and may be distributed to three investigations of the question. In the first two topics, we took examples of these uses based on the letters and names of the question, while the last one was devoted to pure statistics. This was not the first start in this work, but we began to lay preliminary foundations for it through the theoretical chapter, which we distributed its elements into three investigations: in what sentence: in which we had a talk about this small linguistic unit in relation to the text, and in the second topic we talked about sections of the sentence, through which we found the location of the questionable sentence, and the last topic we dealt with the grammar and rhetoric, and there was some detail in the sentence. In the end, we have reached several results, the most important of which are: the diversity of the question compositions and their mobility in Abu Al-Qasim Chebbi in the songs of life, knowing that the most important tool on which he was based is (What - ma (otherاّلاستفهام: فّي دّيوان أّبي اّلقاسم اّل شاب يّ ) أغاني اّلحياة( مّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّّقاربة نّحوي ة دّلالي ة بّلاغي ةThesis