Browse
Recent Submissions
Item جماليّات الخطاب الشعري الجزائري المعاصر عبد القادر مكاريا أنموذجا(جامعة عباس لغرور خنشلة - كلية الآداب واللغات, 2024) ضرار بن ناجيالملخص : تهدف هذه الدراسة إلى استكشاف الجماليات المتنوعة المحملة في الشعر الجزائري للشاعر عبد القادر مكاريا، من خلال دواوينه الخمسة: "خيانة التراب"، "مرايا الشفاه"، "صار لاشيء يدهشني"، "أحبك والنصف"، و"ستمطر هذا المساء"، عبر تحديد معالم الشعرية والجمالية المتجسدة فيها سلطنا الضوء على كيفية انعكاس الجمالية في عناوين قصائده وكيفية تجلي الإيقاع كخاصية جمالية تميز لغة الشعر، كما قمنا برصد الجمالية الفنية في التصوير، الذي يشكل أساسا لتجسيد مظاهر الجمال في الخطاب الشعري . الكلمات المفتاحية : الجمالية، الخطاب ، الشعر الجزائري، الحداثة، عبد القادر مكارياItem جماليات التداخل الأجناسي في الرواية العربية المعاصر "نماذج مختارة(جامعة عباس لغرور خنشلة - كلية الآداب واللغات, 2024) سامية بلعايبةملخص: تعد ظاهرة التداخل الأجناسي واحدة من أبرز القضايا الجديدة التي عرفتها الرواية العربية المعاصرة، ومن هذا المنطلق سعت هذه الد ا رسة لتسليط الضوء عليها، بالاعتماد على مجموعة من المدونات الروائية التي سمحت لنا بإضاءة بعض جوانبها، والإجابة عن الإشكالية المحورية التالية: ما هي الجماليات التي تتجلى في الرواية العربية المعاصرة المتداخلة أجناسيا دون غيرها، والتي استطاعت من خلالها تحقيق شعريتها؟ وذلك لرصد تمظه ا رت هذه الظاهرة، والكشف عن الآليات التي تتوسل بها الرواية العربية المعاصر، وهي تتخظى حدود الجنس الروائي لتتاخم عوالم سائر الأجناس الإبداعية، منها: الشعر، الرحلة، السيرة الذاتية، الرسائل، المس رح، التصوير، السينما، الموسيقى والغناء. وهذا بهدف الوصول إلى أبرز الخصوصيات التي تحققها الرواية العربية المعاصرة المتداخلة أجناسيا، وأبعادها الفنية والجمالية، التي تكرّس لشعرية جديدة تقوم على الخرق، والتجاوز، والانح ا رف بإنتاج رواية تتجاوز تقاليد الكتابة الروائية المعروفة والنموذج الروائي السائد، وتنفتح على ما تتيحه سائر الأجناس الأدبية وغير الأدبية من إمكانات، باستعارتها أدواتها وأساليبها وآلياتها الإبداعية والفنية، مكونة نصا روائيا هجينا ينهض على تعدد البنى النصية وتعالقها، وعلى تنوع الأساليب والتقنيات وت ا رسلها، وعلى تباين الموضوعات وتشعب أبعادها، وتمتح جمالياتها من ت ا رسل وتفاعل الخصوصيات والسمات النوعية للأجناس المتداخلة معها، وما يتولد عنها من قيم إيحائية وجمالية، تسهم في إغناء الجانب الدلالي وإث ا رء الفعل الق ا رئي وفتحه على التأويلات. الكلمات المفتاحية: الرواية العربية المعاصرة، الأجناس الأدبية، الفنون، التداخل، الانفتاح، الجماليات. Abstract: The phenomenon of inter-genre convergence is a significant issue recognized in contemporary Arabic literature. This study aims to shed light on this phenomenon by examining the aesthetics present in contemporary Arabic novels that intertwine genres. To achieve this, the researcher will analyze a set of narrative blogs that allow us to explore some of its aspects and address the central question: What are the aesthetics in contemporary Arabic novels that enable genre blending, leading to their poetic essence? The study intends to monitor the manifestations of this phenomenon and reveal the mechanisms through which contemporary Arabic novels transcend the boundaries of the narrative genre, intersecting with other creative genres such as poetry, travelogue, autobiography, epistles, theater, painting, cinema, music, and singing. By doing so, the researcher aims to identify the most prominent characteristics achieved by novels that interweave genres, as well as their artistic and aesthetic dimensions. This exploration will establish a new poetics based on rupture, transcendence, and deviation. It will investigate how these novels surpass traditional narrative writing and prevailing narrative models, opening up to the possibilities offered by various literary and non-literary genres By borrowing tools, methods, and artistic mechanisms from these genres, the novels create hybrid narrative texts that rise above the complexity of narrative structures and their interconnections, the variety of styles and techniques, and the depth of themes and their dimensions. The study will explore the aesthetics derived from the interaction and correspondence of the specific characteristics and qualitative features of the intersecting genres with the novels, as well as the values of suggestion and beauty that arise from them. This enriches the semantic aspect and enhances the reader’s engagement and interpretive possibilities. Keywords: Contemporary Arabic novel, literary genres, arts, intersection, openness, aesthetics.Item المثاقفة في السرد العربي القديم المقامات وألف ليلة وليلة(جامعة عباس لغرور خنشلة كلية الاداب واللغات, 2024) عواس الورديالملخص باللغة العربية تتأسس مقصدية هذا البحث على مقاربة خصوصية السرد العربي القديم ’واستنطاق مظاهر التداخل الثقافي بين مختلف الهويات الإنسانية، وقد وقعت حدود البحث والتحليل على مقاربة مدونتي " المقامات" و ألف ليلة وليلة " باعتبارهما نموذجا ثقافيا يعكس علاقة الذات العربية بثقافات الآخر المختلف فضلا على استجلاء مظاهر التأثير الهوياتي بين بنيات النصوص السردية والتأكيد على أن الثقافة فعل إنساني خاضع للتغير و التحول مع تقادم الأجيال