Master Memoires

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 185
  • Item
    أهمية الشراكة العمومية الخاصة في تحقيق التنمية الاقتصادية : دراسة حالة لنماذج دولية ناجحة عربية وأجنبية
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) بوزيدي ذكرى; بقعوش شهرة; تحت إشراف الأستاذة:إشراف الأستاذ: بن عباس شامية
    الملخص: يتمحور موضوع الدراسة حول استراتيجية الشراكة بين القطاع العام والخاص كأسلوب جديد في التسيير العمومي، حيث يستخدم كآلية من قبل الحكومة لتحسين مردودية المؤسسات الصناعية وكذلك تحسين الخدمات العمومية . تعد الشراكة بين القطاعين العام والخاص ضرورة فرضتها العولمة بحكم توسع حجم المبادلات التجارية على الدستوى العالدي، والتطور التكنولوجي المستمر.
  • Item
    أهمية مخطط التسيير التوقعي للموارد البشرية على استقرار نشاط المؤسسات العمومية دراسة حالة المؤسسة الاستشفائية الشادلي بن جديد ششار
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) عيادي عزيز; عيادي رزق الله; تحت إشراف الأستاذ(ة) : صالح دندن
    الملخص: تهدف هذه الدراسة المعرفة دور التخطيط التوقعي للموارد البشرية على أداء المؤسسة ، وللإجابة على إشكالية هذه الدراسة واختبار فرضياتها، تم اختيار مؤسسة الاستشفائية الشاذلي بن جديد ششار للدراسة، كما تم تصميم استانة مكونة من 17 مسؤولا، وتوزيعها على عينة قصدية قوامها 30 مفردة من العمال الذين خضعوا للتخطيط التوقعي للموارد البشرية ، وبعد نويب البيانات والتأكد من صدق وثات فقرات الاستانة، والقيام بالعديد من الاختبارات الإحصائية باستخدام برنامج الحرم الإحصائية SPSS الإصدار 23 توصلت الدراسة إلى النتائج التالية: توجد علاقة ارتباط قوية بين التخطيط التوقعي للموارد البشرية على أداء المؤسسة ، التخطيط التوقعي للموارد البشرية بلعب دورا حيويا في أداء المؤسسة من خلال تحديد احتياجاتها المستقبلية من الموظفين وضمان توافر الكفاءات اللازمة لتحقيق أهدافها، يسهم التخطيط التوقعي في توجيه الاستراتيجية واتحاد القرارات السادة، وتحسين التوافق بين الموارد والأهداف، وزيادة كفاءة العملية الإنتاجية، وتعزيز رضا واحتفاظ الموظفين. هذا النهج يعزز تنظيم العمل ويعمل على تعزير أداء ونجاح المؤسسة في الطويل والقصير المدى. Summary Cette étude vise à connaître le rôle de la planification anticipée des ressources humaines sur la performance de l'institution, et pour répondre à la problématique de cette étude et tester ses hypothèses, la Fondation de l'Hôpital Chadli Benjdid Shachar a été choisie pour l'étude, et un questionnaire composé de 17 fonctionnaires ont été conçus et distribués à un échantillon raisonné de 30 individus parmi les travailleurs qui ont subi une planification anticipée des ressources humaines, et après avoir tabulé les données et assuré la validité et la fiabilité des éléments du questionnaire, et effectué de nombreux tests statistiques à l'aide du progiciel statistique. programme SPSS version 23, l'étude a atteint les résultats suivants : Il existe une forte corrélation entre la planification anticipée des ressources humaines sur la performance de l'organisation et la planification anticipée. Les ressources humaines jouent un rôle essentiel dans la performance de l'organisation en déterminant les besoins futurs de ses employés et en assurant la disponibilité. des compétences nécessaires pour atteindre ses objectifs. La planification anticipée contribue à orienter la stratégie et à prendre des décisions judicieuses, à améliorer l'alignement entre les ressources et les objectifs, à augmenter l'efficacité du processus de production et à améliorer la satisfaction et la fidélisation des employés. Cette approche améliore l'organisation du travail et contribue à améliorer la performance et le succès de l'organisation à long et à court terme.
