بوبقيرة لويزةمعاشي دليلة2024-09-302024-09-302024-06مذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر في الحقوق تخصص: قانون جنائيhttp://dspace.univ-khenchela.dz:4000/handle/123456789/7011مرت التجربة الدستورية في الجزائر بمرحلتين أساسيتين. المراحل الأولى كانت تتعلق باستقلالية السلطة التنفيذية التي نشأت بموجب دستور 1963، وتبنى دستور 1976 نفس النهج، ورغم استحداث منصب رئيس الوزراء في ذلك الوقت، إلا أن النظام السياسي السائد في ذلك الوقت جعل رئيس الجمهورية هو رئيس الجمهورية. الزعيم ورئيس السلطة التنفيذية. حيث استمر الوضع على هذا النحو حتى تم تعديل الدستور عام 1988 لتعزيز ازدواجية السلطة التنفيذية بموجب دستور عام 1989 من خلال إنشاء منصب - رئيس الوزراء ومنحه بعض الصلاحيات التي تضمن "ومن هنا جاء تأسيس الدستور الجديد الذي منح رئيس الجمهورية استقلاليته كرئيس للسلطة التنفيذية. وبذلك انتقل المؤسس الدستوري من مرحلة الأحادية إلى مرحلة الثنائية والاستقلال النسبي للحكومة عن رئيس الجمهورية. بحيث أصبح الوضع أكثر استقرارا في ظل نظام رئاسي جديد." "كان من المقرر أن يتولى رئيس الوزراء مهامه في أوقات أخرى مع تباين صلاحيات كل منهما من مرحلة إلى أخرى حتى صدور التعديل الدستوري لسنة 2020 والذي أعاد تنظيم السلطة التنفيذية بشكل مختلف عن الدستور السابق." اعتماد لأول مرة ضمن الأحكام - الوثيقة الدستورية تحمل اسمين.. رئيس الوزراء ورئيس الوزراء. - من خلال هذه الدراسة نهدف إلى الإجابة على الإشكالية المطروحة وإبراز ما يلي: - أهم التعديلات التي تضمنتها أحكام الوثيقة الدستورية لسنة 2020 في المحور المتعلق بتنظيم السلطة التنفيذية مع إبراز موقف رئيس الوزراء أو رئيس الوزراء حسب مقتضى الحال مقارنة بموقف الجمهورية إبراز مدى استقلال الحكومات عن رئيس الجمهورية من خلال تحديد صلاحيات كل منها وبناء على أهمية الموضوع نطرح مشكلة - كيف تناول المؤسس الدستوري قضية تنظيم السلطة التنفيذية من خلال أحكام تعديل الدستور 2020؟ وبناء على المشكلة المطروحة يمكن طرح بعض التساؤلات المتعلقة بالموضوع ومن أهمها: ما هي التطورات في إعادة تنظيم السلطة التنفيذية؟ وهل أثر ذلك على موقف السلطة التنفيذية؟ رئيس الجمهورية من جهة ومنصب الرئيس ؟ - الحكومة أم رئيس الوزراء من جهة أخرى ؟ ما هي صلاحيات رئيس الجمهورية أو رئيس الوزراء أو رئيس الوزراء ؟ وللإجابة على الإشكالية المطروحة حاولنا تقسيم خطة بحثنا إلى فصلين الفصل الأول: كان تحت عنوان رئيس الجمهورية، حاولنا من خلاله إلقاء الضوء على أهم التطورات التي أحدثها الدستور لسنة 2020 ناقشنا موضوعين: القسم الأول: تعديلات منصب رئيس الجمهورية القسم الثاني: صلاحيات رئيس الجمهورية أما الفصل الثاني: فكان تحت عنوان (تعديل الدستور لسنة 2020) من خلال والتي حاولنا أيضًا تسليط الضوء عليها علاقة رئيس مجلس الوزراء أو رئيس الوزراء بصفته رئيسًا للجمهورية ناقشنا فيها موضوعين: القسم الأول: تعيين رئيس مجلس الوزراء أو رئيس الوزراء حسب الأحوال، و إنهاء مهامه القسم الثاني: صلاحيات رئيس مجلس الوزراء أو رئيس الوزراء حسب مقتضى الحال لنختم موضوع بحثنا بخاتمة تتضمن أهم النتائج والمقترحات النتائج: بناءً على تحليلنا ومراجعتنا لأحكام التعديل الدستوري لعام 2020 في جانبه المتعلق بالسلطة التنفيذية، اعتمد المؤسس الدستوري لأول مرة تسميتين في أحكام وثيقة دستورية واحدة، رئيس الوزراء، ومنحهما صلاحيات متفاوتة - لقد توصلنا إلى النتائج التالية: - لا يزال رئيس الجمهورية يحتل مكانة قانونية قوية في مواجهة رئيس الوزراء ورئيس الوزراء. - يتمتع رئيس الوزراء باستقلال نسبي مقارنة بمنصب رئيس الوزراء، الذي يعتبر منفذًا برنامج رئيس الجمهورية الاقتراحات: بناء على النتائج التي حصلنا عليها حاولنا تقديم بعض المقترحات. ولعل أهمها ضرورة منح صلاحيات واسعة لرئيس القسم والجزء الثاني من السلطة التنفيذية هو رئيس الوزراء . في مقابل المسؤولية التي يتحملونها أمام البرلمان.The constitutional experience in Algeria went through two main stages. The first stages were related to the independence of the executive authority that was established under the 1963 Constitution, and the 1976 Constitution adopted the same approach. Despite the creation of the position of Prime Minister at that time, the prevailing political system at that time made the President of the Republic the President of the Republic. The leader and head of the executive authority. The situation continued as such until the constitution was amended in 1988 to strengthen the duality of the executive authority under the 1989 Constitution by creating the position of Prime Minister and granting him some powers that guarantee "Hence the establishment