وتوالي الأزمنة التاريخية ’وقد تتبعت عملية البحث منهجية النقد الثقافي كاستراتيجية نقدية لاستكناه صور التثاقف في مدونتي " ألف ليلة وليلة "وفن "المقامات " فضلا على منهجية النقد البنيوي ودوره الفعال في تفكيك جماليات السرد داخل كل مدونة، لتصاغ رؤية البحث وفق خطة شاملة لعناصر البحث عتبتها المقدمة كعنصر منهجي أكاديمي يعرض وصفا عاما لأجزاء البحث، يليها ستة فصول مزجت بين النظري والتطبيقي، أين عرضت فيها قراءة شاملة لخصوصية السرد العربي القديم وأهم أنواعه السردية، وكيفية ظهور حكايات " ألف ليلة وليلة" كمدونة سردية مجهولة الهوية ضاعت خيوط البحث في أصولها بين الشرقي و الغربي الأمر الذي جعلها تتجاوز حدود الجغرافيا و تغوص في عمق الهويات الثقافية مما أحدث وخلق فعلا ثقافيا في مجالات الحياة الإنسانية، كما احتوت الدراسة على نظرة تاريخية لبزوغ فن " المقامات" كفن نثري أصيل يحاكي الواقع العربي في القرن الرابع هجري ’ويحتوي في داخله الكثير من مظاهر التداخل الثقافي وعلاقات التفاعل بين الذات العربية والثقافات الأخرى، ليختتم البحث بحوصلة الختام التي جسدت حضور فعل المثاقفة في المرويات السردية من خلال حكايات ألف ليلة وليلة وفن المقامات. الكلمات المفتاحية: المثاقفة، السرد العربي، الثقافة، النسق، ألف ليلة وليلة، المقامات Summary The purpose of this research is to approach the specificity of the old Western narrative ’and to explore the cultural interplay between different human identities. The limits of research and analysis have fallen on the approach of the two BLOGS "one thousand and one nights "as a cultural model that reflects the relationship of the Arab self to the different cultures of the other, as well as to clarify the manifestations of identity influence between the structures of narrative texts and to emphasize that culture is a human act subject to change and transformation with the age of generations and the succession of historical times ’ Research the methodology of cultural criticism as a critical strategy to explore the images of acculturation in the BLOGS " one thousand and one nights "and the art of "creatives " as well as the methodology of structural criticism and its effective role in dismantling the aesthetics of the narrative within each blog, to formulate the research vision according to a comprehensive plan of the research elements presented as an academic methodological element that presents a general description of the research parts. Six chapters were followed by a combination of theory and practice, in which a comprehensive reading of the particularity of the old Arab narrative and its most important types of narrative was presented. And how the stories of " one thousand and one nights" emerged as an anonymous narrative blog lost the threads of research in their origins between the East and the West, which made them transcend the borders of geography and dive deep into cultural identities, which has created a cultural act in the fields of human life. The study also contained a historical view of the emergence of the art of " Maqat" as an original prose art that mimics the Arab reality in the fourth century Hijri ’and contains within it many manifestations of cultural overlap and relations of interaction between the Arab self and other cultures. To conclude the research with the conclusion that embodied the presence of the work of the intellectuals in the narrative narrations through the tales of a thousand and one nights and the art of the shrines. Keywords: Interculturalism, Arab Narrative, Culture, Format, Thousand Nights, MakamatItem Le rôle des aides à la production et à la coproduction d’un texte argumentatif en L2(Université Batna 2, 2018) DJEBAILI FatihaRésumé Les difficultés que rencontre l'apprenant lors de la composition de texte en langue française, nous ont conduits à étudier les processus cognitifs mis en oeuvre dans l'activité rédactionnelle en langue étrangère, dans le contexte plurilingue en Algérie. L'utilisation des aides sous formes de texte d'aide en L2, L1 et de travail de binôme facilite l'activité de replanification d'un côté, et permet à l'apprenant de construire et d'activer des connaissances en L2 d'un autre côté. soucieuse de venir en aide à l'apprenant , nous avons essayé de mettre en pratique dans nos expérimentation un différent modèle d'enseignement qui consiste à mettre en oeuvre une démarche qui parviendrait à assembler les besoins d'une pédagogie de l'écriture avec centrage sur l'apprenant ainsi que l'usage de nouveaux outils pouvant lui procurer la motivation et alléger en lui effort cognitif . Notre recherche a été conduite dans le département de français de la faculté des lettres et langues étrangères de l'Université de khenchela en Algérie. Cette recherche s'appuie sur deux expérimentations. La première se base sur un échantillon de 16 individus dont une moitié a fait le travail sous forme de binômes (groupe expérimental) et l'autre moitié a fait le travail individuel (groupe témoin) en bénéficiant d'un texte d'aide en langue française. Nous avons cherché dans cette