PHD Thesis

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 65
  • Item
    فاعلية التمام السياقي في فهم النص الشرعي - الحديث النبوي الشريف - أنموذج
    (جامعة عباس لغرور – خنشلة, 2023) مّنيرة قّليل
    الملخص: الحديث النبوي كينونة لغوية تنعكس انعكاسا وظيفيا على لغة مستخدمه؛ إذ إن معرفة الواقع الذي قيل فيه وملابساته وحيثياته من بين أهم المعطيات المفصلية في فهمه شكلا ودلالة ومقصدا، ناهيك عن ملامسة القيم العقدية والنفسية والاجتماعية فيه. في إطار ما يعرف ب: التمام السياقي الذي يعدّ محدّدا رئيسا لعملية التأويل، ووضعية استق ا رئية تجمع الصيغ اللغوية والظروف الخارجية في مقاربة تداولية مشتركة مجالها المدوّنة الحديثية. فالتمام السياقي بمستوياته التي تتوزع بين الرواية والد ا رية يقدم تفسي ا ر جديدا لمسألة الاختلاف في كمّ المتن والق ا رئن المتصلة والمنفصلة. الكلمات المفتاحية: الحديث النبوي، التمام السياقي، التأويل، مقاربة تداولية. Abstract: The Hadith of the prophet is a linguistic entity that reflects functionally on the language of its user; knowing the reality in which it was said and its circumstances and reasons are among the most important critical data in inderstanding its form, significance and intent, in addition to touching the nodal psychological and social values in it .within the framework of what is known as contextual completeness, which is a major determinant of the interpretation process and an inductive situation that combines linguistic formulas and external conditions in a common deliberative approach the domain is the Hadith blog. The contextual completeness in its levels, which are distributed between the narration and the know-how provides a new interpretation of the issue of the difference in the amount of the text and the related and separate clues. Key words: The Hadith of the prophet, The contextual completeness, Interpretation, Deliberative approach.
  • Item
    مكونات خطاب نقد الرواية في الجزائر
    (حامعة باتنة 1 – الحاج لخضر, 2023) سارة مسعودي
    الملخص تناول هذا البحث الموسوم "مكونات خطاب نقد الرواية في الجزائر" قراءة في تمقي أربعة مناىج نقدية في الخطاب النقدي الج ا زئري، ىي: المنيج السوسيولوجي، المنيج البنيوي، المنيج السيميائي، والمنيج التفكيكي. ىي محاولة لإعطاء رؤية جمالية عن مسار تطور النقد الأدبي في الج ا زئر في مرحمة ما بعد الاستقلال، الذي شيد نقلات نوعية من منيج إلى منيج استجابة لتطور ىذه المناىج في الغرب، بحيث كانت مدرسة باريس مصدر تمقييا عند رواد تأصيل خطاب نقدي ج ا زئري، ي ا رعي خصوصية النص الأدبي المغوية والثقافية. مع الإشارة إلى أن معظم ىؤلاء الرواد من خريجي جامعة السربون، الذين تمقوا ط ا رئق تحميل النصوص الأدبية، بمفاىيميا النظرية وآلياتيا الإج ا رئية. وقف البحث بعد عرض موجز لمبيئة التاريخية والسوسيو ثقافية التي نشأ فييا ىذاالخطاب عمى مدى - - - الاستجابة الجمالية لتيار الواقعية الذي ميز الكتابات الروائية الأولى، ضمن مقولات النقد الاجتماعي اولسوسيولوجي، بوصفو المنيج الذي وافق محتويات الروايات ال ا رئدة، بخاصة البنيوية التكوينية. ثم قدم البحث ق ا رءة حول تمقي المنيج البنيوي، الذي حاول رواده أن يطوعوا آلياتو من أجل ق ا رءة ىذه الرواية ق ا رءة شكمية، إلا أنيم تجاوزوا الفضاءات المغمقة ليذا المنيج. تطرق البحث أيضا إلى استقبال المنيج السيميائي الذي يعد منعرجا لتحول الرؤية النقدية من البنيوية إلى السيميائية، بخاصة عند رشيد بن مالك الذي يعد أبرز من مثل ىذا التوجو. انتيى البحث عند تمقي المنيج التفكيكي، الذي جعمو الناقد الكبير عبد الممك مرتاض طريقة في ق ا رءة النص الأدبي ق ا رءة تشريحية وتقويضية ( Lecture Deconstructive .)  Abstract his research entitled "Components of the Discourse of Criticism of the Novel in Algeria" deals with a reading of four critical approaches in the Algerian critical discourse, namely: the sociological approach, the structural approach, the semiotic approach, and the deconstructive approach. It is an attempt to give an aesthetic vision of the course of the development of literary criticism in Algeria in the post-independence period, which witnessed qualitative shifts from one approach to another in response to the development of these approaches in the West. Paris School was the source of its reception among the pioneers who rooted the Algerian critical discourse, taking into account the linguistic and cultural specificity of the literary text. Most of these pioneers are graduates of the Sorbonne University who received the methods of analyzing literary texts with their theoretical concepts and procedural mechanisms. The research stand - after a brief presentation of the historical and socio-cultural environment in which this discourse arose - on the extent of the aesthetic response to the trend of realism that characterized the first fictional writings, within the categories of social and / or sociological criticism, as the approach that agreed with the contents of the pioneering novels, especially formative structuralism. Then the research presented a reading about receiving the structural approach, whose pioneers tried to adapt its mechanisms in order to read this novel as a formal reading, but they went beyond the closed spaces of this approach. The research also dealt with the reception of the semiotic approach, which is considered a turning point for the transformation of the critical vision from structuralism to semiotics, especially with Rachid Ben Malik, who is considered the most prominent of such an approach. The research ended upon receiving the deconstructive approach, which the great critic Abd Al-Malik Murtadh made a method of reading literary text an anatomical and/or undermining reading (Deconstructive reading).
  • Item
    السجن في الأدبين العربي والغربي نماذج مختارة
    (جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) آمال عبودي
  • Item
    تغريبة بني هلال _دراسة في الشكل والبنية
    (جامعة عباس لغرور خنشلة, 2021) بلقوت محمد
  • Item
    مقصورة حازم القرطاجني ومضمونها وتشكيلها الجمالي
    (جامعة الحاج لخضر باتنة, 2010) حورية رواق
    ABSTRACT Despite the advent of Carthage, a firm in the prosperity of others of Arab culture in Morocco and Andalusia his name was associated with masterpieces of art criticism and literature in the history of Moroccan Arab, the two books "Platform SE and eloquent writers" and a collection of cultures between the literary and philosophical, and "Almaksura" that opposed the limited Ibn Duraid It extended the number of revenge thousand and six. And familiar with the wonders of this lengthy saga of the capacity to know Naationa Arab heritage in poetry and systems came as the meanings of poetry and many responded to the year of their poets: Nsiba, and praise, description, and enthusiasm, and wisdom, and history. He also said the right of the contemporary, Ibn Rashid: «Sea eloquent writers and ink, with tests of speed, great inventions do not know of anyone who we received the collection of information collected tongue, and wiser than Maaked informed statement of what caused the movable and innovator, and the rhetoric is fresh sea, and unique to carry its flag in the East and the West ». It is strange being overwhelmed and inundated with Nazationa forgotten skill and high like the author. And limited firm involved with other compartments in the side of formal oppositions being one of the Almtoulat, characterized by the length and abundance of the purposes and meanings, and the quality of artistic construction, which we presented it, in our study in chapter II by explaining the contents, as well as in chapter III and IV through streamlined the levels of expression in the cabin (for crude and sophisticated and photography), without neglecting the rhythmic music and a special musical Orjosp filled with images of external and internal, which offered him in the last chapter of the study. All of this was behind by more than Achtharh Achtharh the rest of his hair, which made many critics praising its ancient and modern, it is ancient, the judge Imam Abu al-Qasim Muhammad ibn Ahmad Ahlgrenati which explained and evacuated the secrets of the pros, he said in the introduction to his commentary, "unblocking Hidden from the cabin pros" I reflected as the sole limited Imam Abu Hazim al- Hasan ibn Muhammad ibn Hasan ibn Hazim Ansari Carthage Obiha gathered to illegal acts of charity, and include Ovannin of the statement, include the benefits from the knowledge of the tongue, attesting to the origin Antzmth including an oddity of sorts, characterized by the wonders of creativity, it is a former field, and the holder of tuft Betting ». It is modem Mahdi Allam, who praised her, Hazim, who said that he has stood by what did not inform him before or after the poet Almqsurien, has earned so that the booths would be a professor in this kind of systems would al-Hariri in the standings. Has revealed to us through the cabin of our study of a group of critical views had been called to in the exactitude of such as the building of the text as (start-up ingenuity, good disposal and the magnificent conclusion). Altsoem with the phenomenon of private cabin as the vehicle of the poems, as well as the phenomenon that Althadjil means decorating the late paintings to remain and continue to influence. As well as diversification in the way because he sees it, aiming for beauty. Finally, if the reader finds the cabin is clear that affectation in manufacturing and decoration because it was established in opposition, also said the same firm, and that was like all the compartments, but limited to a firm conclusion, marked on the other, including receiver to pull in one way or another, which saw critics of the old Recently, as noted above.
