APPROACHES TO TEACHING WRITING IN EFL CONTEXT
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Journal of Arabic Language Sciences and Literature
Abstract
Abstract
The writing skill has been considered as the most difficult and complex skill
to be taught and acquired as well. The common concept between linguists
and pedagogical specialists is that it is easier for second/foreign language
learners to speak, listen and read L2 than write, since writing requires much
more effort from language learners to be learned. Writing teaching methods
have been developed in accordance with the development that affected
English teaching methods and approaches. In the current article, two types
of teaching methods are presented chronologically. The first type is the
product approach followed by the process approach. The aim is to show and
identify the theoretical and practical linguistic shifting from product/guided
writing to process writing in teaching writing for second/foreign language
learners. Product writing is a method of teaching writing, which emphasizes
the students’ finished written product. It is termed a product-oriented
approach which focuses on what to write and the rules of writing; the
teacher is the only one who evaluates the final product; whereas the process
writing approach puts emphasis on the composing process. It pays more
attention to how the piece of writing is created through stages such as
planning, drafting and revising. In the process approach, the teacher’s role
has changed from an evaluator of the written product to a facilitator and
participant in the writing process.
ملخص باللغة العربية:
تعتبر مهارة الكتابة من أصعب المهارات اكتسابا و تدريسا. المفهوم الشائع بين اللغويين
والمتخصصين التربويين هو أنه من الأسهل لمتعلمي اللغة الثانية / الأجنبية
التحدث والاس تماع وقراءة اللغة الثانية من كتابتها ، لأن الكتابة تتطلب مجهودًا أكبر
بكثير من متعلمي اللغة ليتم اكتسابها. تم تطوير طرق تدريس الكتابة بما يتماشى مع
التطور الذي حدث في طرق وأساليب تدريس اللغة الإنجليزية. في المقالة الحالية ،
يتم تقديم نوعين من طرق التدريس بالترتيب الزمني. النوع الأول هو نهج المنتج ثم يليه
النهج العملياتي. الهدف هو إظهار وتحديد التحول اللغوي النظري والعملي من كتابة
المنتج / الموجهة إلى التركيز على عملية الكتابة في ذاتها في تعليم الكتابة لمتعلمي اللغة
الثانية / الأجنبية. منهج المنتج هي طريقة لتعليم الكتابة والتي ترتكز على المنتوج المكتوب و
النهائي. يطلق عليه نهج موجه نحو المنتج و يركز على ما يجب كتابته و على قواعد
الكتابة ؛ و فيه يكون المعلم هو الوحيد الذي يقيم المنتج النهائي ؛ بينما يركز النهج العملياتي
للكتابة على عملية التأليف لأنه يولي مزيدًا من الاهتمام لكيفية إنشاء القطعة
المكتوبة عبر مراحل مثل التخطيط والصياغة والمراجعة. في هذا النهج تغير دور المعلم من
مقيمم للمنتج المكتوب إلى ميسر ومشارك في عملية الكتابة.