expérimentations à connaître les effets que pouvaient avoir le travail de binômes et le texte d'aide en langue française sur le développement des compétences rédactionnelle des apprenants et de mettre en lumière l'aide la plus efficace dans le cadre de la production écrite en langue étrangère . Dans la deuxième expérimentation, nous avons conduit notre travail en nous basant sur un échantillon de 16 participants. Dont une moitié a bénéficié d'un texte d'aide en langue française (groupe témoin) par contre la deuxième moitié a bénéficié d'un texte d'aide en langue arabe, (groupe expérimental). Notre approche méthodologique est basée sur le logiciel script-log qui consiste notre corpus de recherche. Nous avons fait recours à la méthode des protocoles verbaux, Grâce au logiciel script log qui rend possible le Play back du texte écrit sur l'écran de l'ordinateur Pour tenter de mesurer l'effort cognitif associé aux processus impliqués dans la production écrite ; et de mettre en exergue la manière dont le rédacteur mobilise peu à peu ces processus ainsi que pour examiner le comportement pausal individuel des participants. Ainsi notre travail de recherche Soulève t-il - peut être de nouvelles questions et s'ouvre davantage sur d'autres perspectives ملخص: قادتنا الصعوبات التي يواجهها المتعلم أثناء تحرير النص باللغة الفرنسية، إلى دراسة العمليات المعرفية المستعملة في النشاط التحريري للغة الأجنبية ضمن سياق التعدد اللغوي في الجزائر. يسهّل استخدام المساعدات على شاكلة نص من L والعمل الثنائي نشاط إعادة التخطيط من جهة ، ويمكّن المتعلم من بناء المعرفة وتفعيلها في 2 L1 L مساعد في 2 جهة أخرى. و حرصا منا على مد يد العون للمتعلم، حاولنا أن نضع قيد التنفيذ في تجاربنا نموذجا تعليميا مختلفا يتمثل في تنفيذ مسعى من شأنه أن ينجح في تجميع احتياجات بيداغوجية الكتابة مع التركيز على المتعلم، فضلا عن استخدام الأدوات الجديدة التي يمكن أن توفر له الحافز وتخفّف عنه الجهد المعرفي. أجري بحثنا في قسم الفرنسية بكلية الآداب واللغات بجامعة خنشلة – الجزائر، ويستند على تجريبين: الأول يعتمد على عينة مكونة من 16 فردا، نصفهم عمل بشكل ثنائي )المجموعة التجريبية( والنصف الآخر عمل بشكل فردي )المجموعة الشاهدة( مستفيدين من نص مساعد باللغة الفرنسية . و سعينا من خلال هذا التجريب لمعرفة التأثيرات التي يمكن أن يؤديها العمل بشكل ثنائي وكذا النص المساعد باللغة الفرنسية لتنمية مهارات التحرير لدى المتعلمين و تبيان المساعدة الفعّالة في إطار الكتابة التحريرية للغة الأجنبية. في التجريب الثاني، أجرينا عملنا بناء على عينة من 16 مشاركا، استفاد نصفهم من نص مساعد باللغة الفرنسية )المجموعة الشاهدة(، في حين استفاد النصف الثاني من نص مساعد باللغة العربية )المجموعة التجريبية(. وقد استندت الذي يمثّل مدونة بحثنا. ولقد عمدنا إلى طريقة " script-log " مقاربتنا المنهجية على البرنامج الالكتروني الذي ييسّر التصويت الإمائي للنص المكتوب على شاشة الكمبيوتر " script-log " البروتوكولات اللفظية، فبفضل برنامج في محاولة لقياس الجهد المعرفي المرتبط بالعمليات المنطوية في التحرير الكتابي، و توضيح الكيفية التي يقوم بها المحرر بتعبئة هذه العمليات تدريجيا، فضلا عن معاينة السلوك الفردي التوقفي للمشاركين. و هكذا قد يثير عملنا البحثي هذا أسئلة جديدة وينفتح أكثر نحو آفاق أخرى Summary The difficulties encountered by the learner during the composition of text in French, led us to study the cognitive processes implemented in editorial activity in a foreign language, in the pultilingual context in Algeria. L2.L1 help and binomial work facilitates the activity of replanning on one side and allows the learner to build to activate knowledge in L2 on the other side. Anxious to help the learner, we tried to put into practice in our experimentation a different teaching model, which consists in implementing an approach that would succeed in assembling the needs of a learner-centered writing pedagogy as well as the use of new tools that can provide motivation and lighten in him cognitive effort. Our research was, conducted in the French department of the faculty of letter, and foreign languages of the University of Khenchela in Algeria. This research is, based on two experiments. The first is based on a sample of 16 individuals, half of whom did the work in form of binomial work (experimental group) and the other half did the individual work (control group) benefiting from a help text in French language. We sought in this experiment to know the effects that the binomial work and the help text in French could have on the development of the writing skills of learners and to highlight the most effective help within the framework of the written production in a foreign language. In the second experiment, we conducted our work based on a sample of 16 participants. Half of them benefited from a help text in French language (control group), while the second half benefited from a help text in Arabic (experimental group). Our methodological, approach is based on the software script-log which consists our research corpus We have resort to the method of the verbal protocols, due to the software script log which makes it possible the Play