تدريس التاريخ الوطني في المنظومة التربوية الجزائرية الطور الثانوي- أنموذجا
 No Thumbnail Available 
Date
2025
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
كلية العلوم الاجتماعية والانسانية جامعة عباس لغرور خنشلة
Abstract
الملخص :        يعتبر موضوع دراستنا الموسوم ب : تدريس التاريخ الوطني في المنظومة التربوية الجزائرية- الطور الثانوي أنموذجا -   موضوع يتناول جوانب مهمة من حيث كيفية تدريسه و مناهجه . حاولنا من خلال دراستنا لهذا الموضوع  أن نسلط الضوء على مراحل إصلاح تدريس مادة التاريخ في الجزائر  ، موضوعنا هذا ركز على تحليل المناهج المعتمدة في تدريس مادة التاريخ في الطور الثانوي ،و أيضا نصيب التاريخ الوطني في هذه المناهج وكيف تم إدراجه في البرامج الدراسية ، كما وضحت دراستنا  الوسائل التعليمية التي تم استخدامها في تدريس مادة التاريخ و أيضا مختلف المواضيع التي تم تدريسها ،حيث تتناول كتب الطور الثانوي الفترة الحديثة و المعاصرة  ، كما تم  إبراز أهمية و أهداف مادة التاريخ في الطور الثانوي  .
وتبقى هذه المادة بحاجة لتطوير و التحديث من حيث محتواها خاصة ولا بد من التوسع في تدريس تاريخ الوطني و إعطاءه أهمية أكثر في سنوات الطور الثانوي ، هذا من أجل تحقيق الأهداف المرجوة .وعليه اقترحت الدراسة توسيع برامج التاريخ الوطني في الطور الثانوي بغية تعزيز الهوية الوطنية و تطوير الحس الانتمائي .
Summary :
Our study, entitled "THE TEACHING OF NATIONAL HISTORY IN THE ALGERIAN EDUCATIONAL SYSTEM – SECONDARY LEVEL AS A MODEL", addresses important aspects regarding how history is taught and the methodologies used.
Through our academic research on this topic, we attempted to shed light on the stages of reform in the teaching of history in Algeria. Our study focused on analyzing the curricula adopted for teaching history at the secondary level, as well as the share of national history within these curricula and how it has been incorporated into educational programs.
The study also clarified the teaching aids used in delivering history lessons and the various topics taught. The secondary-level textbooks cover the modern and contemporary periods. Additionally, the study highlighted the importance and objectives of teaching history at the secondary level.
However, this subject still requires development and updating, particularly in terms of content. It is necessary to expand the teaching of national history and grant it more importance during the secondary school years, in order to achieve the desired goals. Accordingly, the study proposed the expansion of national history programs at the secondary level with the aim of strengthening national identity and enhancing the sense of belonging.
Description
Keywords
Citation
مذكرة مكملة لنيل شهادة الماستر شعبة : التاريخ تخصص تاريخ المقاومةو الحركة الوطنية