  • Item
    تعليمية النص الأدبي في ضوء نظرية النحو الوظيفي
    (جامعة الاخوة منتوري - قسنطينة, 2018) السعيد قاسمي
    الملخص تعد التعليمية من بين أهم مجالات الحياة التي توليها اللسانيات بصفة عامة والتطبيقية على وجه الخصوص عناية خاصة، مركزة في ذلك على استحداث نظريات وأساليب تطبيقية مسايرة لما يعيشه المجتمع من تطور في مختلف المجالات، ولما لها من أهمية في تط ور المجتمع وتقدمه فقد عد البحث فيها ظاهرة صحية تدل على رقي المجتمع وتطوره. لذلك فقد أوليت اهتماماخاصا لهذا الجانب بحثا عن الجديد فيه، من خلال د ا رسة نموذج حي ألا وهو :تعليمية النص الأدبيفي ضوء نظرية النحو الوظيفي"كتاب :اللغة العربية وآدابها للسنة الثالثة منالتعليم الثانوي شعبة آداب وفلسفة" أنموذجا.محاولا من خلالها ردم الهوة المعرفية الموجودة بين الد ا رسات الجامعية التي تعرف تطو ا ر متسارعا، وبين الد ا رسات في هذه المرحلة المهمة التي تعتبر الحلقة ال ا ربطة بين المستويين، والتي ما ا زلالتعليم فيها يتأرجح بين القديم والنمطية، لذلك قد وجهت اهتمامي إلى هذا الموضوع الذي أ ا ره مهما للغاية،محاولا من خلاله رصد أهم المنطلقات الفكرية والفلسفية التي اعتمدَت عليها التعليمية منذ القرن السابع عشر، ثم عرجت على أهم مرحلتين تعليميتين مرت بهما الج ا زئر ألا وهما: مرحلة التدريس بالأهداف ومرحلة التدريس بالكفاءات، ثم حاولت إب ا رز أهم أفكار الوظيفية التي اهتمت بها الد ا رسات اللسانية العربية الت ا رثية، معرجا على أهم الإشكالات القائمة بين اللسانيين المحدثين في مفهوم النص والخطاب والفرق بينهما من منظور وظيفي.كما تناولت مفهوم الخطاب البيداغوجي وأهم السمات التي يتميز بها عن غيره من الخطابات، منهيا البحث بنماذج نقدية للسانيين معاصرين، طبقوا على النص الأدبي من منظور وظيفي، على أ رسهم أحمد المتوكل، مقت رحا نموذجا عمليا لكيفية تعليم النص الأدبي في ضوء نظرية النحو الوظيفي، السنة الثالثة من التعليم الثانوي شعبة آداب وفلسفة، وذلك بعد زيا ا رت ميدانية واستبيانات شملت عشرين أستاذا، ومفتش تربوي للتعليم الثانوي. الكلمات المفتاحية: المعلّم . المتعلّم . النص الأدبي . التعليمية . الوظيفية. النص . الخطاب. Résumé La didactique est l'un des propriétés de vie les plus importants, dont la linguistique en général et la linguistique appliquée en particulier lui concédant une réflexion singulière, en mettant l'accent sur l’amplification des théories et des méthodes d'application accompagnantes au développement de la société dans les différents domaines. Vu son importance dans le développement et le progrès de la société ; les études dans la didactique continuentà être un indicedévoilant l'avancement et l’évolution de la société. Par conséquent, on a concentré notre réflexion sur cet aspect dans lafin de prospecter des nouvelles perspectives, en étudiant un modèle vif, à savoir: la didactique du texte littéraire selon la théorie de la grammaire fonctionnelle, le livre de la langue arabe et ses littératures pour la troisième année de l'enseignement secondaire filière de la littérature et de la philosophie" comme modèle, en essayant de combler l'écart épistémologique existant entre les études universitaires qui connaissent une croissance rapide et les études à cette étape importante. Une étape de lien entre les deux niveaux ; le secondaire et l’universitaire, et dont l'éducation oscille encore entre l'ancien et le typique, alors on a attiré l'attention sur ce sujet qu’on a saisit son importance en essayant d’inspecter les sources intellectuelles et philosophiques adoptées par la didactique depuis le dix-septième siècle, puis les deux étapes les plus importantes de l'éducation en Algérie, à savoir: l’étape de l’enseignement par les objectifs pédagogiques et l’étape de l’enseignement par compétences. Ensuite on a tenté de mettre en évidence les idées les plus importantes du fonctionnalisme dans les études linguistiques traditionnelles de la langue arabe, incitant les problématiques primordiales entres les linguistes actuels concernant le concept de texte et de discours et la différence entre eux dans une perspective fonctionnelle. On a également abordé le concept du discours pédagogique et ses caractéristiques dans d'autres discours, en achevant la recherche par des modèles fonctionnels des quelques linguistes contemporain commeAhmed Al-Mutawakilsuivant la théorie de la syntaxe fonctionnelle sur le texte littéraire, offrant un modèle pratique de la façon d'enseigner le texte littéraire à la lumière de cette théorie, la troisième année de la littérature et de la philosophie de l'enseignement secondaire, après des visites sur le terrain et des questionnaires impliquant vingt professeurs et inspecteur en éducation de l'enseignement secondaire . Mots-clés Enseignant. Élève. Texte littéraire. didactique. Fonction. Texte. Discours. The summary Didactic one of the most important sides in the education. It is the main concern of theoretical as well as applied linguistics and it focuses on creating new theories and practiced methods that can deal with the development and the progress of the society. That is why the researches in didactics are considered as a healthy phenomenon, which refers to the development of the society. For the previous reasons focus on this field searching about what is new through studying the sample of "The didactics of the literary text in the view of the theory of functional grammar, the book of Arabic; third year letter and philosophy in the secondary education" This research is a try to bridge the gap between the university studies that know a quick progress, and the secondary education, which oscillates between the old or the typed methods. At the beginning of this research is mention the intellectuals and the philosophicalpremies of didactics since the seventeenth century .Next the resserchtackles the two main educational phases through which Algeria passed: the first one is teaching through aims and the second via comp etencies.after,Itried to present the main functional ideas that were the interests of studies of Arabic linguistic heritage.Next,I mention the main problematics of the modern linguists to define the "text" and "the discourse" and the difference between them from a function perspective.also,Imention what's a pedagogical discourse and it's main characteristics. Finish the research by practical samples of contemporary linguists in the view of the theory of functional grammar on the literary text, on the top of those names"AHMED EL-MATAWAKIL".after all I suggest a scientific model about the way we teach the literary text based on this theory using the third year of the secondary education ,letter and philosophy as a sample based on inspector of national education . Key words The teacher . the learner . Literary text .Pedagogy. Function .the text . The discourse ..
  • Item
    دراسة نقل الخصائص الاجتماعية والثقافية من العربية إلى الفرنسية للعقود التوثيقية: محمد طيار -نموذجا
    (جامعة قسنطينة 1 الإخوة منتوري, 2024) صونية غدير
    الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة نقل الخصائص الاجتماعية والثقافية من العربية إلى الفرنسية للعقود نة معنونة بـ: "مجموع النصوص الفقهية والوثائق باللغتين ّ حيث اعتمدنا في ذلك على مدو ، التوثيقية العربية والفرنسية" لمحمد طيار (ترجمان قضائي سابق بمحكمة الجزائر). فقد قمنا باختيار بعض العقود، نذكر منها على سبيل المثال وليس الحصر: رسم الطلاق وعقد الهبة وعقد الوكالة وعقد المغارسة...إلخ. هذه العقود التي يسيرها قانونين أساسيين هما قانون الأسرة الجزائري والقانون المدني الجزائري. وقد لاسيما ما يحمل منها شحنة دلالية ، تعرضنا في هذه العقود إلى تحليل مجموعة من المصطلحات والعبارات ّ مبينين من جهة طرائق ، معتمدين في ذلك على المنهج المقارن والمنهج التحليلي النقدي ، ومرجعية ثقافية ومن جهة أخرى العقبات التي يمكن أن تعترض سبيل انتشارها، ثم عمدنا بعد ذلك إلى ،تداولها بين الناس قياس انزياحها عن المعنى الأصلي ووظيفة ذلك في المجال التطبيقي. الكلمات المفتاحية: العقو د التوثيقية- الخصائص الاجتماعية الثقافية- الترجمة القانونية- القانون المدني الجزائري- قانون الأسرة الجزائري. Abstract: The aim of this research is to study the transfer of the socio-cultural characteristics of notarial deeds from Arabic into French, based on a corpus entitled "Collection of legal texts and notarial deeds/ Arabic- Franch" by Mohammed TIAR (former chief court interpreter at the Algiers Court of Appeal). We have selected a number of deeds, including deeds of repudiation, deeds of gift, power of attorney deeds and leases, … etc. Through these, governed by two fundamental codes (the Algerian Family Code and the Algerian Civil Code), we have attempted to analyze some terms and expressions, especially those with a particular semantic content and cultural context, using a comparative approach and a critical analytical approach, and showing, on the one hand, the ways in which they are used and, on the other, the obstacles that could hinder their spread. We then proceeded to measure their semantic shift from the original meaning, as well as their impact on the practical domain. In order to carry out this study properly, we have divided this research into two parts: one theoretical and the other practical. As for the first, we have divided it into three chapters, the first one deals with translation and culture, cultural particularities and the relationships between them. The second chapter was devoted to defining the nature of law and the typology of legal texts, since this is the field of study and the specialist language of our corpus. It was therefore necessary to discuss these concepts in detail and to look at the nature of the legal system, in force, in Algeria and the sources of its legislation. The third chapter deals with the concepts and theories of legal translation and the most important constraints that could hinder it. The second practical part was devoted to a critical and comparative analytical study of the various expressions and terms mentioned in the deeds, accompanied by a few suggestions and alternatives where the translation had been inappropriate or had undergone semantic shifts. Key words: notarial deeds, socio-cultural particularities, legal translation, Algerian civil code, Algerian family code. Résumé : Cette recherche vise à étudier le transfert des particularités socioculturelles des actes notariés, de l’arabe vers le français, où nous nous sommes appuyés sur un corpus dont l'intitulé était : « Recueil des textes juridiques et actes notariés Arabe - Français » de Mohammed TIAR (Ancien interprète judiciaire en chef de la Cour d’appel d’Alger). Nous avons sélectionné quelques actes, entre autres, acte de répudiation, acte de donation, procuration acte et contrat de bail à complant…etc. A travers ces derniers, régis par deux codes fondamentaux (le code de la famille Algérien et le code civil Algérien), nous avons tenté d'analyser certains termes et expressions, notamment ceux porteurs d’une teneur sémantique et d’un contexte culturel particuliers, en s’appuyant sur l’approche comparative et l’approche analytique critique, et en montrant, d’une part, les modalités de leur usage, et d’autre part, les obstacles qui pourraient entraver leur propagation. Nous avons, ensuite, procédé à mesurer leur glissement sémantique du sens original, ainsi que leur impact sur le domaine pratique. Afin de bien mener cette étude, nous avons subdivisé la présente recherche en deux parties : une théorique et l’autre pratique. Quant à la première, nous l'avons divisée en trois chapitres, le premier chapitre traite de la traduction et de la culture, les particularités culturelles ainsi que les relations entre celles-ci. Le deuxième chapitre a été consacré à la définition de la nature du Droit, à la typologie des textes juridiques, car c'est le champ d'étude et la langue de spécialité de notre corpus. Il était, donc, nécessaire d'évoquer ces notions en détail et d'aborder la nature du système juridique, en vigueur, en Algérie ainsi que les sources de sa législation. Le troisième chapitre porte sur les concepts et les théories de la traduction juridique ainsi que les contraintes, les plus importantes, qui pourraient faire obstacle au bon déroulement de cette dernière. La deuxième partie pratique était consacrée à une étude analytique critique et comparative des différentes expressions et termes mentionnés dans les actes, accompagnés de quelques suggestions et alternatives lorsque la traduction aurait été impropre, ou aurait connu des glissements sémantiques. Les mots clés : actes notariés, particularités socioculturelles, traduction juridique, code civil Algérien, code de la famille Algérien.
