بناء اختبارات اللّغة العربیّة في إصلاحات الجیل الثاني وأثرھا في التحصیل اللغوي - الطور الإكمالي ولایة خنشلة نموذجا
No Thumbnail Available
Date
2021
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
جامعة محمد خیضر – بسكرة
Abstract
Abstract:
This research deals with the topic "Building Arabic language tests in
the second generation reforms and their impact on linguistic achievement"
Middle Schools of Khenchela as a model. The problem revolves around the
extent to which the Arabic language teacher has invested methods and criteria
for building tests in enriching the linguistic dictionary of the learner, and
correcting some language mistakes that he might make during the exam. To
answer this problem, we relied on a set of questions that were delivered to
middle school teacher of Arabic language. The process of designing an exam
is one of the basic professional skills that a teacher should master because it
greatly affects the learners' answes and their interaction with the exam
questions. In order to achieve the desired goal of the study, we divided the
research into an introduction, a theoretical and an applied chapter, and we
sum up the contents of the chapters in the following points:
The first was an introduction, in which we talked about some
practical educational-learning concepts that have a close relationship to the
research topic, where we dealt with the concept of educationalism and its
basic elements, teaching methods, in addition to the concept of the second
generation in the middle schools.
As for the first chapter, it was theoretical one in which we paved the
way to the practical chapter. It contains the concept of educational evaluation
and its origin in the Algerian educational system, then we talked about the
nature of the exams and their types, in addition to monitoring the relationship
between test and evaluation.
As for the second chapter, it's empirical and practical in which we
tried to get in touch with the reality of building tests through an analytical
field study. It contains teachers' reaction on second generation syllabi and
their opinions on the impact of exam's situations on linguistic achievement of
the learner.
یتناول البحث موضوع "بناء اختبا ا رت اللّغة العربیّة في إصلاحات الجیل الثّاني
وأثرها في التحصیل اللغوي" الطور الإكمالي ولایة خنشلة نموذج اً"، وتتمحور الإشكالیة
حول مدى استثمار أستاذ اللّغة العربیّة لأسالیب أو معاییر بناء الاختبا ا رت في إث ا رء
المعجم اللّغوي للمتعلّم وتصحیح بعض العبا ا رت اللغویّة التي قد یخطئ فیها التلمیذ أثناء
اجتیازه الاختبار.
وللإجابة عن هذه الإشكالیة اعتمدنا على مجموعة من الأسئلة تم توجیهها إلى
أساتذة اللّغة العربیّة في الطور المتوسط.
وٕانّ عملیة تصمیم الاختبار تعدّ من المها ا رت المهنیة الأساسیة التي ینبغي على
الأستاذ إتقانها لأنّها تؤثر بنسبة كبیرة على إجابات المتعلّمین وتفاعلهم مع أسئلة
الاختبار.
ولتحقیق الغایة المنشودة من الد ا رسة قسمنا البحث إلى مدخل وفصل نظري والآخر
تطبیقي، ونلخص مضامین الفصول في النقاط الآتیة:
كان أولها مدخلا : تحدثنا فیه عن بعض المفاهیم العملیة التعلیمیّة التعلمیة التي
لها علاقة وثیقة بموضوع البحث، حیث تناولنا فیه مفهوم التعلیمیة وعناصرها الأساسیة،
وط ا رئق التدریس، إضافة إلى مفهوم الجیل ال ثّاني في المرحلة المتوسط.
وأمّا الفصل الأول فكان نظری اً: عمدنا فیه إلى تهیئة الأرضیة للدخول إلى الفصل
التطبیقي المیداني، حیث احتوى على مفهوم التقویم التربوي ونشأته في المنظومة التربویة
الج ا زئریة، ثمّ تكلمنا عن ماهیة الاختبار وأنواعه، إضافة إلى رصد العلاقة بین التقویّم
والاختبار والتقییم.
وأمّ ا الفصل الثاني التطبیقي المیداني: حولنا من خلاله ملامسة واقع بناء الاختبار من
خلال د ا رسة میدانیة تحلیلیة، فتضمن البحث موقف أساتذة ال لّغة العرب یة من مناهج الجیل
الثاني في المرحلة المتوسطة، وكذا أ ریهم في تأثیر وضعیات الاختبار على التحصیل
اللغوي للمتعلّمین.