scientific publication and books
Permanent URI for this collection
Browse
Recent Submissions
Item L’Apprentissagedelalectureenlanguearabeàl’écoleprimaire: Quellesdifficultéspourlesjeunesdyslexiques? LearningtoreadinArabicinprimaryschool: Whatdifficultisforyougdyslexics?(Journald'Hérodotedesscienceshumainesetsociales, 2023) Salim OUNISRésumé Cetteétudeestunesynthèsedetravaux effectuésauniveaudes établissementsscolaires delawilaya de Batna sur les enfants scolarisés dyslexiques ayant des difficultés plus ou moins apparentes dans la lecture et l’écriture en langue arabe. L’objectif principal est de cerner les particularités linguistiques de la langue arabe capables de perturber ou de bloquer son acquisition. Les résultats obtenus montrent clairement que ces difficultés sont directement reliées aux aspects consonantiques et phonologiques de l’arabe. Les expérimentations arborent aussi que certaines erreurs de la chaîne parlée se manifestent sous l’influence de l’arabe parlé tels que l’interversion et le déplacement des phonèmes. Il en est de même pour les omissions et les substitutions de phonèmes qui peuvent se rencontrer dans un groupe consonantiqueoùl’absencedevoyelleentraîneunedifficultédeprononciation. Motsclés:Languearabe,dyslexie,systèmelinguistique,aspectsphonétiquesetphonologiques. Abstract Thisstudyisasynthesisofworkscarriedoutonschoolchildrenwhosufferfromdyslexiawithmoreor less obvious difficulties in reading and writing in Arabic language in Batna city. The main objective is to identify the linguistic features of the Arabic language that are capable of disabling or preventing its acquisition. The results obtained clearly show that these difficulties are directly related to the consonant and phonological aspects of Arabic. The experiments also show that some errors in the connected speech appear under theinfluence of spoken Arabic, such as the inversion and displacement of phonemes. The same is true for phonemes omissionsand substitutions that can occur in aconsonant groupwheretheabsenceofavowelleadstodifficultyinpronunciation. Keywords:Arabiclanguage,dyslexia,linguisticsystem,phoneticsandphonologicalaspectsItem “Keep your friends close but your enemies closer”: The Ambivalent Portrayal of the American Mafia in The Godfather Part II (Francis Ford Coppola, 1974)(Ennass Journal, 2024) Khaled ChouanaAbstract: The article discusses the ambivalent portrayal of the American Mafia by analyzing Francis Ford Coppola’s The Godfather Part II (1974). The aim is to inspect how the film director represents organized crime in the US of late 1950s and early 1960s. The research methodology involves conducting a film analysis to shed light on the techniques used to represent the Mafiosi. The film depicts the brutality of Mafia and emphasizes the importance of family, while embodying the achievement of a corrupted American Dream. In short, the article argues that despite its release more than fifty years ago, The Godfather Part II remains a relevant film offering a complex portrayal of the American Mafia and its ethics. Keywords: American Dream; family; mafia; ruthlessness; The Godfather Part IIItem شعرية التكرار وجحاجيته في ديوان تأمل في وجه الثورة لعياش يحياوي(مجلة العلوم وافاق المعارف, 2024) حنينة طبيشالملخص: تروم الدراسة البحث في شعرية التكرار وحجاجيته في الشعر الجزائري المعاصر وتتخذ من المجموعة الشعرية تأمل في وجه الثورة عينة للمقاربة، وذلك ببحث أنماط التكرار التي استعملها الشاعر ومحاولة التقاط مكامن الشعرية فيها مع إبراز الطاقة الحجاجية التي يرفد بها التكرار القصيدة الشعرية وعليه فإن الأسئلة التي تدور هذه الدراسة في فلكها تتمحور فيما يأتي: ما هي أنماط التكرار التي عني بها عياش يحياوي؟ وما هي الوظائف التي أداها هذا الأسلوب؟ وما هي جمالياته؟ أين تتجلى قيمة هذا الأسلوب وأثره على مستوى الصور، النتائج المتوقع أن تصل إليها الدراسة فنلخصها في نجاح الشاعر ّ ع والحجاج؟. أما فيما يخص الدلالة والإيقا في الاشتغال على التكرار . ه إليه المتلقي ّ بكل أنماطه لتفريع الدلالة أولا وربط القصائد في عقد ناظم لتؤدي معنى مخصوصا يوج الكلمات المفتاحية: تكرار؛ شعرية؛ عياش يحياوي؛ جمالية؛ دلالة،؛حجاج. Abstract: This study aims to analyze the poetics of repetition and its persuasive efficacy within contemporary Algerian poetry. The analysis centers on discerning the recurrent motifs employed by the poet, elucidating their poetic nuances, and elucidating the argumentative vigor imbued through repetition. Consequently, the study seeks to address the following questions: What are the recurring patterns of repetition evident in Ayyash Yahyawi's work? What functions do these repetitions serve? How do they contribute to the aesthetic dimension of the poetry? Furthermore, it explores the ramifications of this stylistic choice on imagery, connotation, rhythm, and argumentation. The expected findings of this analysis include the poet's adept utilization of repetition across its various manifestations, facilitating both semantic elaboration and cohesive thematic interconnection within the poems, thereby directing the recipient's interpretation toward specific thematic trajectoriesItem تيمة الصراع في رواية الحب ليلا في حضرة الأعور الدجال لعز الدين جلاوجي(الآداب, 2024) مصطفى بوقلمونةملخص: تتناول هذه الورقة البحثية دلالة الصراع في رواية "الحب ليلا في حضرة الأعور الدجال" لعز الدين جلاوجي، والتي تعد من أبرز الأعمال الروائية التي سردت لنا اضطهاد الشعب الجزائري وما كابده من تقتيل وتشريد إبان فترة الاحتلال الفرنسي، كما صورت لنا الرواية ذلك الصراع الأزلي بين الخير والشر أو بين الأنا المضطهدة والآخر المعتدي. تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على أهم تيمة متجلية في ثنايا هذا العمل الروائي وهي تيمة الصراع، وذلك باعتبار الصراع هو التيمة المهيمنة والرئيسة في رواية الحب ليلا في حضرة الأعور الدجال. كلمات مفتاحية: تيمة؛ الصراع؛ الوطن؛ صورة؛ الآخر. Abstract: This paper addresses the profound implications of conflict as depicted in Azeddine Jalawji's novel, ‘Love at Night in the Presence of the One-Eyed False Messiah (Dajjal).’ The novel stands out as a significant literary work that vividly portrays the oppression of the Algerian people, encapsulating their experiences of killing and displacement during the era of French occupation. Furthermore, the narrative brings to life the eternal conflict between good and evil or between the oppressed self and the oppressive other. This study aims to highlight the central theme of this novel: conflict. The premise underpinning this analysis is that conflict is the driving force and the dominant theme within the novel ‘Love at Night in the Presence of the One-Eyed False Messiah (Dajjal)’. Keywords: Theme, conflict, homeland, image, the other.Item Intertextuality: Raising the Issue of Originality(Journal maqamat, 2023) Zoulaikha ElbahAbstract: Every text exists within a network of relations with preceding, surrounding, and following texts of the same or different authors. Even at the level of the same text, one cannot escape intertextual relations. This study aims to shed light on intertextuality in relation to originality issue. In other words, admitting the unescapable intertextual character of all texts, one might question whether we can still assign originality to a given text in spite of being based on other ones. To answer this question, we refer to two important notions credited to a post-modernist understanding to reality: pre-existing reality and emerging reality. Accordingly, meaning is defined as a constructed reality that signals both a pre-existing aspect (an intertext) and an emerging one (a new perspective). It is at the level of an emerging reality that one can look for potential originality at the level of both form and