  • Item
    انعكاسات التنمية المحلية على التنمية المستدامة في البلدان النامية دراسة حالة الجزائر
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) عرعيش عز الدين; عنصل مراد; تحت إشراف الأستاذ:بلجبل محمد خالد
    الملخص:إن الحديث عن التنمية الوطنية الشاملة والمستدامة يقضي حتميا للحديث عن التنمية المحلية، تلك التي تراعي الأبعاد الخصوصية للإقليم المحلي من جهة وقطاعات المجتمع المحلي من جهة أخرى، ولقد سعت الجزائر منذ الاستقلال إلى يومنا هذا إلى تدعيم البلدية وجعلها أداة للتنمية المحلية باعتبارها أقرب إلى معرفة الحاجات المحلية والأقدر على تجسيدها وتنفيذها بحكم اتصالها المباشر مع المصالح المحلية.إن التنمية المحلية المستدامة تتحقق بتكاثف الجهود الشعبية والحكومية، وهذا ما يتمثل أساسا في الدور الفعال الذي تلعبه البلدية من خلال تشجيعها للقطاع الخاص والمؤسساتQoodsأساسا في الدور الفعال الذي تلعبه البلدية من خلال تشجيعها للقطاع الخاص والمؤسسات الصغيرة والمتوسطة ودعم قطاع الفلاحة وبتالي تخفيض البطالة، كما تساهم في مكافحة الفقر عن طريق توفير الرعاية الصحية الكاملة للسكان المحلين وضمان السكنات لهم وغيرها من الخدمات الاجتماعية، كما لها دور مهم في مكافحة الأمية فهي الداعم الأساسي لرفع الكفاءة الثقافية بتفعيل النشاطات الثقافية والرياضية وتولي أهمية للقطاع السياحي من خلال الاهتمام بالمعالم الأثرية والتاريخية والمناطق الترفيهية. : Résumé Résumé Résumé Résumé Résumé La Discussion du sujet du développement national global et durable consiste à parler forcement du développement local, ce dernier prend en considération les visions spécifiques de l’espace local d’un coté et les secteurs de la société local d’un autre coté, pour cela, l’Algérie n’a cessé depuis l’indépendance de soutenir l’APC et la rendre un moyen de développement local en la considérant la plus proche et la plus qualifié pour dépisté les besoins locaux et les résoudre de la meilleur façon en .collaboration avec les autres services La concrétisation du développement local durable consiste a la mise en oeuvre de l’unification des efforts populaire et gouvernemental, chose qui se traduit dans Le rôle de l’APC a partir des encouragements apporte pour les particuliers ainsi que Les petites et moyennes entreprises en plus des subventions de différents autres secteurs, comme elle joue le rôle de combattre la pauvreté en offrant la Disponibilité des soins aux habitants locaux et leur assure le logement et différents autres services. L’APC a pour mission aussi un rôle très important dans le combats contre l’analphabétisme et c’est elle-même qui travail a relevé le niveau des compétences culturelles en organisant les festivités culturelles et sportives et la prise en charge du secteur du tourisme tel que la préservation des ruines et sites historiques ainsi que les aires de distractions.
  • Item
    آليات تمويل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ودورها في تعزيز التنمية المستدامة في الجزائر دراسة حالة الوكالة الوطنية لتسيير القرض المصغر ANGEM خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) صكاوي أكرم; هزيل الشريف; تحت إشراف الأستاذة : د.جباري لطيفة
    الملخص: يحتار العالم في الوقت الحاضر مرحلة تتسم بالتنافس الحاد بين البلدان في مجال دعم وترقية فضاءالمؤسسات الصغيرة والمتوسطة وتسخيرها لخدمة متطلبات التنمية المستدامة في جميع مجالاتهاالاقتصادية والاجتماعية والبيئية.وتهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على آليات تمويل المؤسسات الصغيرة والمتوسطة ودورها في تحقيق مختلف ابعاد التنمية المستدامة في الجزائر ومحاولة تقديم ارقام حققية للمؤسسات الصغيرةوالمتوسطة مع معرفة واقع التنمية المستدامة في الجزائر ولاية خنشلة. Abstract The world is currently passing through a phase characterized by intense competition between countries in the field of supporting and promoting the space of small and medium enterprises and harnessing them to serve the requirements of sustainable development in all its economic, social and environmental fields. This study aims to shed light on the mechanisms of financing small and medium enterprises and their role in achieving various dimensions of sustainable development in Algeria, and to attempt to provide factual figures for small and medium enterprises while knowing the reality of sustainable development in Algeria, Khenchela Province.
  • Item
    المناولة الاقتصادية كاستراتيجية لتطوير المؤسسات الناشئة دراسة حالة مؤسسة كوسيدار للبناء - خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) جمال أحلام; حكار نور الهدى; تحت إشراف الأستاذة :بلعابد دليلة
    الملخص: تهدف الدراسة الى توضيح أهمية المناولة في تفعيل نشاط المؤسسات الناشئة وتطويرهاوكذلك دعم القدرات التنافسية سواء للمؤسسات الأمرة او المؤسسات المنفذة للأعمالوذلك من خلال التركيز على المهام ونشاطات الأساسية لمختلف الاطراف الفاعلةاستنادا الى المنهج الاستنباطي والاستقرائي توصلت الدراسة الى أن نجاح علاقة المناولةيتأسس بناءا على ثقافة التعاون والتكامل بين تلك الاطراف.اخذا بتجربة مؤسسة كوسيدار للبناء وبالنظر الى التجربة الايطالية كنموذج ناجح ومهم في بناء النسيج المناولاتي وتطوير المؤسسات الناشئة توصلت الدراسة إلى مجموعة مننتائج أهمها :ان مؤسسة كوسيدار على الرغم من انها تعمل على تشجيع المناولين لتحقيق المشاريع المشتركة وتسعى الى تفعيل نشاط المؤسسات الناشئة غير ان هناك تردد في تعامل مع المؤسسات الناشئة وهو ما يؤدي الى تثبيط عملية تتطور المؤسسات الناشئة وفشلها. Abstract: The study aims to clarify the importance of handling in the activation and development of startup, as well as to support the competitiveness of both business and business institutions, by focusing on the core tasks and activities of different actors, based on the extractive and extractive approach. The study concluded that the success of the handling relationship is based on a culture of cooperation and integration between those parties. - Although KOSIDAR works to encourage communicators to achieve joint ventures and seeks to activate the activity of emerging enterprises, there is a reluctance to engage with emerging enterprises, thus discouraging the process of development and failure of emerging enterprises.
