سماعيل كزيز2024-10-062024-10-062018http://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/7145مُلخَّص: البحث معنون ب"التناص في ديوان سكون بأحرف صاخبة للحاج غلوج" حيث تضمن بين طياته مقدمة تمهيدية للعمل ومدخل ضمّت صفحاته إحاطة عامَّة للتناص وكذا الشعر العربي الحديث، والشعر الجزائري، فالمدوّنة محل الدراسة، ثمَّ فصلين وخاتمة استنتاجية، الفصل الأوَّ ل تناول الجانب ال نَّظري للتناص بآليته العامَّة، وتم فيه تقديم تعريف للتناص عند النقاد الغربين كذلك عند النقاد العرب القدامى والمحدثين، وذلك أ نَّه ظاهرة نقدية حديثة تتداخل في العديد من المناهج والنظريات النقدية كذلك تناولنا فيه مستويات التناص وقوانينه...وأنواعه، أمَّ ا فيما يخص الفصل الثاني فقد كان فصلا تطبيقيا حدّد أنواع التناص في الديوان الشعري "سكون بأحرف صاخبة "؛ التناص الديني، الأدبي التاريخي والأسطوري، مع اعتماد الدّراسة على المنهج التكاملي. ABSTRACT The study at hand entitled : "Intertextuality in Ghelloudj Elhadj ‘court of silence with a noisy letters" includes an introduction of the work and a overture of intertextuality and modren arabic poetry, and also Algerian poetry, then the blog under study, then two chapters, and a conclusion. The first chapter deals with the theoritacal part of intertextuality with its general aspects, and its defintion concerning western, old, and modren arabic critics, since it is a critcal modern phenomina that interacts with many approches and critacal theories. Also we dealt with the levels of intertextuality and its laws and kinds, while the second chapter was a practical one that showed types of intertextuality in "the court of silence with a noisy letters" : religious, literary, historical, and legendary intertextuality relaing on the synthetic approche.otherالتناص في ديوان " سكون باحرف صاخبة " للحاج غلوجThesis