  • Item
    النص الموازي في الرواية الجزائرية واسيني الاعرج انموذجا
    (1-جامعة باتنة, 2016) حنينة طبيش
    ﻳﺘﻨﺎول اﻟﺒﺤﺚ ﻟﺪراﺳﺔ واﻟﺘﺤﻠﻴﻞ اﻟﻨﺺ اﳌﻮازي ﰲ اﻟﺮواﻳﺔ اﳉﺰاﺋﺮﻳﺔ، وﻗﺪ اﺧﱰت روات واﺳﻴﲏ اﻷﻋﺮج أﳕﻮذﺟﺎ ﻟﻠﺘﻄﺒﻴﻖ ﳌﺎ ﺗﺘﻤﻴﺰ ﺑﻪ اﻟﺘﺠﺮﺑﺔ اﻹﺑﺪاﻋﻴﺔ ﻋﻨﺪﻩ ﻣﻦ ﺛﺮاء وﲡﺪﻳﺪ ﺷﻌﺎرﻫﺎ إدﻫﺎش اﻟﻘﺎرئ واﻟﺒﺤﺚ ﻋﻦ اﻟﻨﺺ اﻟﺬي ﱂ ﻳﻜﺘﺐ ﺑﻌﺪ .وإذا ﻛﺎن اﻟﻨﺺ ﺑﻮﺻﻔﻪ ﻣﺮﻛﺰ اﻟﻌﻤﻠﻴﺔ اﻹﺑﺪاﻋﻴﺔ ﻗﺪ ل ﺣﻘﻪ ﻣﻦ اﻟﺪراﺳﺔ واﻟﺒﺤﺚ ﻓﺈن اﳍﺎﻣﺶ ﳑﺜﻼ ﰲ اﻟﻨﺼﻮص اﳌﻮازﻳﺔ ﱂ ﻳﻨﻞ ﻫﺬا اﳊﻆ، ﳑﺎ دﻓﻌﻨﺎ إﱃ اﻟﺒﺤﺚ ﰲ ﻫﺬا اﳍﺎﻣﺶ، وﻳﻨﻄﻠﻖ اﻟﺒﺤﺚ ﻣﻦ ﳎﻤﻮﻋﺔ ﻣﻦ اﻟﺘﺴﺎؤﻻت اﻟﱵ اﺟﺘﻬﺪت اﻟﺪراﺳﺔ ﻣﻦ أﺟﻞ اﻹﺟﺎﺑﺔ ﻋﻨﻬﺎ، وﻣﻦ ﺗﻠﻚ اﻟﺘﺴﺎؤﻻت اﻟﱵ ﻃﺮﺣﺖ ﰲ ﻣﻘﺪﻣﺔ اﻟﺒﺤﺚ :ﻣﺎ ﻫﻲ ﺧﺼﻮﺻﻴﺔ ﺧﻄﺎب اﻟﻌﺘﺒﺎت ﻋﻨﺪ اﻷﻋﺮج؟ وﻣﺎ ﻫﻲ اﳌﺮﺟﻌﻴﺎت اﻟﱵ أﻃﺮت ﻫﺬا اﳋﻄﺎب؟ وﻣﺎ ﻫﻲ اﻟﻌﻼﻗﺎت اﻟﱵ ﻧﺴﺠﻬﺎ ﻣﻊ اﳌﱳ اﻟﺴﺮدي؟ وﻟﻺﺟﺎﺑﺔ ﻋﻦ ﻫﺬﻩ اﻷﺳﺌﻠﺔ اﺳﺘﻌﻨﺎ ﲞﻄﺔ ﻗﻮاﻣﻬﺎ ﻣﻘﺪﻣﺔ، ﻣﺪﺧﻞ أرﺑﻌﺔ ﻓﺼﻮل وﺧﺎﲤﺔ، أﻣﺎ اﳌﻘﺪﻣﺔ ﻓﻘﺪ ﻣﻬﺪ ﻓﻴﻬﺎ ﻛﻤﺎ ﺿﻤﻨﺎﻫﺎ إﺷﻜﺎﻟﻴﺔ اﻟﺒﺤﺚ وأﻫﻢ ﺧﻄﻮﻃﻪ اﻟﻌﺮﻳﻀﺔ، ﻟﻨﻠﺞ ﺑﻌﺪﻫﺎ اﳌﺪﺧﻞ اﻟﺬي ﺗﻄﺮﻗﻨﺎ ،ﻟﺒﺤﺜﻨﺎ ﻓﻴﻪ ﳌﻔﻬﻮم اﻟﻨﺺ اﳌﻮازي ﻣﻦ ﺣﻴﺚ اﻟﻠﻐﺔ واﻻﺻﻄﻼح، ﻛﻤﺎ ﲢﺪﺛﻨﺎ ﻋﻦ أﻗﺴﺎﻣﻪ ﺑﺪءا ﻟﻨﺺ اﶈﻴﻂ اﻟﺬي ﻳﻨﻘﺴﻢ ﺑﺪورﻩ إﱃ ﻗﺴﻤﲔ اﻟﻨﺺ اﶈﻴﻂ اﻟﻨﺸﺮي واﻟﻨﺺ اﶈﻴﻂ اﻟﺘﺄﻟﻴﻔﻲ، أﻣﺎ اﻟﻘﺴﻢ اﻟﺜﺎﱐ ﻓﻬﻮ اﻟﻨﺺ اﻟﻔﻮﻗﻲ وﻳﻨﻘﺴﻢ ﺑﺪورﻩ إﱃ ﻗﺴﻤﲔ اﻟﻨﺺ اﻟﻔﻮﻗﻲ اﻟﻨﺸﺮي واﻟﻨﺺ اﻟﻔﻮﻗﻲ اﻟﺘﺄﻟﻴﻔﻲ .وﱂ ﻧﻐﻔﻞ ﰲ ﺧﻀﻢ ﻫﺬا اﳊﺪﻳﺚ ﻋﻦ اﻟﻔﻮﺿﻰ اﳌﺼﻄﻠﺤﻴﺔ اﻟﱵ راﻓﻘﺖ ﺗﺮﲨﺔ اﳌﺼﻄﻠﺢ إﱃ اﻟﻠﻐﺔ اﻟﻌﺮﺑﻴﺔ، وﺑﻌﺪ ﻫﺬا ﲢﺪﺛﻨﺎ ﻋﻦ أﳘﻴﺔ اﻟﻨﺺ اﳌﻮازي واﻟﻮﻇﺎﺋﻒ اﳌﻨﻮﻃﺔ ﺑﻪ paratexte واﻟﱵ ﺗﻌﺪدت ﻣﺴﻤﻴﺎﺎ ﺧﺘﻼف اﻟﺪارﺳﲔ واﻟﱵ ﻧﺬﻛﺮ ﺑﻌﻀﺎ ﻣﻨﻬﺎ اﻟﻮﻇﻴﻔﺔ اﻟﺘﻘﺪﳝﻴﺔ أو وﻇﻴﻔﺔ واﻟﻮﻇﻴﻔﺔ اﻹﻓﻬﺎﻣﻴﺔ أو وﻇﻴﻔﺔ اﻟﺸﺮح واﻟﺘﻌﻠﻴﻖ وﻇﻴﻔﺔ ﲢﻘﻴﻖ اﻟﻌﺒﻮر ﻣﻦ ﺧﺎرج اﻟﻨﺺ إﱃ ،اﻟﺘﺴﻤﻴﺔ داﺧﻠﻪ، ﻟﻨﻨﺘﻘﻞ ﻓﻴﻤﺎ ﺑﻌﺪ إﱃ اﻟﻨﺎﺣﻴﺔ اﻟﺘﺎرﳜﻴﺔ إذ ﺗﺘﺒﻌﻨﺎ ﺟﺬور ﻫﺬﻩ اﳌﻘﺎرﺑﺔ ﰲ اﻟﺜﻘﺎﻓﺔ اﻟﻌﺮﺑﻴﺔ اﳌﺘﻤﺜﻠﺔ ﰲ ﺟﻬﻮد أﰊ ﺑﻜﺮ اﻟﺼﻮﱄ ﰲ ﻛﺘﺎﺑﻪ أدب اﻟﻜﺘﺎب وﺿﻴﺎء اﻟﺪﻳﻦ ﺑﻦ اﻷﺛﲑ ﰲ ﻛﺘﺎﺑﻪ اﳌﺜﻞ اﻟﺴﺎﺋﺮ ﰲ أدب اﻟﻜﺎﺗﺐ واﻟﺸﺎﻋﺮ وﺣﺎ زم اﻟﻘﺮﻃﺎﺟﲏ واﺑﻦ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎ اﻟﻌﻠﻮي، ﻗﺒﻞ أن ﻧﻨﺘﻬﻲ إﱃ اﻟﺜﻘﺎﻓﺔ اﻟﻐﺮﺑﻴﺔ اﻟﱵ ﺗﺒﻠﻮرت ﻓﻴﻬﺎ اﻟﻨﻈﺮﻳﺔ ﻋﻠﻰ ﻳﺪ ﺟﲑار ﺟﻨﻴﺖ ﻣﻊ وﺟﻮد إرﻫﺎﺻﺎت ﺳﺎﺑﻘﺔ ﻟﻪ ﻋﻠﻰ ﻳﺪ ﻟﻴﻮ ﻫﻮك ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺘﺎب ﲰﺔ اﻟﻌﻨﻮان وﺷﺎرل ﺟﺮﻳﻔﺎل ﺻﺎﺣﺐ ﻛﺘﺎب إﻧﺘﺎج اﻻﻫﺘﻤﺎم أﻣﺎ اﻟﻔﺼﻞ اﻷول ﻓﻘﺪ ﺧﺼﺼﻨﺎﻩ ﻟﻠﺤﺪﻳﺚ ﻋﻦ اﻟﻨﺺ اﻟﻔﻮﻗﻲ وﻫﻮ ﳝﺜﻞ ﳎﻤﻮع ﻣﺎ ،اﻟﺮواﺋﻲ ﻛﺘﺐ ﻋﻦ اﻟﺘﺠﺮﺑﺔ اﻹﺑﺪاﻋﻴﺔ ﻋﻨ ﺪ واﺳﻴﲏ اﻷﻋﺮج، ﻣﻦ ﻛﺘﺐ وﻣﻘﺎﻻت وﺣﻮارات ورﺳﺎﺋﻞ ﺷﻜﻠﺖ ﳎﺘﻤﻌﺔ ﻧﻘﻄﺔ اﻧﻄﻼق ﺑﺮرت ﻟﻨﺎ ﺗﻘﺪﱘ اﻟﻔﺼﻞ ﺑﻮﺻﻔﻪ ﺣﺎو ، وﻣﻮاﻗﻊ إﻟﻜﱰوﻧﻴﺔ ،ﺟﺎﻣﻌﻴﺔ وﻟﻜﻨﻬﺎ ﻣﺘﺄﺧﺮة زﻣﻨﻴﺎ ﻋﻦ اﳌﺘﻮن اﻟﺴﺮدﻳﺔ، وﻗﺪ ، ﻟﻨﺼﻮص ﺳﺎﺑﻘﺔ ﻣﻦ اﻟﻨﺎﺣﻴﺔ اﻟﺰﻣﻨﻴﺔ ﻟﺒﺤﺜﻨﺎ ﻻﺣﻈﻨﺎ وﻓﺮة ﰲ ﻫﺬا اﻟﻨﻮع ﻣﻦ اﳌﻨﺎص وﻫﺬا راﺟﻊ إﱃ ﲤﻴﺰ وﺛﺮاء اﻟﺘﺠﺮﺑﺔ اﻹﺑﺪاﻋﻴﺔ ﻋﻨﺪ واﺳﻴﲏ اﻷﻋﺮج اﻟﻘﺎﺋﻤﺔ ﻋﻠﻰ اﻟﺘﺠﺪﻳﺪ واﻟﺘﺠﺮﻳﺐ ﳑﺎ ﺟﻌﻠﻬﺎ ﺣﻘﻼ دراﺳﻴﺎ ﺧﺼﺒﺎ وﻫﺬا ﻣﺎ ﻳﻔﺴﺮ اﺧﺘﻼف اﳌﻘﺎرت .أﻣﺎ اﻟﻔﺼﻞ اﻷول ﻓﻘﺪ أﻓﺮدﻩ ﻟﻌﺘﺒﺔ اﻟﻌﻨﻮان وﻗﺪ ﺑﺪأﻩ ﺑﺘﻤﻬﻴﺪ ﻧﻈﺮي ﺗﻨﺎوﻟﻨﺎ اﳌﻔﻬﻮﻣﲔ اﻟﻠﻐﻮي واﻻﺻﻄﻼﺣﻲ ﳌﺎدة ﻋﻨﻦ ﻛﻤﺎ ﲢﺪﺛﻨﺎ ﻋﻦ وﻇﺎﺋﻔﻪ اﳌﺘﻤﺜﻠﺔ ﰲ اﻟﺘﺴﻤﻴﺔ أو وﺑﻌﺪ اﻟﺘﻤﻬﻴﺪ اﻟﻨﻈﺮي، وﳉﻨﺎ إﱃ اﳉﺎﻧﺐ ، اﻟﺘﻌﻴﲔ، اﻟﺘﻠﺨﻴﺺ، اﻟﺘﻤﻴﻴﺰ، اﻹﻏﺮاء واﻟﺘﺸﻮﻳﺶ اﻟﺘﻄﺒﻴﻘﻲ وﻗﻤﻨﺎ ﻓﻴﻪ ﺳﺘﻘﺮاء ﻋﻨﺎوﻳﻦ اﳌﺪوت ﰲ إﻃﺎر ﻋﻼﻗﺘﻬﺎ ﳌﺘﻮن اﻟﺴﺮدﻳﺔ، واﳌﺮﺟﻌﻴﺎت اﳌﻌﺮﻓﻴﺔ اﻟﱵ ﻳﻨﻄﻠﻖ ﻣﻨﻬﺎ اﻷﻋﺮج، وﱂ ﻧﻨﺲ ﺑﻴﺎن أﳘﻴﺔ اﻟﻌﻨﺎوﻳﻦ اﻟﻔﺮﻋﻴﺔ ﰲ ﻋﻼﻗﺘﻬﺎ ﻟﻌﻨﺎوﻳﻦ اﻟﺮﺋﻴﺴﺔ، وﺗﻮﺻﻠﻨﺎ ﰲ آﺧﺮ اﻟﻔﺼﻞ إﱃ ﺧﺼﻮﺻﻴﺎت اﻟﻌﻨﻮﻧﺔ اﻟﻮاﺳﻴﻨﻴﺔ وﻣﻦ أﺑﺮزﻫﺎ ﻇﺎﻫﺮة ﲢﻮل اﻟﻌﻨﻮان ﻋﻨﺪ واﺳﻴﲏ اﻷﻋﺮج اﻟﱵ ﻓﺮﺿﺖ ﻧﻔﺴﻬﺎ ﻛﺴﻤﺔ ﻣﻬﻴﻤﻨﺔ إذ ﻋﺎدة ﻣﺎ ﳛﻮر اﻷﻋﺮج ﻋﻨﺎوﻳﻦ رواﺗﻪ ﻋﻦ ﻃﺮﻳﻖ اﳊﺬف ﻣﺮة وﻋﻦ ﻃﺮﻳﻖ اﻹﺿﺎﻓﺔ ﻣﺮة ﻧﻴﺔ ﻛﻤﺎ ﻻﺣﻈﻨﺎ ﺳﻴﻄﺮة ﺷﺒﻪ ﻣﻄﻠﻘﺔ ﻟﻠﻤﺮﻛﺐ اﻹﺿﺎﰲ إذ ﺟﺎءت ﻋﻨﺎوﻳﻦ ﻣﻌﻈﻢ اﻟﺮوات ﲨﻼ اﲰﻴﺔ ﻣﺴﻨﺪة إﱃ ﻣﺒﺘﺪأ ﳏﺬوف، ﻛﻤﺎ ﻻﺣﻈﻨﺎ ﺳﻴﻄﺮة اﳌﻜﺎن ﻋﻠﻰ اﻟﺘﺸﻜﻴﻞ ،وﻫﺬا راﺟﻊ ﰲ ﺗﻘﺪﻳﺮ إﱃ ﻗﻮة اﻻﺳﻢ وﺧﻔﺘﻪ اﻟﻠﺴﺎﱐ ﻟﻠﻌﻨﻮان وﻫﺬﻩ اﻟﻈﺎﻫﺮة ﺗﻔﺴﺮﻫﺎ ﻃﺒﻴﻌﺔ اﻟﻌﻼﻗﺔ اﳉﺪﻟﻴﺔ اﻟﱵ رﺑﻄﺖ اﻷﻋﺮج ﳌﻜﺎن واﻟﱵ ﺗﱰاوح ﺑﲔ اﻟﺴﺨﻂ واﳊﻨﲔ .