الادارة الالكترونية ودورها في تحسين جودة الخدمة المحلية : دراسة حالة بلدية خنشلة
No Thumbnail Available
Date
2023
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
كلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير جامعة عباس لغرور خنشلة
Abstract
الملخص
هدفت الدراسة إلي توضيح دور الإدارة الالكترونية في تحسين جودة الخدمات المحلية ببلدية خنشلة، باعتبارها آلية
من آليات الإدارة الحديثة التي يجب تطويعها لصالح عصرنة الإدارة العمومية بالجزائر ومواكبة التطور الهائل في مجال
.تكنولوجيا المعلومات والاتصال من جهة، ومن جهة أخري التحسين المستمر لنوعية الخدمة التي يحصل عليها المواطنين
ولتحقيق أهداف الدراسة قمنا بتصميم استمارة لجمع المعلومات من عينة الدراسة المكونة من 90 موظفا، وفي ضوء
وتمSPSS ذلك جرى جمع وتحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية
استخدام المنهج الوصفي والتحليلي لتحليل نتائج الدراسة والعلاقات بين متغيراتها، أما عن الأساليب الإحصائية فقد تم
استخدام كل من المتوسط الحسابي والانحراف المعياري، كما تم الاعتماد على معامل معامل الارتباط بيرسون لاختبار
الفرضيات .
أما النتيجة الرئيسية لهذه الدراسة فتنطلق من أن الإدارة الالكترونية تمثل آلية هامة في بناء وترقية متكاملة من جودة
الخدمات المحلية الالكترونية، بما يحقق النزاهة، الدقة وسرعة الاستجابة في تقديم الخدمات المقدمة لجمهور المواطنين، كما
.يرفع من مستوى وضوح الخدمة المحلية بالبلدية ويقربها من المواطن
Abstract
This study aimsat demonstrating the role of electronic management in improving the quality of local services in Khenchela municipality, as a mechanism of modern management that must be adapted in favor of the modernization of public administration in Algeria and keep pace with the tremendous development in the field of information and communication technology on the one hand, on the other hand, the continuous improvement of the quality of service that citizens obtain.
In order to achieve the objectives of this study, we designed a form to collect information from the study sample consisting of (90) employees. In light of this, data was collected and analyzed and hypotheses were tested using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). The descriptive and analytical approaches were used to analyze the results of this study and to examine the relationships between its variables. Regarding the statistical methods, this study utilized both the arithmetic mean and the standard deviation; in addition to the use of the Pearson correlation coefficient to test the hypotheses.
As for the main result of this study, it stems from the fact that the electronic administration represents an important mechanism in the construction and integrated promotion of the quality of local electronic services, in order to achieve integrity, accuracy and speed of response in providing services provided to the public of citizens, it also raises the level of visibility of the local service in the municipality and brings it closer to the citizen.