إستراتيجية الرقابة الإدارية على عمليات البناء في التشريع الجزائري
No Thumbnail Available
Date
2019-12-01
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
إذا كان حق الملكية العقارية يمنح للمالك سلطة الاستغلال والاستعمال والتصرف ، وكانت عمليات البناء أحد مظاهر تجسيد ممارسة هذا الحق على أرض الواقع ،فإن منح الحق في البناء على إطلاقه قد يؤدي إلى آثار سلبية أكثر منها إيجابية ،لذا حاول المشرع الجزائري رسم الإطار القانوني الذي يمارس في إطاره حق البناء، مع تدعيمه بإستراتيجية للرقابة الإدارية على ممارسته خلال مختلف مراحل عملية البناء ،كهمزة وصل تربط بين ما هو موجود في عملية البناء وبين ما يفترض وجوده طبقا لقوانين البناء والتعمير، ولضمان تطبيق هذه الإستراتيجية حدّد المشرع الهيئات المختصة بعملية الرقابة التي قد تكون إما رقابة قبلية تتم قبل البدء في عمليات البناء ،وإما رقابة بعدية تتم أثناء أو بعد الشروع في عمليات البناء، ورغم ذلك ظلت النقائص والسلبيات تفرض نفسها بوتيرة أسرع من وتيرة تطور مستوى الرقابة عليها ،وهو ما يؤكد وجود علاقة بين وجود هذه النقائص العمرانية وبين الإستراتيجية التي وضعها المشرع للرقابة الإدارية على عمليات البناء .
If the right to real estate ownership grants the owner the authority to exploit, use and dispose of, and construction operations are one of the manifestations of the exercise of this right on the ground, then granting the right to build in its entirety may lead to more negative than positive effects. Therefore, the Algerian legislator tried to draw up the legal framework that would be exercised. Within its framework is the right to build, supported by a strategy for administrative control over its exercise during the various stages of the construction process, as a link between what exists in the construction process and what is supposed to exist according to building and reconstruction laws.
To ensure the implementation of this strategy, the legislator specified the bodies responsible for the oversight process, which may be either pre-monitoring that takes place before the start of construction operations, or post-monitoring that takes place during or after the start of construction operations. Despite this, the shortcomings and negatives continued to impose themselves at a pace faster than the pace of development of the level of oversight over them. This confirms the existence of a relationship between the existence of these urban deficiencies and the strategy established by the legislator for administrative control over construction operations.