أﻣﺎ اﻟﻔﺼﻞ اﻟﺜﺎﻟﺚ ﻓﻘﺪ ﺧﺼﺼﻨﺎﻩ ﻟﻠﺤﺪﻳﺚ ﻋﻦ ﻋﺘﺒﺔ اﻹﻫﺪاء وﻋﺘﺒﺔ اﻟﺘﺼﺪﻳﺮ وﻋﺘﺒﺔ اﳍﺎﻣﺶ، وﻗﺪ ﻗﺪﻣﻨﺎ ﻟﻜﻞ ﻋﺘﺒﺔ ﺑﺘﻤﻬﻴﺪ ﻧﻈﺮي أﻋﻘﺒﻨﺎﻩ ﺑﺘﺤﻠﻴﻞ ﻣﻌﻤﻖ واﺳﺘﻘﺮاء ﺷﺎﻣﻞ ﻟﻠﻌﺘﺒﺎت ﰲ ﻧﺼﻮص واﺳﻴﲏ اﻷﻋﺮج، ﻣﻘﺪﻣﲔ ﰲ ذﻟﻚ ﻗﺮاءة وﻳﻠﻴﺔ ﺗﻌﺘﻤﺪ ﻋﻠﻰ اﻟﻨ واﳌﺮﺟﻌﻴﺎت اﳌﺆﻃ ﺮة ﳍﺬﻩ اﳋﻄﺎت واﻟﱵ ﺑﻴﻨﺖ ﻟﻨﺎ ﻋﻤﻖ اﻟﻨﺺ اﻷدﰊ وﺗﺸﻌﺒﻪ ﻛﻤﺎ ﺑﻴﻨﺖ ﻟﻨﺎ اﳌﻨﺤﻰ اﻟﺘﺠﺮﻳﱯ اﻟﺬي ﺳﻠﻜﻪ اﻷﻋﺮج واﻟﺬي ﺟﻌﻞ ﻣﻘﻮﻟﺔ إدﻫﺎش اﻟﻘﺎرئ ﻗﺎﻧﻮ ﳛﻜﻢ ﻣﻨﺠﺰﻩ أﻣﺎ اﻟﻔﺼﻞ اﻟﺮاﺑﻊ ﻓﻘﺪ أﻓﺮدﻩ ﻟﻌﺘﺒﺔ اﻟﻐﻼف اﳋﺎرﺟﻲ، إذ ﲢﺪﺛﻨﺎ ﻓﻴﻪ ﻋﻦ ﻧﻮع اﳋﻂ ،اﻟﺮواﺋﻲ وﻟﻮن اﳊﺮوف، ﻛﻤﺎ ﲢﺪﺛﻨﺎ ﻋﻦ اﻟﻨﺼﻮص اﳌﻠﺤﻘﺔ ووﻇﻴﻔﺘﻬﺎ وأﻧﻮاﻋﻬﺎ ﻣﺜﻞ اﻟﻨﺼﻮص اﳌﺄﺧﻮذة ﻣﻦ اﻟﺮوات أو اﻟﻨﺼﻮص اﻟﻮاردة ﻣﻦ اﻟﻨﺎﺷﺮ وﻋﺎدة ﻣﺎ ﺗﻜﻮن ﻋﺒﺎرة ﻋﻦ ﻣﻠﺨﺺ ﻟﻠﺮواﻳﺔ ﻳﺘﺒﻊ ﺑﻨﺒﺬة ﻣﻮﺟﺰة ﻋﻦ اﻟﻜﺎﺗﺐ وأﻫﻢ ﻣﻨﺠﺰاﺗﻪ واﳉﻮاﺋﺰ اﻟﱵ ﺣﺎز ﻋﻠﻴﻬﺎ وﻫﻮ ﻣﺎ ﻳﻌﻄﻲ -ﻧﻘﺼﺪ اﺳﻢ اﳌﺆﻟﻒ - ﰲ رأي اﻟﺪارﺳﲔ ﻗﻴﻤﺔ ﺛﻘﺎﻓﻴﺔ وأدﺑﻴﺔ وﻳﺴﻔﺮﻩ ﰲ اﻟﺰﻣﺎن واﳌﻜﺎن ﰒ ﺗﻄﺮﻗﻨﺎ ﻟﻠﻨﺼﻮص ﺑﻌﺪﻫﺎ ﻗﻤﻨﺎ ﺑﺘﺤﻠﻴﻞ ،اﳌﻘﺘﺒﺴﺔ ﻣﻦ دراﺳﺎت ﻧﻘﺪﻳﺔ واﻟﱵ ﺗﻌﺪ ﺷﻬﺎدة ﻋﻠﻰ ﳒﺎح اﻟﻌﻤﻞ اﻷدﰊ اﻟﺼﻮر اﳌﺜﺒﺘﺔ ﻋﻠﻰ اﻟﻐﻼف اﻟﺮواﺋﻲ وﻫﺬا اﻟﺘﺤﻠﻴﻞ ﻛﺎن ﰲ ﺿﻮء اﳌﱳ اﻟﺴﺮدي ﻣﻊ اﻻﻧﻄﻼق ﻣﻦ اﳋﻠﻔﻴﺔ اﻟﺘﺸﻜﻴﻠﻴﺔ اﳌﻘﺼﻮدة اﻟﱵ ﻳﺼﺮح ﺎ اﻷﻋﺮج ﰲ ﻛﻞ ﻣﺮة، ﰒ ﺟﺎءت اﳋﺎﲤﺔ ﺣﺎوﻳﺔ ﻷﻫﻢ ﻧﺘﺎﺋﺞ اﻟﺒﺤﺚ . وﺧﺘﺎﻣﺎ ﺛﲑت ﰲ ُ أرﺟﻮ أن ﻳﻜﻮن ﻫﺬا اﻟﺒﺤﺚ ﻗﺪ أﺟﺎب ﻋﻦ ﲨﻠﺔ اﻷﺳﺌﻠﺔ اﻟﱵ أ ﻣﺔ، وأن ﻳﻜﻮن ﻟﺒﻨﺔ ﺟﺪﻳﺪة ﻣﻦ ﻟﺒﻨﺎت اﻟﺒﺤﺚ اﻟﻌﻠﻤﻲ .ﻛﻤﺎ أرﺟﻮ ﻣﻦ ﷲ ﺳﺒﺤﺎﻧﻪ وﺗﻌﺎﱃ ّاﳌﻘﺪ أن ﻳﻬﺐ ﻫﺬا اﻟﻌﻤﻞ اﻟﻘﺒﻮل واﻟﺮﺿﺎ، وأن ﳚﻌﻠﻪ ﺎ ﻟﻮﺟﻬﻪ اﻟﻜﺮﱘ ً ﺧﺎﻟﺼ . وﺻﻞ ﻬﻢ وﺳﻠﻢ ّ اﻟﻠ ورك ﻋﻠﻰ ﺳﻴﺪ ﷴ وﻋﻠﻰ آﻟﻪ وﺻﺤﺒﻪ أﲨﻌﲔ .واﳊﻤﺪ رب اﻟﻌﺎﳌﲔ.
  • Item
    Setting up a Pedagogical Model to Deal with Cultural Issues in English Selected Novels
    (UNIVERSITY MOULOUD MAMMERI OF TIZI–OUZOU, 2023) OUELD AHMED Fatima
    Abstract This research examined foreign language students’ reactions, responses and attitudes towards the unfamiliar cultural behaviours and thoughts exhibited via literary texts. Applying the mixed method paradigm, the research investigated student-text interaction , students’ cross cultural experience and factors influencing students’ responding process with reference to the main notions of the reader response theory and the culture shock experience. As a case study , we chose to study students’reactions towards cultural stereotypes in Conrad’s Heart of Darkness , the flapper’s changing behaviours in Fitzgerald’s This Side of Paradise, trauma in Hemingway’s novel A Farewell to Arms as well as the theme o mother fixation in Sons and Lovers by Lawrence. Relying on both quantitative data (Questionnaire instrument) and qualitative data ( Teachers’ interview, response prompt, focus group discussion), we have come to some interesting findings. First, integrating culture in teaching literary courses became a necessity and bringing the differences and similarities between C1 and C 2 is a must to develop critical minds on the part of students. Second, shedding the light on the cultural issues in multicultural literature and examining their cultural value while teaching literary texts are the firstl steps to develop cultural understanding, cultural awareness and critical thinking. Third, the unfamiliar cultural topics in English literature represent a challenge for both teachers and students. Students , to a large extent , experience culture shock while going through the cross cultural issues ( sexual issues , gender problems, racial stereotypes, war trauma, etc. They live through a multiphase emotional experience through which they witness the feelings of confusion, anxiety, frustration and emotional disturbance. Despite