back of the text written on screen of the computer To try to measure the cognitive effort associated with the processes involved in written production; and to highlight how the writer is gradually mobilizing these processes as well as examining the individual pausal behavior of the participants. So, our research work raises may be new questions and opens more to other perspectives.Item Investigating the Role of Peer Feedback in Overcoming Grammatical Deficiencies in Writing The Case of First Year Students at the Department of English at Mohamed Boudiaf University of M’sila(University of ‘Abbes Laghrour’ Khenchela, 2024) Sara BENMADANIAbstract This study attempts to investigate the role of peer feedback (PF) in overcoming grammatical deficiencies in writing to first year students at the Department of English at Mohamed Boudiaf University of M’sila. In order to attain this aim, a mixed-methods approach was adopted to collect and analyse data. In effect, the study was carried out following three phases; pre-experimental phase, experimental phase, and post experimental phase. In the pre-experimental phase, preliminary data were collected to set the ground the for the experiment using two questionnaires administered to first year EFL students and Written Expression teachers at Mohamed Boudiaf University of M’sila. In the experimental phase, two intact groups (control group and experimental group) undertook a pre-test, progress tests, and a post-test in order to confirm or reject the stated hypothesis. That is, to test the effect of peer feedback in improving grammatical accuracy in writing. In the post experimental phase, to better explain the results obtained in the experiment, an interaction analysis method was carried out to analyse students’ interactions during PF. Further, Focus Group Discussions were conducted to gain qualitative insights and attitudes from the participants of the experimental group about the efficacy of peer feedback and its potential outcomes on students. The results obtained have revealed that there is a statistically significant difference between the experimental group and the control group in terms of the level of grammatical accuracy they achieved in writing due to the implementation of PF. Besides, results have also indicated that incorporating grammar instruction in writing classes through peer feedback yields positive outcomes on students’ writing accuracy. Based on these findings, a number of pedagogical implications and recommendations were suggested.Item فاعلية التناص في الشعر الشعبي الجزائري - قراءة في شعر الحاج محمد سفيان(جامعة وهران 01 احمد بن بلة, 2021) مصطفى بوقلمونةالملخص باللغة العربية : يعالج هذا البحث الموسوم ب : فاعلية التناص في الشعر الشعبي الجزائري قراءة في شعر الحاج محمد سفيان قضية تعالق نصوص شعراء الشعر الشعبي الجزائري و على وجه التحديد نصوص شاعرنا الحاج محمد سفيان و تفاعلها سواء - مع الشعر العربي القديم أو النص القرآني أو مع الأحداث والشخصيات التاريخية ، ثم الكشف عن دلالة هذا مع التعالق و جماليته ، كما حاول هذا البحث الكشف عن جمالية الصورة الشعرية لدى الشاعر الحاج محمد سفيان و كيفية تشكيلها فنيا ، و إبراز أثر الثقافة الدينية في شعره ، و قد سعى أغوار قصائده ذلك بسبر هذا البحث إلى نفض غبار النسيان عن هذا الشاعر و استكشاف خباياها الفنية و الجمالية . Résumé: Cette recherche intitulée L'efficacité de l'intertextualité dans la poésie populaire algérienne <«Item La gestion du travail de groupe dans l'enseignement/apprentissage de la production écrite au collège(Université Mentouri - Constantine, 2019) ARAICHE DalelAbstract Our research aims to explore the effect of the management of group work on the development of the writing skills for middle school learners. This is to check how teachers organize and manage this way of working in order to lead learners to engage objectively and effectively in the drafting task. In order to carry out our experimentation, we have chosen to implement three tools of investigation: the questionnaire intended to teachers and learners, the observation of the various group works carried out in class and also qualitative and quantitative analyses of the students' written productions. Our research across the entire corpus has shown that group practice and its functioning method differ from a teacher to another. Indeed, groups that were formed according to students’ affinities and the heterogeneity of their skill level are more stimulated and motivated than those that were composed according to the students' location proximity or in a random way. Our study has also allowed us to note that the good management of an editorial work does not depend only on the conduct of the interactions which must take on several meanings (pupil-student, pupil-group, pupil-teacher), but also on their quality which must touch different dimensions of the scriptural competence. Finally, our experiment has confirmed that when the teacher plays a directive role risks blocking