  • Item
    التسيير العمومي الجديد وأثره في تطوير أداء المؤسسة العمومية دراسة حالة - مديرية بريد الجزائر - وحدة خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) بوقرقار أنيس سراج الدين; بوحركات حسين; تحت إشراف الأستاذة :مناصرية خولة
    الملخص : سعت هذه الدراسة إلى التعرف على التسيير العمومي الجديد وأثره في تحسين أداء المؤسسة العمومية من خلال تحديد العلاقة بين أبعاد التسيير العمومي الجديد المتمثلة في ( البعد الحركي التشاركي الإستراتيجي الأخلاقي ، اللامركزية والكيفي) بحيث تم الاعتماد على المزج بين المنهج الوصفي والتحليلي كونه مناسب الموضوع الدراسة ، ولتحقيق أهداف الدراسة تم القيام بمقابلة مع أحد موظفي بريد الجزائر وحدة خنشلة تتناسب مع الدراسة وأهدافها المغرض جمع البيانات ولمعالجة البيانات الموجودة ضمنها اعتمدنا على التحليل توصلتالدراسة إلى العديد من النتائج أهمها:تتبنى بريد الجزائر وحدة خنشلة التسيير العمومي الجديد بصفة متوسطة من خلال وجهة نظر العاملين بها،التسيير العمومي الجديد أحد أهم الإتجاهات الحديثة في علم الإدارة - يساهم التسيير العمومي الجديد فيالرفع من الأداء وبالتالي التحسين في الخدمات المقدمة Abstract: This study aimed to explore the impact of New Public Management (NPM) on enhancing the performance of public institutions by examining the relationship between its dimensions: dynamism, participation, strategic orientation, ethical behavior, decentralization, and quality. The study employed a descriptive and analytical approach deemed suitable for its objectives. Data was gathered through an interview with an employee of Algerian Post Office, Khenshela unit, specifically chosen to align with the study's goals. Key findings of the study include: 1. Algerian Post Office, Khenshela unit, moderately adopts New Public Management principles according to the perspective of its employees. 2. NPM represents one of the significant modern trends in management science, contributing to performance enhancement and service improvement. 3. NPM facilitates citizen engagement in decision-making processes, promoting more appropriate decision outcomes. 4. Enhancing the concept of performance among institution workers contributes to overall performance improvement. 5. There is a general trend among public institutions towards implementing NPM methods to enhance service effectiveness. Keywords: New Public Management, employee, performance improvement, public institution, public service
  • Item
    الإدارة الرقمية كالية لعصرنة الإدارة العمومية في الجزائر دراسة جالة - كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير - حنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) رحيل عائشة; لقموم إيمان; تحت إشراف الأستاذ :زديرة شراف الدين
    الملخص:إهتمت هذه الدراسة بموضوع الإدارة الرقمية كالية لعصرنة الإدارة العمومية في الجزائر - جامعة عباس لغرور - كلية العلوم الاقتصادية و التجارية و علوم التسيير خنشلة، من خلال الكشف عن آليات الادارة الرقمية ودورها في عصرنة العمل الاداري فيالمؤسسات العموميةفموضوع الإدارة الرقمية إستقطب إهتمام العديد من الباحثين والدارسين في هذا المجال و تطبيق متطلباتها في المؤسسات تجربة و اصلاح أنظمة الإدارة ما يزيد عن كفاءة و فعالية العمل داخل الادارات العمومية، وموضوع العمل الاداري موضوع حيوي ساهم في العديد من الجوانب تحسين أداء العاملين وزيادة الفعالية لتطوير استراتيجيات الادارات العمومية التي تمحورت في تساؤلات الدراسة، نستنتج في الأخير أن كل مؤسسة تواجه معوقات وكل عمل يواجه عراقيل الا أن الادارات العمومية و الادارات الخاصة تساهم في مواجهة العراقيل في ظل تحديات الادارات الحديثة وعصرنة الأنظمة وتوسيع شبكةاسيس وب الماسين وريادة العمال سوپر مسرتیجیات ادارات العمومية التي تمحورت في تساؤلات الدراسة، نستنتج في الأخير أن كل مؤسسة تواجه معوقات وكل عمل يواجه عراقيل الا أن الادارات العمومية و الادارات الخاصة تساهم في مواجهة العراقيل في ظل تحديات الادارات الحديثة وعصرنة الأنظمة وتوسيع شبكةالمعلومات الادارية المواكبة للتغيرات الحاصلة. Summary This study focuses on the topic of digital administration as a mechanism for modernizing public administration in Algeria. Conducted at Abbas Laghrour University - Faculty of Economic, Commercial, and Management Sciences - Khenchela, it aims to uncover the mechanisms of digital administration and its role in modernizing administrative work in public institutions. The topic of digital administration has attracted the attention of many researchers and scholars in this field. Implementing its requirements in institutions serves as an experiment and a reform of management systems, increasing the efficiency and effectiveness of work within public administrations. The subject of administrative work is a vital one that has contributed to improving employee performance and increasing effectiveness in developing public administration strategies, which are the focus of this study's questions. In conclusion, we find that every institution faces obstacles and every task encounters hurdles. However, public and private administrations contribute to overcoming these challenges amidst the difficulties of modern administration, the modernization of systems, and the expansion of administrative information networks that keep pace with current changes.