the severe nature of the cross cultural conflict students undergo, they show tolerance , awareness, empathy and adaptation. They do not accept passively whatever is written about the foreign cultural world. However, they deal with the unfamiliar cultural world employing critical lens of understanding and reflective thinking. Fourth, many factors shape students’ responding process including gender, personal experience or personal memories and religion. ﯾﻔﺤﺺ ھﺬا اﻟﺒﺤﺚ ردود ﻓﻌﻞ طﻼب اﻟﻠﻐﺎت اﻷﺟﻨﺒﯿﺔ واﺳﺘﺠﺎﺑﺎﺗﮭﻢ وﻣﻮاﻗﻔﮭﻢ ﺗﺠﺎه اﻟﺴﻠﻮﻛﯿﺎت واﻷﻓﻜﺎر اﻟﺜﻘﺎﻓﯿﺔ ﻏﯿﺮ اﻟﻤﺄﻟﻮﻓﺔ اﻟﺘﻲ ﯾﺘﻢ ﻋﺮﺿﮭﺎ ﻋﺒﺮ اﻟﻨﺼﻮص اﻷدﺑﯿﺔ، ﺑﺘﻄﺒﯿﻖ ﻧﻤﻮذج اﻟﻄﺮﯾﻘﺔ اﻟﻤﺨﺘﻠﻄﺔ ، ﺣﯿﺚ ﻗﺎم اﻟﺒﺎﺣﺚ ﺑﺎﻟﺘﺤﻘﯿﻖ ﻓﻲ ﺗﻔﺎﻋﻞ اﻟﻄﺎﻟﺐ ﻣﻊ اﻟﻨﺺ ، وﺗﺠﺮﺑﺔ اﻟﻄﻼب ﻋﺒﺮ اﻟﺜﻘﺎﻓﺎت واﻟﻌﻮاﻣﻞ اﻟﺘﻲ ﺗﺆﺛﺮ ﻋﻠﻰ ﻋﻤﻠﯿﺔ اﺳﺘﺠﺎﺑﺔ اﻟﻄﻼب ﺑﺎﻹﺷﺎرة إﻟﻰ اﻟﻤﻔﺎھﯿﻢ اﻟﺮﺋﯿﺴﯿﺔ ﺑﺎﻻﻋﺗﻣﺎد ﻋﻠﻰ ﻛل ﻣن اﻟﺑﯾﺎﻧﺎت اﻟﻛﻣﯾﺔ )أداة ،ﻟﻨﻈﺮﯾﺔ اﺳﺘﺠﺎﺑﺔ اﻟﻘﺎرئ وﺗﺠﺮﺑﺔ اﻟﺼﺪﻣﺔ اﻟﺜﻘﺎﻓﯿﺔ ، ( اﻻﺳﺗﺑﯾﺎن (واﻟﺑﯾﺎﻧﺎت اﻟﻧوﻋﯾﺔ )ﻣﻘﺎﺑﻠﺔ اﻟﻣﻌﻠم ، اﻻﺳﺗﺟﺎﺑﺔ ، ﻣﻧﺎﻗﺷﺔ ﺟﻣﺎﻋﯾﺔ ﻓﻲ ﻣوﺿوع ﻣﺣدد ﺗوﺻﻠﻧﺎ إﻟﻰ اﻟﻌدﯾد ﻣن اﻟﻧﺗﺎﺋﺞ: أوﻻً : أﺻﺒﺢ دﻣﺞ اﻟﺜﻘﺎﻓﺔ ﻓﻲ ﺗﺪرﯾﺲ اﻟﺪورات اﻷدﺑﯿﺔ أﻣﺮًا ﺿﺮورﯾًﺎ ، ﻛﻤﺎ أن ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺛﻘﺎﻓﺔ 1 اﻻﺧﺘﻼﻓﺎت واﻟﺘﺸﺎﺑﮭﺎت ﺑﯿﻦ اﻟﺜﻘﺎﻓﺔ أﻣﺮ ﻻ ﺑﺪ ﻣﻨﮫ ﻟﺘﻄﻮﯾﺮ اﻟﻌﻘﻮل اﻟﻨﻘﺪﯾﺔ ﻣﻦ 2 ﺟﺎﻧﺐ طﻼﺑﻨﺎ. ﺛﺎﻧﯿًﺎ : ﯾﻌﺪ إﻟﻘﺎء اﻟﻀﻮء ﻋﻠﻰ اﻟﻘﻀﺎﯾﺎ اﻟﺜﻘﺎﻓﯿﺔ ﻓﻲ اﻷدب ﻣﺘﻌﺪد اﻟﺜﻘﺎﻓﺎت ودراﺳﺔ ﻗﯿﻤﺘﮭﺎ اﻟﺜﻘﺎﻓﯿﺔ أﺛﻨﺎء ﺗﺪرﯾﺲ اﻟﻨﺼﻮص اﻷدﺑﯿﺔ ھﻮ اﻟﺨﻄﻮة اﻷوﻟﻰ ﻟﺘﻄﻮﯾﺮ اﻟﻔﮭﻢ اﻟﺜﻘﺎﻓﻲ واﻟﻮﻋﻲ اﻟﺜﻘﺎﻓﻲ واﻟﺘﻔﻜﯿﺮ اﻟﻨﻘﺪي. ﺛﺎﻟﺜًﺎ: ﺗﻤﺜﻞ اﻟﻤﻮﺿﻮﻋﺎت اﻟﺜﻘﺎﻓﯿﺔ ﻏﯿﺮ اﻟﻤﺄﻟﻮﻓﺔ ﻓﻲ اﻷدب اﻹﻧﺠﻠﯿﺰي ﺗﺤﺪﯾًﺎ ﻟﻜﻞ ﻣﻦ اﻟﻤﻌﻠﻤﯿﻦ واﻟﻄﻼب، ﺣﯿﺚ ﯾﻌﺎﻧﻲ اﻟﻄﻼب ، إﻟﻰ ﺣﺪ ﻛﺒﯿﺮ ، ﻣﻦ اﻟﺼﺪﻣﺔ اﻟﺜﻘﺎﻓﯿﺔ أﺛﻨﺎء اﻟﻤﺮور ﺑﺎﻟﻘﻀﺎﯾﺎ ﻋﺒﺮ اﻟﺜﻘﺎﻓﺎت )اﻟﻘﻀﺎﯾﺎ اﻟﺠﻨﺴﯿﺔ ، ﻣﺸﺎﻛﻞ اﻟﺠﻨﺲ ، اﻟﺼﻮر اﻟﻨﻤﻄﯿﺔ اﻟﻌﺮﻗﯿﺔ ، ﺻﺪﻣﺔ اﻟﺤﺮب، إﻟﺦ. ﻟﻘﺪ ﻋﺎﺷﻮا ﻓﻲ ﺗﺠﺮﺑﺔ ﻋﺎطﻔﯿﺔ ﻣﺘﻌﺪدة اﻟﻤﺮاﺣﻞ ﺷﮭﺪوا ﻣﻦ ﺧﻼﻟﮭﺎ ﻣﺸﺎﻋﺮ اﻻرﺗﺒﺎك واﻟﻘﻠﻖ ، اﻹﺣﺒﺎط واﻻﺿﻄﺮاب اﻟﻌﺎطﻔﻲ، ﻋﻠﻰ اﻟﺮﻏﻢ ﻣﻦ اﻟﻄﺒﯿﻌﺔ اﻟﺸﺪﯾﺪة ﻟﻠﺼﺮاع اﻟﺜﻘﺎﻓﻲ اﻟﺬي ﯾﻤﺮ ﺑﮫ اﻟﻄﻼب ، إﻻ أﻧﮭﻢ ﯾﻈﮭﺮون اﻟﺘﺴﺎﻣﺢ واﻟﻮﻋﻲ واﻟﺘﻌﺎطﻒ واﻟﺘﺒﻨﻲ. إﻧﮭﻢ ﻻ ﯾﻘﺒﻠﻮن ﺑﺸﻜﻞ ﺳﻠﺒﻲ ﻛﻞ ﻣﺎ ﯾﻜﺘﺐ ﻋﻦ اﻟﻌﺎﻟﻢ اﻟﺜﻘﺎﻓﻲ اﻷﺟﻨﺒﻲ، وﻣﻊ ذﻟﻚ ، ﻓﮭﻢ ﯾﺘﻌﺎﻣﻠﻮن ﻣﻊ اﻟﻌﺎﻟﻢ اﻟﺜﻘﺎﻓﻲ ﻏﯿﺮ اﻟﻤﺄﻟﻮف ﺑﺎﺳﺘﺨﺪام اﻟﻌﺪﺳﺔ اﻟﻨﻘﺪﯾﺔ ﻟﻠﻔﮭﻢ واﻟﺘﻔﻜﯿﺮ اﻟﺘﺄﻣﻠﻲ . راﺑﻌًﺎ: ﺗﺸﻜﻞ اﻟﻌﺪﯾﺪ ﻣﻦ اﻟﻌﻮاﻣﻞ ﻋﻤﻠﯿﺔ اﺳﺘﺠﺎﺑﺔ اﻟﻄﻼب ﺑﻤﺎ ﻓﻲ ذﻟﻚ اﻟﺠﻨﺲ أو اﻟﺘﺠﺮﺑﺔ اﻟﺸﺨﺼﯿﺔ أو اﻟﺬﻛﺮﯾﺎت اﻟﺸﺨﺼﯿﺔ واﻟﺪﯾﻦ.
  • Item
    جماليّات الخطاب الشعري الجزائري المعاصر عبد القادر مكاريا أنموذجا
    (جامعة عباس لغرور خنشلة - كلية الآداب واللغات, 2024) ضرار بن ناجي
    الملخص : تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف الجماليات المتنوعة المحملة في الشعر الجزائري للشاعر عبد القادر مكاريا، من خلال دواوينه الخمسة: "خيانة التراب"، "مرايا الشفاه"، "صار لاشيء يدهشني"، "أحبك والنصف"، و"ستمطر هذا المساء"، عبر تحديد معالم الشعرية والجمالية المتجسدة فيها سلطنا الضوء على كيفية انعكاس الجمالية في عناوين قصائده وكيفية تجلي الإيقاع كخاصية جمالية تميز لغة الشعر، كما قمنا برصد الجمالية الفنية في التصوير، الذي يشكل أساسا لتجسيد مظاهر الجمال في الخطاب الشعري . الكلمات المفتاحية : الجمالية، الخطاب ، الشعر الجزائري، الحداثة، عبد القادر مكاريا
  • Item
    جماليات التداخل الأجناسي في الرواية العربية المعاصر "نماذج مختارة
    (جامعة عباس لغرور خنشلة - كلية الآداب واللغات, 2024) سامية بلعايبة