the students’ autonomy and limits their interventions. However, if they are motivated to get involved in the work and exchange ideas, they will cooperate and assist each other positively which will help to achieve the outlined objectivesItem تشكيل القصيدة الرثائية في شعر أ بي الحسن الحصري دراسة أسلوبية(جامعة باتنة 1, 2019) نورة بوغقالItem مؤثرات ألف ليلة وليلة في الرواية العالمية المعاصرة(جامعة عباس لغرور خنشلة, 2021) مفيدة ميزانالملخص عد مصنف حكايات ألف ليلة وليلة" من أهم المصنفات الحكائية الشعبية الحافلة بكنوز ى الحضارة الشرقية، التي حظيت باهتمام الكتاب الأوربيين قبل العرب، لما يعكسه من القيم الإنسانية وتجارب وثقافة المجتمع ممثلا في رائدة الشرق الحكائي "شهرزاد" بصفتها نموذجا إنسانيا كونيا اعتلى منصة الكلمة لينعتق من الموت ويتطلع نحو الانطلاق إلى الحياة، الأمر التي دفع الباحثين إلى تقصي حقيقتها وجوهرها الأنثوي، ثم سيطرتها على المخيلة الإنسانية؛ لتصبح أيقونة للحرية والثورة والانتصار. ن هنا كان التنويه إلى قيمة هذا الأثر الأنبي، الذي لا يمكن حصره في نطاق زمني ومكاني معينين لاتصافه بالديمومة، وقدرته على الإيحاء والتأثير مهما امتد الزمن؛ إنه السفر الكبير الذي أخذ من معينه الأدباء والشعراء ورواد المسرح وكتاب الرواية ما يتلاءم مع إبداعاتهم الأدبية خصوصا الرواية العالمية المعاصرة. اولت الوقوف عند هذا في دراستي الموسومة بـ مؤثرات ألف ليلة وليلة في الرواية ح العالمية المعاصرة وما رسمته لها من خطة رصدت أصولها ومصادرها ومضامينها، ثم أثرها في الرواية العالمية من حيث تقنيات البناء، سردا وشخصيات وحوارا، مستعينة بمناهج متداخلة تتوافق وآلية المقارنة التي تفرضها طبيعة الدراسة. امت هذه الدراسة على مجموعة من المدونات العالمية بنيت مضامينها على شاكلة ألف ق ليلة وليلة"، فنيا ، معرفيا وإيديولوجيا، وسياسيا واجتماعيا، تذكر على سبيل التمثيل لا الحصر من الروايات العربية رواية الحوات والقصر لـ الطاهر وطار، ورواية أمل الماية فاجعة الليلة السابعة بعد الألف لـ واسيني الأعرج، ورواية ألف عام وعام من الحنين" لـ رشيد بوجدرة ورواية " ليالي ألف ليلة" للجيب محفوظ. ن الروايات الغربية: "اسم "الوردة" لـ امبرتو ايكو، رواية حكايات" ايفا لونا" ورواية "باولا لـ م إيزابيلا الليندي، رواية هاري بوتر وحجر الفيلسوف لـ رولينج و رواية "مائة عام من العزلة" لـ غابرييل غارسيا ماركيز رائد الواقعية السحرية ورصدها المنحى العجائبي والغرائبي، فضلا عن مدونات عالمية أخرى تسترت وراء حجة العولمة والمعاصرة، وأسقطت بطريقة معاصرة مشاهد حكايات الليالي بروحها الشرقية، ووسائلها السحرية. هذا استطاعت حكايات ألف ليلة وليلة أن تكون نصا لا متناه، صالحا لكل الأزمنة، ن وأيقونة سردية بخلفيات فكرية وجمالية تحمل في ثناياها ملامح التطور والإيحاء والإلهام. أما أكبر فضل لها على الأعمال الإبداعية العالمية هو اكسابها شهرة تضاهي شهرتها، نتيجة مصاهرتها للنص الرحم ألف ليلة وليلة الذي استطاع أن يكشف المسكوت عنه، ويستبطن رؤى المبدع الروائي في عصره. Abstract he tales of "A Thousand and One Night" is a literary artwork which is considered one of the most important narrative folk compilation rich with treasures of eastern civilization, it has attracted the attention of European writers before the Arabs, for what it reflects from human values to experiences and the society's culture, narrated by the protagonist "Chahrazad" the pioneer of the eastern narration, since she is a universal humanitarian example that chose words and speech as a way to cheat death and look forward to living, which made researchers investigate her reality and feminine soul, then her control over the human imagination, and she became an icon of freedom, revolution and victory. rom what has been mentioned previously, was the necessity to focus on the value of this literary artwork, which cannot be limited by a time nor Space boundaries, the tales' ability to revive and affect no matter how much it prolonged; it is the long voyage from which authors, poets, playwrights, and novel writer took what is compatible with their literary creation, especially the modern international novel. his is what I tried to focus on in my study named " The Effects of A Thousand and One Nights on The Modern International Novels" and the plan I made to in order to extract its origins, sources, and contents, then its effects on the modern international novels' composition techniques, narratively, characteristically, and conversationally , with the help of intertwined methods compatible with the comparative technique that the nature of this study requires. his is study is based on international records which their contents are composed like " A Thousand and One Night" artistically, cognitively, ideologically, politically, and sociably for example Arabic novels like: "Elhaouat wa Elkasr" by Tahar Wettar, "Raml Elmaya and the tragedy of the seventh night after the thousand" by Wasini El Araj, " A Thousand and One Year of Nostalgia" by Rachid Boujedra, and " The Nights of a Thousand Night" by Najib Mahfoud. nd another example of western novels like: "The Rose's Name" by Amberto Eko, " Eva Luna's Tales" an "Paola" by Isabela Ellendi, "Harry Potter and The Philosopher's Stone" by Rowling, and "One Hundred Years of Solitude" by Gabriel Garcia Marquez the