نشيد الجبار للشابي - مقاربة أسلوبية
No Thumbnail Available
Date
2017
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة عباس لغرور خنشلة كلية الاداب واللغات
Abstract
تلخيص:
لما كان الأدب العربي القديم والوسيط قد حاز على الكثير من الأبحاث التي
نوهت بزخم هذا الأدب، وبينت عناصر القوة والإش ا رق فيه فأحببت أن يكون
بحثي في الأدب العربي المعاصر وبالأخص الشعر منه والذي بدوره لا ا زل في
طريقه نحو الارتفاع والسمو.
وأنا ابحث عن أدباء وشع ا رء العصر ممن عني بقضايا الأمة وقضايا الحياة
فاخترت من بين الكثير منهم أبو القاسم الشابي، ليكون موضوع بحثي وذلك لما
يتميز به الشاعر متوقد العاطفة، و اهتمامه بالقضايا الوطنية لشعبه حيث دعا
قومه للأخذ بأسباب القوة .
وقد وقع اختياري على هذا الموضوع والموسوم ب :" نشيد الجبار
للشابي مقاربة أسلوبية "، فالد ا رسة الأسلوبية تسعى إلى كشف الطاقات الدلالية
وسبر أغوار القصيدة انطلاقا من بنائها اللغوي.
واتبعت الخطة التالية، والتي تتمثل في مقدمة وثلاثة فصول إضافة إلى
خاتمة وملحق.
الفصل الأول : جاء فيه ماهية الأسلوب والأسلوبية وأنواعها مع الإشارة
الدالة إلى علاقتهما بالعلوم الأخرى كالبلاغة، اللسانيات والنقد الأدبي وقد
توصلنا في هذا الفصل إلى أن الأسلوبية تظل علما ناشئا يصبو إلى التطور
ذلك لاحتكاكها بالمناهج والعلوم الأخرى.
أما الفصل الثاني: الموسوم بالمستوى الإف ا ردي الذي شملت الد ا رسة فيه
المستوى الصوتي يتمثل في د ا رسة الإيقاع الخارجي كالوزن والقافية وحرف
الروي والإيقاع الداخلي المتمثل في التجنيس، التصريح، الطباق ، والتك ا رر أما
المستوى الصرفي فقد شملت الد ا رسة فيه كل من الأفعال والأسماء والمشتقات.
أما الفصل الثالث: الموسوم بالمستوى التركيبي والدلالي جاء فيه د ا رسة
الجملة الاسمية والفعلية وكذا التعريف والتنكير، والأساليب الإنشائية من استفهام
ونداء ونفي، كما درسنا التقديم والتأخير، والتناص.
أما المستوى الدلالي جاء فيه تصنيف الحقول الدلالية وفق نظرية الحقول
الدلالية، بالإضافة إلى الصورة الشعرية بما فيها من الاستعارة والتشبيه والكناية.
وقد اعتمدت في هذه د ا رسة على المنهج الوصفي التحليلي الذي يعتمد على
التحليل والتفسير والإحصاء، دون إهمال للمنهج التاريخي ذلك لد ا رسة السيرة
الذاتية للشاعر في الملحق.
أما الخاتمة فقد حاولت أن استظهر فيها أهم النتائج التي توصلت إليها
وقد اعتمدت على كتب شملت حقولا معرفية متنوعة منها العروض والبلاغة،
والصوتيات،علم الدلالة، المعجميات،الأسلوبية.
وفي خاتمة الد ا رسة أدرجت ملحق يتناول سيرة الشاعر، ثم قائمة المصادر
والم ا رجع، وفهرس الموضوعات.
وأتقدم بالشكر الجزيل إلى أستاذي المشرف صالح خديش الذي كان سندا
ومرشدا وأتوجه بالشكر إلى الأساتذة أعضاء لجنة المناقشة لما تكبدوه من عناء
ق ا رءة وتقييم هذه الد ا رسة .
Summary
Since the ancient Arabic literature had won a lot of
research, witch noted the momentum of this literature and showed
the elements of power and brightness in it, I liked to be my
research in contemporary Arab literature especially poetry from it
which is still is its way to rise and sublimity.
I am looking for poetry writers and poets of the age who are
concerned with issues of the motion and issues of life.
I chose among many of them aba al QASIM AL SHABI to be my
research subject which is characterized by the poets passion and
his interest in the national issues of his people where he called
them to identify the reasons of force.
I have chosen this subject which is characterized by the Jabbar
song of the SHABI, stylistic comparison.
The stylistic study seeks to uncover the semantic energies and
explore the verses of the poem from its linguistic construction.
I followed the following plan introduction, three chapters in
addion to the conclusion and appendix.
The first chapter talks about what is style, stylistic and its types
with reference to their relationship to other sciences as eloquence,
Linguistics and Literary criticism.
In this chapter I have reached a stylistic approach that has been
followed by an energy science that aspires to develop its
interaction with other curricula and sciences.
While the second chapter is marked the individual level which
included the study of voice, It is represented in the study of
External rhythm like weight, rhyme and internal rhythm which
include naturalization authorization counterpoint and repetition,
Concerning the level the study included all verbs nouns and
derivatives.
The third chapter Characterized by the syntactic and semantic
level that study the nominal and verbal sentence, Also the
definition and reasoning and the structural methods of question
call and negation Besides studying submission and delay and
synchronization.
As for the semantic level it includes the classification of
semantic fields according to the theory in addition to the poetic
image including metaphor, comparison and metaphysics in this
study, the analytical descriptive approach, based on analysis
explanation and statistics without ignoring the historical approach
in order to study the poets c.v in the appendix.
In the conclusion, I tried to memorize the most important results
I had obtained I relied on books that included various fields of
knowledge containing presentations and rhetoric, acoustics,
semantics, I mentioned an appendix that dealt with the poets c.v
and the list of sources and references and the subject index.
I thank my teacher SALAH KHEDDICH which was a bond and a
guide I also thank the members of the discussion committee
evaluating my study.