    ملخص: تعد ظاهرة التداخل الأجناسي واحدة من أبرز القضايا الجديدة التي عرفتها الرواية العربية المعاصرة، ومن هذا المنطلق سعت هذه الد ا رسة لتسليط الضوء عليها، بالاعتماد على مجموعة من المدونات الروائية التي سمحت لنا بإضاءة بعض جوانبها، والإجابة عن الإشكالية المحورية التالية: ما هي الجماليات التي تتجلى في الرواية العربية المعاصرة المتداخلة أجناسيا دون غيرها، والتي استطاعت من خلالها تحقيق شعريتها؟ وذلك لرصد تمظه ا رت هذه الظاهرة، والكشف عن الآليات التي تتوسل بها الرواية العربية المعاصر، وهي تتخظى حدود الجنس الروائي لتتاخم عوالم سائر الأجناس الإبداعية، منها: الشعر، الرحلة، السيرة الذاتية، الرسائل، المس رح، التصوير، السينما، الموسيقى والغناء. وهذا بهدف الوصول إلى أبرز الخصوصيات التي تحققها الرواية العربية المعاصرة المتداخلة أجناسيا، وأبعادها الفنية والجمالية، التي تكرّس لشعرية جديدة تقوم على الخرق، والتجاوز، والانح ا رف بإنتاج رواية تتجاوز تقاليد الكتابة الروائية المعروفة والنموذج الروائي السائد، وتنفتح على ما تتيحه سائر الأجناس الأدبية وغير الأدبية من إمكانات، باستعارتها أدواتها وأساليبها وآلياتها الإبداعية والفنية، مكونة نصا روائيا هجينا ينهض على تعدد البنى النصية وتعالقها، وعلى تنوع الأساليب والتقنيات وت ا رسلها، وعلى تباين الموضوعات وتشعب أبعادها، وتمتح جمالياتها من ت ا رسل وتفاعل الخصوصيات والسمات النوعية للأجناس المتداخلة معها، وما يتولد عنها من قيم إيحائية وجمالية، تسهم في إغناء الجانب الدلالي وإث ا رء الفعل الق ا رئي وفتحه على التأويلات. الكلمات المفتاحية: الرواية العربية المعاصرة، الأجناس الأدبية، الفنون، التداخل، الانفتاح، الجماليات. Abstract: The phenomenon of inter-genre convergence is a significant issue recognized in contemporary Arabic literature. This study aims to shed light on this phenomenon by examining the aesthetics present in contemporary Arabic novels that intertwine genres. To achieve this, the researcher will analyze a set of narrative blogs that allow us to explore some of its aspects and address the central question: What are the aesthetics in contemporary Arabic novels that enable genre blending, leading to their poetic essence? The study intends to monitor the manifestations of this phenomenon and reveal the mechanisms through which contemporary Arabic novels transcend the boundaries of the narrative genre, intersecting with other creative genres such as poetry, travelogue, autobiography, epistles, theater, painting, cinema, music, and singing. By doing so, the researcher aims to identify the most prominent characteristics achieved by novels that interweave genres, as well as their artistic and aesthetic dimensions. This exploration will establish a new poetics based on rupture, transcendence, and deviation. It will investigate how these novels surpass traditional narrative writing and prevailing narrative models, opening up to the possibilities offered by various literary and non-literary genres By borrowing tools, methods, and artistic mechanisms from these genres, the novels create hybrid narrative texts that rise above the complexity of narrative structures and their interconnections, the variety of styles and techniques, and the depth of themes and their dimensions. The study will explore the aesthetics derived from the interaction and correspondence of the specific characteristics and qualitative features of the intersecting genres with the novels, as well as the values of suggestion and beauty that arise from them. This enriches the semantic aspect and enhances the reader’s engagement and interpretive possibilities. Keywords: Contemporary Arabic novel, literary genres, arts, intersection, openness, aesthetics.