pioneer of " Magical Realism" these novels focused on the mystical and magical sides, and many other international novels that hid behind globalization and modernism which dropped by modern ways the scenes of the nights tales with their eastern spirit and magical means. herefor, the tales of " A Thousand and One Night" could be an infinite text made for all times, and a narrative icon with intellectual and aesthetic backgrounds carrying within it signs of evolution, inspiration, and suggestion. But its biggest surplus on the global literary artworks is that it made them as famous as itself, by inspiring from the source text "A Thousand and One Nights", which could reveal what has been hidden and extract the visions of creative authors in their own time.Item النقد النفسي في الخطاب النقدي العربي(جامعة العربي بن مهيدي أم البواقي, 2017) ايمان ملالItem القصة في الحدیث النبوي _ د ا رسة أسلوبیة(1- جامعة باتنة, 2018) كریمة حجازيItem تأويل السرد ق ا رءة في الخصوصية النقدية لكتابات عبد الفتاح كيميطو(جامعة محمد لمين دباغين - سطيف 2, 2016) عبد القادر نويوةملخص: تتصدى مباحث هذه الدراسة إلى محاولة الوقوف على أهم الخصائص النقدية للمشروع النقدي لعبد الفتاح كيليطو، والذي خصه لقراءة التراث السردي العربي، مع تناول قضايا نقدية تخص راهنية قضايا النقد والأدب الحديث في علاقته مع النقد الغربي خاصة ما تعلق منه بالجانب اللغوي فجاء البحث حول مدى تمثل الناقد للتراث السردي، ومنهجه المعتمد ، وخلفياته المعرفية وآلياته الإجرائية المعتمدة في القراءة والتحليل. Résumé : Au cours de cinq chapitres de cette étude , nous avons mis l’accent sur les principales caractéristiques du projet critique d’Abdelfettah Kilito consacré à la lecture du patrimoine narratif arabe dans les relations avec la théorie critique accidentale. La recherche portait sur la représentation que construit l’auteur sur la méthode et les outils opérationnels adaptés dans la lecture et l’analyse de ce patrimoine.Item حوارالأنبياء مع أقوامهم في القرآن الكريم - مقاربة تداولية(جامعة العربي التّبسي – تبسة-, 2017) براهمية زينةItem LES APPORTS DE LA RECHERCHE PEDAGOGIQUE A L’ENSEIGNEMENT DU FLE De la formation-recherche au développement professionnel des enseignants(Université Kasdi Merbah Ouargla, 2018) Ghania YAHIALa recherche pédagogique pour se former et pour développer une identité professionnelle devient une nécessité incontournable. Notre façon d’enseigner, le développement de savoirs, l’acquisition de connaissances pourrait- ils atteindre un niveau avancé sans avoir recours à des recherches pédagogiques ? En fait, nul ne peut nier l’importance de la recherche pédagogique conduite par les enseignants et ses apports au développement professionnel. Abstract The educational search to form and to develop a professional identity becomes an inescapable necessity. Our way of teaching, the development of knowledges, the acquisition of knowledge could they reach a level moved forward without resorting to educational searches? In fact, nobody can deny the importance of the educational search led by the teachers and his contributions to the professional development.Item السيرة الذاتية بين الأدبين العربي والأوروبي(جامعة عباس لغرور خنشلة, 2022) بن عشي سميرةالملخّص: تهدف هذه الد ا رسة إلى الوقوف على فنّ السیرة الذاتیة في كلا الأدبین العربي والأوروبي وهذا نظ ا ر لما لهذا الفنّ من صدا وبریق وسط الأجناس الأدبیة، والذي خلق جدلا واسعا من حیث طبیعة هذا الفنّ وهذا لحساسیة موضوعه وزئبقیته وكذا مرونته التي شدّت الكثیر من الأدباء فغاصوا في غماره. وتسعى الد ا رسة إلى محاولة الوقوف على نشأة السیرة الذاتیة ومفهومها وكذا الوقوف على أعمال الأدباء في مجال السیرة الذاتیة في كلا الأدبین العربي والأوروبي وذلك من خلال إب ا رز جانب التأثیر والتأثر أو التشابه بینهما. Summary: The current study aims to stand at the art of biography in both Arabic and European literature and due to its importance among the literary genres its creates a crucial debate about its nature and the sensibility of its subjects which attracts the authors attention. The study seeks to investigate the appearance of biography its definition and the most important works of authors in the field of biography in both arabic and eurapean literature showing its influence and impact or the similarities between them.Item المتخيل الشعبي في كتابات الطيب صالح(جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) عائشة الهيصممخص: تنطمؽ ىذه الد ا رسة مف إشكالية الكشؼ عف ملامح المتخيؿ الشعبي كمضم ا رتو في كتابات الطيب صالح، كذلؾ بمقاربتيا كفؽ إست ا رتجية النقد الثقافي، كأما المدكنات المختارة مكضكع الد ا رسة فيي بعنكاف )مكس - – اليجرة إلى الشماؿ، عرس الزيف، ضك البيت، مريكد، دكمة كد حامد( تميزت ببناء مميز بانفتاحيا عمى العكال المتخيمة العجائبية التي كسرت كؿ ماىك مألكؼ. يتضمف ىذا البحث أربعة فصكؿ، تناكلنا في الفصؿ الأكؿ النظرم، مقدمات منيجية، مفيك الخياؿ، التخييؿ، المخيمة، المتخيؿ، المخياؿ، كأى الفركؽ بيف المتخيؿ الشعبي كالإبداعي كبيف الرسمي كاليامش)الشعبي( أما الفصؿ الثاني فيستنطؽ قضية المركز كاليامش كعلاقتيا بالمتخيؿ الشعبي، بينما يقد في ثالث فصكلو تمثلات