of the new constitution that granted the President of the Republic his independence as head of the executive authority. Thus, the constitutional founder moved from the stage of unilateralism to the stage of duality and relative independence of the government from the President of the Republic. So that the situation became more stable under a new presidential system." "The Prime Minister was scheduled to assume his duties at other times with the powers of each varying from one stage to another until the issuance of the constitutional amendment of 2020, which reorganized the executive authority in a different way from the previous constitution." First time adoption within the provisions - The constitutional document bears two names.. Prime Minister and Prime Minister. - Through this study, we aim to answer the problem raised and highlight the following: - The most important amendments included in the provisions of the constitutional document for the year 2020 in the axis related to organizing the executive authority While highlighting the position of the Prime Minister or Prime Minister as appropriate Compared to the position of the Republic Highlighting the extent of the independence of governments from the President of the Republic by defining the powers of each of them Based on the importance of the topic, we pose a problem - How did the constitutional founder address the issue of organizing the executive authority through the provisions of the 2020 constitutional amendment? Based on the problem raised, some questions related to the topic can be raised, the most important of which are: What are the developments in reorganizing the executive authority? And did this affect the position of the executive authority? The President of the Republic on the one hand and the position of the President? - The government or the Prime Minister on the other hand? What are the powers of the President of the Republic or the Prime Minister or the Prime Minister? To answer the problem raised, we tried to divide our research plan into two chapters The first chapter: was entitled the President of the Republic, through which we tried to shed light on the most important developments brought about by the Constitution of 2020. We discussed two topics: The first section: Amendments to the position of the President of the Republic The second section: Powers of the President of the Republic As for the second chapter: it was entitled (Amendment of the Constitution of 2020) Through which we also tried to shed light on The relationship of the Prime Minister or the Prime Minister in his capacity as President of the Republic We discussed two topics: The first section: Appointing the Prime Minister or the Prime Minister as the case may be, and terminating his duties The second section: Powers of the Prime Minister or the Prime Minister as the case may be To conclude our research topic with a conclusion that includes the most important results and proposals Results: Based on our analysis and review of the provisions of the constitutional amendment of 2020 in its aspect related to the executive authority, the constitutional founder adopted for the first time two names in the provisions of one constitutional document, the Prime Minister, and granted them varying powers - he We reached the following conclusions: - The President of the Republic still occupies a strong legal position in the face of the Prime Minister and the Prime Minister. - The Prime Minister enjoys relative independence compared to the position of the Prime Minister, who is considered the implementer of the President's program Suggestions: Based on the results we obtained, we tried to present some proposals. Perhaps the most important of them is the need to grant broad powers to the head of the department The second part of the executive authority is the Prime Minister. In return for the responsibility they bear before the parliament.otherالسلطة التنفيذية في اطار التعديل الدستوري 2020Executive Authority within the framework of the 2020 Constitutional AmendmentThesis