  • Item
    أثر رقمنة قطاع التعليم العالي على أداء الأستاذ الجامعي دراسة حالة بكلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) حمداوي رياض عبد الصمد; بوشانة أسامة; تحت اشراف الأستاذ: سمير براهيمي
    المخص: خلصت الدراسة إلى أن أثر استخدام إجراءات رقمنة قطاع التعليم العالي له أثر إيجابي على أداء الأستاذ الجامعي، وذلك من خلال سرعة ودقة تنفيذ عمليات الرقمنة وتوظيفها في المجال التعليمي، المجال البحثي والإدارة الالكترونية مما يؤدي إلى تحسينجودة الخدمات المقدمة على مستوى المؤسسات التعليمية.ولتحقيق هذه الأهداف تم استعمال المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري والذي يتناسب مع طبيعة الدراسة كما تم استعمال منهج دراسة ميدانية في الجانب التطبيقي، وقد تم تقسيم الدراسة إلى ثلاثة فصول، حيث يعالج الفصل الأول الإطار المفاهيمي الرقمنة قطاع التعليم العالي، أما الفصل الثاني فيعالج أداء الأستاذ الجامعي من خلال الرقمنة، وفيما يخص الفصل الثالث التطبيقي فيتناول دراسة تطبيقية على مستوى كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير خنشله. Summary in English The study concluded that the impact of implementing digitization procedures in the higher education sector has a positive effect on the performance of university professors. This is achieved through the speed and accuracy of executing digitization processes and their application in the educational field, research field, and electronic administration, leading to an improvement in the quality of services provided at educational institutions. To achieve these objectives, the descriptive-analytical method was used in the theoretical aspect, which is suitable for the nature of the study. Additionally, a field study method was employed in the practical aspect. The study was divided into three chapters: the first chapter addresses the conceptual framework of the digitization of the higher education sector; the second chapter deals with the performance of university professors through digitization; and the third chapter, which is practical, involves an applied study at the Faculty of Economic, Commercial, and Management Sciences in Khenchela. In conclusion, the study found that the use of digitization procedures in the higher education sector has a positive impact on the performance of university professors and the success of the educational institution.
  • Item
    أثر تطبيق نظم السلامة والصحة على الأداء الوظيفي دراسة تطبيقية بمؤسسة فورميد وحدة كشرود علي خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) زغيد فريد; عيساوي عثمان; تحت إشراف الأستاذة:بوتبينة حدة
    الملخص: تهدف الدراسة إلى التعرف على أثر تطبيق نظم السلامة والصحة على الأداء الوظيفي من خلال إجراء دراسة استطلاعية لأراء عملة من الموطني مؤسسة فورميد وحدة كشرود على البالغ عددها 36 موظف، وبيان العلاقة بين أبعادها المتمثلة :: التزام الإدارة العليا باللوائح والقوانين الخاصة بأنظمة الصحة والسلامة المهنية، توفر واستخدام وسائل الصحة والسلامة المهنية، سياسة التدريب الخاصة بالصحة والسلامة المهنية والأداء الوظيفي اعتمدت هذه الدراسة على المنهج الاستقرائي، إذ اعتمدت الاستبانة كأداة رئيسة في جمع البيانات والمعلومات عن أفراد العينة البالغ عددها 36 فردا أظهرت الدراسة عدة نتائج أهمها وجود علاقة تأثير قوية بين أبعاد نظم السلامة والصحة المهنية والأداء الوظيفي في مؤسسة فورميد وحدة كشرود علي ، وفسرت ما نسبته (61) من التغيرات في الأداء الوظيفي، حيث أن بعد الإدارة العليا باللوائح والقوانين الخاصة بأنظمة الصحة والسلامة المهنية جاء بالمرتبة الأولى من حيث قوة التأثير في الأداء التنظيمي، حيث فسر ما نسبته (596) من التأثير الكلي على الأداء الوظيفي summary The impact of implementing safety and health systems on job performance An exploratory study of the opinions of a sample of employees of the Formed Institution, Kashrud Ali Unit. The study aims to identify the impact of implementing safety and health systems on job performance by conducting an exploratory study of the opinions of a sample of 36 employees of the Fourmed Unit Kashrud Ali Foundation, and to demonstrate the relationship between its dimensions represented by: (Senior management’s commitment to regulations and laws related to occupational health and safety systems , Availability and use of occupational health and safety means, occupational health and safety training policy) and job performance. This study relied on the inductive approach, as it adopted the questionnaire as the main tool in collecting data and information about the 36 sample members. The study showed several results, the most important of which is the presence of a strong influence relationship between the dimensions of occupational safety and health systems and job performance in the Formed Foundation, unit of Kasroud Ali, and it explained (61%) of the changes in job performance, as the senior management’s dimension of regulations and laws related to occupational health and safety systems came It ranked first in terms of the strength of the impact on organizational performance, as it explained (59%) of the total impact on job performance.
  • Item
    أثر الحوكمة على الأداء المالي اللمؤسسات العمومية دراسة حالة البنك الوطني الجزائري BNA - وكالة خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2025) بوعزيزي هديل; تحت إشراف الأستاذة :بريطل هاجر
    الملخص: تعد الحوكمة من أهم العوامل التي تؤثر على الأداء المالي للمؤسسات العمومية. تشمل الحوكمة مجموعة من المبادئ والممارسات التي تهدف إلى تعزيز الشفافية والمساءلة والنزاهة في إدارة المؤسسات تتضمن الحوكمة الفعالة إنشاء إطار قوي للإدارة والمراقبة، وتحديد الأدوار والمسؤوليات بشكل واضح، وضمان تنفيذ السياسات والإجراءات بشكل صحيح. تشير الدراسات إلى أن المؤسسات العمومية التي تتبنى ممارسات حوكمة قوية تميل إلى تحقيق أداء مالي أفضل من بين هذه الفوائد تحسين كفاءة استخدام الموارد، زيادة الثقة لدى المستثمرين وأصحاب المصلحة، وتقليل مخاطر الفساد وسوء الإدارة على الجانب الآخر. يؤدي نقص الحوكمة الجيدة إلى نتائج سلبية مثل ضعف الأداء المالي، وفقدان الثقة، وتفاقم المخاطر المالية والإدارية Abstract: *The Impact of Governance on the Financial Performance of Public Institutions* Governance is one of the key factors influencing the financial performance of public institutions. Governance encompasses a set of principles and practices aimed at enhancing transparency, accountability, and integrity in the management of institutions. Effective governance involves establishing a robust framework for management and oversight, clearly defining roles and responsibilities, and ensuring the proper implementation of policies and procedures. Studies indicate that public institutions adopting strong governance practices tend to achieve better financial performance. Among these benefits are improved resource utilization efficiency, increased investor and stakeholder confidence, and reduced risks of corruption and mismanagement. Conversely, poor governance leads to negative outcomes such as weak financial performance, loss of trust, and heightened financial and administrative risks.
  • Item
    أثر التسويق الحسي في تحفيز السلوك الشرائي دراسة حالة عن نزلاء فندق يوسف خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) عون أمير; رباب رحيمة; تحت إشراف الأستاذة :عظيمي دلال
    الملخص: تهدف هذه الد ا رسة إلى إب ا رز الدور الذي يلعبه التسويق الحسي في الفنا دق من أجل الت أثير على سلوكيات وق ا ر ا رت اختيار ال نزلاء، باعتبار هذا الأخير يساعد في إثارة وتحفيز مشاع ر هم وقد رته على مخاطبة العقل والقل ب والروح في ان واحد. قمنا باستخ دام المنهج الوصفي وذلك من خلال عرض ال مفا هيم والنظريات التي تفسر المتغي ا رت المتعلقة بمحاور الد ا رسة، وبغرض الإجابة على الإشكالية المطروحة واختبار الفرضيات المقدمة، والمنهج التحليلي في الجا ن ب التطبيقي حيث تم جمع البيانات عن طريق الاستبيا ن الالكتروني على العينة المتكونة من نزلاء فن دق يوسف والتي بلغت 61 ن يزل ،وتم تحليل باستخدام برنامج SmartPls ، حيث خلصت الد ا رسة في الأخير على جملة من النتائج تمثلت في أ ن هناك علاقة تأ ثير بين عناصر التسويق الحسي وق ا رر اختيار الن ي زل للخدمة الفندقية من منظور ن لازء فن دق يوسف، أي أن هناك مساهم ة لعناصر التسويق الحسي في التأثير على ق ا رر اختيار النزلاء للخدمات الفندقية . Abstract: This study aims to highlight the role that sensory marketing plays in hotels in order to influence the behaviors and decisions of guest choice, as the latter helps stimulate and appeal their feelings and their ability to address the mind, heart and soul at the same time. We used the descriptive approach by presenting the concepts and theories that clarify the variables related to the study axes, with the aim of answering the presented problem and testing the presented hypotheses, and the analytical method on the application side, where data were collected through an electronic questionnaire on a sample of 61 guests at the "Youcef" Hotel. And it was analyzed using the Smart Pls program, where the study finally concluded with a number of results represented: that there is an influence relationship between the elements of sensory marketing and the guest's decision to choose the hotel service from the perspective of "Youcef" hotel guests, meaning that there is a contribution to the elements of sensory marketing in influencing the guests ’choice of hotel services.
  • Item
    دور تكنولوجيا المعلومات في تحقيق الميزة التنافسية دراسة حالة اتصالات الجزائر - المديرية الفرعية لولاية خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) هاني رانيا آية الرحمان; عثماني نصيرة; تحت إشراف الأستاذ : نزاري رفيق
    الملخص: في ظل التغيرات المتسارعة والحاصلة في مختلف نواحي الحياة، وجدت اتصالات الجزائر نفسها أمام تحديات الحفاظ على مكانتها على المستوى الدولي من خلال تمييز خدماتها بالمقارنة مع نفس الخدمات للمنافسين الآخرين وفي هذا السياق، تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على تأثير تكنولوجيا المعلومات على الميزة التنافسية، في مديرية اتصالات الجزائر لولاية خنشلة ، وتوصلت الدراسة إلى أن لتكنولوجيا المعلومات نقاط جوهرية تساعد المؤسسة على اكتساب ميزة تنافسية كريح الوقت وأداء الأعمال بكفاءة وجودة عالية ودقة المعلومات، لاتخاذ أنجح القرارات والإستراتيجيات لرفع أداء المؤسسة وبالتالي التميز في عملها. Abstract: In light of the rapid changes taking place in various aspects of life, communications of Algiers found it self facing the challenges of maintaining its position at the international level by distinguishing its services in comparison with the same services of other competitors.in this context, this study aims to identify the impact of Information Technology on the competitive advantage, in the Directorate of Etisalat Algiers for the state of Khenchela, and the study found that information technology has essential points that help the organization gain a competitive advantage such as time gain, business performance efficiently, high quality and accuracy of information, to make the most successful decisions and strategies to raise the performance of the institution and thus excellence in its work.
  • Item
    دور الإدارة الإلكترونية في تحسين أداء الموارد البشرية دراسة حالة" إتصالات الجزائر " خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) زروال صلاح الدين; بن ضيف الله باديس; تحت اشراف الاستاذ : د شرف الدين ملال
    :الملخص تهدف هذه الدراسة إلى تحديد دور الإدارة الإلكترونية في تحسين أداء إدارة الموارد البشرية بمؤسسة اتصالات الجزائر، ولأجل الإجابة على الإشكالية المطروحة تم الاعتماد على المنهج الوصفي والتحليلي، وتم جمع البيانات باستخدام المقابلة، وبعد هذه الدراسة فإن الإدارة الإلكترونية تساهم بشكل كبير في تحسين أداء إدارة الموارد البشرية بمؤسسة اتصالات الجزائر. Summary This study aims to determine the role of electronic management in improving the performance of human resources management at Algeria Telecom Corporation. In order to answer the problem raised, the descriptive and analytical approach was relied upon, and data was collected using interviews. After this study, electronic management contributes significantly to improving the performance of resource management. Humanity at Algeria Telecom Corporation.
  • Item
    اتجاهات التحول الرقمي ودوره في تحسين الأداء في المؤسسات العمومية دراسة حالة جامعة عباس لغرور خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير.جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) دخان يوسف; بوخضرة عبد المجيد; تحت إشراف الأستاذ: د. مزاهدية رفيق
    الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى تحديد تأثير التحول الرقمي على أداء جامعة خنشلة كمؤسسة عمومية من وجهة نظر موظفي كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير. وقد ركزت الدراسة على متغير مستقل وهو التحول الرقمي بأبعاده الأربعة: الاستراتيجية، الثقافة التنظيمية، القيادة التحويلية، والموارد البشرية، بينما المتغير التابع هو أداء المؤسسة العمومية . ولتحقيق أهداف الدراسة، تم استخدام استبيان لجمع البيانات من عينة مكونة من 40 موظفا ، حيث تم تحليل البيانات باستخدام العديد من المؤشرات الإحصائية عبر برنامج SPSS وأظهرت نتائج البحث أن التحول الرقمي له تأثير ذو دلالة إحصائية على أداء مؤسسة التعليم العالي المتمثلة في جامعة خنشلة وفقا للعينة المدروسة الكلمات المفتاحية التحول الرقمي التحول الرقمي الجامعي ، أداء المؤسسات العمومية ، جامعة خنشلة Abstract This study aims to determine the impact of digital transformation on the performance of Khenchela University as a public institution from the perspective of the staff of the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management. The study focused on an independent variable, which is digital transformation with its four dimensions: strategy, organizational culture, transformational leadership, and human resources, while the dependent variable is the performance of the public institution. To achieve the study's objectives, a questionnaire was used to collect data from a sample of 40 employees. The data were analyzed using various statistical indicators through the SPSS program. The research results indicated that digital transformation has a statistically significant impact on the performance of the higher education institution represented by Khenchela University according to the studied sample.
  • Item
    The role of human resources in the developement of small and medium enterprises A case study
    (Abbas Lagrour University - Khenchela - Faculty: Economic, Commercial and Management Sciences Departmenet : Management Sciences, 2024) LAASSIS Ahlam; CHERGUI Amel; Supervised by : HABBAZ Nahed
    Summary Small and medium enterprises are the basic base in the process of economic and social development, due to the great economic return it achieves at the level of all productive sectors,as the success of any organization in achieving its goals and realizing its strategy depends mainly on the effectiveness of its human resources, which is its real capital. This is only affected by investing these resources and improving their efficiency, which gives workers new knowledge and skills that help them gain a competitive advantage that no organization should achieve, and the optimal investment should be in minds and competencies, employing qualified workers, training and motivating them, which helps to achieve the goals of the organization. Through our field study, we tried to identify the role of human resources and ways to activate them to achieve development. ملخص تعد المؤسسات الصغیرة والمتوسطة القاعدة الاساسیة في عملیة التنمیة الاقتصادیة والاجتماعیة، وذلك لما تحققه من مردود اقتصادي كبیر على مستوى كافة القطاعات الانتاجیة، ، حیث أن نجاح أي مؤسسة في بلوغ أهدافها وتحقیق است ا رتیجیتها یعتمد أساسا على مدى فعالیة مواردها البشریة التي هي بمثابة ال أ رسمال الحقیقي لدیها. ولا یتأثر هذا إلا باستثمار هذه الموارد وتحسین كفاءتها وهذا ما یعطي للعمال معارف جدیدة ومها ا رت تساعدها على كسب میزة تنافسیة لا ینبغي لأي مؤسسة تحقیقها. والاستثمار الأمثل یجب أن یكون في العقول والكفاءات وتوظیف العمالة المؤهلة و تدریبهم و تحفیزهم مما یساعد على تحقیق أهداف المؤسسة و قد حاولنا من خلال د ا رستنا المیدانیة لمؤسسة فوریمید وحدة كشرود علي التعرف على دور مواردها البشریة و طرق تفعیلها لتحقیق التنمیة.
  • Item
    The role of human resources in the developement of small and medium enterprises A case study
    (Abbas Lagrour University - Khenchela - Faculty: Economic, Commercial and Management Sciences Departmenet : Management Sciences, 2024) LAASSIS Ahlam; CHERGUI Amel; Supervised by :HABBAZ Nahed
    Summary Small and medium enterprises are the basic base in the process of economic and social development, due to the great economic return it achieves at the level of all productive sectors,as the success of any organization in achieving its goals and realizing its strategy depends mainly on the effectiveness of its human resources, which is its real capital. This is only affected by investing these resources and improving their efficiency, which gives workers new knowledge and skills that help them gain a competitive advantage that no organization should achieve, and the optimal investment should be in minds and competencies, employing qualified workers, training and motivating them, which helps to achieve the goals of the organization. Through our field study, we tried to identify the role of human resources and ways to activate them to achieve development. Key words: human resources, development of small and medium enterprises, recruitment, training, formation, motivation. ملخص تعد المؤسسات الصغیرة والمتوسطة القاعدة الاساسیة في عملیة التنمیة الاقتصادیة والاجتماعیة، وذلك لما تحققه من مردود اقتصادي كبیر على مستوى كافة القطاعات الانتاجیة، ، حیث أن نجاح أي مؤسسة في بلوغ أهدافها وتحقیق است ا رتیجیتها یعتمد أساسا على مدى فعالیة مواردها البشریة التي هي بمثابة ال أ رسمال الحقیقي لدیها. ولا یتأثر هذا إلا باستثمار هذه الموارد وتحسین كفاءتها وهذا ما یعطي للعمال معارف جدیدة ومها ا رت تساعدها على كسب میزة تنافسیة لا ینبغي لأي مؤسسة تحقیقها. والاستثمار الأمثل یجب أن یكون في العقول والكفاءات وتوظیف العمالة المؤهلة و تدریبهم و تحفیزهم مما یساعد على تحقیق أهداف المؤسسة و قد حاولنا من خلال د ا رستنا المیدانیة لمؤسسة فوریمید وحدة كشرود علي التعرف على دور مواردها البشریة و طرق تفعیلها لتحقیق التنمیة.
  • Item
    Comparative Study On E-Authentication in E-Commerce _ Blockchain or Key Management Infrastructure
    (Abbes Laghrour- Khenchela-University Faculty of economic-commercial and management sciences, 2024) Benyezza rana razen; Supervised by: Dr Nasraoui Dounia Zed
    Résumé Dans le domaine du commerce électronique, la technologie joue un rôle important. Ainsi, la croissance rapide du commerce électronique actuel a nécessité le développement de robustes mécanismes d'authentification électronique (EA) pour assurer des transactions sécurisées, valables et fiables. Par conséquent, la recherche actuelle vise à examiner attentivement l'intégration de la technologie blockchain et de l'infrastructure de gestion clé (IGC) en tant que solutions pivotales exceptionnelles pour améliorer l'authentification électronique dans le e-commerce, dans une étude comparative. Worthy a noté que Blockchain, avec son registre décentralisé, offre une sécurité, la transparence et la traçabilité inégalées, ce qui en fait un moyen idéal pour sécuriser les transactions de commerce électronique. Par rapport à IGC, ce dernier fournit des services essentiels pour la génération, le stockage, la distribution, ainsi que la gestion des clés cryptographiques, qui sont extrêmement essentielles pour sécuriser la communication et la protection des données. Par conséquent, ce travail modeste souligne attentivement la synergie entre la blockchain et IGC, démontrant comment leur utilisation copieuse peut renforcer les processus d'authentification électronique. La méthode de recherche adoptée par le chercheur est une analyse complète de ces technologies; cette recherche vise à présenter un cadre de haute qualité qui aborde les défis actuels de la sécurité du commerce électronique, contribuant finalement au Comparative Study On: E-Authentication in E-Commerce: Blockchain or Key Management Infrastructure 101 développement de plates-formes commerciales en ligne plus résilientes et fiables. Mots clés: Blockchain, IGC, E-Commerce, Recherche comparative
  • Item
    دور التدقيق الداخلي في تحسين جودة القوائم المالية دراسة حالة - بريد الجزائر
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير .جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) طواهري حفيظة; ليتيم كاميليا; تحت إشراف الاستاذ: أونيسي بلال
    الملخص: تهدف هذه الدراسة إلى توضيح دور التدقيق الداخلي في تحسين جودة القوائم المالية محيث يعتبر وجود تدقيق داخلي فعال بالمؤسسة من شأنه أن يعزز من تحقيق الجودة على مستوي القوائم المالية، ولتحقيق هدف الدراسة تم الاعتماد على محاور أساسية حيث تناول المحور الأول والثاني الجانب النظري للدراسة والمتعلق بالإطار النظري للتدقيق الداخلي والقوائم المالية وأثر التدقيق الداخلي في تحسين جودة القوائم المالية ، أما الفصل الثالث فخصص للدراسة الميدانية من أجل اختبار فرضيات الدراسة وبالتالي استخلاص النتائج وهذا عن طريق إجراء مقابلة مع مداق مؤسسة بريد الجزائر قصد الإجابة على عدة تساؤلات تخدم هذا الموضوع ، وتم التوصل إلى أن التدقيق الداخلي دور فعال وهام في تحسين جودة القوائم المالية وذلك من خلال مساهمة المدفق الداخلي في إعطاء معلومات محاسبية دقيقة وهذا راجع إلى استقلاليته داخل المؤسسة بالإضافة إلى استمراره بزيادة كفاءة وفعالية خدماتهوالتي تمكن في تحسين جودة القوائم المالية. Abstract This study aims to clarify the role of internal auditing in enhancing the quality of financial statements. The presence of effective internal auditing within an organization is considered to enhance the quality of financial statements. To achieve the study's objective, key aspects were relied upon. The first and second aspects addressed the theoretical aspect of the study related to the theoretical framework of internal auditing and financial statements, and the impact of internal auditing on improving the quality of financial statements. The third chapter was dedicated to field study to test the study hypotheses and consequently draw conclusions. This was done through an interview with an auditor from Algerian Post Office to answer several questions serving this topic. It was concluded that internal auditing plays an effective and important role in improving the quality of financial statements by contributing to providing accurate accounting information. This is attributed to its independence within the organization, in addition to its continuous improvement in efficiency and effectiveness of its services, which enables improving the quality of financial statements
  • Item
    تأثير جودة المعلومات المحاسبية على قرارات مستخدمي القوائم المالية دراسة حالة مؤسسة ديوان الترقية والتسيير العقاري لولاية خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير .جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) بوزيدي أميمة; حصاد رميساء; تحت إشراف الأستاذ:زعيمي رمزي
    الملخص: هدمت هذه الدراسة إلى إبرار أهمية جودة المعلومات المحاسبة على قرارات مستخدمي القوائم المالية، وكيفية الاستفادة منها واستخدامها من طرف متحدي القرارات، حيث تستمد المعلومات المحاسبة أهميتها ومكانتها من خلال مساهمتها في عملية اتخاذ القرار، إذ تعتبر جودة المعلومات المحاسبية بمثابة الركيزة الأساسية التي تبنى عليها عملية اتخاذ القرارات، وقد توصلت الدراسة إلى أن للمعلومات المحامية تأثير كثير ومهم بالسة لمتخذي القرارات، وذلك من خلال تلبية متطلباتهم، وهذا ما ينعكس على رشادة القرارات المتحدة. الكلمات المفتاحية المعلومات المحاسبية جودة المعلومات المحاسبية القوائم المالية التخاذ This study aimed at displaying the importance of the quality of accounting information on the decisions of financial statements users, and how to benefit from it and use it by decision makers. Accounting information gets its importance and status through its contribution to the decision -making process , where the quality of accounting information in the basis upon which the decision -making process is built on. The study found that accounting information has a significant impact on decision makers by meeting their requirements ,which is reflected in the rationality of the decisions taken .
  • Item
    الذكاء الاصطناعي وتأثيره على مهنة المحاسبة والتدقيق دراسة حالة مؤسسة بريد الجزائر لولاية خنشلة
    (كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير .جامعة عباس لغرور خنشلة, 2024) طالبي سليم; صیودة عبد المالك; تحت اشراف الأستاذ(ة): أونيسي بلال
    الملخص: تم في هذه الدراسة استكشاف تأثير تطبيقات الذكاء الاصطناعي على مهنة المحاسبة والتدقيق من خلال تحليل آراء العاملين في مؤسسة بريد الجزائر، على الرغم من عدم تطبيق تلك التطبيقات بشكل فعلي في المؤسسة، وبعد تحليل البيانات التي تم جمعها من خلال استبيان على عينة متكونة من 30 موظف و باستخدام برنامج Spss ، كشفت النتائج عن فوائد متوقعة، حيث أعرب المشاركون عن اعتقادهم في إمكانية تطوير مهنة المحاسبة وتعزيز جودة مهنة التدقيق من خلال نظم الذكاء الاصطناعي، على الرغم من عدم تنفيذ تطبيقات الذكاء الاصطناعي في المؤسسة إلا أن المشاركين أقروا بالتحولات الإيجابية المحتملة في الطرق التقليدية مع اعتماد مثل هذه التقنيات. على الرغم من الطبيعة المستباقة للإجابات، تؤكد الدراسة على الأهمية المحتملة والقدرة على التكامل لتطبيقات الذكاء الاصطناعي في ممارسات مهنتي المحاسبة والتدقيق، مما يبرز الحاجة Abstract : In this study, the impact of artificial intelligence (AI) applications on the accounting and auditing profession was explored through analyzing the opinions of employees at Algerian Post, despite these applications not being implemented practically in the institution. After analyzing the data collected through a questionnaire on a sample of 30 employees and using SPSS software, the results revealed expected benefits. Participants expressed their belief in the potential to enhance the accounting profession and improve the quality of auditing through AI systems. Despite the lack of actual AI application in the institution, participants acknowledged the potential positive transformations in traditional methods with the adoption of such technologies. Despite the preemptive nature of the responses, the study confirms the potential importance and capability for integration of AI applications in the practices of both accounting and auditing professions, highlighting the need for further experimental research in this field.