function. ملخص: يوجد كل نص ضمن شبكة من العلاقات مع النصوص السابقة، المحيطة، والتالية لنفس المؤلف أو مؤلفنٌ مختلفنٌ. حتى أنو لا يمكن تفادي ىذا النوع من العلاقات بنٌ أجزاء النص الواحد. تهدف ىذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على ظاىرة التناص فيما يتعلق بموضوع الأصالة. بعبا رة أخرى، مع الاقرار بالطابع المتداخل لجميع النصوص، قد يتساءل المرء عن امكانية الحديث عن أصالة نص معنٌ كونو قائمًا على نصوص أخرى. للإجابة على ىذا السؤال، نشنً إلى مفهومنٌ مهمنٌ يُنسبان إلى نررية ما بعد الحداثة: المعنى الموجود مسبقًا و المعنى الناشئ. وفقًا لذلك، يتم تعريف المعنى على أنو واقع مركب جزء منو يشنً إلى جانب موجود مسبقًا )نص بيني( و جزء اخر يشنً الى جانب ناشئ )منرور جديد(. انو على مستوى المعنى الناشئ يمكن للمرء أن يبحث عن أصالة النص في ما يخص الشكل والمضمون.Item Appel à publication dans la revue « Pratiques & Didactique »(Pratiques & didactique, 2019) Souraya BouzidiItem Les ateliers de négociation graphiques pour réussir l’intégration de l’APC au supérieur : la morphographie flexionnelle comme entrée(2021) BOUZAHER HananeRésumé Le présent manuscrit est une description théorique de quelques activités pédagogiques permettant un enseignement/apprentissage de la norme grammaticale et par là même une acquisition non contraignants, plus opératoires et plus efficaces. Ces activités appelées Ateliers de Négociation Graphique rendent par ricochet la morphographie flexionnelle moins complexe et moins compliquée notamment dans le contexte de formation universitaire.Item Reflections on the Linguistic Landscape and the Prospects of English Language Teaching in Algeria(HAL open science, 2022) Abderrazak BeddiafAbstract: The paper is bi-pillared: first is an allowance for the Algerian sociolinguistic panorama; then follows an account for the status of English in the Algerian sphere of schooling. Education, history, geography and ethnicity are the four quintessential factors underlying the Algerian involved linguistic situation. As a meeting ground for a multiplicity of tongues, Algeria is by and large regarded as an intricate plurilingual country. Indeed, plurilingualism, in the Algerian context, is organized in essence around three linguistic spheres consisting of Arabic (with its two varieties), Tamazight and foreign languages. The other pillar upon which rests the present paper concerns the status and image of English as a foreign language in didactic subjects, i.e. teaching/learning English in Algeria, and more specifically in its consideration of added value. The effort lies in tracking down whether this state could have taken a place of choice (privileged) as a whole with reference to its teaching/learning within the contextualized linguistic chessboard. The idea of the didactic dimension of English clarifies its weight and sheds light on academic conceptions installed in Algeria.Item Intercultural sensitivity of English language teachers in Algeria(Cogent - education, 2022) Abderrazak BeddiafAbstract: This paper examines English as a foreign language (EFL) teachers’ intercultural sensitivity (IS) in Algeria. Specifically, it investigates IS level and demographic differences among EFL teachers. Data is gathered quantitatively from a sample of 182 Algerian EFL teachers from middle schools, secondary schools, and universities. Chen and Starosa’s (2000) intercultural sensitivity scale (ISS) is used for data collection. Data entry was carried out with the use of Statistics Packages for the Social Sciences (SPSS) software version 23. The analysis of the results has put forward some interesting findings. The results demonstrate that among the components of IS the mean value of interaction engagement is the highest, respect for other cultures is the second highest, whereas interaction confidence, interaction enjoyment and interaction attentiveness