آليات البحث في التناص في كتاب "الوساطة بين المتنبي وخصومه" للقاض ي الجرجاني بحث في تطعيم براعة الناقد وتدعيم براءة الشاعر
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
المدونة
Abstract
الملخص:
عالج القاض ي الجرجاني قضية تداخل النصوص )التناص( أو ما اصطلح عليه
بالأخذ أو السرقة في كتابه "الوساطة بين المتنبي وخصومه"، وحاول البحث في أمور غفل
عنها النقاد قبله وهي كيفية البحث في التناص. مركزا على أهميته للشاعر اللاحق وأنه لا
يدل على منقصة في ملكته الشعرية بقدر ما ينم عن حذقه الشعري وذكائه الفني. ثم راح
ليات المساعدة على التمييز يوضح للناقد كيفية معالجة السرقات بتقديم مجموعة من
بين التناص الإيجابي والسلبي كما نبه على وجود حالات اعتبرها الكثيرون من التناص، إلا
أنها لا تعتبر كذلك كالمعاني المشتركة وأيضا المعاني الكثيرة التداول .
ويكون بذلك قد قدّم للناقد آليات تطعم بحثه في التناص، وقدّم للشاعر دعما
يتمثل في تسهيل قول الشعر عليه بالسماح له بالتناص الفني الذي يقوم على توليد
نصوص جديدة من خلال هدم النصوص السابقة وإعادة بنائها.
Abstract:
The issue of overlapping texts or what is also known as intertextuality has been dealt with by Al kadhi Al-Jarjani in his book "Mediation between Al-Mutanabbi and his opponents" in which he called it taking or stealing. He also tried to research matters that the critics had neglected, namely how to search for intertextuality. Furthermore, he worked to Emphasize the importance of the fact that intertextuality does not indicate a deficiency in his poetic work as much as it reflects his poetic sophistication and artistic intelligence. On the same line of thought, Al kadhi Al-Jarjani went on to explain to the critic how to deal with thefts by presenting a set of mechanisms that help in distinguishing between positive and negative intertextuality, and also pointed out that there are cases that many considered intertwining; however, those cases are not considered as such.
On this basis, he has provided the critic with mechanisms that help the research on intertextuality, and he has provided the poet with support in facilitating the saying of poetry by allowing him to have artistic intertextuality that is based on generating new texts by destroying and reconstructing previous texts.