Teachers’ and students’ attitudes towards enhancing foreign languages learners’ intercultural communicative competence through mobile-assisted learning
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Ichkalat journal
Abstract
Abstract :
The present study investigates foreign language teachers’ and students’
attitudes towards the effectiveness of mobile-assisted learning in the
development of foreign language learners' intercultural communicative
competence in the Algerian society. It urges the teachers to rely on mobileassisted
learning as a supplementary material to foster their learners’
intercultural communication. Consequently, two questionnaires have been
administered in order to gather data about this issue. The first questionnaire
has been administered to forty teachers of English at the department of
letters and English language, in the University of 8 Mai 1945-Guelma;
Algeria. The second one, has been directed to sixty third year students from
the same department. The gained results have shown that the participants
believe that using smartphones in learning has a significant impact on
enhancing learners’ intercultural communication.
الدراسة الحالية تبحث في مواقف أساتذة وطلاب اللغات الأجنبية تجاه فعالية التعلم، بمساعدة الهاتف
تمع الجزائري. علاوة المحمول في تطوير الكفاءة التواصلية بين الثقافات لمتعلمي اللغة الأجنبية في ا
على ذلك، فإن الدراسة تحث الأساتذة والطلاب على الاستعانة بالهاتف المحمول كوسيلة تكميلية في
مجالي التعليم والدراسة على حد سواء، لتعزيز التواصل بين الثقافات لدى المتعلمين. بغرض تحقيق
أهداف البحث السالفة الذكر، تم إجراء استبيانين من أجل جمع البيانات حول آراء الأساتذة
والطلاب بشأن هذه المسألة. تم إرسال الاستبيان الأول إلى أربعين معلمًا للغة الإنجليزية في قسم
الآداب واللغة الإنجليزية بجامعة 8 ماي 1945 -قالمة؛ الجزائر. أما الاستبيان الثاني فقد تم توجيهه إلى
ستين طالبا في السنة الثالثة من نفس القسم. أظهرت النتائج المكتسبة أن كلاً من الأساتذة والطلاب
يعتقدون أن استخدام الهواتف الذكية في التعلم له تأثير إيجابي وكبير على تعزيز التواصل بين المتعلمين
بين مختلف الثقافات.