are relatively the lowest. The findings show significant differences among female and male teachers in the interaction enjoyment dimension, i.e., female EFL teachers have more interaction enjoyment than male teachers. However, the study reveals no significant differences amongItem Reflections on the Linguistic Landscape and the Prospects of English Language Teaching in Algeria(HAL open science, 2022) Abdelkader BeddiafAbstract: The paper is bi-pillared: first is an allowance for the Algerian sociolinguistic panorama; then follows an account for the status of English in the Algerian sphere of schooling. Education, history, geography and ethnicity are the four quintessential factors underlying the Algerian involved linguistic situation. As a meeting ground for a multiplicity of tongues, Algeria is by and large regarded as an intricate plurilingual country. Indeed, plurilingualism, in the Algerian context, is organized in essence around three linguistic spheres consisting of Arabic (with its two varieties), Tamazight and foreign languages. The other pillar upon which rests the present paper concerns the status and image of English as a foreign language in didactic subjects, i.e. teaching/learning English in Algeria, and more specifically in its consideration of added value. The effort lies in tracking down whether this state could have taken a place of choice (privileged) as a whole with reference to its teaching/learning within the contextualized linguistic chessboard. The idea of the didactic dimension of English clarifies its weight and sheds light on academic conceptions installed in AlgeriaItem Interrelation de l’éducation, langues étrangères et aspects communicationnels(HAL open science, 2019) BEDDIAF AbdelghafourAbstract: The factors determining the appropriation of a language constitute a problem which will be the subject of our examination that is intended to be global. The question raised in this regard revolves around the possibility of exploring educational implications, language policy and communication constraints which have established a well-rooted model. It is thus non-segmented didactic and sociolinguistic markers that aspire to a social and functional symbiosis thanks to a linguistic policy. The conjugation of variables in a composite space by virtue of its didactic, cultural, ideological, and identity references structure leads challenges in language didactics to be marked by constraints relating to the needs and the aspect of communication. These constraints pertain to a complex order that we will discuss in the course of our analysis. Résumé : Les facteurs déterminant l’appropriation d’une langue forment une problématique qui fera l’objet de notre examen qui se veut global. La question soulevée à cet égard tourne autour la possibilité de statuer sur les implications éducationnelles, la politique linguistique et les contraintes de communications qui ont instauré un modèle bien enraciné. Il est ainsi des marqueurs didactiques et sociolinguistiques non segmentés qui aspirent à une symbiose sociale et fonctionnelle à la faveur d’une politique linguistique. La conjugaison des variables dans un espace composite de par sa structure didactique, culturelle et identitaire, idéologique, fait que les enjeux en didactique des langues se trouvent jalonné par des contraintes relatives aux besoins et aux aspects de la communication. Lesquelles contraintes, au regard de la mobilité linguistique, relèvent d’un ordre complexe que nous aborderons au cours de notre analyse.Item Interrelation de l’éducation, langues étrangères et aspects communicationnels(HAL open science, 2019) BEDDIAF AbdelkaderAbstract: The factors determining the appropriation of a language constitute a problem which will be the subject of our