  • Item
    المثاقفة في السرد العربي القديم المقامات وألف ليلة وليلة
    (جامعة عباس لغرور خنشلة كلية الاداب واللغات, 2024) عواس الوردي
    الملخص باللغة العربية تتأسس مقصدية هذا البحث على مقاربة خصوصية السرد العربي القديم ’واستنطاق مظاهر التداخل الثقافي بين مختلف الهويات الإنسانية، وقد وقعت حدود البحث والتحليل على مقاربة مدونتي " المقامات" و ألف ليلة وليلة " باعتبارهما نموذجا ثقافيا يعكس علاقة الذات العربية بثقافات الآخر المختلف فضلا على استجلاء مظاهر التأثير الهوياتي بين بنيات النصوص السردية والتأكيد على أن الثقافة فعل إنساني خاضع للتغير و التحول مع تقادم الأجيال وتوالي الأزمنة التاريخية ’وقد تتبعت عملية البحث منهجية النقد الثقافي كاستراتيجية نقدية لاستكناه صور التثاقف في مدونتي " ألف ليلة وليلة "وفن "المقامات " فضلا على منهجية النقد البنيوي ودوره الفعال في تفكيك جماليات السرد داخل كل مدونة، لتصاغ رؤية البحث وفق خطة شاملة لعناصر البحث عتبتها المقدمة كعنصر منهجي أكاديمي يعرض وصفا عاما لأجزاء البحث، يليها ستة فصول مزجت بين النظري والتطبيقي، أين عرضت فيها قراءة شاملة لخصوصية السرد العربي القديم وأهم أنواعه السردية، وكيفية ظهور حكايات " ألف ليلة وليلة" كمدونة سردية مجهولة الهوية ضاعت خيوط البحث في أصولها بين الشرقي و الغربي الأمر الذي جعلها تتجاوز حدود الجغرافيا و تغوص في عمق الهويات الثقافية مما أحدث وخلق فعلا ثقافيا في مجالات الحياة الإنسانية، كما احتوت الدراسة على نظرة تاريخية لبزوغ فن " المقامات" كفن نثري أصيل يحاكي الواقع العربي في القرن الرابع هجري ’ويحتوي في داخله الكثير من مظاهر التداخل الثقافي وعلاقات التفاعل بين الذات العربية والثقافات الأخرى، ليختتم البحث بحوصلة الختام التي جسدت حضور فعل المثاقفة في المرويات السردية من خلال حكايات ألف ليلة وليلة وفن المقامات. الكلمات المفتاحية: المثاقفة، السرد العربي، الثقافة، النسق، ألف ليلة وليلة، المقامات Summary The purpose of this research is to approach the specificity of the old Western narrative ’and to explore the cultural interplay between different human identities. The limits of research and analysis have fallen on the approach of the two BLOGS "one thousand and one nights "as a cultural model that reflects the relationship of the Arab self to the different cultures of the other, as well as to clarify the manifestations of identity influence between the structures of narrative texts and to emphasize that culture is a human act subject to change and transformation with the age of generations and the succession of historical times ’ Research the methodology of cultural criticism as a critical strategy to explore the images of acculturation in the BLOGS " one thousand and one nights "and the art of "creatives " as well as the methodology of structural criticism and its effective role in dismantling the aesthetics of the narrative within each blog, to formulate the research vision according to a comprehensive plan of the research elements presented as an academic methodological element that presents a general description of the research parts. Six chapters were followed by a combination of theory and practice, in which a comprehensive reading of the particularity of the old Arab narrative and its most important types of narrative was presented. And how the stories of " one thousand and one nights" emerged as an anonymous narrative blog lost the threads of research in their origins between the East and the West, which made them transcend the borders of geography and dive deep into cultural identities, which has created a cultural act in the fields of human life. The study also contained a historical view of the emergence of the art of " Maqat" as an original prose art that mimics the Arab reality in the fourth century Hijri ’and contains within it many manifestations of cultural overlap and relations of interaction between the Arab self and other cultures. To conclude the research with the conclusion that embodied the presence of the work of the intellectuals in the narrative narrations through the tales of a thousand and one nights and the art of the shrines. Keywords: Interculturalism, Arab Narrative, Culture, Format, Thousand Nights, Makamat
  • Item
    Le rôle des aides à la production et à la coproduction d’un texte argumentatif en L2
    (Université Batna 2, 2018) DJEBAILI Fatiha
    Résumé Les difficultés que rencontre l'apprenant lors de la composition de texte en langue française, nous ont conduits à étudier les processus cognitifs mis en oeuvre dans l'activité rédactionnelle en langue étrangère, dans le contexte plurilingue en Algérie. L'utilisation des aides sous formes de texte d'aide en L2, L1 et de travail de binôme facilite l'activité de replanification d'un côté, et permet à l'apprenant de construire et d'activer des connaissances en L2 d'un autre côté. soucieuse de venir en aide à l'apprenant , nous avons essayé de mettre en pratique dans nos expérimentation un différent modèle d'enseignement qui consiste à mettre en oeuvre une démarche qui parviendrait à assembler les besoins d'une pédagogie de l'écriture avec centrage sur l'apprenant ainsi que l'usage de nouveaux outils pouvant lui procurer la motivation et alléger en lui effort cognitif . Notre recherche a été conduite dans le département de français de la faculté des lettres et langues étrangères de l'Université de khenchela en Algérie. Cette recherche s'appuie sur deux expérimentations. La première se base sur un échantillon de 16 individus dont une moitié a fait le travail sous forme de binômes (groupe expérimental) et l'autre moitié a fait le travail individuel (groupe témoin) en bénéficiant d'un texte d'aide en langue française. Nous avons cherché dans cette expérimentations à connaître les effets que pouvaient avoir le travail de binômes et le texte d'aide en langue française sur le développement des compétences rédactionnelle des apprenants et de mettre en lumière l'aide la plus efficace dans le cadre de la production écrite en langue étrangère . Dans la deuxième expérimentation, nous avons conduit notre travail en nous basant sur un échantillon de 16 participants. Dont une moitié a bénéficié d'un texte d'aide en langue française (groupe témoin) par contre la deuxième moitié a bénéficié d'un texte d'aide en langue arabe, (groupe expérimental). Notre approche méthodologique est basée sur le logiciel script-log qui consiste notre corpus de recherche. Nous avons fait recours à la méthode des protocoles verbaux, Grâce au logiciel script log qui rend possible le Play back du texte écrit sur l'écran de l'ordinateur Pour tenter de mesurer l'effort cognitif associé aux processus impliqués dans la production écrite ; et de mettre en exergue la manière dont le rédacteur mobilise peu à peu ces processus ainsi que pour examiner le comportement pausal individuel des participants. Ainsi notre travail de recherche Soulève t-il - peut être de nouvelles questions et s'ouvre davantage sur d'autres perspectives ملخص: قادتنا الصعوبات التي يواجهها المتعلم أثناء تحرير النص باللغة الفرنسية، إلى دراسة العمليات المعرفية المستعملة في النشاط التحريري للغة الأجنبية ضمن سياق التعدد اللغوي في الجزائر. يسهّل استخدام المساعدات على شاكلة نص من L والعمل الثنائي نشاط إعادة التخطيط من جهة ، ويمكّن المتعلم من بناء المعرفة وتفعيلها في 2 L1 L مساعد في 2 جهة أخرى. و حرصا منا على مد يد العون للمتعلم، حاولنا أن نضع قيد التنفيذ في تجاربنا نموذجا تعليميا مختلفا يتمثل في تنفيذ مسعى من شأنه أن ينجح في تجميع احتياجات بيداغوجية الكتابة مع التركيز على المتعلم، فضلا عن استخدام الأدوات الجديدة التي يمكن أن توفر له الحافز وتخفّف عنه الجهد المعرفي. أجري بحثنا في قسم الفرنسية بكلية الآداب واللغات بجامعة خنشلة – الجزائر، ويستند على تجريبين: الأول يعتمد على عينة مكونة من 16 فردا، نصفهم عمل بشكل ثنائي )المجموعة التجريبية( والنصف الآخر عمل بشكل فردي )المجموعة الشاهدة( مستفيدين من نص مساعد باللغة الفرنسية . و سعينا من خلال هذا التجريب لمعرفة التأثيرات التي يمكن أن يؤديها العمل بشكل ثنائي وكذا النص المساعد باللغة الفرنسية لتنمية مهارات التحرير لدى المتعلمين و تبيان المساعدة الفعّالة في إطار الكتابة التحريرية للغة الأجنبية. في التجريب الثاني، أجرينا عملنا بناء على عينة من 16 مشاركا، استفاد نصفهم من نص مساعد باللغة الفرنسية )المجموعة الشاهدة(، في حين استفاد النصف الثاني من نص مساعد باللغة العربية )المجموعة التجريبية(. وقد استندت الذي يمثّل مدونة بحثنا. ولقد عمدنا إلى طريقة " script-log " مقاربتنا المنهجية على البرنامج الالكتروني الذي ييسّر التصويت الإمائي للنص المكتوب على شاشة الكمبيوتر " script-log " البروتوكولات اللفظية، فبفضل برنامج في محاولة لقياس الجهد المعرفي المرتبط بالعمليات المنطوية في التحرير الكتابي، و توضيح الكيفية التي يقوم بها المحرر بتعبئة هذه العمليات تدريجيا، فضلا عن معاينة السلوك الفردي التوقفي للمشاركين. و هكذا قد يثير عملنا البحثي هذا أسئلة جديدة وينفتح أكثر نحو آفاق أخرى Summary The difficulties encountered by the learner during the composition of text in French, led us to study the cognitive processes implemented in editorial activity in a foreign language, in the pultilingual context in Algeria. L2.L1 help and binomial work facilitates the activity of replanning on one side and allows the learner to build to activate knowledge in L2 on the other side. Anxious to help the learner, we tried to put into practice in our experimentation a different teaching model, which consists in implementing an approach that would succeed in assembling the needs of a learner-centered writing pedagogy as well as the use of new tools that can provide motivation and lighten in him cognitive effort. Our research was, conducted in the French department of the faculty of letter, and foreign languages of the University of Khenchela in Algeria. This research is, based on two experiments. The first is based on a sample of 16 individuals, half of whom did the work in form of binomial work (experimental group) and the other half did the individual work (control group) benefiting from a help text in French language. We sought in this experiment to know the effects that the binomial work and the help text in French could have on the development of the writing skills of learners and to highlight the most effective help within the framework of the written production in a foreign language. In the second experiment, we conducted our work based on a sample of 16 participants. Half of them benefited from a help text in French language (control group), while the second half benefited from a help text in Arabic (experimental group). Our methodological, approach is based on the software script-log which consists our research corpus We have resort to the method of the verbal protocols, due to the software script log which makes it possible the Play back of the text written on screen of the computer To try to measure the cognitive effort associated with the processes involved in written production; and to highlight how the writer is gradually mobilizing these processes as well as examining the individual pausal behavior of the participants. So, our research work raises may be new questions and opens more to other perspectives.
