البنیویة منھجًا نقدیًا قراءة في كتاب "جدلیة الخفاء والتجلي –دراسات بنیویة في الشعر-" ل(كمال أبو دیب)
No Thumbnail Available
Date
2024
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة عباس لغرور خنشلة كلية الاداب واللغات
Abstract
ملخص
تسعى هذه الدّ ا رسة إلى رصد وتتبّع التصوّ ا رت النقدیة، وكذا الآلیات الإج ا رئیة التي استند
علیها (كمال أبو دیب) في مقاربته البنیویة للنصوص الشعریة العربیة القدیمة والحدیثة، وذلك
من خلال مدوّنته النقدیة "جدلیة الخفاء والتجلي" وهو في ذلك یحاول الكشف عن شبكة
العلاقات القائمة بین عناصر البنیة أو النظام بحثا عن مختلف الدّلالات العمیقة التي تظهرها
تلك الثنائیات الضّدیة.
وقد استند في هذه المقاربة على خلفیات معرفیة ومرجعیات نقدیة وأحیانا فلسفیة للنفاذ إلى
بنیة النظام العمیقة، كعودته مثلاً إلى الت ا رث العربي تارة وٕالى الفكر النقدي الأوروبي تارة أخرى.
كما سعى إلى تأسیس نظریة نقدیة بنیویة عربیة لنظام المضمون الشعري من خلال مقولة
الثنائیات الضّدیة وفكرة الأنساق اللّغویة. وبهذا التأسیس بدتْ ملامح النظریة البنیویة عند (كمال
أبو دیب) وكذا معالم تجربته النقدیة، فعُدّت من أهمّ وأبرز المقاربات البنیویة للشعر العربي.
ABSTRACT
This studyaims to monitor and trace the critical perceptions, as well as
the proceduralmechanismsuponwhich Kamal Abu Deebrelied in his structural
approach to ancient and modern Arabicpoetictexts, throughhiscritical blog
“The Dialectic of Concealment and Transfiguration,” in whichheattempts to
reveal the network of relationshipsexistingbetween the elements of The
structure or system in search of the variousdeep connotations thatthesebinary
opposites reveal.
In thisapproach, herelied on cognitive backgrounds, criticalreferences,
and sometimesphilosophicalreferences to gain access to the deep structure of
the system, such as his return, for example, to the Arabheritageat times and to
Europeancriticalthoughtatother times. He alsosought to establish an Arab
structural criticaltheory of the poetic content system through the notion of
dual opposites and the idea of linguistic patterns. Withthisfoundation, the
features of Kamal Abu Deeb’s structural theoryappeared, as well as the
features of hiscriticalexperience. It wasconsidered one of the most important
and prominent structural approaches to Arabicpoetry.