دور الابتكار التسويقي في تعزيز العلامة التجارية : دراسة حالة وكالة جيزي بخنشلة

No Thumbnail Available
Date
2025
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة
Abstract
الملخص: في ظل بيئة تنافسية ديناميكية، تسعى المؤسسات إلى التميز من خلال الابتكار التسويقي الذي أصبح ضرورة استراتيجية لتعزيز العلامة التجارية وتحقيق الريادة السوقية. تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف أثر الابتكار التسويقي على تعزيز صورة العلامة التجارية من خلال دراسة ميدانية على مؤسسة "جيزي" بوكالة مركزة على أبعاده المختلفة وعلاقته بولاء الزبائن وجودة العلامة التجارية ووعي المستهلك به خنشلة، وقد توصلت الدراسة إلى نتائج رئيسية مفادها أن هناك علاقة ذات دلالة إحصائية بين الابتكار التسويقي وبعض أبعاد العلامة التجارية، إذ ظهر تأثير إيجابي لكل من: ولاء الزبائن، والجودة المدركة، والوعي بالعلامة. في حين لم تسجّل علاقة دالة في بعض الأبعاد الأخرى مما يستدعي تعزيز السياسات التسويقية في هذا المجال. abstract : In a dynamic and highly competitive environment, organizations strive for excellence through marketing innovation, which has become a strategic necessity for enhancing brand image and achieving market leadership. This study aims to explore the impact of marketing innovation on strengthening brand image through a field study conducted at the "Djezzy" agency in Khenchela, focusing on its various dimensions and their relationship with customer loyalty, perceived brand quality, and consumer awareness. The study revealed key findings indicating a statistically significant relationship between marketing innovation and certain brand dimensions. A positive impact was observed on customer loyalty, perceived quality, and brand awareness. However, no significant relationship was found with some other dimensions, highlighting the need to strengthen marketing policies in this area.
Description
Keywords
Citation
Collections