examination that is intended to be global. The question raised in this regard revolves around the possibility of exploring educational implications, language policy and communication constraints which have established a well-rooted model. It is thus non-segmented didactic and sociolinguistic markers that aspire to a social and functional symbiosis thanks to a linguistic policy. The conjugation of variables in a composite space by virtue of its didactic, cultural, ideological, and identity references structure leads challenges in language didactics to be marked by constraints relating to the needs and the aspect of communication. These constraints pertain to a complex order that we will discuss in the course of our analysis. Résumé : Les facteurs déterminant l’appropriation d’une langue forment une problématique qui fera l’objet de notre examen qui se veut global. La question soulevée à cet égard tourne autour la possibilité de statuer sur les implications éducationnelles, la politique linguistique et les contraintes de communications qui ont instauré un modèle bien enraciné. Il est ainsi des marqueurs didactiques et sociolinguistiques non segmentés qui aspirent à une symbiose sociale et fonctionnelle à la faveur d’une politique linguistique. La conjugaison des variables dans un espace composite de par sa structure didactique, culturelle et identitaire, idéologique, fait que les enjeux en didactique des langues se trouvent jalonné par des contraintes relatives aux besoins et aux aspects de la communication. Lesquelles contraintes, au regard de la mobilité linguistique, relèvent d’un ordre complexe que nous aborderons au cours de notre analyse.Item Toward Epistemological Development Across the Curriculum: The Effect of Embedded Epistemic Instruction(Journal of College Student Development, 2024-09-01) Fedoua MANSOURIItem الشهداء يعودون هذا الأسبوع بناء شخصيّات بين الرواية والمسرحة(مجلة منتدى الاستاذ, 2023-12) سامية بوعلاقتندرج هذه الدراسة في إطار الدراسات المقارنة، و تأخذ من المنهج المقارن آلية إجرائية نحاول من خلالها الوقوف عند أهم الاختلافات التي قمنا برصدها بين شخصيات رواية "الشهداء يعودون هذا الأسبوع" للطاهر وطار وشخصيات نظريتها مسرحية "الشهداء يعودون هذا الأسبوع" مسرحة محمد بن قطاف وهذا انطلاقا من دراسة شخصيات النص الروائي ثم شخصيات النص الدرامي الممسرح والوقوف عند أوجه التشابه وأوجه الاختلاف بينهما، ثم رصد الشخصيات المستحدثة في النص الدرامي الممسرح والتي تخلو منها الرواية. ABSTRACT: This study falls within the framework of comparative literature, employing an intertextual analysis methodology. It analyzes the most significant differences in characterization between Al-Taher Watar’s novel "The Martyrs Return This Week" and Mohammed bin Qataf's theatrical adaptation of the same title. Through detailed character analysis of both texts, the study examines points of convergence and divergence, while also focusing on new characters developed in the play that are absent in the novel.Item التخييل التاريخي في روايتي: الأمير مسالك أبواب الحديد و كريماتوريوم سوناتا لأشباح القدس للروائي واسيني الأعرج(مجلة اللغة العربية وآدابها, 2013-12) هشام توميالملخص أوعز النقاد عودة الروائيين نحو التاريخ إلى نكسة 1967، التي أدت بالضرورة إلى معاودة التفكير في جل المقولات الفنية المتعلقة بحقل الإبداع الروائي، وذلك من خلال تقديم صورة جديدة للواقع، تقوم أساسا على هاجس البحث عن آفاق إبداعية مغايرة تكون مبتكرة وقادرة على تجاوز النصوص الروائية التقليدية. وفيما يخص تجربة واسيني الأعرج الروائية فقد ميزها التحول في الكتابة، فجاءت أعماله في فترة التسعينيات لتحاكي الواقع الجزائري المأزوم، فكانت رواياته تنطلق من الاجتماعي والواقعي فالسياسي، لتستمد نسغها من المأساة الوطنية، لكنها شدت كل ذلك إلى مرجعي يمتح من سيرة للذات والوطن، حاملة لصغير الأحداث وعظيمها فكان حضور الأنا يلون تجربتها الخاصة. لكن الملفت للنظر أن هناك استدارة ملفتة صوب التاريخ لمسناها في أعماله