الرواية الجديدة بين كتابة التجاوز والمغايرة الحداثية
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
مجلة إشكالات في اللغة والأدب
Abstract
Abstract:
This article focuses on the contemplation of the phenomenon of the new
novel that always comes to the mind of the reader when talking about novels
that changed the shape and vision settled in classic novels, after changing the
perception of humans, the world, things, and then to the role and methods of
narrative writing, and its methods, and its look to the world until it reached
the violation of the body of fiction writing; building and meaning than the
transition from the stable horizon of certainty to the horizon of doubt.
As a rebellion resulting from the individual's loss of his basic value and
personal awareness, as it turned into a thing or a tool directed to
consumption, so it was necessary to monitor the new reality through the creation of various artistic forms and formulas capable of breaking the old
model and establishing writing that expresses the age and its issues.
ينصب اهتمام هذا المقال على تأمل ظاهرة الرواية الجديدة التي ترد إلى ذهن القارئ دائما لدى
الحديث عن الروايات التي غيرت في الشكل والرؤية التي استقرت في الروايات الكلاسيكية، بعد تغيير النظرة إلى الإنسان العالم الأشياء، ومن ثم إلى دور الكتابة الروائية وطرائقها، وأساليبها، ونظرتها إلى العالم حتى وصلت إلى انتهاك جسد الكتابة: مبنى ومعنى؛ والانتقال من أفق اليقين المستقر إلى أفق الشك کتمرد ناتج عن فقدان الفرد لقيمته الأساسية ولوعيه الشخصي حيث تحول الى شيء او أداة موجهة للاستهلاك، لذا كان لزاما رصد الواقع الجديد من خلال ابتكار أشكال وصيغ فنية مختلفة قادرة على
تحطيم النموذج القديم و تأسيس كتابة تعبر عن العصر وما يوجد فيه من قضايا.