الكتابة اللسانية التمهيدية العربية : قراءة في الوظيفة والهدف

No Thumbnail Available
Date
2020
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة الشاذلي بن جديد- الطارف
Abstract
ملخص: يتشكل موضوع الكتابة اللسانية التمهيدية من خلال رصد النظريات اللسانية الحديثة ومبادئها العامة في دراسة اللغات البشرية ووصفها وتحليلها ، ولذلك تروم هذه الكتابة التيسيرية تقديم اللسانيات ومفاهيمها النظرية والمنهجية بصورة واضحة وبسيطة تعتمد الشرح والتبيان بصورة وأمثلة ورسومات بيانية ؛ قصد إثارة المتلقي العربي، وتزويده بمعرفة سليمة منهجا وموضوعا. ولهذا تمثلت الغاية التعليمية في مثل هذه الكتابات التبسيطية كأهم مسعى يستوجب تحقيقه من بين غايات متعددة عامة وأخرى خاصة؛ سواء كانت مرتبطة بالعناوين ، أم المقدمات، أم المادة المعرفية اللسانية، أم المنهج المعتمد فهل نجحت الكتابة اللسانية العربية التمهيدية في تبسيط المعرفة اللسانية للقارئ العربي؟ وما تجسيد الغايات التعليمية في هذه الكتابة؟ The subject of introductory linguistic writing is formed through monitoring modern linguistic theories and their principles in the study , description , and analysis of human languages. The refore , this facilitative writing intends to present linguistics and its theoretical and methodological concepts in a clear and simple way, that depends on explanation and illustration , with pictures,examples, and diagrams, in order to excite the arab recipient , and provide him with knowledge sound approach and theme .Therefore, the educational goal was represented in such simplified writings as the most important endeavor that must be achieved from among several goals , public and private, whether they are related to titles, introductions,linguistic cognitive, or the approved approach. Did the introductory Arabic linguistic writing simplify the linguistic knowledge of the Arabic reader? What is the level of embodiment of the educational goals in this writing?
Description
Keywords
Citation