المتمثلة في: كتاب الأمير مسالك أبواب الحديد التي بنيت على التداخل القائم بين السرد الروائي والسرد التاريخي الذي أظهر شفافية يمكن اعتبارها خاصة، نظرا لتقلص المسافة الفنية بين السرد التاريخي والتخييل السردي فحملنا ذلك إلى الاعتقاد بواقعية السرد وإيهاميته في نفس الوقت، على أن هذا الحضور الروائي غير المسبوق يتراءى لنا بخروج تاريخ الأنا من خلال الآخر الإيجابي فكان تبعا لذلك أن اشتغلت الرواية على محور السيرة الشخصية المبنية على الوثائق والوقائع التاريخية الموجودة في سجلات الأخبار. رواية كريماتوريوم سوناتا لأشباح القدس تناولت في مضمونها التاريخ العربي ممثلا في القضية الفلسطينية من خلال سيرة ذاتية لفنانة تشكيلية، فتحددت فيها نقطة الانطلاق من الحدث التاريخي لتشييد عالمها التخييلي، وذلك من خلال إعادة بناء فترة تاريخية متعلقة بالصراع العربي الاسرائيلي الذي امتد عبر الزمن ليتاخم زمننا هذا بكل تعقيداته وأبعاده الوجودية والآنية،لتخرج عن الخطاب السياسي الجاهز والمباشر، ناسجة علاقات أخرى ثقافية وإنسانية وحضارية.Item استشراف الآتي عبر تقنية القناع قراءة في قصيدة البكاء بين يدي زرقاء اليمامة للشاعر أمل دنقل(أبوليوس, 2015) هشام توميالملخص ملخص : تعالج هذه الدراسة ظاهرة اللجوء إلى تقنية القناع في قصيدة البكاء بين يدي زرقاء اليمامة التي نجد فيها اعتمادا واضحا على الموروث العربي القديم ممثلا في تلك المرأة المشهورة بحدة البصر، وهو-الشاعر- وإن اختارها فلسبب وجيه وهو استشراف المستقبل من جهة وتعرية الواقع ونقده من جهة أخرى، هذه التقانة التي يتوارى ويحتجب من خلفها الشاعر تكون عادة خوفا من الأنظمة السياسية القامعة التي تكبت حريات التعبير، تأتي لكي يبدي الشاعر قلقه من راهن بائس يؤدي إلى مستقبل أكثر قتامة وسوداوية من خلال التقمص بأسلوب شعري تتناغم فيه الصور وفق لغة تمتاز بالحيوية في تناول المقصد، بالتعبير عن ألم جماعي كامن في ذات الشاعر الذي يصبو إلى انتصار الأمة العربية جمعاء. Résumé Cette étude traite le phénomène du retour vers la technique du masque dans le poème ''pleurer entre les mains du Zarkaa elyamama''où on trouve clairement l'utilisation et l'adaptation de l'ancien héritage arabe sous forme de cette femme connue par sa vision extra ordinaire ,et le choix de cette femme par lui "le poète" n´était que pour la raison du prévoyance du futur d´un côté et de critiquer la réalité et la faire présenter d´un autre côté .cette technique où le poète se cache derrière; apparait éventuellement à cause de la crainte des systèmes politiques dictatoriales qui éliminent la liberté d ´expression . le poète veut transférer sa peur d’une réalité misérable qui conduit à un futur plus obscure .il s’exprime a l’aide d’un style poétique cohérent au niveau de ses images et d´une langue caractérisée par la vivacité d´exprimer la souffrance collective implicite à l´intérieur du poète qui vise la victoire de la peuple arabe .Item الشعرية في النقد المسرحي المعاصر(دراسات أدبية, 2017-06) غنية بوساحيةيمنح النص المسرحي فرصة تلاقح الأفعال الخطابات الصور الأيقونية، الحركة، في فضاء متحول وغير ثابت يدعو لأن تكون القراءة السيميائية متعايشة مع السياق، مع المتخيل منه والواقعي في ترجمة للنص / الجسد، من خلال انتعاش للمقروء والمتخيل بعيدا عن صلابة النماذج المفروضة فلكل نص مسرحي لغته إيقاعه الخاص به يتفرد به ويتفاعل معه. يعتمد التشكيل هنا، الإيحاء والرمز والاستعارة، تتجانس جميعها في شبكة من المعاني متدفقة في إطار المعنى الكلي للحبكة، مما يضفي على التأويل ضمنية متمادية في العمق. الدرامي. فالخطاب لا يحمل معنى إلا في لحظة التجسيد، وهذا التجسيد يتم من خلال هدم وإعادة بناء في إطار العرض، إنه نسيج لا متناهي من المسكوت عنه اللامصرح به تصعد اللفظة إلى السطح تطفو ولا تتحقق، تظل متثبة بالمحظور، تعانق صمت السياق، وجبن الفاعل..... نصل في الأخير الى الحقيقة التي يطرحها خطاب النقد التأويلي للنص أو العرض المسرحي، وهي حقيقة غير ثابتة ونسبية تتغير تبعا لتغير النص العرض)، وكذلك (المؤول - الناقد) ومما لاشك فيه ان المسار الذي يتحول فيه النص المكتوب الى معروض على خشبة المسرح يخضع لتحولات متعددة في خطاب التأويل ولاسيما العرض المسرحي بمظهريه الخارجي (الظاهر) والداخلي (الباطن)، وبناء على ذلك لا تنحصر وظيفة الخطاب النقدي بحدود ثابتة وانما بالولوج الى سبر اغوار دلالات العرض المسرحي بما فيها كل تلك الدلالات الغائبة والمغيبة، وعليه فان عملية انتاج المعنى يمكن ان تتغير من مؤول الى اخر بل انها يمكن ان تتغير عند المؤول ذاته.Item الشعرية بين جاكوبسون و محمد مفتاح(مجلة لغة – كلام, 2017-12) غنية بوساحيةملخص: تتميز الشعرية بمرونة وزئبقية، فهي حسب جون كوهن علم الشعر، لأنها استطاعت إثبات الفرضية التي انطلقت منها وهي أن الشعر إنزياح عن النثر، لذلك فهو القوة الثانية للغة وطاقة السحر و الإفتتان كما يسميه، في حين أن الشعرية عند جاكوبسون هي العلم الذي يبحث في أدبية العمل الفني مركزاً على الوظيفة الشعرية باعتبارها الوظيفة المهيمنة، إذ أنه يعد الشعرية فرعاً من اللسانيات منقسمة إلى شعرية تزامنية وشعرية ديا كرونية. أما الشعرية حسب تودوروف فهي علم الأدب بشقيه الشعر والنثر، وهي مزيج من عدة اتجاهات تقارب الأدب باعتباره بنية مجردة، وأخرى تتفتح على خارج النص. في ضوء هذه التوجهات تحاول هذه القراءة بلورة تطلع جديد لا يخلو من مجازفة نحو بناء شعرية ترسم مبادئ محددة لشعرية الناقد "محمد مفتاح" إسترشادا بثلاث منطلقات أساسية وهي: مفهوم النص، مفهوم الخطاب، مفهوم التوازي. Résumé : La poétique est caractérisée par son aspect flexible et mercurial. Selon John KOHIN elle est la science de la poésie, parce qu’elle était en mesure de prouver l'hypothèse initiale à savoir, la poésie est un décentrement de la prose. Elle est donc la deuxième puissance de la langue. Il l’appelle aussi l’énergie de la magie et de la fascination. Alors que la poétique chez « JACKOBSON » est la science qui se penche sur la littérarité de l'oeuvre artistique, en se concentrant sur la fonction poétique en tant que fonction dominante, car il considère la poétique comme une branche de la linguistique divisée en poésie synchronique et poésie diachronique. Quant à « TODOROV » la poétique est la science de la littérature, avec ses deux parties poésie et prose. Elle est une combinaison de plusieurs orientations d’approche de la littérature considérée comme une structure abstraite et d’autres s’ouvrent au delà du texte. Cette lecture tente, à la lumière de ces tendances, de façonner une nouvelle aspiration, qui n’est pas sans risque, pour la construction d'une poétique qui délimite les principes spécifiques de celle du critique « Mohammed MEFTEH » guidée par trois éléments de base à savoir: le concept du texte, le concept du discours, le concept de parallélisme, en se demandant sur l'étendue de l’influence de la poétique occidentale, représentée par « JACKOBSON » sur le critique, tout en considérant que cette représentation était injuste et simplifiée.Item حوارية السرد في الرواية النسوية الج ا زئرية رواية )عرش معشق( لربيعة جلطي نموذجا(مجلة العلوم الإنسانية, 2018-09) إيمان مليكيملخص: يهدف هذا البحث إلى الكشف عن تجليات آليات الحوارية في رواية )عرش معشق( للكاتبة الج ا زئرية "ربيعة جلطي"، من خلال البحث في صورة لغة الخطاب الروائي عبر: التهجين / الأسلبة / الحوار الحواري، حيث أسهمت التعددية اللغوية في التعبير عن تمزق الواقع و تشتته ، و بها خرجت "ربيعة جلطي " عن قواعد الكتابة التقليدية التي طالما مي زت الرواية النسوية الج ا زئرية نحو نموذج نصي حداثي، و قد سمح لها الانفتاح الحواري بكسر قواعد الكتابة الذكورية ، حيث ولجت عوالم روائية الطابوهات كانت محظورة عليها من قبل من طرف العرف الاجتماعي . Abstract : This research aims to detect the manifestation of the conversational mechanisms in the novel of (Arch Moachak) for the Algerian writer Rabia Djelti. through research in the form of narrative speech language through hybridization,synthesis and interactive dialogue. Where multilingualism has contributed to the expression of the rupture of reality, And exit of the traditional writing rules that has always characterized the feminist Algerian novel Towards a modern textual model, he allowed her to enter feature worlds,taboos was banned by social custom, thus the rules of masculine writing have also been broken.