ثورة تونس بين واقعية الأحداث وفنيات السرد "رواية الملائكة لا تطير لفاطمة بن محمود نموذج
No Thumbnail Available
Date
2023-03-13
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
المعهد العالي للعلوم الاجتماعية والتربية بقفصة
Abstract
Abstract:
The novel of the writer, Fatima bin Mahmoud, is full of many facts that came as a witness to what happened and what will happen... In order to make her voice heard, the writer tried new methods, attended many experimental features that made the creative work oscillate between writing the revolution and the revolution of writing in an aesthetic way, to be a witness to a turning point in the path of Green Tunisia towards an unknown destination. In order to question the novel and stand on the revolutionary side in it, the question stands erect about the narrative writing and artistic methods employed by the writer's new novel, and about how it represents the Tunisian revolution? And to what extent can her work be considered experimental, especially since the writer of the novel is a poet who ventured to enter the adventure of narrative writing, so was her work different from the prevailing and familiar? Or is it only an illusion for the reader that the poet is trying to write the novel because there is another narrative work by the writer entitled: A Woman in the Time of the Revolution? These and other questions will be sought by the research to try to adequately answer them.
ملخص البحث:
تعج رواية الكاتبة فاطمة بن محمود بعديد الوقائع التي جاءت شاهدة على ما حدث وما سيحدث... ولإيصال صوتها مسموعا عمدت الكاتبة إلى تجريب أساليب ،مستحدثة، فحضرت عديد الملامح التجريبية التي جعلت العمل الإبداعي يتأرجح بين كتابة الثورة وثورة الكتابة بطريقة جمالية، لتكون شاهدة على نقطة تحول في مسار تونس الخضراء صوب وجهة غير معلومة. وبغية مساءلة الرواية والوقوف على الجانب الثوري فيها يقف السؤال منتصبا عن الكتابة السردية والأساليب الفنية التي وظفتها الرواية الجديدة للكاتبة، وعن كيفية تمثلها لثورة تونس؟ وإلى أي حد يمكن اعتبار عملها هذا تجريبيا خاصة وأن كاتبة الرواية شاعرة غامرت لتلج مغامرة الكتابة السردية، فهل جاء عملها هذا مغايرا مخالفا للسائد والمألوف؟ أم أن الأمر لا يعدو أن يكون إيهاما للقارئ فقط بأن الشاعرة تجرب كتابة الرواية لأن هناك عمل سردي آخر للكاتبة عنونته: امرأة في زمن الثورة؟ هذه أسئلة
وغيرها سيسعى البحث إلى محاولة الإجابة الكافية عنها.