  • Item
    Investigating the Role of Peer Feedback in Overcoming Grammatical Deficiencies in Writing The Case of First Year Students at the Department of English at Mohamed Boudiaf University of M’sila
    (University of ‘Abbes Laghrour’ Khenchela, 2024) Sara BENMADANI
    Abstract This study attempts to investigate the role of peer feedback (PF) in overcoming grammatical deficiencies in writing to first year students at the Department of English at Mohamed Boudiaf University of M’sila. In order to attain this aim, a mixed-methods approach was adopted to collect and analyse data. In effect, the study was carried out following three phases; pre-experimental phase, experimental phase, and post experimental phase. In the pre-experimental phase, preliminary data were collected to set the ground the for the experiment using two questionnaires administered to first year EFL students and Written Expression teachers at Mohamed Boudiaf University of M’sila. In the experimental phase, two intact groups (control group and experimental group) undertook a pre-test, progress tests, and a post-test in order to confirm or reject the stated hypothesis. That is, to test the effect of peer feedback in improving grammatical accuracy in writing. In the post experimental phase, to better explain the results obtained in the experiment, an interaction analysis method was carried out to analyse students’ interactions during PF. Further, Focus Group Discussions were conducted to gain qualitative insights and attitudes from the participants of the experimental group about the efficacy of peer feedback and its potential outcomes on students. The results obtained have revealed that there is a statistically significant difference between the experimental group and the control group in terms of the level of grammatical accuracy they achieved in writing due to the implementation of PF. Besides, results have also indicated that incorporating grammar instruction in writing classes through peer feedback yields positive outcomes on students’ writing accuracy. Based on these findings, a number of pedagogical implications and recommendations were suggested.
  • Item
    فاعلية التناص في الشعر الشعبي الجزائري - قراءة في شعر الحاج محمد سفيان
    (جامعة وهران 01 احمد بن بلة, 2021) مصطفى بوقلمونة
    الملخص باللغة العربية : يعالج هذا البحث الموسوم ب : فاعلية التناص في الشعر الشعبي الجزائري قراءة في شعر الحاج محمد سفيان قضية تعالق نصوص شعراء الشعر الشعبي الجزائري و على وجه التحديد نصوص شاعرنا الحاج محمد سفيان و تفاعلها سواء - مع الشعر العربي القديم أو النص القرآني أو مع الأحداث والشخصيات التاريخية ، ثم الكشف عن دلالة هذا مع التعالق و جماليته ، كما حاول هذا البحث الكشف عن جمالية الصورة الشعرية لدى الشاعر الحاج محمد سفيان و كيفية تشكيلها فنيا ، و إبراز أثر الثقافة الدينية في شعره ، و قد سعى أغوار قصائده ذلك بسبر هذا البحث إلى نفض غبار النسيان عن هذا الشاعر و استكشاف خباياها الفنية و الجمالية . Résumé: Cette recherche intitulée L'efficacité de l'intertextualité dans la poésie populaire algérienne <«
  • Item
    La gestion du travail de groupe dans l'enseignement/apprentissage de la production écrite au collège
    (Université Mentouri - Constantine, 2019) ARAICHE Dalel
    Abstract Our research aims to explore the effect of the management of group work on the development of the writing skills for middle school learners. This is to check how teachers organize and manage this way of working in order to lead learners to engage objectively and effectively in the drafting task. In order to carry out our experimentation, we have chosen to implement three tools of investigation: the questionnaire intended to teachers and learners, the observation of the various group works carried out in class and also qualitative and quantitative analyses of the students' written productions. Our research across the entire corpus has shown that group practice and its functioning method differ from a teacher to another. Indeed, groups that were formed according to students’ affinities and the heterogeneity of their skill level are more stimulated and motivated than those that were composed according to the students' location proximity or in a random way. Our study has also allowed us to note that the good management of an editorial work does not depend only on the conduct of the interactions which must take on several meanings (pupil-student, pupil-group, pupil-teacher), but also on their quality which must touch different dimensions of the scriptural competence. Finally, our experiment has confirmed that when the teacher plays a directive role risks blocking the students’ autonomy and limits their interventions. However, if they are motivated to get involved in the work and exchange ideas, they will cooperate and assist each other positively which will help to achieve the outlined objectives
  • Item
    مؤثرات ألف ليلة وليلة في الرواية العالمية المعاصرة
    (جامعة عباس لغرور خنشلة, 2021) مفيدة ميزان
    الملخص عد مصنف حكايات ألف ليلة وليلة" من أهم المصنفات الحكائية الشعبية الحافلة بكنوز ى الحضارة الشرقية، التي حظيت باهتمام الكتاب الأوربيين قبل العرب، لما يعكسه من القيم الإنسانية وتجارب وثقافة المجتمع ممثلا في رائدة الشرق الحكائي "شهرزاد" بصفتها نموذجا إنسانيا كونيا اعتلى منصة الكلمة لينعتق من الموت ويتطلع نحو الانطلاق إلى الحياة، الأمر التي دفع الباحثين إلى تقصي حقيقتها وجوهرها الأنثوي، ثم سيطرتها على المخيلة الإنسانية؛ لتصبح أيقونة للحرية والثورة والانتصار. ن هنا كان التنويه إلى قيمة هذا الأثر الأنبي، الذي لا يمكن حصره في نطاق زمني ومكاني معينين لاتصافه بالديمومة، وقدرته على الإيحاء والتأثير مهما امتد الزمن؛ إنه السفر الكبير الذي أخذ من معينه الأدباء والشعراء ورواد المسرح وكتاب الرواية ما يتلاءم مع إبداعاتهم الأدبية خصوصا الرواية العالمية المعاصرة. اولت الوقوف عند هذا في دراستي الموسومة بـ مؤثرات ألف ليلة وليلة في الرواية ح العالمية المعاصرة وما رسمته لها من خطة رصدت أصولها ومصادرها ومضامينها، ثم أثرها في الرواية العالمية من حيث تقنيات البناء، سردا وشخصيات وحوارا، مستعينة بمناهج متداخلة تتوافق وآلية المقارنة التي تفرضها طبيعة الدراسة. امت هذه الدراسة على مجموعة من المدونات العالمية بنيت مضامينها على شاكلة ألف ق ليلة وليلة"، فنيا ، معرفيا وإيديولوجيا، وسياسيا واجتماعيا، تذكر على سبيل التمثيل لا الحصر من الروايات العربية رواية الحوات والقصر لـ الطاهر وطار، ورواية أمل الماية فاجعة الليلة السابعة بعد الألف لـ واسيني الأعرج، ورواية ألف عام وعام من الحنين" لـ رشيد بوجدرة ورواية " ليالي ألف ليلة" للجيب محفوظ. ن الروايات الغربية: "اسم "الوردة" لـ امبرتو ايكو، رواية حكايات" ايفا لونا" ورواية "باولا لـ م إيزابيلا الليندي، رواية هاري بوتر وحجر الفيلسوف لـ رولينج و رواية "مائة عام من العزلة" لـ غابرييل غارسيا ماركيز رائد الواقعية السحرية ورصدها المنحى العجائبي والغرائبي، فضلا عن مدونات عالمية أخرى تسترت وراء حجة العولمة والمعاصرة، وأسقطت بطريقة معاصرة مشاهد حكايات الليالي بروحها الشرقية، ووسائلها السحرية. هذا استطاعت حكايات ألف ليلة وليلة أن تكون نصا لا متناه، صالحا لكل الأزمنة، ن وأيقونة سردية بخلفيات فكرية وجمالية تحمل في ثناياها ملامح التطور والإيحاء والإلهام. أما أكبر فضل لها على الأعمال الإبداعية العالمية هو اكسابها شهرة تضاهي شهرتها، نتيجة مصاهرتها للنص الرحم ألف ليلة وليلة الذي استطاع أن يكشف المسكوت عنه، ويستبطن رؤى المبدع الروائي في عصره. Abstract he tales of "A Thousand and One Night" is a literary artwork which is considered one of the most important narrative folk compilation rich with treasures of eastern civilization, it has attracted the attention of European writers before the Arabs, for what it reflects from human values to experiences and the society's culture, narrated by the protagonist "Chahrazad" the pioneer of the eastern narration, since she is a universal humanitarian example that chose words and speech as a way to cheat death and look forward to living, which made researchers investigate her reality and feminine soul, then her control over the human imagination, and she became an icon of freedom, revolution and victory. rom what has been mentioned previously, was the necessity to focus on the value of this literary artwork, which cannot be limited by a time nor Space boundaries, the tales' ability to revive and affect no matter how much it prolonged; it is the long voyage from which authors, poets, playwrights, and novel writer took what is compatible with their literary creation, especially the modern international novel. his is what I tried to focus on in my study named " The Effects of A Thousand and One Nights on The Modern International Novels" and the plan I made to in order to extract its origins, sources, and contents, then its effects on the modern international novels' composition techniques, narratively, characteristically, and conversationally , with the help of intertwined methods compatible with the comparative technique that the nature of this study requires. his is study is based on international records which their contents are composed like " A Thousand and One Night" artistically, cognitively, ideologically, politically, and sociably for example Arabic novels like: "Elhaouat wa Elkasr" by Tahar Wettar, "Raml Elmaya and the tragedy of the seventh night after the thousand" by Wasini El Araj, " A Thousand and One Year of Nostalgia" by Rachid Boujedra, and " The Nights of a Thousand Night" by Najib Mahfoud. nd another example of western novels like: "The Rose's Name" by Amberto Eko, " Eva Luna's Tales" an "Paola" by Isabela Ellendi, "Harry Potter and The Philosopher's Stone" by Rowling, and "One Hundred Years of Solitude" by Gabriel Garcia Marquez the pioneer of " Magical Realism" these novels focused on the mystical and magical sides, and many other international novels that hid behind globalization and modernism which dropped by modern ways the scenes of the nights tales with their eastern spirit and magical means. herefor, the tales of " A Thousand and One Night" could be an infinite text made for all times, and a narrative icon with intellectual and aesthetic backgrounds carrying within it signs of evolution, inspiration, and suggestion. But its biggest surplus on the global literary artworks is that it made them as famous as itself, by inspiring from the source text "A Thousand and One Nights", which could reveal what has been hidden and extract the visions of creative authors in their own time.
  • Item
    النقد النفسي في الخطاب النقدي العربي
    (جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي, 2017) ايمان ملال
  • Item
    القصة في الحدیث النبوي _ د ا رسة أسلوبیة
    (1- جامعة باتنة, 2018) كریمة حجازي