المتخيؿ الشعبي الديني، التي تمظيرت في المعتقدات كالطقكس الدينية التي تكشؼ عف متخيؿ المجتمع السكداني عامة كشمالو خاصة، ث يعرض لنا في الفصؿ الأخير منو تمثلات المتخيؿ الشعبي الت ا رثي بشقيو المعنكم كالمادم. الكممات المفتاحية: المتخيؿ، الشعب، النقد الثقافي، نسؽ، الت ا رث، الديف. summary: This study starts from the problem of revealing the features of the popular imagination and its implications in the writings of Tayeb Salih, by approaching it according to the strategy of cultural criticism. As for the selected blogs - the subject of the study, they are entitled (Season of Migration to the North, The Wedding of Zein, Dhu Al-Bayt, Marboud, Douma Wad Hamed) It was distinguished by its distinctive construction, with its openness to miraculous imagined worlds that broke all that was familiar. This research includes four chapters. In the first theoretical chapter, we discussed methodological introductions, the concept of imagination, imagination, imagination, and the imaginary imagination, and the most important differences between the popular and creative imagination and between the official and the (popular) margin. The second chapter interrogates the issue of the center and the margin and their relationship to the popular imagination, while presenting In its third chapter, the representations of the popular religious imagination, which appeared in religious beliefs and rituals, reveal the imagination of Sudanese society in general and its north in particular. Then it presents to us The last chapter includes representations of the traditional popular imagination, both its moral and material aspects.Item دلالات الفضاء في الخطاب الشعري المعاصر : الشعر الجزائري ما بعد الثمانينيات انموذج(جامعة احمد بن بلة وهران 1, 2018) هاشمي قشيشItem LA POETIQUE DE LA PERCEPTION SPATIALE DANS L’OEUVRE DE KATEB YACINE(Université de Batna2, 2017) AMEL BOUSSADRésumé : Vouloir étudier la poétique de la perception spatiale, ses métamorphoses et ses aboutissements dans l’oeuvre Kateb Yacine se heurte d’emblée à la résistance du texte : dans de tels écrits une poétique de la perception est confrontée à la narration, en tant que, par métonymie, le terme renvoie aux faits mêmes que le narrateur expose. Notre analyse concrète nous a mené à dire que, relativement, au personnage, et à l’histoire qui le conduit, il affiche une prééminence, qui, dans l’action, renforce son autonomie. Cette antériorité lui est reconnue par un sujet confronté à une adaptation au monde difficile de guerre. Car, il s’agit pour le personnage Katebien de bâtir un monde, de le façonner à son image, quand il doit, y rechercher par la voix une présence corporelle, et trouver sa place. Donc, il doit ouvrir un véritable espace de conquête, il lui est ainsi autorisé par l’intermédiaire de son corps, de disposer de sa personne. Enfin, ces liaisons entre la présence et la voix sont l’un des enjeux de cette poétique de la perception spatiale où les attributs mêmes de la narration sont mis en cause. Abstract : Studying the poetics of the spatial perception, its metamorphoses and outcomes in the literary works of Kateb Yacine runs, straightaway, against the resistance of the text : in such kind of writings, a poetics of the perception is confronted with the narration as, by metonymy, the term refers to the same facts exposed by the narrator. Our concrete analysis has led us to say, relatively speaking, that the character and the story that leads him in the action reinforces his autonomy. This anteriority was acknowledged to him by a subject confronted with an adaption to a difficult world of war. Because for the character of KATEB yacine , it is about to build a world,to model it according to his image ,when he should look in it , by the voice for a corporal presence and find his place. Therefore,he must open a true space of conquest ;thus he is permitted through the medium of his body to have at his disposal his person.Finally,these liaisons between the presence and the voice are one of the stakes of this poetics of the spatial perception where the attributes even of the narration are questioned. ملخص: إ إن إلدرإسة إلشعرية ل إ لدرإك إلفضائي وتغيرإته ونتائجه في إ إ لنتاج إ أ لدبي لكاتب ياسين تصطدم من إلوهلة إ أ لولى بمقاومة إلنص : في هذإ إلنوع من إلكتابات ،توإجه شعرية إ إ لدرإك إلسرد ،مادإم إللفظ بالكناية يعود إ إلى نفس إلحقائق إلتي تعرض في إلسرد.لقد أأدى بنا تحليلنا إلملموس إ إلى إلقول حتى وإإن كان نسبيا ،بأأن إلشخصية وإلروإية إلتي تقودها تظهر تفوقا من خلل إلحركة إلتي تدعم إ إس تقللها إلذإتي،حيث نجد لها كيان من طرف شخص يوإجه إلت أأقلم مع عالم صعب تعمه إلحروب .و أ لن إ أ لمر يتعلق بشخصية روإية كاتب ياسين وبناء عالم وتشكيله حسب صورتها عندما يجب أأن تبحث فيه من خلل إلندإء عن وجود جسدي و إ إيجاد مكانها. إ إذن فل بد لها من فتح فضاء حقيقي للغزو،و بالتالي يسمح لها من خلل جسدها ،إلتصرف بشخصها.وفي إلنهاية ،ف إ ان هذه إلروإبط بين إلوجود وإلندإء هي إ إحدى رهانات هذه إلشعرية إلمتعلقة با إ لدرإك إلفضائي أأين يعاد إلنظر حتى في خصائص إلسرد.Item LA RENCONTRE DES GENRES DANS L’OEUVRE ROMANESQUE DE MALEK HADDAD(UNIVERSITÉ DE BATNA 2, 2018) HAFSAOUI OuardaRésumé L’oeuvre de Malek Haddad commence dans les années 1948-1950, comme celles de plusieurs écrivains algériens dont les oeuvres - poèmes et romans - ont directement pour thème la guerre de libération nationale. Cette oeuvre traite aussi du problème de l’acculturation et de l'aliénation culturelle de l’intellectuel pris entre deux langues. Cet emploi de la langue du colonisateur a confronté Malek Haddad, comme d’autres écrivains algériens, à des problèmes d’identité et d’originalité. A travers ses quatre romans, Malek Haddad exprime un moment historique de grande importance d’une manière bien originale entourée de poésie. Le contexte algérien devient un prétexte pour exprimer plusieurs réalités à dimension humaine avec toutes ses complexités et ses conflits. L’oeuvre romanesque haddadienne est une oeuvre riche par l’indécision de l’identité générique des textes qui la composent et aussi par ses contenus. A travers le roman, l’écrivain a pu s’attarder sur des points et des problèmes que la poésie, avec sa condensation, ne peut évoquer. Mais, cette écriture romanesque ne l'a pas empêché de puiser constamment des autres genres pour exprimer le présent de douleur et l’avenir des promesses. Il s’agit sans doute d’une écriture romanesque tournée vers la modernité et représentant une expérience d’écriture particulière. Elle peut être considérée aussi comme une réflexion sur la littérature en général. Summary: The literary writings of Malek Haddad began between 1948 and 1950 as the other Algerian writers which their writings were centered especially about the Algerian revolution .The author also tackled a very important topic which is the problem of saving the national identity and language during the use of French language. This situation put Malek Haddad, like all the other writers, in front of challenges to save the national identity and the permanent research for the originality and special way in the challenges facing the novel. The four novels of Malek Haddad are considered to be a real expression of a historical moment in a special way full of beautiful and emotional poetry and the circumstances which the Algerians had lived and experienced at the moment of writing these novels. They formed a chance to express real events of human dimension with the different complexities and struggles. The novel writing of Malek Haddad is a rich writing depending on other various types and getting away from the traditional method of writing and its themes. Through the novelist writing, Malek Haddad was able to speak deeply about different themes and this did not to prevent him from using other literary types to express his ideas like poetry, novel, short stories and proverbs. It is about a distinguished literary writing of a human dimensionItem الرؤية الايديولوجية في خطاب مليكة مقدم الروائي دراسة تحليلية تأويلية(جامعة الحاج لخضر باتنة 1, 2021) سمراء جبايليملخص يهدف هذا البحث الموسوم "الرؤية الإيديولوجية في خطاب مليكة مقدم الروائي دراسة تحليلية ويلية" إلى تفيكيك وتحليل الأفكار والصور الرمزية التي شكلتها نصوص الروائية "مليكة مقدم"، 7 ومحاولة فهم إذا ما كانت الرؤية الإيديولوجية في الخطاب الروائي مختلفة عن الإيديولوجيا الموجودة في هذا الموضوع نبحث فيالمعجم الذي تنهل منه الروائية لتنجح في J الواقع أم مطابقة له. ولكشفخفا ا المضاد لوجود الآخر الذي يخلق بدوره صراعا بين المركز والهامش. وإعادة بناء \ بلوة خطا تمع، ولفهم ^ الإيديولوجيا وفق صورة جديدة يتحدد من خلالها موقف الكاتبة "مقدم"من عوالم ا العلاقة بين الأبنية الفكرية والإنسانية، وتمثلها في النصوص الإبداعية الروائية وصيغ التفاعل الممكنة المقاربة التأويلية لتخريج ما لم يقرأ، والتحليل لتقديم قراءة واضحة متكاملة. i جماليا. اعتمد Summary: This research, entitled “Ideological Vision in the Speech of “Malika Mokkadem”, An Interpretive Analytical Study, aims to analyze the ideas and symbolic images written by the novelist “Malika Mokkadem”, focusing and trying to understand whether the ideological vision in the narrative discourse is different from the existing ideology in reality or the opposite To reveal the complexities of this topic, we have done a research on the dictionary from which the novelist takes to succeed in building her discourse against the existence of the “Other”, whom creates a conflict between the center and the margin. And rebuilding the ideology according to a new image through which the position of the writer "Mokkadem" on the worlds of society is determined, as well as to understand the relationship between intellectual and human structures, and its representation in creative and narrative texts and aesthetically possible forms of interaction. We have adopted a hermeneutical approach to show what is not read, and to analyze and provide a clear, integrated reading.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »