Browse
Recent Submissions
Item التحكيم التجاري في ظل الإتفاقيات الدولية(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025) بومخيلة زكرياءCountries are seeking to achieve a strong justice system, contemporary with the developments and changes that have affected all aspects of life. This has led to competition between different legislations to develop a legal system concerned with regulating alternative dispute resolution methods in a more integrated, efficient, and investment-friendly manner. These alternative mechanisms are called arbitration, and this is reflected in most legislation adopting special laws to regulate various provisions related to arbitration. Arbitration has undergone numerous developments and changes in its procedural and substantive rules, particularly with regard to its voluntary nature, which has given it a new face. These changes have helped ensure flexibility and keep pace with the evolution of commercial arbitration, transferring arbitration to an efficient judicial system for resolving disputes and contributing to the widespread dissemination of this judicial system, given its contribution, which helps ensure reputation, justice, and equality, and facilitate the arbitration process.Item حوكمة القطاع األمين يف الدول العربية -دراسة حالة مصر بعد -2011(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025) حريزي عادليكتسب موضوع حوكمة القطاع الأمني أهمية عالمية، باعتباره ركيزة أساسية الاستقرار الدول خاصة دول ما بعد الصراع، أو الدول التي تشهد مرحلة تحول ديمقراطي، حيث تهدف هذه الأجندة إلى تعزيز المؤسسات الديمقراطية، وضمان عمل قوات الأمن في ظل إطار يحترم حقوق الإنسان وسيادة القانون، وقد عملت العديد من المنظمات الدولية مثل الأمم المتحدة ومنظمة التعاون الاقتصادي والتنمية على تطو ير آليات إصلاح شاملة لحوكمة قطاع الأمن من أجل زيادة الشفافية والمساءلة و تعزيز الرقابة المدنية على المؤسسات الأمنية بمتتل أجهزتها. و تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على عمليات إصلاح وحوكمة قطاع الأمن في الدول العربية بعد٢٠١١ وبالتصوص دراسة حالة مصر، حيث تركز الدراسة على جهود الإصالح التي بذلتها مصر من أجل حوكمة قطاعها الأمني بعد ثورة ٢٠١١ ، و تهدف إلى رصد وتحليل واقع قطاع الأمن المصري بما في ذلك هيكل القطاع وطبيعة العالقات المدنية العسكرية، وتحلل كذلك الهيمنة المستمرة للقطاع الأمني وسيطرته على السياسة والاقتصاد والمجتمع في الدولة، إلى جانب تقييم مدى نجاح الإجراءات التي نفذتها الحكومات المتعاقبة بعد سقوط نظام مبارك.The issue of security sector governance is gaining global importance, as it is a fundamental pillar of state stability, especially in post-conflict countries or countries undergoing democratic transitions. This agenda aims to strengthen democratic institutions and ensure that security forces operate within a framework that respects human rights and the rule of law. Many international organizations, such as the United Nations and the Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), have worked to develop comprehensive reform mechanisms for security sector governance to increase transparency and accountability and enhance civilian oversight of security institutions and agencies. This study aims to shed light on the security sector reform and governance processes in Arab countries after 2011, specifically the case of Egypt. The study focuses on the reform efforts Egypt has undertaken to govern its security sector after the 2011 revolution. It aims to monitor and analyze the reality of the Egyptian security sector, including the structure of the sector and the nature of civil-military relations. It also analyzes the continued dominance of the security sector and its control over politics, the economy, and society in the country, while assessing the success of the measures implemented by successive governments after the fall of the Mubarak regime.Item -إعادة بناء الدولة في العالم العربي بعد2011-دراسة حالة ليبيا(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025-01) علويط حمزتعتبر عملية إعادة بناء الدولة من التحديات التي تواجه دول ما بعد النزاع، حيث تتطلب تنسيق جهود متعددة الأطراف على المستويين الداخلي والخارجي لتحقيق الاستقرار والتنمية المستدامة، من خلال إعادة بناء المؤسسات الحكومية و ضمان فعاليتها وشفافيتها، مما يسهم في تعزيز ثقة المواطنين، فضلا عن الدور المحوري الذي تلعبه المصالحة الوطنية في معالجة الانقسامات الاجتماعية والسياسية، مما يساعد على تعزيز الوحدة والتماسك الاجتماعيين، كما أن توفير بيئة أمنية مستقرة بالإضافة إلى الدعم الدولي يساهم في توفير الموارد المالية من طرف المانحين والخبرات اللازمة لتحقيق أهداف إعادة البناء. وبعد أحداث الربيع العربي أصبحت تحديات إعادة بناء الدولة في الدول العربية من أهم المسائل المطروحة في النقاشات السياسية خاصة بعد سقوط بعض الأنظمة والسعي إلى إعادة بناء الدولة فيها من جديد على غرار دولة ليبيا، لذلك حاولنا من خالل هذه الدراسة تسليط الضو ء على أبرز التحديات التي تواجهها عملية إعادة بناء الدولة في ليبيا، وذلك من خلال التطرق والإطار المفاهيمي لعملية إعادة بناء الدولة كمفهوم يرتكز على بناء المؤسسات وأهميتها في البيئة السياسية ومختلف المفاهيم المرتبطة بها وأبعادها، ومن ثم التطرق لعدد من التجارب العملية إلعادة بناء الدولة ونتائجها، بالتركيز على مدى نجاح أو فشل التجارب العربية والإفريقية مع طرح نماذج ناجحة لعملية إعادة بناء الدولة في الدول الغربية. ومن ثم الانتقال إلى تحليل التشابك بين التحديات الداخلية والخارجية التي تشهدها عملية إعادة بناء الدولة في ليبيا، من خلال التركيز على مختلف مستويات البيئة الداخلية السياسية و الأمنية و الاقتصادية والاجتماعية و الثقافية التي ساهمت في تأزيم الوضع هذا من جهة، ومختلف الأدوار لفواعل البيئة الخارجية في إطار صراع المصالح بين القوى الإقليمية والدولية من جهة أخرىState rebuilding is one of the challenges facing post-conflict countries. It requires coordinated multilateral efforts at both the internal and external levels to achieve stability and sustainable development. This can be achieved by rebuilding government institutions and ensuring their effectiveness and transparency, which contributes to enhancing citizens' confidence. National reconciliation also plays a pivotal role in addressing social and political divisions, helping to strengthen social unity and cohesion. Providing a stable security environment, along with international support, contributes to providing the financial resources and expertise needed by donors to achieve reconstruction goals. Following the events of the Arab Spring, the challenges of state reconstruction in Arab countries have become one of the most important issues raised in political debates, especially after the fall of some regimes and the efforts to rebuild the state, similar to the state of Libya. Therefore, through this study, we have sought to shed light on the most prominent challenges facing the state reconstruction process in Libya. This is achieved by addressing the conceptual framework of the state reconstruction process as a concept based on institution-building, its importance in the political environment, and the various related concepts and dimensions. We then address a number of practical experiences of state reconstruction and their outcomes, focusing on the success or failure of Arab and African experiences, while presenting successful models of state reconstruction in Western countries. We then move on to analyze the intertwining of internal and external challenges facing the state reconstruction process in Libya, focusing on the various levels of the internal political, security, economic, social, and cultural environment that have contributed to the worsening of this situation, on the one hand, and the various roles of external actors within the context of the conflict of interests between regional and international powers, on the other.Item -السياسة العامة لتحقيق الأمن الإنساني في الجزائر -الأخطار البيئية نموذجا(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025) ضوء المكان بوزيرةتناولت هذه الدراسة موضوع السياسة العامة لتحقيق الامن الانساني في الجزائر) الاخطار البيئية نموذجا( هادفة إلى إظهار مفاهيم متغيرات الدراسة من سياسة عامة وامن انساني والاخطار البيئية ودراسة مضمون السياسة العامة المسطرة لتحقيق الامن الانساني وواقعها في ظل تزايد وتيرة الاخطار البيئية من خلال قياس مؤشرات اهم أبعاد الامن الانساني الاقتصادية والاجتماعية والسياسية والغذائية، وذلك من أجل تشخيص واقع السياسات العامة المسطرة من طرف الحكومة الجزائرية لتحقيق الامن الإنساني بصفة عامة والبحث خاصة في انعكاسات الاخطار البيئية على الفرد وأمنه ، مع تحديد الاليات والاستراتيجيات الوطنية لمواجهة تداعيات الاخطار البيئية على الامن الانساني واستخلاص نقاط القوة ونقاط الضعف و وال كشف عن القصور في تأمين الامن المرتبط بالأفراد والخروج بالحلول الممكنة للحد من تأثير الاخطار البيئية على مؤشرات الامن الإنساني في الجزائر بالاستفادة من الفرص المتاحة. ونتيجة لهذه الدراسة تبين أن الأمن الإنساني مفهوم في تطور مستمر ومرن تتحكم فيه اعتبارات اخلاقية، وقابل للقياس ومن الممكن استخدام عدة مؤشرات تساعد في قياسه ، أما من حيث دراسة واقعه في الجزائر كحالة دراسية في ظل الاخطار البيئية، تبين أن الاخطار البيئية لها تداعيات حرجة تمس بالأمن الانساني من واقع حصيلة الخسائر البشرية والمادية في التجارب السابقة لمواجهة اخطار الكوارث الطبيعية، وهذا ما استدعى من الجزائر بذل جهود كبيرة بتبني استراتيجية وطنية شاملة لمواجهة الاخطار البيئية قاعدتها الاساسية المقاربة الوقائية الاستباقية لمعالجةَ الأسباب الجذرية الكامنة التي أدّت إلى خلق حالة اللا ّأمن أثناء الكوارثThis study addresses the topic of public policy to achieve human security in Algeria (environmental risks as a model). It aims to demonstrate the concepts of the study's variables, including public policy, human security, and environmental risks. It also examines the content of the public policy outlined to achieve human security and its reality in light of the increasing frequency of environmental risks by measuring indicators of the most important economic, social, political, and food dimensions of human security. This is done to diagnose the reality of public policies outlined by the Algerian government to achieve human security in general, and to specifically examine the repercussions of environmental risks on the individual and their security. It also identifies national mechanisms and strategies to address the repercussions of environmental risks on human security, identifies strengths and weaknesses, reveals shortcomings in ensuring security related to individuals, and develops possible solutions to limit the impact of environmental risks on human security indicators in Algeria by taking advantage of available opportunities. As a result of this study, it became clear that human security is a concept in continuous and flexible development, governed by ethical considerations. It is measurable, and several indicators can be used to help measure it. In terms of studying its reality in Algeria as a case study in light of environmental risks, it became clear that environmental risks It has critical repercussions that affect human security, based on the toll of human and material losses in previous experiences of confronting the dangers of natural disasters. This has required Algeria to make significant efforts by adopting a comprehensive national strategy to confront environmental risks, the basic foundation of which is a proactive preventative approach to address the underlying root causes that led to the creation of a state of insecurity during disasters.Item التنافس التركي اليوناني في شرق المتوسط بعد2010 من منظور جيوسياسي(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025) بركاني كريمThe discovery of energy resources in the Eastern Mediterranean region after 2010 has heightened existing tensions, particularly between Turkey and Greece, by re-opening previously contentious issues. The competition between these two nations is driven by a complex interplay of political, economic, and social motivations. Key issues include sovereignty over the Aegean Islands, the Cyprus question, and disputes over the exploitation of energy resources found in the Eastern Mediterranean. These matters are intricate and challenging to resolve, given the steadfast positions of both parties and their reluctance to make concessions for the sake of reaching a settlement, especially following the intervention of influential regional and global actors supporting the Greek perspective. This study aims to examine and analyze the Turkish-Greek rivalry in the Eastern Mediterranean by investigating the various strategies formulated by both countries that have been employed in the regional competition. It highlights the dimensions of rivalry in the Eastern Mediterranean and situates it within a broader geopolitical context Through an analysis of the motivations of both parties, the examination of different strategies, the identification of their distinct objectives, and the recognition of regional and global actors influencing the Turkish-Greek competition in the Eastern Mediterranean, the study concludes that in the absence of a comprehensive and lasting resolution to the contentious issues between Turkey and Greece, the most likely scenario for the future of their rivalry—utilizing scenario analysis aided by structural analysis techniques and actor influence assessment—is the linear scenario أدت عملية اكتشاف موارد الطاقة في منطقة الشرق المتوسط بعد عام 2010 إلى تفاقم التوترات القائمة، لا سيما بين تركيا واليونان، من خلال إعادة فتح قضايا خلافية سابقة. ويدفع التنافس بين هاتين الدولتين تفاعلمن الدوافع السياسية والاقتصادية والاجتماعية. وتشمل القضايا الرئيسية السيادة على جزر بحر إيجة، ومسألة قبرص، والنزاعات حول استغلال موارد الطاقة الموجودة في شرق البحر الأبيض المتوسط. وتُعد هذه المسائل معقدة وصعبة الحل، بالنظر إلى ثبات مواقف كلا الطرفين وإحجامهما عن تقديم تنازلات من أجل التوصل إلى تسوية، لا سيما بعد تدخل جهات إقليمية وعالمية مؤثرة تدعم المنظور اليوناني. تهدف هذه الدراسة إلى دراسة وتحليل التنافس التركي اليوناني في شرق البحر الأبيض المتوسط من خلال التحقيق في الاستراتيجيات المختلفة التي صاغها كلا البلدين والتي تم استخدامها في التنافس الإقليمي. تُسلّط الدراسة الضوء على أبعاد التنافس في شرق البحر الأبيض المتوسط، وتضعه في سياق جيوسياسي أوسع. ومن خلال تحليل دوافع كلا الطرفين، ودراسة الاستراتيجيات المختلفة، وتحديد أهدافهما المتميزة، والتعرف على الجهات الفاعلة الإقليمية والعالمية المؤثرة في التنافس التركي اليوناني في شرق البحر الأبيض المتوسط، تخلص الدراسة إلى أنه في غياب حل شامل ودائم للقضايا الخلافية بين تركيا واليونان، فإن السيناريو الأكثر ترجيحًا لمستقبل تنافسهما - باستخدام تحليل السيناريوهات بمساعدة تقنيات التحليل الهيكلي وتقييم تأثير الجهات الفاعلة - هو السيناريو الخطي.Item تاثير الصعود السلمي للصين على مكانة الولايات المتحدة الأمريكية في النظام الدولي(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2024) هدى بهلولانعكست التحولات الدولية لفترة ما بعد الحرب الباردة علي بنية النظام الدولي ,ومن الولايات المتحدة الأمر الذي جعلها تنافس القوى المهيمنة في النظام الدولي.وعليه تهدف الدراسة الى تحليل انعكاس صعود الصين على مكانة الولايات المتحدة في النظام الدولي في فترة ما بعد الحرب الباردة ، ويتجلى ذلك الانعكاس في التنافس بين الصين والولايات المتحدة على الممرات والمضايق الحيوية في المنطقة الأروسية ذات الثقل الجيواستراتيجي ، الأمر الذي يزيذ من احتمالية تصعيد التنافس ليشمل مناطق قريبة أخرى حتى تضيق كل منهما دائرة التحرك في المنطقة ،وعلى الرغم من التنافس الاقتصادي والتجاري بينهما ،نجد هناك مساحة للتعاون ليكون بذلك تنافس على المناطق وتعاون على المصالح. لذا أتت الدراسة لتحليل آليات واستراتيجيات كل من الصين والولايات المتحدة سواء في اطار التنافس في منطقة أوراسيا أو التنافس في القارة الافريقية ، لنصل لنقاط القوة والضعف في سياسة كل دولة ونقاط الالتقاء المتمثلة في الأطر التعاونية بينهما ،ومدى تأثير صعود الصين على مكانة الولايات المتحدة في النظام الدولي. The international transformations of the post-Cold War period were reflected in the structure of the international system, particularly the United States, which made it compete with the dominant powers in the international system. Accordingly, this study aims to analyze the impact of China's rise on the United States' position in the international system in the post-Cold War period. This impact is evident in the competition between China and the United States over vital corridors and straits in the geostrategic Eurasian region. This increases the likelihood of escalating the competition to include other nearby regions, until each side narrows its sphere of influence in the region. Despite the economic and trade competition between them, we find room for cooperation, resulting in competition over territories and cooperation over interests. Thus, the study analyzes the mechanisms and strategies of both China and the United States, whether within the framework of competition in the Eurasian region or competition on the African continent. This aims to identify the strengths and weaknesses of each country's policies, the points of convergence represented by their cooperative frameworks, and the extent to which China's rise has impacted the United States' position in the international system.Item أزمة الروهينجا وأثرها على الأمن الهوياتي في دول الجوار(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025-01) إيكن زينبتحاول هذه الأطروحة تقديم إطار تحليلي متعدد الأبعاد لمعالجة موضوع أزمة الروهينجا ومدى تأثيرها على الأمن الهوياتي لدول الجوار ضمن الفضاء الإقليمي "جنوب شرق آسيا" لميانمار، لذلك فرضت الضرورة المنهجية التي أعقبت جملة التطو ارت على مستوى الدراسات الأمنية، إعادة النظر في طبيعة النزاعات التي أصبحت تتسم بتعقيداتها الإثنية والهوياتية، بدلا من التركيز التقليدي على النزاعات العسكرية والاستراتيجية، كما تركز هذه الدراسة على الأمن الهوياتي الذي أصبح أحد أبرز القضايا المرتبطة بتحليل وإدارة النزاعات المعاصرة، خاصة تلك التي ترتبط بتعدد الهويات والانتماءات داخل الدول. إستناًدا إلى ذلك، تهدف الأطروحة إلى فهم الطبيعة المعقدة للأزمة في منطقة ارخين، إذ تشكل أقلية الروهينجا فيها محوًار أساسيا لهذه الأزمة، مع التركيز على خصائصها ومصادر نشوئها الداخلية والخارجية، كما تسعى لدراسة الانعكاسات العابرة للحدود لهذه الأزمة ضمن الفضاء الإقليمي، مما يسلط الضوء على العلاقة الوثيقة بين الأمن الهوياتي وأمن الدول المجاورة. خلصت الدراسة إلى أن فعالية الفواعل الإقليمية والدولية "الرسمية وغير الرسمية" في إطار الدبلوماسية متعددة المسارات تُعتبر أداة استراتيجية رئيسية في إدارة أزمة الروهينجا، إذ تتيح هذه الدبلوماسية التعاون بين الدول، والمنظمات الدولية، والمجتمعات المحلية، مما يسهم في إدارة التحديات الناجمة عن الانقسامات الإثنية والهوياتية. وبالتالي، تُبرز الحاجة إلى تفعيل جهود الحوكمة الأمنية العالمية والتعاون الدولي لضمان تحقيق حلول طويلة الأمد تعزز الاستقرار الإقليمي وتحد من تأثير هذه الأزمات "الهوياتية"العابرة للحدود.This thesis attempts to provide a multidimensional analytical framework for addressing the Rohingya crisis and its impacts on the identity security in neighboring countries within the Southeast Asian region and Myanmar. The methodological imperative, following significant advancements in security studies, necessitates a reevaluation of conflict dynamics, which are increasingly characterized by ethnic and identitycomplexities rather than solely by military and strategic disputes. This study foregrounds identity security as a critical issue in the analysis and management of contemporary conflicts, particularly those intertwined with multiple identities and affiliations within states. To this end, the thesis aims to elucidate the intricate nature of the crisis in the Rakhine region, with the Rohingya minority as the focal point, while examining both the internal and external factors contributing to the emergence of this crisis. Additionally, it seeks to investigate the cross-border implications of the crisis within the regional context, underscoring the interrelationship between identity security and the stability of neighboring states. The study concludes that the effectiveness of regional and international actors -both formal and informal -operating within the framework of multi-track diplomacy is a vital strategic instrument for managing the Rohingya crisis. This diplomatic approach fosters collaboration among states, international organizations, and local communities, thereby addressing the challenges posed by ethnic and identity divisions. Consequently, the thesis advocates for the activation of global security governance efforts and enhanced international cooperation to ensure sustainable, long-term solutions that promote regional stability and mitigate the consequences of these cross-border identity crises.Item الديمقراطية التشاركية كآلية لتفعيل التنمية المحلية:دراسة مقارنة(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025) نجار أمينتتناول هذه الأطروحة موضوع الديمقراطية التشاركية كآلية قانونية ومؤسسية لتفعيل التنمية المحلية، مع التركيز على دراسة مقارنة بين النظامين القانونيين الجزائري والفرنسي. يهدف البحث إلى تحليل الإطار القانوني والمؤسسي للديمقراطية التشاركية، وتحديد اآلليات التي تعزز أو تعيق تطبيقها، وتقديم مقترحات لتفعيلها في الجزًائر. يستمد البحث أهميته من تناوله موضوعا ذا طبيعة قانونية، يتقاطع فيه القانون الدستوري والإداريً والجنائي، ويتعلق بآلية قانونية حديثة نسبيا. يهدف البحث إلى تحليل الإطار القانوني والمؤسسي للديمقراطية التشاركية في الجزائر، وتحديد الآليات لتفعيل الديمقراطية التشاركية في الجزائر، وتحديد القيود القانونية واإلجرائية التي تعيق تطبيقها، وتقديم مقترحات قانونية وعملية لتفعيلها، وتقديم تحليل مقارن. يعود اختيار الموضوع إلى الأهمية القانونية والمؤسسية للديمقراطية التشاركية، والتباين بين النصوص القانونية والتطبيق العملي في الجزائر، ودور الديمقراطية التشاركية في تحقيق التنمية المحلية المستدامة، والرغبة في تقديم مقترحات لتفعيلها، وإثراء النقاش القانوني حولها. كيف يمكن للديمقراطية التشاركية، في إطار التشريع الجزائري، أن تساهم بفعالية في تحقيق التنمية المحلية المستدامة، وما هي الآليات القانونية والمؤسسية التي تعزز أو تعيق هذا الدور؟ تناولت دراسات سابقة موضوع الديمقراطية مقاًرنًا معمقا، وتقديمه مقترحات. يعتمد البحث على منهجية قانونية مقارنة، تستند إلى تحليل ًالتشاركية من زوايا قانونية ومؤسسية مختلفة، لكن البحث الحالي يختلف عنها في تقديمه تحليل النصوص القانونية والتنظيمية في الجزائر وفرنسا. تخضع الدراسة لحدود زمنية ومكانية وموضوعية، حيث تركز على تحليل النصوص القانونية والتنظيمية في الجزائر وفرنسا خًلال فترة زمنية محددة، والا تتناول الجوانب الاجتماعية والإقتصادية والسياسية للديمقراطية التشاركية. تتألف الأطروحة من مقدمة وبابين وخاتمة، حيث يتناول الباب الأول الإطار القانوني والنظري للديمقراطية التشاركية، ويتناول الباب الثاني تطبيقاتها في التنمية المحليةthis dessertation addresses the topic of participatory democracy as a legal and institutional mechanism for promoting local development, with a focus on a comparative study between the Algerian and French legal systems. The research aims to analyze the legal and institutional framework of participatory democracy, identify the mechanisms that promote or hinder its implementation, and present proposals for its implementation in Algeria. The study derives its importance from its treatment of a legal topic, intersecting constitutional, administrative, and criminal laws, and relating to a relatively new legal mechanism. The research aims to analyze the legal and institutional framework of participatory democracy in Algeria, identify the legal and institutional mechanisms for its implementation, identify the legal and procedural obstacles that hinder its implementation, present legal and practical proposals for its implementation, and present a comparative analysis between the two legal systems. The choice of topic stems from the legal and institutional importance of participatory democracy, the disparity between legal texts and practical application in Algeria, its role in achieving sustainable local development, and the desire to present proposals for its implementation and enrich the legal debate surrounding it. How can participatory democracy, within the framework of Algerian legislation, effectively contribute to achieving sustainable local development? What legal and institutional mechanisms enhance or hinder this role? Previous studies have addressed the topic of participatory democracy from various legal and institutional perspectives. However, the current study differs from these studies by offering an in-depth comparative analysis of the Algerian and French systems and by presenting practical proposals for its implementation in Algeria. The study adopts a comparative legal methodology based on an analysis of legal and regulatory texts in Algeria and France. The study is subject to temporal, spatial, and thematic limitations, focusing on the analysis of legal and regulatory texts in Algeria and France over a specific period. It does not address the social, economic, and political aspects of participatory democracy. The thesis consists of an introduction, two chapters, and a conclusion. The first chapter addresses the legal and theoretical framework of participatory democracy, while the second chapter addresses its applications in local development.Item تمثيل الدولة على مستوى الولاية في التشريع الجزائري(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025-06) ستيته أسماءيعد الوالي هو الممثل الوحيد للدولة على مستوى الوالية، طبقا للمادة 110 من القانون رقم 07-12، التي تنص على » الوالي ممثل الدولة على مستوى الوالية، وهو مفوض الحكومة.« فالوالي يمثل صورة حقيقية لعدم التركيز الإداري الذي بمقتضاه عينت السلطة المركزية على المستوى المحلي ممثلين لها وفوضتهم سلطة البت النهائي في بعض الأمور دون الحاجة للرجوع إليها، غير أن هؤلاء الممثلين المعينين يمارسون سلطاتهم وصلاحياتهم تحت السلطة الرئاسية للسلطة المركزية، فيمارس الولاة سلطاتهم طبقا لما نص عليه قانون الولاية، والعديد من الصلاحيات و هذا بمساعدة مصالح الإدارة العامة للوالية ومجلس تنفيذي بالإضافة إلى صلاحية التمثيل القانوني للدولة أماما القضاء، كل هذه المهام التي يمارسها تخضع لرقابة إدارية و قضائية و تطبق عليه قواعد المسؤولية الجزائية و هذا تطبيقا لمبدأ المشروعية.The governor is the sole representative of the state at the wilaya level, according to Article 110 of Law No. 07-12, which states that “the governor is the state’s representative at the wilaya level and is the government’s commissioner.” The governor represents a true example of administrative decentralization, whereby the central authority has appointed representatives at the local level and delegated to them the authority to make final decisions on certain matters without the need to refer to it. However, these appointed representatives exercise their powers and authorities under the presidential authority of the central authority. The governors exercise their powers in accordance with what is stipulated in the wilaya law, and many of their powers are assisted by the wilaya’s general administration and an executive council, in addition to the authority to legally represent the state before the judiciary. All of these tasks that he exercises are subject to administrative and judicial oversight, and the rules of criminal liability apply to him, in application of the principle of legality.Item الأمن الطاقوي في المضائق وتأثيره على الأنظمة السياسية العربية :دراسة حالة الإمارات العربية المتحدة(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025-07) قراب بلال ضياء الدينThe study focused on analyzing the nature of threats to energy security in straits and various geopolitical chokepoints within the security environment of the Middle East in general, and the Red Sea and the Gulf of Aden in particular, as well as the impact of these threats on the political system of the United Arab Emirates. This was done by addressing the central issue of this research, namely: how does energy security in the straits influence Arab political systems, and how has the political system of the United Arab Emirates managed this influence? These sensitive areas have witnessed increasing security vulnerability since the onset of the Arab uprisings in early 2011, leading to security crises that have been difficult to overcome. Despite the measures taken by the United Arab Emirates to ensure its energy security by guaranteeing the sustainability of energy supplies at the level of maritime straits, several security approaches have been adopted to contain the threats in the context of the regional environment in which they interact. In a context marked by the complexity and entanglement of security threats, the political system of the United Arab Emirates has emerged as a regional actor within a security vacuum threatening its strategic depth and areas of influence, particularly due to the ambiguity of these security threats. This has made it increasingly difficult to conceptualize the future of the strategic planning process within the UAE. In conclusion, the study, after applying an analytical scientific methodology, resulted in several findings and recommendations that highlight the importance of energy security in the straits and its impact on the political system of the United Arab Emirates, especially in a context where the international order is undergoing a phase of transition towards the emergence of a multipolar world.Item دور الطاقات المتجددة في حماية البيئة وتحقيق التنمية المستدامة(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025-06) زيداني عبد المطلبتلعب الطاقة المتجددة دورًا استراتيجيًا في تحقيق التنمية المستدامة، إذ تُعد وسيلةً فعّالة لحماية البيئة وتعزيز التنمية الاقتصادية والاجتماعية. بيئيًا، تُسهم هذه الطاقات في الحد من الانبعاثات الضارة، والحفاظ على الموارد الطبيعية، وتحقيق المبادئ البيئية الأساسية كالإحلال والتكامل البيئي، إلى جانب مبدأ "الملوث يدفع" ومبدأ الحيطة والحذر، مما يُعزز التوازن البيئي. على المستوى المؤسسي، تُمثل الشركات الناشئة الخضراء والمدن الذكية أدواتٍ مبتكرة لتعزيز التنمية الحضرية المستدامة والحد من التلوث. تُوظف هذه المؤسسات تقنيات الطاقة المتجددة لبناء مبانٍ صديقة للبيئة ومدن ذكية قادرة على مواجهة التحديات البيئية. من منظور التنمية المستدامة، تدعم الطاقات المتجددة تحقيق أجندة الأمم المتحدة 2030، وخاصةً الهدف السابع المتعلق بالطاقة النظيفة وبأسعار معقولة. كما تُسهم في تعزيز الأهداف الاجتماعية من خلال تحسين جودة الحياة، والأهداف الاقتصادية من خلال خفض تكاليف الطاقة وتعزيز الاستثمارات الخضراء. يُعد الاستثمار في الاقتصاد الأخضر والسياحة البيئية خيارًا استراتيجيًا لدعم الاستدامة، مع التركيز على استخدام الطاقات المتجددة لتطوير الصناعات النظيفة والسياحة الصديقة للبيئة. في الجزائر، تهدف السياسات الوطنية، كالبرنامج الوطني للطاقات المتجددة 2030، إلى تحقيق التحول الطاقي من خلال تطوير مشاريع الطاقة النظيفة وتحسين كفاءتها، مع التركيز على تطوير البنية التحتية وتوفير الإطار القانوني المناسب. ورغم التحديات القائمة، تشير الإنجازات المحققة حتى الآن إلى دور حيوي لهذه الطاقات في دعم التنمية المستدامة، مما يجعلها ركيزة أساسية لتحقيق التوازن بين متطلبات التنمية وحماية البيئة.Renewable energy plays a strategic role in achieving sustainable development, as it is an effective means of protecting the environment and promoting economic and social development. Environmentally, these energies contribute to reducing harmful emissions, conserving natural resources, and achieving basic environmental principles such as substitution and environmental integration, along with the polluter-pays principle and precautionary principle, all of which enhance environmental balance. On the institutional level, green start-ups and smart cities are innovative tools to promote sustainable urban development and reduce pollution. These institutions employ renewable energy technologies to build eco-friendly buildings and smart cities capable of addressing environmental challenges. From a sustainable development perspective, renewable energies support the achievement of the United Nations 2030 Agenda, particularly Goal 7 related to affordable and clean energy. They also contribute to enhancing social goals by improving quality of life, and economic goals by reducing energy costs and boosting green investments. Investment in the green economy and eco-tourism is a strategic choice to support sustainability, focusing on using renewable energies to develop clean industries and eco-friendly tourism. In Algeria, national policies, such as the National Renewable Energy Program 2030, aim to achieve energy transition by developing clean energy projects and improving their efficiency, focusing on infrastructure development and providing the appropriate legal framework. Despite existing challenges, the achievements so far indicate a vital role for these energies in supporting sustainable development, making them a key pillar for balancing development requirements and environmental protection.Item النظام القانوني للتفويض الإداري(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2023) زردوم عبد الرؤوفيُعدّ التفويض الإداري أداةً قانونيةً فعّالة لتوزيع الصلاحيات وتخفيف الأعباء عن المسؤول الإداري. إلا أنه يخضع لشروطٍ وضوابط قانونية لضمان مشروعيته وفعاليته. ويستند التفويض إلى نصٍّ قانونيٍّ يُحدّد بوضوح الصلاحيات المفوَّضة، ويجب ألا يتجاوزها المفوَّض. وفي الوقت نفسه، يبقى المفوَّض مسؤولاً عن الإشراف على تنفيذ المهام المفوَّضة وضمان تحقيقها للأهداف المرجوّة. يُعدّ الإشراف جزءاً أساسياً من عملية التفويض، ويشمل سحب أو إلغاء قرار التفويض إدارياً، إلى جانب الرقابة القضائية التي تضمن مشروعية القرارات وحماية الحقوق الفردية. وبهذه الطريقة، يُحقّق التفويض توازناً دقيقاً بين توزيع الصلاحيات والمسؤوليات، مما يُسهم في تحسين سير العمل داخل الإدارة العامة، شريطة الالتزام بالأطر القانونية والتنظيمية.Administrative delegation is an effective legal tool for distributing authority and alleviating the burdens on the administrative official. However, it is subject to legal conditions and regulations to ensure its legitimacy and effectiveness. Delegation is based on a legal provision that clearly defines the delegated powers, and the delegate must not exceed these powers. Meanwhile, the delegator remains responsible for overseeing the execution of the delegated tasks and ensuring they meet the intended goals. Supervision is a fundamental part of the delegation process, involving the administrative withdrawal or cancellation of the delegation decision, along with judicial oversight that ensures the legality of decisions and the protection of individual rights. In this way, delegation achieves a delicate balance between the distribution of power and responsibility, contributing to the improvement of workflow within public administration, provided that legal and regulatory frameworks are adhered to.Item مسؤولية المرقي العقاري في عقود الترقية العقارية الخاصة(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2024) صاولي عبد الحليمإن نشاط الترقية العقارية هو مجموعة عمليات تعبئة الموارد العقارية والمالية وكذا إدارة العمليات التي تساهم في إنجاز المشاريع العقارية من طرف المرقي العقاري ، يمارس هذا الأخير نشاطه شكل مقنن، إذ تبنى المشرع صيغ بيع لعقارات في طور الإنجاز تتمثل في عقود الترقية العقارية حتى لو لم ينص عليها المشرع بهذه التسمية مباشرة وهي عقد البيع على التصاميم، عقد حفظ الحق. وباعتبار أن للمرقي العقاري مركز قانوني خاص يجمع فيه بين تلك المسؤوليات والضمانات المقررة على البائع العادي كضمان العيوب الخفية وضمان الاستحقاق وعدم التعرض، وبين تلك المقررة على مشيدي المباني والتي نظمت في عقود المقاولة كالضمان العشري وضمان حسن التنفيذ، بالإضافة الى إقرار مسؤوليات خاصة تقع على عاتقه هو وحده كضمان إدارة وتسيير الأملاك المشتركة وهذا كله بحثا على إقرار حماية أكثر للمقتني باعتباره الطرف الأضعف في عقود الترقية العقارية. Real estate development activity is a set of operations involving the mobilization of real estate and financial resources, as well as the management of operations that contribute to the completion of real estate projects by the real estate developer. The latter carries out its activity in a codified manner. Legislators have adopted formulas for the sale of properties under construction, represented by real estate development contracts, even if the legislator does not explicitly designate them by this term. These include the contract of sale based on designs and the contract of reservation of rights. Considering that the real estate developer has a special legal status, it combines the responsibilities and guarantees imposed on the ordinary seller, such as the guarantee against hidden defects, the guarantee of entitlement, and the guarantee of non-interference, with those imposed on building builders, which are regulated in contracting contracts, such as the ten-year guarantee and the guarantee of good performance. In addition, special responsibilities fall solely on the developer, such as ensuring the management and administration of jointly owned properties. All of this is aimed at providing greater protection for the buyer, as the weaker party in real estate development contracts.Item اختصاصات رئيس الجمهورية في الظروف الغير عادية :دراسة مقارنة بين الدستورين الجزائري والفرنسي(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025) محمد سبسيسيُعد موضوع "الظروف والأوضاع الاستثنائية" من المواضيع التي تحظى باهتمام كبير في مختلف دساتير العالم، ويحظى باهتمام فقهاء القانون عمومًا، والفقه الدستوري خصوصًا، إذ يُعدّ الظرف الاستثنائي من أخطر الظروف التي قد تمر بها الدول والمجتمعات. ونتيجةً لهذه الظروف الاستثنائية، تعجز معظم التشريعات العادية القائمة، المُصممة للظروف العادية، عن مواجهة هذه الحالات والأوضاع الاستثنائية وإيجاد حلول لها. الأمر الذي غالبًا ما يُواجه بتشريعات وتدابير استثنائية تقتضيها ضرورة الحفاظ على كيان الدولة واستمراريتها وسلامتها. ووفقًا للدستور الجزائري، "يضمن رئيس الجمهورية، في جميع الأحوال، حماية التراب الوطني والسيادة الوطنية". كما تُعتبر المادة 16 من الدستور الفرنسي لعام 1958 مبدأً دستوريًا فيما يتعلق بالظروف الاستثنائية، حيث منح رئيس الجمهورية الفرنسية صلاحيات واسعة جدًا في الظروف الاستثنائية. مما قد يُشكل انتهاكًا للمبادئ الأساسية التي تقوم عليها دولة القانون، ومبدأ فصل السلطات واستقلال القضاء، ومبدأ الشرعية، مما ينعكس سلبًا على حقوق وحريات الأفراد التي أقرها الدستور والتشريعات النافذة، لا سيما في الدستورين الجزائري والفرنسي. لذا، لا بد من إبراز أهم الضمانات الأساسية لاحترام مبدأ الشرعية وسيادة القانون من خلال رقابة فعّالة وناجعة تُحقق التوازن المطلوب.The topic of "exceptional circumstances and situations" is a topic of great interest in various constitutions around the world. It is of interest to legal scholars in general, and constitutional jurisprudence in particular, as exceptional circumstances are among the most dangerous situations that countries and societies may experience. As a result of these exceptional circumstances, most existing ordinary legislation, designed for normal circumstances, is unable to address these exceptional situations and situations and find solutions for them. This situation is often countered by exceptional legislation and measures necessitated by the need to preserve the entity, continuity, and integrity of the state. According to the Algerian Constitution, "The President of the Republic shall, in all circumstances, guarantee the protection of the national territory and national sovereignty." Article 16 of the French Constitution of 1958 is also considered a constitutional principle regarding exceptional circumstances, granting the President of the French Republic very broad powers in exceptional circumstances. This could constitute a violation of the fundamental principles upon which the rule of law is based, including the principle of separation of powers, judicial independence, and the principle of legality. This would negatively impact the rights and freedoms of individuals recognized by the constitution and applicable legislation, particularly in the Algerian and French constitutions. Therefore, it is imperative to highlight the most important basic guarantees for respecting the principle of legality and the rule of law through effective and efficient oversight that achieves the required balance.Item ضوابط السلطة التقديرية للقاضي في المواد المدنية(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025) مساعدية خالدالسلطة التقديرية القضائية من أبرز المفاهيم القانونية التي تهدف إلى تحقيق العدالة العملية من خلال مراعاة الظروف الخاصة لكل قضية. تمنح هذه السلطة القضاة هامشًا من الحرية في تفسير وتطبيق الأحكام القانونية، لا سيما في المسائل المدنية التي تتسم بتعقيد الوقائع وتنوع القضايا. إلا أن هذه السلطة ليست مطلقة، بل تخضع لقيود دقيقة تضمن عدم تجاوزها حدودها المقصودة. تشمل هذه القيود استناد القاضي إلى النصوص القانونية والمبادئ العامة، بالإضافة إلى الالتزام بسوابق المحكمة العليا لضمان توحيد التفسير القانوني والاستقرار القضائي. في قانون العقود، تتجلى هذه القيود في الالتزام بحسن النية والإنصاف التعاقدي. أما في مسائل الإثبات، فتقوم على موازنة الأدلة وتجنب المحاباة غير المبررة. وفي قضايا التعويض، يُعد التناسب بين الضرر والتعويض أمرًا أساسيًا لتحقيق العدالة للطرف المتضرر. تساعد هذه القيود على تحقيق التوازن بين مقتضيات العدالة واليقين القانوني، مما يعزز الثقة بالقضاء ويضمن حماية الحقوق الفردية والمصلحة العامة على حد سواء.The judicial discretionary power is one of the most prominent legal concepts aimed at achieving practical justice by considering the specific circumstances of each case. This power provides judges with a margin of freedom in interpreting and applying legal provisions, especially in civil matters characterized by the complexity of facts and diversity of cases. However, this power is not absolute; it is governed by precise constraints to ensure it does not exceed its intended boundaries. These constraints include the judge’s reliance on legal texts and general principles, as well as adherence to Supreme Court precedents to ensure uniformity in legal interpretation and judicial stability. In contract law, these constraints are evident in the obligation to uphold good faith and contractual fairness. In matters of evidence, they are based on balancing proof and avoiding unjustified favoritism. In compensation cases, proportionality between harm and compensation is essential to achieve fairness for the injured party. Such constraints help achieve a balance between the demands of justice and legal certainty, thereby enhancing trust in the judiciary and ensuring the protection of individual rights and the public interest alikeItem الرقمنة ودورها في التنميةة الإدارية -الحكومة الذكية مدخلا-دراسة حالة الإمارات العربية المتحدة(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2025-05-14) جميل هاجرتتناول هذه الدراسة دور الرقمنة في التنمية الإدارية، مع التركيز على الآليات الرئيسية التي تُشكل الحكومة الذكية وتُعزز جودة الخدمات العامة في مؤسسات الدولة. وتُمثل دولة الإمارات العربية المتحدة دراسة حالة، تُسلط الضوء على تجربتها في التحول الذكي واعتماد خدمات الهاتف المحمول، مما يُوضح أهداف الدراسة. وتُقدم الدراسة نهجًا نظريًا مفاهيميًا، يتناول مفاهيم أساسية مثل الرقمنة والحكومة الذكية والتنمية الإدارية. وتُحدد الدراسة الدوافع والمتطلبات والاستراتيجيات الرئيسية اللازمة لتحقيق التحول الرقمي في الإدارة العامة. كما تُوضح كيف تُحسّن الرقمنة الخدمات الإدارية من خلال تبسيط الإجراءات وتسريعها، وتخفيف الأعباء والقيود على المواطنين، ومكافحة مختلف أشكال الفساد الإداري.تتجلى العلاقة بين الرقمنة والإدارة وجودة الخدمات العامة من خلال نجاح دولة الإمارات العربية المتحدة في تطبيق مبادرات الحكومة الذكية. وقد أصبحت دولة الإمارات العربية المتحدة رائدة عالميًا في هذا المجال، كما يتضح من المؤشرات الدولية. ويُعزى هذا النجاح إلى البنية التحتية التكنولوجية للدولة، وتوافر الإنترنت عالي السرعة، والنهج الشامل للحوكمة الذكية. وتُقدم الحكومة الذكية كامتداد للحكومة الإلكترونية، وتمثل عملية مستمرة نضجت على عدة مراحل من التقليدية إلى الرقمية، وأخيرًا إلى الحوكمة الذكية. وبين عامي 2010 و2020، تحسن مؤشر خدمات الحكومة الذكية في دولة الإمارات العربية المتحدة بشكل ملحوظ، مما يعكس التزام القيادة السياسية بتقديم خدمات عالية الجودة وتعزيز اقتصاد قائم على المعرفة من خلال استراتيجيات التكنولوجيا الذكية.تُبرز مبادرات دولة الإمارات العربية المتحدة، مثل الهاكاثون، الجهود الحثيثة التي تبذلها الدولة في بناء البنية التحتية والموارد البشرية والإطار التشريعي اللازم لتهيئة بيئة مُشجعة للاستثمار والأعمال. وقد كان لتبني الدولة للذكاء الاصطناعي في مجال الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات آثارٌ واسعة النطاق على التنمية الاقتصادية والاجتماعية والإدارية. وتُدعم هذه التطورات باستثمارات مالية ضخمة وتقييمات سنوية للتقدم، مثل تلك التي تُجريها هيئة تنظيم الاتصالات. وتضمن رؤية الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم التطوير والتنفيذ المُستمر لمبادرات الحكومة الذكية، مما يجعل دولة الإمارات نموذجًا عالميًا في الحوكمة الذكية.This study explores the role of digitization in administrative development, focusing on the key mechanisms that shape smart government and enhance the quality of public services within state institutions. The United Arab Emirates (UAE) serves as a case study, highlighting its experience in smart transformation and the adoption of mobile services, which clarify the study's objectives . A theoretical-conceptual approach is presented, examining core concepts such as digitization, smart government, and administrative development. The study outlines the main motivations, requirements, and strategies necessary to achieve digital transformation in public administration. It also demonstrates how digitization improves administrative services by simplifying and accelerating procedures, reducing burdens and restrictions on citizens, and combating various forms of administrative corruption. The relationship between digitization, administration, and public service quality is illustrated through the UAE's successful implementation of smart government initiatives. The UAE has become a global leader in this field, as evidenced by international indicators. This success is attributed to the country's technological infrastructure, high-speed internet availability, and comprehensive approach to smart governance . Smart government is presented as an extension of e-government, representing a continuous process that has matured over several stages from traditional to digital, and finally to smart governance. Between 2010 and 2020, the UAE's smart government services index improved significantly, reflecting the political leadership's commitment to delivering high-quality services and promoting a knowledge-based economy through smart technology strategies.The UAE's initiatives, such as the Hackathon, underscore the nation's serious efforts in building the infrastructure, human resources, and legislative framework necessary for creating an environment conducive to investment and business. The country’s embrace of artificial intelligence in communication and information technology has had broad impacts on economic, social, and administrative development. These advancements are supported by substantial financial investments and annual progress evaluations, such as those conducted by the Telecommunications Regulatory Authority (TRA). Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum’s vision ensures the continuous development and implementation of smart government initiatives, positioning the UAE as a global model for smart governance.Item المسؤولية الدولية عن الأضرار البيئية العابرة للحدود(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024-09) صامت فيصلتظهر المسؤولية الدولية في القانون الدولي العام في شكلين، إما مسؤولية الدول عن أنشطة لا يحظرها القانون الدولي، أو تلك الناشئة عن فعل غير مشروع دوليا. ويظهر تحليل مبادئ القانون البيئي الدولي ومبدأ السيادة وعدم التدخل أن "الضرر البيئي العابر للحدود" يمكن اعتباره نظريا فعلا غير مشروع دوليا، ناتجا عن "انتهاك التزام دولي"، مما يجعل من الممكن تحميل الدولة المسؤولية. إن الاعتراف بإضعاف المبادئ الدولية المذكورة أعلاه، وتوسيع نطاق تطبيق المبادئ المرتبطة بالبيئة، يسمح لنا بالنظر، مع الانتباه دائما لكل حالة على حدة، في إمكانية تطبيق المسؤولية الدولية عن الأفعال غير المشروعة. الأفعال المسببة لأضرار بيئية عابرة للحدود، والتي تعتبر آلية قادرة على تجاوز الحدود وحماية الأصول الطبيعية العالمية ذات المصلحة المشتركة.International responsibility in public international law appears in two forms, either the responsibility of States for activities not prohibited by international law, or those arising from an internationally wrongful act. An analysis of the principles of international environmental law and the principle of sovereignty and non-intervention shows that "transboundary environmental damage" can theoretically be considered an internationally wrongful act, resulting from a "violation of an international obligation", which makes it possible to hold the State responsible. Recognizing the weakening of the above-mentioned international principles, and the expansion of the scope of application of the principles related to the environment, allows us to consider, always paying attention to each individual case, the possibility of applying international responsibility for wrongful acts. Acts causing transboundary environmental damage, which are a mechanism capable of crossing borders and protecting global natural assets of common interest.Item الدبلوماسية الرقمية ودورها في السياسة الخارجية دراسة حالة مجلس التعاون الخليجي(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024-11) معوش حسيبةتسعى هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة الدور الذي تلعبه الدبلوماسية الرقمية في السياسة الخارجية من خلال تقديم رؤية شاملة لهذه الممارسة الدبلوماسية الناشئة التي تعتمد على تكنولوجيا المعلومات والاتصالات. وقد أثبتت فعاليتها كأداة جديدة ومبتكرة للسياسة الخارجية في القرن الحادي والعشرين، تستخدمها الدول في أنشطتها الدبلوماسية وإدارة العلاقات الدولية. وتستخدم للتواصل بين القادة والدبلوماسيين، وتبادل الآراء والمعلومات، وإجراء المهام الدبلوماسية والقنصلية بكفاءة وسرعة وبتكلفة أقل، على عكس الدبلوماسية التقليدية. علاوة على ذلك، تعمل على توسيع المجال الدبلوماسي ليأخذ في الاعتبار آراء الناس من خلال تفاعلهم على منصات الاتصالات الرقمية، ودمجها في عملية صنع السياسة الخارجية. كل هذا يمكن صناع القرار في السياسة الخارجية للدولة من تبني سياسات أكثر كفاءة وفعالية لتحقيق الأهداف الوطنية وتعميق العلاقات مع الدول الأخرى في مجالات مختلفة مثل الاقتصادية والسياسية والثقافية. تهدف هذه الدراسة إلى فهم مستوى توظيف دول مجلس التعاون الخليجي للدبلوماسية الرقمية في سياستها الخارجية ومدى فاعليتها في تحقيق أهدافها والوصول إلى المكانة المرجوة سواء على المستوى الإقليمي أو العالمي. وقد توصلت الدراسة إلى أن الدبلوماسية الرقمية تعد من أهم التطورات في الدبلوماسية المعاصرة وأداة مهمة للسياسة الخارجية للقيام بالمهام الدبلوماسية وتعزيز الأداء الدبلوماسي وتعزيز الدبلوماسية التقليدية لخلق بيئة مواتية للسياسة الخارجية. وهذا ينطبق أيضًا على دول مجلس التعاون الخليجي، حيث أصبح قادتها ووزراء خارجيتها ودبلوماسيوها حاضرين بشكل نشط من خلال منصة التواصل الاجتماعي تويتر، وهي الأداة الأكثر استخدامًا في دبلوماسيتهم الرقمية، بالإضافة إلى إنشاء مواقع وتطبيقات إلكترونية خاصة بوزارات خارجيتها وبعثاتها الدبلوماسية. ويعكس هذا الاتجاه رغبتها في مواكبة سياساتها الخارجية في العصر الرقمي، على غرار القطاعات الحكومية الأخرى التي حققت مستويات متقدمة في الاستفادة من التكنولوجيا الرقمية، خاصة وأنها تمتلك بنية تحتية رقمية متقدمة، من أجل تحقيق مصالحها وأهدافها بطرق جديدة ومبتكرة.This study seeks to reveal the nature of the role played by digital diplomacy in foreign policy by providing a comprehensive vision of this emerging diplomatic practice that relies on information and communication technology. It has proven its effectiveness as a new and innovative tool for foreign policy in the twenty-first century, used by countries in their diplomatic activities and management of international relations. It is used to communicate between leaders and diplomats, exchange opinions and information, and conduct diplomatic and consular missions efficiently, quickly and at a lower cost, unlike traditional diplomacy. Moreover, it works to expand the diplomatic field to take into account people’s opinions through their interaction on digital communication platforms, and integrate them into the foreign policy-making process. All of this enables decision-makers in the country’s foreign policy to adopt more efficient and effective policies to achieve national goals and deepen relations with other countries in various fields such as economic, political and cultural. This study aims to understand the level of GCC countries’ use of digital diplomacy in their foreign policy and its effectiveness in achieving their goals and reaching the desired position, whether at the regional or global level. The study concluded that