scientific events

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 100
  • Item
    المحاكمات الكبرى للقضاء الجنائي الدولي
    (بيت الأفكار, 2024-12) عبابسة محمد
  • Item
    تدابير تعزيز النزاهة والشفافية والخدمة العمومية -التكريس الدستوري لحق المواطن في الحصول على المعلومات -أنموذجا-
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) بلجراف سامية; كلاش خلود
    ونظراً لأن الفساد يعتبر تهديداً خطيراً لأمن المؤسسات الدولية والوطنية ودليلاً على ضعف مؤسسات الحكم وعجزها عن إرساء مؤسسات عامة فعّالة خاضعة للمساءلة، فقد اتجهت أغلب المؤسسات الدولية إلى العمل على تطوير آليات تمكن الدول من تعزيز النزاهة بشكل منهجي، وتوفير شروط الحكم الرشيد في إطار سيادة القانون والتزام الموظفين العموميين بالمعايير الأخلاقية. وقد تم ذلك من خلال توسيع نطاق الحقوق الممنوحة للإنسان، باعتباره عضواً في المجتمع المدني، والتركيز على آليات تفعيل مشاركته في إدارة الشؤون العامة، وذلك من خلال الاعتراف في مختلف الاتفاقيات الدولية بحقه في الحصول على المعلومات، وهو محور تدخلنا؛ حيث سنتعرف على الإطار القانوني لهذا الحق، بالإضافة إلى ضوابط ممارستهSince corruption is considered a serious threat to the security of international and national institutions and evidence of the weakness of governance institutions and their inability to establish effective and accountable public institutions, most international institutions have moved to work on developing mechanisms that enable countries to systematically enhance integrity and provide the conditions for good governance within the framework of the rule of law and the commitment of public employees to ethical standards. This has been done by expanding the scope of rights granted to the human being, as a member of civil society, and focusing on mechanisms to activate his participation in the management of public affairs, through the recognition in various international agreements of his right to access information, which is the focus of our intervention; where we will learn about the legal framework for this right, in addition to the controls for its exercise
  • Item
    الإطار التشريعي لمكافحة جريمة تبييض الأموال وتمويل الإرهاب -دراسة على ضوء أحكام القانون الجزائري
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) بوالقرارة زايد
    وبعد التطورات التكنولوجية التي عرفها العالم، ظهرت عدة جرائم تعكس واقع هذا التطور، فلم يكن أمام المشرع الجزائري من خيار سوى البحث عن حلول ناجعة للحد من انتشار هذه الجرائم، ومن بينها جريمة غسل الأموال وتمويل الإرهاب، والتي أثرت سلبا على النظام الإداري والمالي للدول، ومن بينها الدولة الجزائرية. ومن أجل تفعيل آليات الحماية، انضمت الجزائر إلى عدة اتفاقيات في هذا المجال، سواء كانت ثنائية أو جماعية. وقد خصص المشرع الجزائري العديد من النصوص القانونية في هذا المجال، مثل القانون رقم 05-01 المعدل والمتمم، المتعلق بالوقاية من ومكافحة غسل الأموال وتمويل الإرهاب، وكذلك القانون رقم 06-01 المتعلق بالوقاية من الفساد ومكافحته. ولذلك سنسلط الضوء على دور هذه التشريعات، والمراسيم الأخرى في التصدي لهذه الجريمة، ومدى فعاليتها في تحقيق ذلك.Following the technological developments that the world has witnessed, several crimes have emerged that reflect the reality of this development. The Algerian legislator had no choice but to search for effective solutions to limit the spread of these crimes, including the crime of money laundering and financing terrorism, which has negatively affected the administrative and financial system of countries, including the Algerian state. In order to activate protection mechanisms, Algeria has joined several agreements in this field, whether bilateral or collective. The Algerian legislator has allocated many legal texts in this field, such as Law No. 05-01, as amended and supplemented, on the prevention and combating of money laundering and financing of terrorism, as well as Law No. 06-01 on the prevention and combating of corruption. Therefore, we will shed light on the role of these legislations and other decrees in combating this crime, and their effectiveness in achieving this.
  • Item
    جرائم الفساد الماس بالصفقات العمومية على ضوء القانون الجزائري
    (2021-12-01) مجدوب نوال
    تشكل ظاهرة الفساد في المجال العام جزءا من المخالفة الاقتصادية التي تتميز بعدم الاستقرار والاختلاف في الوظيفة الاقتصادية والدولة، وهو ما يجعلها تعتمد على عالم الشؤون والمالية. نتيجة لانتهاك مبادئ أصل الحق ونظام الشفافية، بالإضافة إلى فشل مبدأ الشرعية، دخلت الدولة في إصلاح واسع النطاق من شأنه أن يمهد الطريق لتصحيح اتفاقية الأمم المتحدة لمكافحة الفساد في عام 2004 ، وآخرون اعتماد القانون 06l01 المتعلق بالوقاية من الفساد ومكافحته.LE phénomène de la corruption dans le domaine des marché publics constitue une partie des infraction Economique que se caractérisent par les instabilité et la variation en fonction économique et de l’état , et ce comte tenu leur dépendance du monde des affaires et des finances.devant limeur de phénomène de la corruption résultant de la transgression des principes de la souvenue de la loin et des règle de transparences , ainsi que la faiblaisse du principe de la légalité , l’état s’est engage dans une vaste reforme afin de renvider en précédant a la rectification de la convention des nation unies contre la corruption en 2004 , et surtout l’adoption de la loi 06l01 relative a la prévention et lute contre la corruption .
  • Item
    الشفافية في حرية تداول المعلومات كتدبير وقائي من مكافحة الفساد
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) شملال عبد العزيز
    إن الشفافية في حرية المعلومات لها أهمية كبيرة، فهي تشكل أهم القواعد لإقامة دولة القانون والمؤسسات التي تسود فيها الشفافية وبعيدة عن كل أشكال الفساد. ولا شك أن انتشار هذه الظاهرة في المجتمعات قد ساهم في انتشارها التعتيم وحجب المعلومات وانتهاك حق المواطنين في الحصول على المعلومة. وبناء على هذه النتيجة المنطقية، فإن تطبيق مبدأ الشفافية والعلنية، ومحاسبة المواطن في حقه في المعرفة، من شأنه أن يجعل من الممكن تجنب تفاقم ظاهرة الفساد، ويساعد إلى حد كبير على الوقاية منها أو اكتشافها وبالتالي مكافحتها.Transparency in freedom of information is of great importance, as it constitutes the most important foundation for establishing a state of law and institutions in which transparency prevails and is far from all forms of corruption. There is no doubt that the spread of this phenomenon in societies has been contributed to by the blackout, withholding of information, and the violation of citizens’ right to obtain information. Based on this logical conclusion, applying the principle of transparency and publicity, and holding citizens accountable for their right to know, would make it possible to avoid the exacerbation of the phenomenon of corruption, and would greatly help in preventing or discovering it and thus combating it.
  • Item
    واقع ظاهرة الفساد الإقتصادي في الجزائر وجهود الدولة في محاربتها
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) ميرة عثماني
    تهدف الدراسة إلى محاولة التعرف على واقع الفساد في الجزائر، وجهود الدولة في معالجته. وقد قسمنا الدراسة إلى قسمين. ففي القسم الأول حاولنا تشخيص أسباب هذه الظاهرة باعتبارها الخطوة الأهم لاقتراح الحلول المناسبة، كما بينا تنوع أنواع الفساد، وذلك لأن كل نوع يتطلب مقاربة مختلفة للتعامل معه. وفي القسم الثاني عرضنا مختلف التدابير التي اتخذتها الدولة الجزائرية لمكافحة هذه الظاهرة. وقد أظهرت الدراسة أنه على الرغم من كثرة القوانين المختلفة التي أصدرتها الجزائر لمكافحة هذه الظاهرة إلا أنها لم تكن كافية، والدليل على ذلك الترتيب المتأخر للجزائر في مختلف المؤشرات الدولية التي تقيس هذه الظاهرة، الأمر الذي يستدعي اعتماد حلول أكثر فعالية لمواجهتها.The study aims to try to identify the reality of corruption in Algeria, and the state's efforts to address it. We divided the study into two parts. In the first part, we tried to diagnose the causes of this phenomenon as the most important step to propose appropriate solutions. We also showed the diversity of types of corruption, because each type requires a different approach to deal with it. In the second part, we presented the various measures taken by the Algerian state to combat this phenomenon. The study showed that despite the many different laws issued by Algeria to combat this phenomenon, they were not sufficient, as evidenced by Algeria's late ranking in various international indicators that measure this phenomenon, which calls for the adoption of more effective solutions to confront it.
  • Item
    الإحتيال الرقمي كنوع من الفساد الإلكتروني
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021) مامن بسمة
    يتخذ الفساد الإلكتروني عدة أشكال من بينهاجريمة الإحتيال المعلوماتي التي من شأنها تدمير المواقع الإلكترونية والإطلاع على المعلومات السرية دون إذن صاحبها .ونظرا لخطورة الوضع في المجتمع التكنولوجي المعاصر فقد سعت أغلب الدول إلى العمل جاهدة للحد من جريمة الإحتيال الإلكترونيوهذا لا يأتي إلا من خلال تحديد مفهوم ومقومات هذا النوع من الفساد الرقمي ومن هنا تبرز أهمية هذه الدراسة التي سعينا من خلالها توضيح مفهوم الإحتيال الإلكتروني وكذا تبيان مميزاته وأهم صوره Electronic corruption takes several forms, including the crime of information fraud, which can destroy websites and access confidential information without the permission of its owner. Given the seriousness of the situation in the contemporary technological society, most countries have sought to work hard to reduce the crime of electronic fraud. This can only be achieved by defining the concept and components of this type of digital corruption. Hence, the importance of this study emerges, through which we sought to clarify the concept of electronic fraud, as well as to show its features and most important forms.
  • Item
    الفساد الإلكتروني باستخدام بطاقات الإئتمان
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) بوخالفة حدة
    الفساد آفة اجتماعية تجتاح العالم في كافة المجالات، ويعود ذلك إلى كثرة متطلبات الحياة اليومية التي ازدادت مع الانتشار الكبير لاستخدام التكنولوجيا، وخاصة في الحكومة الإلكترونية، مما أدى إلى تطور الفساد إلى فساد إلكتروني وبسرعة كبيرة، وذلك لما توفره الوسائل التكنولوجية من تسهيلات كبيرة للأنشطة الإجرامية سواء كانت منظمة أو فردية. وقد تستخدم بطاقات الائتمان في انتشار الفساد الإلكتروني ويتأثر انتشاره وتوسع مفهومه بالوسائل الإلكترونية المستخدمة في تطبيقه، وسنحاول في هذه الدراسة التطرق إلى مفهوم الفساد الإلكتروني وبيان أشكال الاستخدام غير المشروع لبطاقات الائتمان في التحقق منه.Corruption is a social scourge that is sweeping the world in all fields, and this is due to the large number of requirements of daily life that have increased with the great spread of the use of technology, especially in e-government, which led to the development of corruption into electronic corruption and quickly, and that is provided by technological means of great facilities For criminal activities, whether organized or individual. And credit cards may be used in the spread of electronic corruption and its spread and expansion of its concept affected by the electronic means used in its application, and we will try in this study to address the concept of electronic corruption and show the forms of illegal use of credit cards in its verification
  • Item
    أشكال الفساد الإداري و المالي في المؤسسات الجزائرية
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) بوقطف محمود; بن عمران بوبكر
    ومن خلال هذه المداخلة العلمية توصلنا إلى أن الفساد ظاهرة تتميز بالعمومية في انتشارها، وأنها تشمل كل المجالات، وكل المستويات الدنيا والمتوسطة والعليا للمؤسسات والإدارات العامة والخاصة. فهو تحقيق لمصالح شخصية بحتة. دون التفكير والاهتمام بالمصلحة العامة. ومن أشكال الفساد: - اختلاس المال العام لصالح فرد أو مجموعة... - اختلاس الأموال الخاصة (الزبائن) وهذا ما يحصل في المؤسسات المالية (بنوك، مؤسسات بريدية...) بحيث يتم اختلاس أموال الزبائن وتحويلها من حساب إلى آخر، وأحياناً يتم اختلاس الأموال على شكل نقد... وغيرها من الحيل التي يلجأ إليها هؤلاء الفاسدون. - تقديم وتلقي الرشوة خاصة في العديد من المؤسسات الجزائرية. - الفساد الإداري والمالي في المعاملات العامة، وخاصة في المؤسسات العامة. الفساد السياسي بكل أنواعه (تمويل الفساد). الأحزاب، والتمويل غير المشروع للحملات الانتخابية، وشراء الأصوات، وما إلى ذلك). - جريمة إساءة استعمال السلطة والنفوذ في مختلف المستويات الإدارية للمؤسسات العامة على وجه الخصوص (أمثلة: توظيف الأقارب، تزوير المستندات، تضخيم الفواتير، استعمال الممتلكات العامة مثل السيارات خارج أوقات العمل، أو خارج المهام الرسمية، الترقيات غير المستحقة أو منح امتيازات غير مستحقة، وغيرها). - التزوير بأنواعه على مستوى الأفراد والجماعات والمنظمات والمؤسسات... - الفساد الناجم عن استخدام التكنولوجيا الحديثة.Through this scientific intervention, we have concluded that corruption is a phenomenon characterized by its general spread, and that it includes all fields, and all lower, middle and upper levels of public and private institutions and administrations. It is the achievement of purely personal interests. Without thinking and caring about the public interest. Forms of corruption include: - Embezzlement of public funds for the benefit of an individual or group... - Embezzlement of private funds (customers), which is what happens in financial institutions (banks, postal institutions...) whereby customers' money is embezzled and transferred from one account to another, and sometimes the money is embezzled in the form of cash... and other tricks that these corrupt people resort to. - Offering and receiving bribes, especially in many Algerian institutions. - Administrative and financial corruption in public transactions, especially in public institutions. Political corruption of all kinds (financing corruption). Parties, illegal financing of election campaigns, buying votes, etc.). - The crime of abuse of power and influence at various administrative levels of public institutions in particular (examples: hiring relatives, forging documents, inflating invoices, using public property such as cars outside of working hours, or outside of official duties, undeserved promotions or granting undeserved privileges, etc.). - Forgery of all kinds at the level of individuals, groups, organizations and institutions... - Corruption resulting from the use of modern technology.
  • Item
    كوفيد19 والفساد:قراءة إقتصادية
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) مكاوي مكي; بيدي عيساوي صورية
  • Item
    الموظف العمومي وعلاقته بجرائم الفساد الإداري المستحثة01-06
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) دردار نادية; بن عديد سامية
  • Item
    واقع الفساد:رصد الدوافع السياسية والقانونية ، الدوافعه الإدارية ، الدوافع الإقتصادية والدوافع الإجتماعية
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) فرح رواقات
    تهدف هذه الدراسة إلى التطرق إلى واقع الفساد، هذا الأخير الذي أصبح يشكل خطراً حقيقياً يهدد كافة الشعوب والمجتمعات، وقد قامت الدراسة بتحليل العوامل المختلفة المؤدية إلى ظهور الفساد، والتي حاولنا تحديدها في أربعة محاور رئيسية، وركزت الدراسة على العوامل السياسية والقانونية، والعوامل الاقتصادية، والعوامل الإدارية، والعوامل الاجتماعية، وأخيراً تم التوصل إلى مجموعة من النتائج والتوصيات.This study aims to address the reality of corruption, the latter, which has become a real threat to all peoples and societies, the study has analyzed the different factors that lead to the emergence of corruption, which we have tried to identify in four main themes, the study focused on political and legal factors, economic factors, administrative factors, and social factors, and finally, a set of results and recommendations were achieved.
  • Item
    الفساد أسبابه وآثاره
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) جحنيط حمزة; لعبيدي أمال
    إن هدف هذا البحث هو مقاومة ظاهرة الفساد كظاهرة سياسية واجتماعية واقتصادية وحتى دينية ساهمت فيها عوامل عديدة مباشرة وغير مباشرة، شجعت على وسائل غير مشروعة. سواء بالقوانين الدولية أو السياسات الحكومية من خلال الحصول على منفعة شخصية على حساب القيم الإنسانية. ومن الجدير بالذكر أن هذه الأسباب قد تنشأ هرمياً من الاقتصاد، ولها قيمة اجتماعية قيمة. ولكل تأثير وسبب عواقب؛ والتي تحتوي على عدة إشكاليات تشجع على دخول هذه الظاهرة المرضية في حياتنا الاجتماعية؛ والتي بدورها تعيق التنمية وتساهم في مسار التنمية؛ وخاصة في المجتمعات النامية. لذلك؛ سيتعين علينا معرفة الأسباب والآثار على ظاهرة الفساد؛ للبحث بشكل أفضلThe aim of this research is to combat the phenomenon of corruption as a political, social, economic and even religious phenomenon that has been contributed to by many factors directly and indirectly, encouraging illegal means. Whether by international laws or government policies by obtaining personal benefit at the expense of human values. It is worth noting that these reasons may arise hierarchically from the economy, and have a valuable social value. Each effect and cause has consequences; which contain several problems that encourage the entry of this pathological phenomenon into our social life; which in turn hinders development and contributes to the path of development; especially in developing societies. Therefore; we will have to know the causes and effects on the phenomenon of corruption; to better search
  • Item
    خصوصية ظاهرة الفساد من حيث المفهوم والنطاق
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) بن حبيبة إيمان; قنقارة سليمان
    ومن خلال هذا المقال ألقيت الضوء على مفهوم الفساد والذي لا يمكن حصره في تعريف محدد شامل وذلك لاختلاف وجهات النظر حول منظور دراسته إلا أن الإجماع أنه ظاهرة عالمية خطيرة يقصد بها المفسد الربح من المال العام أو الخاص وتحقيق مصلحته على حساب المصلحة العامة باللجوء إلى الانحرافات الوظيفية كما تضمنت هذه الدراسة آثار الفساد بأنواعه حيث أنه يهدد اقتصاديات الدول ويعمل على إضعافها وكذلك كبح جماح التنمية الاقتصادية وكذلك زعزعة استقرار النظام السياسي وهو الأمر الذي يؤثر سلباً على النسيج الاجتماعي ويؤدي إلى تفككه.Through this article, I shed light on the concept of corruption, which cannot be limited to a specific, comprehensive definition due to the different points of view on the perspective of its study. However, the consensus is that it is a dangerous global phenomenon in which the corruptor intends to profit from public or private money and achieve his interest at the expense of the public interest by resorting to functional deviations. This study also included the effects of corruption in its various forms, as it threatens the economies of countries and works to weaken them, as well as curbing economic development and destabilizing the political system, which negatively affects the social fabric and leads to its disintegration.
  • Item
    الفساد: المفهوم والتأصيل النظري للظاهرة
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) ونوغي نبيل; يوسفي علاء الدين
    الفساد آفة اجتماعية، لا تقتصر على بلد دون آخر أو ثقافة دون أخرى، بل يعتبر ظاهرة موجودة في الدول المتقدمة والنامية، وفي كافة القطاعات، ومختلف مؤسسات الدولة الاقتصادية والسياسية والإدارية، وله آثار مدمرة على الدولة والمجتمع، فهو عامل حاسم في تأخير التنمية وتراجع الاستثمارات وهدر الثروات المادية والبشرية كما يؤثر سلباً على أمن الدول ويهدد استقرارها ويحمل هذا المفهوم العديد من الدلالات والمفاهيم التي يجب ضبطها وتحديدها.Corruption is a social scourge that is not limited to one country or culture, but is a phenomenon present in developed and developing countries, in all sectors, and in various economic, political and administrative state institutions. It has devastating effects on the state and society, as it is a decisive factor in delaying development, declining investments and wasting material and human wealth. It also negatively affects the security of countries and threatens their stability. This concept carries many connotations and concepts that must be controlled and defined.
  • Item
    الفساد الإداري: مفهومه ومظاهره
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) تبون عبد الكريم
    الفساد هو من أخطر الظواهر التي تؤثر على تنمية الدولة، حيث أنه يضعف مؤسسات الدولة ويزعزع ثقة الجمهور بها، مما يؤدي حتماً إلى انخفاض مستويات التنمية. والفساد الإداري هو الصورة الأكثر شيوعاً للفساد، حيث أنه يرتبط ارتباطاً وثيقاً بإدارة المرافق العامة. وتهدف هذه الدراسة إلى توضيح المقصود بالفساد الإداري من خلال دراسة الاتجاهات المختلفة التي حاولت تحديد مفهومه، وتوضيح مظاهره المختلفة.Corruption is one of the most dangerous phenomena that affect the development of the state, as it weakens state institutions and shakes public confidence in them, which inevitably leads to a decline in development levels. Administrative corruption is the most common form of corruption, as it is closely linked to the management of public facilities. This study aims to clarify what is meant by administrative corruption by studying the different trends that have tried to define its concept and clarify its various manifestations.
  • Item
    تقنية البلوك تشين كآلية لمكافحة الفساد المالي الإلكتروني
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) فلاح أمينة
    تهدف الورقة البحثية إلى استعراض أهمية تقنية البلوك تشين في مواجهة أشكال الفساد المالي الإلكتروني المختلفة، باعتبارها أحدث ما توصلت إليه منظومة أمن المعلومات لحماية مختلف العمليات المالية والتجارية من الاحتيال والقرصنة الإلكترونية. واستندت الدراسة إلى سؤال أساسي وهو: كيف تساهم تقنية البلوك تشين في الحد من أشكال الفساد المالي الإلكتروني؟ وبناءً على ذلك، تم تقسيم الدراسة إلى محورين، تناول الأول الإطار المفاهيمي للفساد المالي الإلكتروني: دراسة المفهوم والأنماط وكذلك تقنية البلوك تشين، بينما استعرض المحور الثاني العلاقة بين تقنية البلوك تشين ومكافحة الفساد المالي الإلكتروني. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة أنه نظرًا للميزات المعقدة والدقيقة للغاية لتقنية البلوك تشين، فإنها تمثل حاليًا أفضل الخيارات التقنية المتاحة، للحد من خطر الاختراق والتلاعب الإلكتروني.The research paper aims to review the importance of blockchain technology in combating various forms of electronic financial corruption, as it is the latest development in the information security system to protect various financial and commercial operations from fraud and electronic hacking. The study was based on a basic question: How does blockchain technology contribute to reducing forms of electronic financial corruption? Accordingly, the study was divided into two axes, the first of which dealt with the conceptual framework of electronic financial corruption: studying the concept and patterns as well as blockchain technology, while the second axis reviewed the relationship between blockchain technology and combating electronic financial corruption. One of the most important results of the study is that due to the complex and highly precise features of blockchain technology, it currently represents the best technical options available to reduce the risk of electronic hacking and manipulation.
  • Item
    تقييم دور الهيئات المختصة في الوقاية من الفساد ومكافحته في ضوء التشريع الجزائري
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) مفلاح عبد الكريم
    لقد أصبح الفساد من أكثر الظواهر انتشاراً في مختلف دول العالم، حيث تتشابك الجرائم المتعلقة بالفساد في هذا الوقت مع مختلف الأنشطة الاقتصادية والإدارية وحتى السياسية، على الرغم من وجود عدة جهات مؤهلة لمكافحة الفساد على كافة المستويات. ولذلك، يجب على التشريع أن يواكب المنحنى التصاعدي لجرائم الفساد، من خلال مراجعة استراتيجية الوقاية من الفساد ومكافحته، وإنشاء آليات حديثة وكافية للحد من هذه الآفة. أما الجانب المؤسساتي محل المراجعة فيهم الهيئة الوطنية للوقاية من الفساد ومحاربته من جهة، والهيئة المركزية لقمع الفساد من جهة أخرى.Corruption has become one of the most widespread phenomena in different countries of the world, where corruption-related offenses are intertwined at this time with various economic, administrative and even political activities, despite the existence of several bodies qualified to combat corruption at all levels. And therefore, the legislation must follow the upward curve of corruption offenses, by reviewing the strategy for preventing and combating corruption, by creating modern and adequate mechanisms, to reduce this scourge. The institutional aspect subject to revision concerns, on the one hand, the national body for preventing and combating corruption, and on the other hand, the central office for the repression of corruption
  • Item
    النقائص والثغرات في قانون الوقاية من الفساد ومكافحته رقم06--01والمنظومة الجنائية ذات الصلة
    (كلية الحقوق والعلوم السياسية جامعة عباس لغرور, 2021-12-01) لوكال مريم
    "يشوب قانون مكافحة الفساد والوقاية منه رقم 06-01 العديد من النقائص التي تحد من فعاليته في مكافحة الجريمة، من بينها اعتماده على الجنح المشددة، وعدم فرض عقوبات على الطرف الثاني في الجريمة، كما لم يتطرق القانون إلى التمويل الخفي للمرشح الحر بالإضافة إلى الأحزاب السياسية، فضلاً عن عدم وجود نص على الشروع في الجنح، وعدم فعالية التقادم في قضايا الفساد، وغموض الأحكام المتعلقة بالاسترداد." أما النقائص المسجلة في المنظومة الجنائية المتعلقة بمكافحة الفساد، فتتمثل في: عدم قيام المشرع الجزائري بتحصيل العقوبات، بل الجمع بينها، والاستغلال الاحتيالي للحق في عدم المتابعة من أجل الجريمة مرتين، بالإضافة إلى سقوط المبلغ عن تعديل قانون الإجراءات الجزائية رقم 15-02، وتقاعس النائب العام إلا بالإحالة إلى وزير العدل في قضايا فساد كبار الموظفين في الدولة، فضلا عن عدم فعالية الهيئات الاستشارية الرسمية المتعلقة بالفساد."The Anti-Corruption and Prevention Law No. 06-01 has many shortcomings that limit its effectiveness in combating crime, including its reliance on aggravated misdemeanors, the failure to impose penalties on the second party to the crime, the lack of a provision on the hidden financing of independent candidates and political parties, the lack of a text on the initiation of misdemeanors, the ineffectiveness of the statute of limitations in corruption cases, and the ambiguity of the provisions relating to recovery." As for the shortcomings recorded in the criminal system related to combating corruption, they are: the failure of the Algerian legislator to collect penalties, but rather to combine them, the fraudulent exploitation of the right not to be prosecuted for the crime twice, in addition to the fall of the report on the amendment of the Code of Criminal Procedure No. 15-02, the failure of the Public Prosecutor to refer cases of corruption involving senior state officials to the Minister of Justice, and the ineffectiveness of official advisory bodies related to corruption.