تعددية الذات الساردة في الرواية النسوية الجزائرية (رجالي) ل (مليكة مقدم) أنموذجاً.
No Thumbnail Available
Date
2020
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
مجلة إشكالات في اللغة والأدب
Abstract
Abstract : The purpose of this paper is to present a critical study, addressing the
issue of the multiple narrative self addressed in the novel, especially for the female
writers as ‘Melika Mokaddem’ who is one of the Algerian novelist writing in
French that has a writing project which works on the private discourse by giving the
narrative self its privacy in the narrative track. The readers
of her text ( My Male) could not fail to stand on the general approach that distinguishes her writing. It has a context of special fictional writing termed the
self-vision that appears in some way in her narrative discourse which we seek to
reach. The article concludes that the feminist narration takes from the narrator self
as the main characters by which it regains part of his/her personal life lived, and the
self-justification in front of society and the reader takes place through the other.
تهدف هذه الورقة البحثية إلى تقديم دراسة نقدية تعالج موضوع الذات الساردة المتعددة في
الرواية خصوصا لدى المرأة الكاتبة، وباعتبار ( مليكة (مقدم) أحد أعلام الكتابة الروائية الجزائرية باللسان الفرنسي لها مشروع كتابة يشتغل على الخطاب الخاص الذي يمنح الذات الساردة خصوصيتها في المسار السردي. كما إنّ القارئ لنصها (رجالي) لا يعدم أن يقف على منحى عام يميز كتابتها؛ لها سياق من الكتابة الروائية الخاصة، يصطلح عليه بالرؤية الذاتية التي تبرز بشكل ما في خطابها الروائي، نسعى للوصول لها.
ويخلص المقال إلى أن السرد النسوي يتخذ من الذوات الساردة شخصيات رئيسة يستعيد بما
جزء من حياته الشخصية المعاشة، وتبرير الذات أمام المجتمع والقارئ يتم عبر الآخر