digital diplomacy is one of the most important developments in contemporary diplomacy and an important tool for foreign policy to carry out diplomatic missions, enhance diplomatic performance, and promote traditional diplomacy to create a favorable environment for foreign policy. This also applies to the Gulf Cooperation Council countries, where their leaders, foreign ministers, and diplomats have become actively present through the social media platform Twitter, which is the most widely used tool in their digital diplomacy, in addition to creating websites and electronic applications for their foreign ministries and diplomatic missions. This trend reflects their desire to keep pace with their foreign policies in the digital age, similar to other government sectors that have achieved advanced levels in benefiting from digital technology, especially since they have an advanced digital infrastructure, in order to achieve their interests and goals in new and innovative ways.Item تطور النزاع الفلسطيني – الإسرائيلي و انعكاساته على مستقبل جامعة الدول العربية(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024-09) ديداوي محمد أمينإن الصراع الإسرائيلي الفلسطيني هو أحد أطول النزاعات الدولية التي لم يتم حلها، وهو مدفوع بعوامل تاريخية وسياسية معقدة. فمنذ عام 1948، تطور الصراع من صراع عربي إسرائيلي واسع النطاق إلى نزاع أكثر تركيزًا بين الفلسطينيين والاحتلال الإسرائيلي، في أعقاب تهميش القوى العربية وخروج مصر عن الصف العربي. وقد أدى هذا الانقسام في النظام العربي إلى انكماش نطاق الصراع، وترك الفلسطينيين يتحملون وطأة الدفاع عن أرضهم المقدسة. وتبحث هذه الدراسة في تأثير الصراع الإسرائيلي الفلسطيني المتطور على مستقبل جامعة الدول العربية. فقد ضعف موقف جامعة الدول العربية من القضية الفلسطينية، وظل يقتصر على مجرد التنديد والإدانة للاعتداءات الإسرائيلية. وفي الوقت نفسه، تكافح الجامعة الانقسامات الداخلية بين أعضائها، والتي تفاقمت بسبب الموجة الثانية من التطبيع العربي الإسرائيلي. ولقد انخرطت بعض الدول العربية في اتفاقيات أحادية الجانب مع إسرائيل، متجاهلة قرارات جامعة الدول العربية التي تدين مثل هذه العلاقات، الأمر الذي أدى إلى إضعاف موقف الجامعة من الصراع الإسرائيلي الفلسطيني. ولا تشير هذه التطورات إلى تراجع دور الجامعة فحسب، بل تشير أيضاً إلى تحول أعمق في ميزان القوى داخل **النظام العربي**. فقد أثرت الضغوط الخارجية، وخاصة من جانب الولايات المتحدة، على بعض الدول الأعضاء، مما أدى إلى تقليص الدور التاريخي للجامعة كمدافع عن المصالح الوطنية العربية. وأصبحت الآن كياناً هشاً، عاجزاً عن تأكيد مواقف سياسية قوية، وخاصة مع تشكيل بعض الدول العربية تحالفات فردية مع القوى الغربية، الأمر الذي يقوض مفهوم الوحدة العربية. وفي ضوء هذه التحديات، تثير هذه الدراسة أسئلة حاسمة حول مستقبل جامعة الدول العربية: هل ستندمج في المشاريع الإقليمية الجديدة التي تدعمها قوى خارجية، مثل مبادرة "الشرق الأوسط الكبير"؟ وهل ستذوب بالكامل في النظام الإقليمي الناشئ؟ أم أنها ستعيد بناء نفسها على أسس عربية جديدة، وتستعيد دورها التاريخي في توحيد العالم العربي، والدفاع عن القضايا المصيرية، وفي مقدمتها القضية الفلسطينية؟The Israeli-Palestinian conflict is one of the longest unresolved international conflicts, driven by complex historical and political factors. Since 1948, the conflict has evolved from a broad Arab-Israeli conflict to a more focused conflict between the Palestinians and the Israeli occupation, following the marginalization of Arab powers and the departure of Egypt from the Arab fold. This division within the Arab system has reduced the scope of the conflict, leaving the Palestinians to bear the brunt of defending their holy land. This study examines the impact of the evolving Israeli-Palestinian conflict on the future of the Arab League. The Arab League’s position on the Palestinian issue has weakened, remaining limited to mere condemnation and denunciation of Israeli aggression. At the same time, the League is struggling with internal divisions among its members, exacerbated by the second wave of Arab-Israeli normalization. Some Arab states have engaged in unilateral agreements with Israel, ignoring Arab League resolutions condemning such relations, which has weakened the League’s position on the Israeli-Palestinian conflict. These developments point not only to a decline in the role of the League, but also to a deeper shift in the balance of power within the **Arab system**. External pressures, especially from the United States, have affected some member states, diminishing the historical role of the League as a defender of Arab national interests. It has now become a fragile entity, unable to assert strong political positions, especially with some Arab states forming individual alliances with Western powers, which undermines the concept of Arab unity. In light of these challenges, this study raises crucial questions about the future of the League of Arab States: Will it integrate into new regional projects supported by external powers, such as the “Greater Middle East” initiative? Will it completely dissolve into the emerging regional order? Or will it rebuild itself on new Arab foundations, and restore its historical role in unifying the Arab world and defending crucial issues, foremost among which is the Palestinian cause?Item السلطة المستقلة للإنتخابات في التشريعات المغاربية(كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) بن صيفي مريمتناولت دراستنا موضوعًا جديدًا يلعب دورًا مهمًا للغاية في ديمقراطية البلاد، ألا وهو الهيئة الوطنية المستقلة للانتخابات، وذلك من خلال مقارنتها بالهيئة العليا للانتخابات في تونس، حيث أوضحنا إطارها التنظيمي، وحللنا صلاحياتها في كل مرحلة من مراحل العملية الانتخابية، وقارنا بين البلدين طوال فترة البحث. وبذلك نستنتج أهمية الدور الكبير الذي تلعبه الهيئة، والذي يرتكز على حماية الانتخابات وتعزيزها بالمصداقية والشفافية التي طالما طالب بها الشعب، بما في ذلك التغلب على أي خلل في العملية الانتخابية أو المساس بنزاهتها. كما نجد أنها حريصة على ضمان ممارسة الناخب لحقه في التصويت بكل أمان وحماية. ومن المهم جدًا أيضًا أن المشرعين التونسيين والجزائريين قد أحاطوا هذه الهيئة بمجموعة من النصوص القانونية التي ساهمت في استقلاليتها وأرست الإجراءات والمبادئ التي تضمن حسن أداء عملها، وبالتالي فقد أسند المشرعون نفس الصلاحيات إلى الهيئة بينما اختلفوا في بعض الأمور المتعلقة بالجانب التنظيميOur study addressed a new topic that plays a very important role in the country's democracy, namely the National Independent Election Authority, by comparing it with the High Elections Authority in Tunisia, where we explained its organizational framework, analyzed its powers at each stage of the electoral process, and compared the two countries throughout the research period. Thus, we conclude the importance of the major role played by the Authority, which is based on protecting the elections and enhancing them with the credibility and transparency that the people have always demanded, including overcoming any defect in the electoral process or compromising its integrity. We also find that it is keen to ensure that the voter exercises his right to vote in complete safety and protection. It is also very important that Tunisian and Algerian legislators have surrounded this Authority with a set of legal texts that contributed to its independence and established procedures and principles that ensure the proper performance of its work. Therefore, legislators have assigned the same powers to the Authority while differing in some matters related to the organizational aspect..
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »