scientific publication and books
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing scientific publication and books by Title
Now showing 1 - 20 of 481
Results Per Page
Sort Options
Item A Critical Analysis of the Salafis’ Ideological Discourse on Facebook and its Identity Significance(Journal of Human Sciences Oum El Bouaghi, 2020) Faycal SaoudiAbstract : The present research is a qualitative, critical study of the Salafis’ unofficial ideological discourse on Facebook and its identity significance. It aims at investigating the linguistic and discursive strategies employed by some Salafis to generate their discourse on Facebook, with focus on the lexical and text-generating techniques. Given the nature and objectives of the research, Fairclough’s critical discourse analysis approach was adopted in the study, and Van Djik’s ideological square model was employed in the analysis and interpretation of the data. Data was collected systematically, targeting Facebook posts - with ideological content - published by the Salafis on their profiles, pages or groups. Results showed that the Salafis’ ideological discourse was of two kinds: discourse of opposition and discourse of allegiance. These are the equivalents of Van Djik’s polarisation: Us equals positive vs. Them equals negative. In generating such a discourse, the Salafis used two innovative techniques: creation of new labelling terms through lexical modification, and multimodal textgenerating techniques. Moreover, it was found that this type of discourse functions as a practice of identity negotiation and membership alignment among the Salafis. The present research proved that social media offers users the opportunity of creating their own discourses using creative techniques. This has implications for the new research arenas of critical discourse analysis ملخص : يهدف هذا البحث النوعي النقدي إلى تحليل الخطاب الإيديولوجي غير الرسمي عند مجموعة من السلفيين على الفايسبوك وارتباطه بالهوية من خلال دراسة مختلف الممارسات اللغوية و الإستراتيجيات الخطابية المتبعة. وبالنظر للطبيعة الرقمية لهذا الخطاب، تركز الاهتمام الأكبر للدراسة حول تقنيتين اثنتين اختيار المفردات وأساليب تشكيل النص الرقمي. وقد اعتمدت الدراسة على مقاربة نورمان فيركلاو النقدية التحليلية للخطاب ونموذج المربع الإيديولوجي لفان ديك في تحليل و تفسير النتائج. تمثلت العينة الخطابية المراد دراستها في مجموعة من المنشورات لمستعملين سلفيين على الفايسبوك ، سواء في حساباتهم الشخصية أو الصفحات والمجموعات العامة، بحيث تم اختيارها بصورة انتقائية تبعا لمضمونها الذي يجب أن يكون إيديولوجيا يتوافق مع هدف البحث. أسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج أهمها أن الخطاب الإيديولوجي لهؤلاء السلفيين تضمن توجهين اثنين خطاب معادي للإخوان المسلمين وحلفائهم، وخطاب ولاء للسعودية العربية وحلفائها واعتمد في تشكيل هذا الخطاب على تقنيات إبداعية مستحدثة: إعادة التشكيل لمفردات التسمية والوسم الرسمية، واستعمال الأدوات متعددة الوسائط في تشكيل النص، كما ثبت أن هذا الخطاب الإيديولوجي استعمل كإستراتيجية لإبراز الهوية والتميز الديني وتبعا لذلك، فالبحث تضمن بعض التوجهات الحديثة في علم التحليل النقدي للخطاب. (CDA).Item A Political Bloodbath in the Western Hemisphere: How Bolivarianism is Sentencing the Monroe Doctrine to Death(2016) Walid KefaliAbstract The present paper discusses the general political and diplomatic conduct in the Western Hemisphere. Starting from the Monroe Doctrine which stipulated that the Western Hemisphere is US sphere of influence and control and laid the ground for several other policies including expansionism, interventionism, isolationism and territorialism. However, this doctrine has come toe to toe with another rising ideology, Bolivarianism. This ideology was resurrected from the ideals and thoughts of Simon Bolivar, the liberator of Latin America, to confront the longstanding Monroe Doctrine using different policies mainly populism. Over the course of the last two decades a battle of political domination and hegemony has been undergoing between the Bolivarianism and the US with the involvement of extra-hemispheric actors who were elicited by the weakening doctrine. Eventually, the US had to change its foreign policy rhetoric vis-à-vis Latin America. ملخص يناقش هذا المقال الوضع السياسي و الدبلوماسي في نصف الكرة الغربي. بدأ من مبدأ مونرو الذي يقتضي أن نصف الكرة الغربي يخضع فقط لسلطة و تأثير الولايات المتحدة الأمريكية. هذا المبدأ مهد لسياسات أخرى نذكر منها سياسة التوسعية، التدخلية، سياسة العزلة و سياسة التابعية. لكن هذا المبدأ دخل في مواجهة سياسية مع إيديولوجية صاعدة ، البوليفارية. هذه الإيديولوجية التي بعثت من مبادئ و أفكار سيمون بوليفار، محرر أمريكا اللاتينية، بدأت بمواجهة مبدأ مونرو بسياسات مختلفة أهمها الشعبوية . خلال العشريتين الماضيتين، نشبت معركة سيطرة و هيمنة سياسية بين الولايات المتحدة و البوليفاري ين واشترك في هذا الصراع قوى من خارج نصف الكرة الغربي الذين أغواهم ضعف مبدأ مونرو وسقوطه. في اية المطاف اضطرت الولايات المتحدة لتغيير خطاا السياسي فيما يتعلق بأمريكا اللاتينية.Item A self-study of a former EFL teacher in Algerian secondary education(Global Journal of Foreign Language Teaching, 2022) Khaled ChouanaAbstract Several novices but also veteran teachers face several challenges as they try to implement the competency-based approach in their EFL classes. However, they can teach English better by deploying a number of innovative techniques and strategies instead of trying to implement a teaching method. This descriptive research paper aims to develop some reflections on TEFL at the secondary school level with special reference to Algeria. This research uses a self-study of teaching and teacher education practices (S-STTEP) by following the researcher’s work as an EFL headteacher and coordinator in Algerian secondary education for six years in order to illustrate ways in which personal techniques and strategies can contribute to a deeper understanding of teaching English in Algeria. The paper argues that TEFL in Algeria can evolve for the better as teachers adapt to the contextual factors and promote continuing professional development (CPD) and 21st-century skills.Item Algerian EFL Secondary School Students’ Attitudes towards Using Group Investigation Cooperative Learning Model for Teaching English School Projects(Arab World English Journal, 2022) Sabrina BaghzouAbstract To help secondary school learners overcome the difficulties they encounter when working on their English school projects, we have used one of the cooperative learning techniques Group Investigation (GI), based on the Sharan and Sharan (1992) Model. After applying the model, we wanted to determine the students' attitudes towards project work and the new teaching method. Thus, this research study aimed to measure the effect of the Group Investigation technique on the students' attitudes towards English projects in general and Group investigation in particular. We hypothesize that the GI model will positively affect the students’ attitudes and motivation towards their school English projects. To reach the aim of this descriptive quantitative study, we developed a four-section attitude scale, and the current situation is described by analyzing the data obtained from the applied scale. The study's sample is a focus group of 21 students studying at Elhachemi Bouzidi Secondary School in Khenchela, Algeria. The research data were collected, coded, and analyzed using the statistical package for social sciences (SPSS 24.0 Packet program). The researcher also used Cronbach's Alpha to measure the scale's reliability. The research findings reveal that the applied model positively influenced the students' attitudes, project performances, motivation, target language use, and cooperation.Item An In-depth Investigation into the Project-Based Learning in Algerian Secondary Education: Teachers’ and Learners’ Perceptions, Challenges and Difficulties.(Ichkalat journal, 2021) Baghzou SabrinaAbstract: This descriptive research aims to investigate the status of Project-based Learning which has been adopted by the Ministry of National Education as a reform to smoothly shift to a learner-centered pedagogy. Most educators face a myriad of challenges in applying the approach. Pupils, on the other hand, are apathetic and refuse to take over responsibility. With an aim to shed light on the difficulties those teachers and pupils encounter, this paper focuses on providing an accurate description of how projects are being implemented in secondary schools. Two questionnaires were posted online. The study consisted of teachers from nine provinces and pupils from different levels studying at Elhachemi Bouzidi School, Khenchela. The results revealed that English projects are not properly dealt with. While pupils need more support and motivation, teachers prove to be lacking the necessary skills, training, and guidance. يهدف هذا البحث الوصفي إلى التحقيق في وضعية منهج التعلم القائم على المشروع والذي تبنته وزارة التربية الوطنية بوصفه إصلاحا للانتقال بسلاسة إلى مبادئ التدريس المتمحورة حول المتعلم. يواجه معظم المعلمين عددا لا يحصى من التحديات في تطبيق هذا المنهج.و من جهة دف تسليط الضوء على أخرى ، يظهر التلاميذ لامبالاة شديدة و يرفضون تحمل المسؤولية. الصعوبات التي يواجهها هؤلاء المعلمين و التلاميذ، يركز هذا البحث على تقديم وصف دقيق لكيفية تنفيذ المشاريع في المدارس الثانوية.شملت الدراسة أساتذة التعليم الثانوي من تسع ولايات و تلاميذ من مختلف المستويات يدرسون في ثانوية الهاشمي بوزيدي ،خنشلة حيث تم وضع استبيانين على الانترنت لكل منهما. كشفت النتائج أن مشاريع مادة اللغة الانجليزية لا يتم التعامل معها بالشكل الصحيح. بينما يحتاج التلاميذ إلى مزيد من الدعم و الدافعية لتطبيق المشروع ، أثبت م يفتقرون إلى المهارات الضرورية والتدريب والتوجيه. المعلمونItem Appel à publication dans la revue « Pratiques & Didactique »(Pratiques & didactique, 2019) Souraya BouzidiItem Applying the Critical Discourse Analysis in Analyzing the Racist Ideology in Joseph Conrad’s Literary Text ‘Heart of Darkness’(Journal of Human Studies and Social, 2021-01-16) ولد أحمد فاطمةThis article is dedicated to the analysis of racist ideology in literary discourse. Taking clues from discourse historical approach that explained the required strategies in analyzing discourse, the present research examines the different ways in which stereotypes can be encoded in the language of literary texts as well as it investigates the linguistic manifestation of racist beliefs in the language of discourse. The study provides descriptive analysis of different lexical terms and linguistic structures in the literary text ‘Heart of Darkness’ by Joseph Conrad to offer insights into the way language affects though هذه المقالة مخصصة لتحليل الأيديولوجية العنصرية في الخطاب الأدبي بأحد القرران مر الرنال الترا ي ي للخطراب الرذش حررس ااترياا يلمياو المطلوترة فري حليرل الخطرابي يثحر هرذا الثحر فري الطررة الختل رة ال ر يمكر ا را رم ر الصو النمطية في لغة النصوص الأدبيةي وكذلك يثح في المظهر اللغوش للمعتقداو العنصرية فري لغرة الخطرابي قرد الد اترة حلريص وار يا للمصرطلعاو المالمميرة الختل رة والهياكرل اللغويرة فري الرن الأدبري "قلب الظص "للموزيف كونراد لتقديم ؤى حول الطريقة ال ؤثر ا ا اللغة على ال كر.Item Apport de la notion de polyphonie en linguistique et son rapport avec la notion d’originalité et de créativité(Educational and Didactic Research Review, 2023) BEDDIAF AbderrazakRésumé Notre contribution vise à explorer la notion de polyphonie et son apport majeur ayant impacté la linguistique structurale sous la contrainte de plurivocalisme de de polylinguisme. Depuis la mise en place de cette notion dite de polyphonie, les courants de la linguistique ont connu des mutations radicales et des diversifications mouvantes. Une pléiade de théoriciens a investi ce champ d’étude qui ne cesse de s’élargir à mesure que les recherches avancent en la matière et dans des spécialités connexes ou annexes. Cela a débouché sur l’élaboration de méthodes d’analyse de pointe que ce soit dans la dimension phrastique que transphrastique. Une question phare que notre article aborde est celle de la centralité de la théorie bakhtinienne au sein d’une dynamique du processus textuels en relation avec les enjeux des discours noyés dans une aire jalonnée d’une vaste diversité de paramètres, tels que ceux ayant trait à l’originalité et à la créativité, que nous essayons d’élucider au cours du présent article. Abstract Our paper aims to explore the notion of polyphony and its major contributive role of impact on structural linguistics under the constraint of plurivocalism and polylingualism. This concept of polyphony has brought radical changes and shifting diversifications to the streams of linguistics ever since its introduction. A plethora of theorists have invested in this field of study, which continues to expand as research advances in this area and in mainstream or ancillary specialties. This has led to the development of advanced analytical methods, both in the sentential and trans-sentential dimensions. A key subject-matter addressed here is that of the centrality of Bakhtinian theory within a dynamic of the textual process in relation to the issues of discourse drowned in an area marked by a wide variety of parameters, such as those relating to originality and creativity, that the present article strives to elucidate.Item APPRENDRE EN JOUANT : L'IMPORTANCE DU SUPPORT LUDIQUE DANS LE DÉVELOPPEMENT DE LA COMPÉTENCE ORALE DES ÉLÈVES DU CYCLE PRIMAIRE EN CONTEXTE ALGÉRIEN(Akofena, 2023) Sara GHAMRIRésumé : L’homme acquiert l’oral avant d’aller dans une structure d’apprentissage. C’est dans la famille et son entourage immédiat qu’il acquiert ses premiers mots. Puis emmagasinant un certain nombre de vocable et de structures, dès trois ans environ, il formule des phrases, comprend et arrive à se fait comprendre. Cette compétence orale lui servira pour intégrer progressivement les règles de l’écrit, et ce, dans un autre espace, l’école. Pour les apprenants d’une langue étrangère, la capacité vitale de s’exprimer oralement s’acquiert en classe, parallèlement à l’aptitude à lire, à écrire, grâce à l’assimilation progressive d’un système linguistique différent. Par conséquent, les enseignants de langue étrangère font appel à l’aspect ludique dans leur enseignement afin de rentre l’apprentissage de l’oral plus facile, et donc, une langue plus accessible. Le but de cette recherche est de valoriser la notion de l’oral et de montrer que l’acquisition d’une compétence de communication orale peut constituer un objectif à part entière en classe de langue étrangère. Il s’agit de monter l’impact de l’enseignement ludique sur l’acquisition de la compétence orale. Dans ce cas, l’objectif de l’enseignant et de familiariser l’enfant avec l’apprentissage de la langue française, en mettant en oeuvre une pédagogie qui convient le mieux à la psychologie de ses apprenants, par l’utilisation des pratiques qui stimule leur désir d’apprendre la langue, de la manière qui répond le plus à leurs besoins.Item APPROACHES TO TEACHING WRITING IN EFL CONTEXT(Journal of Arabic Language Sciences and Literature, 2021) Sabrina BAGHZOUAbstract The writing skill has been considered as the most difficult and complex skill to be taught and acquired as well. The common concept between linguists and pedagogical specialists is that it is easier for second/foreign language learners to speak, listen and read L2 than write, since writing requires much more effort from language learners to be learned. Writing teaching methods have been developed in accordance with the development that affected English teaching methods and approaches. In the current article, two types of teaching methods are presented chronologically. The first type is the product approach followed by the process approach. The aim is to show and identify the theoretical and practical linguistic shifting from product/guided writing to process writing in teaching writing for second/foreign language learners. Product writing is a method of teaching writing, which emphasizes the students’ finished written product. It is termed a product-oriented approach which focuses on what to write and the rules of writing; the teacher is the only one who evaluates the final product; whereas the process writing approach puts emphasis on the composing process. It pays more attention to how the piece of writing is created through stages such as planning, drafting and revising. In the process approach, the teacher’s role has changed from an evaluator of the written product to a facilitator and participant in the writing process. ملخص باللغة العربية: تعتبر مهارة الكتابة من أصعب المهارات اكتسابا و تدريسا. المفهوم الشائع بين اللغويين والمتخصصين التربويين هو أنه من الأسهل لمتعلمي اللغة الثانية / الأجنبية التحدث والاس تماع وقراءة اللغة الثانية من كتابتها ، لأن الكتابة تتطلب مجهودًا أكبر بكثير من متعلمي اللغة ليتم اكتسابها. تم تطوير طرق تدريس الكتابة بما يتماشى مع التطور الذي حدث في طرق وأساليب تدريس اللغة الإنجليزية. في المقالة الحالية ، يتم تقديم نوعين من طرق التدريس بالترتيب الزمني. النوع الأول هو نهج المنتج ثم يليه النهج العملياتي. الهدف هو إظهار وتحديد التحول اللغوي النظري والعملي من كتابة المنتج / الموجهة إلى التركيز على عملية الكتابة في ذاتها في تعليم الكتابة لمتعلمي اللغة الثانية / الأجنبية. منهج المنتج هي طريقة لتعليم الكتابة والتي ترتكز على المنتوج المكتوب و النهائي. يطلق عليه نهج موجه نحو المنتج و يركز على ما يجب كتابته و على قواعد الكتابة ؛ و فيه يكون المعلم هو الوحيد الذي يقيم المنتج النهائي ؛ بينما يركز النهج العملياتي للكتابة على عملية التأليف لأنه يولي مزيدًا من الاهتمام لكيفية إنشاء القطعة المكتوبة عبر مراحل مثل التخطيط والصياغة والمراجعة. في هذا النهج تغير دور المعلم من مقيمم للمنتج المكتوب إلى ميسر ومشارك في عملية الكتابة.Item Assia Djebar : l’identité de la création, entre langues et cultures.(مجلة الآداب والعلوم الإنسانية, 2013) Achour HAMBLIRésumé Ecrire en français, la langue de l’ennemi est en même temps, la langue de la liberté, crée pour Assia Djebar, un espace problématique. Confrontée à plusieurs limites d’origine culturelle, l’écriture subit la tension entre deux cultures et le tiraillement entre le français langue de désert émotionnel et de la modernité, et le berbère la langue maternelle de la tradition. Outre la langue, la bivalence du père marque le destin de la romancière. Le père-juste, le sauveur libère sa fille du harem en la faisant étudier. Le père-loin, malgré la modernité, s’identifie au père-interdit qui la protège du regard du colonisateur et qui, se faisant, prend soin de sa moralité en accord avec les règles traditionnelles de la société patriarcale arabe. Par sa voix noyée dans le tumulte des voix des aïeules, Assia Djebar parvient au dévoilement et à l’exposition de la femme dans l’espace public, chargée d’une poétique vocale et physique. Mots clés : Culture, poétique, bivalence, oralité, dévoilement. Abstract : Writing in French, the language of the enemy and at the same time, the language of freedom, created for Assia Djebar, a problematic area. Faces several limitations of cultural origin, writing undergoes tension between two cultures: the tension between the French language and emotional desert of modernity, and Berber mother tongue of tradition. Besides language, the father bivalency marks the destiny of the novelist. The just-father, savior releases its harem girl by making study. The father-law, despite modernity, identifies with the father forbids that protects the eyes of the colonizer and, in doing so, takes care of his character in accordance with the traditional rules of Arab patriarchal society. By her voice drowned in the tumult of voices of grandmothers, Assia Djebar manages the unveiling and exposure of women in the public space, filled with a vocal and physical poetry.Item Autobiographie et idéal de l’homme dans l’écriture romanesque d’Amin Maalouf(Multilinguales, 2015) Abdelmalik AtamenaL’idée centrale de cet article est l’élément autobiographique qui se révèle être double dans l’oeuvre d’Amin Maalouf. D’une part, l’auteur projette sa conception du monde dans les personnages qu’il peint ; d’autre part, ces personnages servent de modèle à sa personnalité. Ce double rapport d’extériorisation et d’intériorisation est appelé en psychanalyse, projection et introjection. Ces paradigmes représentatifs nous permettent de suivre de plus près certains aspects de l’ « idéal de l’homme » qu’incarne l’auteur dans ses textes. Pour ce faire, l’accent sera mis sur deux éléments de cet idéal, « l’idéal de la sagesse » et « l’idéal pédagogique », que nous considérons comme les plus significatifs. The central idea of this article is that the autobiographical element in the work of Amin Maalouf 'appears in two facets: on the one hand, the author projects his conception of the world in the characters whom he paints. On the other hand, these characters serve the model of his personality. This rapport of externalization and internalization is called in psychoanalysis: projection and introjection. These representative paradigms permit us to follow closely, in the texts, certain aspects of “the ideal of man” that the author personifies. Thus, the focus will be on two elements of this ideal, “the ideal of wisdom” and “the pedagogical ideal” that we consider as significant.Item Cinema of Brutality: The Implications of Onscreen Violence on Algerian Secondary Schools’ Teenage Pupils(Journal of El-Nas, 2022) Walid KefaliAbstract The current study endeavors to shed light on the phenomenon of violence in Algerian secondary schools and traces some of its roots to the onscreen violence that pupils are exposed too while consuming cinematic productions or otherwise violent media content. It argues that cinema desensitized teenage pupils towards all kinds of violence via the excessive screening of graphic scenes and imagery without any warnings or PG Rated signs display. Additionally, the study makes use of survey conducted in 5 secondary schools in Khenchela province to uncover the traumatic effects of violence in movies and its implication on teenage pupils. Furthermore, the study examines the absence of PG rating signs on most channels and film sources viewed by teenagers without parental guidance and deploys content analysis of several top grossing box-office movies viewed by teenagers and account for violent scenery per film. More importantly, the study makes use Mise-en-scène analysis of several violent scenes from the prior movies and their effects on teenagers. Finally, the study concludes that onscreen violence undoubtedly plays a huge role in initiating teenagers to violence and desensitizing them towards brutality. Resumé La présente étude s'efforce de faire la lumière sur le phénomène de la violence dans les écoles secondaires algériennes et retrace certaines de ses racines dans la violence à l'écran à laquelle les étudiants sont également exposés lorsqu'ils consomment des productions cinématographiques ou des contenus médiatiques violents. Il soutient que le cinéma a désensibilisé les élèves adolescents à toutes sortes de violence via la projection excessive de scènes graphiques et d'images sans aucun avertissement ni affichage de panneaux classés PG. En outre, l'étude utilise une enquête menée dans cinq écoles secondaires de la province de Khenchela pour découvrir les effets traumatisants de la violence dans les films et son implication sur les élèves adolescents. En outre, l'étude examine l'absence de panneaux de classification PG sur la plupart des chaînes et sources de films visionnées par des adolescents sans surveillance parentale et déploie une analyse de contenu de plusieurs films au box-office les plus rentables visionnés par des adolescents et tient compte des scènes violentes par film. Plus important encore, l'étude utilise l'analyse Mise en scène de plusieurs scènes violentes des films précédents et leurs effets sur les adolescents. Enfin, l'étude conclut que la violence à l'écran joue sans aucun doute un rôle énorme dans l'initiation des adolescents à la violence et dans leur désensibilisation à la brutalité.Item Comprendre l'oral en classe de langue : De l’analyse à la pratique en classe de FLE(Revue El-Ryssala des études et recherches, 2023) BOUZIDI SourayaRésumé: Pour travailler avec des apprenants sur les documents sonores authentiques ; il faudrait, préalablement, se doter d'une démarche d'analyse pré pédagogique permettant de mieux comprendre le fonctionnement de ces derniers. Pour contribuer à l'élaboration d'une didactique dans ce domaine, nous proposerons de réfléchir à un modèle opérationnel, suffisamment simple, cohérent et rentable pour féconder une pratique pédagogique. En effet, toute analyse de terrain suppose un modèle sous-jacent. Or, en matière de compréhension orale, un tel modèle est à construire, du moins en didactique. Cette analyse ne prétend pas toutefois résoudre tous les problèmes posés par l'emploi des documents sonores en classe, ce qui nous a conduits à proposer une démarche pédagogique, en relation avec la méthode d'analyse Abstract: To work with learners on authentic sound documents; it would be necessary, previously, to be equipped with a pre-pedagogical analysis process allowing a better understanding of the functioning of these latter. To contribute to the development of didactics in this field, we will propose to think about an operational model, simple enough, coherent and profitable to fertilize a pedagogical practice. In fact, any field analysis assumes an underlying model. However, in terms of oral comprehension, such a model is to be built, at least in didactics. However, this analysis doesn’t claim to solve all the problems posed by the use of sound documents in the classroom, which has led us to propose a pedagogical approach, in relation to the method of analysis.Item Computer Mediated Communication Impact on EFL Learners’ Fluency(Ichkalat journal, 2020) Sabrina BAGHZOUAbstract The present study aims at investigating the impact of Computer Mediated Communication (CMC) on first year students’ oral fluency in an EFL classroom setting at the department of English in the University of Abbes Laghrour Khenchela. An Ex Post Facto research was conducted. We hypothesized that students who are exposed to a certain amount of computer mediated communication are more likely to produce more authentic conversations, in particular, and oral fluency, in general. To verify our hypothesis, we identified two groups among 40 students, one having our independent variable (CMC exposure) and the second relatively lacking it. To perform this selection, we conducted oral interviews with and administered a questionnaire to the students. Subsequently, to measure our dependent variable (oral fluency), we submitted the students to the speaking section of the TOEFL test. Analysis of the results revealed a significantly higher oral fluency amongst computer mediated communication users. From those findings we recommend implementing CMC tools and methods in EFL classroom settings to help increase oral fluency amongst EFL learners. الملخص: دف هذه الدراسة إلى دراسة تأثير التواصل بوساطة الحاسوب على الطلاقة الشفوية لطلاب السنة الأولى في قسم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة عباس لغرور خنشلة. قمنا بإجراء بحث أكس بوست فاكتو بعد أن افترضنا أن الطلاب الذين يتعرضون إلى قدر معين من التواصل بوساطة الكمبيوتر هم أكثر انتاجا لمحادثات أكثر واقعية على وجه الخصوص وأكثر طلاقة شفوية بشكل عام. للتحقق من فرضيتنا ، اخترنا مجموعتين من بين أربعين طالبًا ، إحداهما تحتوي على متغيرنا المستقل (التعرض لوسائل الاتصال الحاسوبية) والثانية تفتقر إليها نسبيًا لإجراء هذا الاختيار ، كما أجرينا مقابلات شفوية مع الطلاب وقمنا بإعداد استبيان بعد ذلك . لقياس المتغير التابع لدينا (الطلاقة الشفوية) ، عرضنا الطلاب إلى قسم التحدث في اختبار التوفل وكشف تحليل النتائج وجود طلاقة شفوية أعلى بكثير بين مستخدمي الاتصالات بوساطة الكمبيوتر. بناء على هذه النتائج ، نوصي بإدخال وسائل الاتصال بواسطة الحاسوب في المناهج و طرق التدريس في أقسام اللغة الإنجليزية للمساعدة في زيادة الطلاقة الشفوية بين متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.Item Cultural Representation in EFL Textbooks: An Analysis of “My Book of English Year Four” for Middle Schools in Algeria(مجلة دراسات وابحاث, 2021) Baghzou SabrinaAbstract : Culture and language are inseparable in their essence; therefore, any textbook developed for foreign language teaching should take into consideration its cultural aspects. The current study aims to investigate the cultural elements presented in the newly introduced English textbook designed for teaching 4th grade Middle School learners. Descriptive content analysis method, based on two coding schemes was adopted to codify the content. The results reveal that the textbook has promoted different dimensions of culture with a focus on products, perspectives and persons. The bias in favor of the source culture is obvious throughout the textbook in terms of the reading, writing and speaking input .Item Culture in EFL context: Teachers’ and Students’ perspectives Case Study: Khenchela University EFL Teachers and Students(Ichkalat journal, 2022-06-02) Baghzou SabrinaAbstract: Culture and language are closely related. So integrating culture in the EFL curriculum has been widely supported by many scholars and educators belong to applied linguistics and anthropology. For this, foreign language learning is often foreign culture learning. This study sets out during the academic year 2021-2022 to explore both English as foreign language teachers’ and students’ perspectives towards the importance of culture teaching at English department, Khenchela University. To this end, two questionnaires adapted from Sercu and el (2005) aimed to investigate teachers’ perspectives towards culture teaching; the researchers tried to expand this study and investigate both teacher’ and students’ attitudes, practices, and familiarity with the target culture. Regarding the importance of teaching culture, the results revealed that both teachers and students share positive attitudes. However, culture is still ignored in the classroom activities and disregarded in the curriculum. ترتبط الثقافة واللغة ارتباطًا وثيقًا. لذا فإن دمج الثقافة في منهج اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية كان مدعومًا على نطاق واسع من قبل العديد من العلماء والمعلمين الذين ينتمون إلى علم اللغة التطبيقي والأنثروبولوجيا. لهذا، غالبًا ما دف للتحقيق في وجهات نظر كل من معلمي يكون تعلم اللغة الأجنبية هو تعلم الثقافة الأجنبية. الدراسة الحالية 2022 بجامعة - وطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية تجاه أهمية تدريس الثقافة خلال العام الدراسي 2021 دف التحقيق في وجهات و اخرين ( 2005 ) (Sercu) خنشلة. ولهذه الغاية ، تم اقتباس استبيانين من سيركيو نظر المعلمين تجاه تدريس الثقافة ؛ حاول الباحثون توسيع هذه الدراسة والتحقيق في اتجاهات وممارسات كل من المعلمين والطلاب ومعرفتهم بالثقافة المستهدفة. فيما يتعلق بأهمية ثقافة التدريس في سياق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، أوضحت النتائج أن كلا من المعلمين والطلاب يتشاركون في المواقف الإيجابية. ومع ذلك، لا يزال يتم تجاهل الثقافة في المناهج الدراسيةItem Culture in EFL context: Teachers’ and Students’ perspectives Case Study: Khenchela University EFL Teachers and Students(Ichkalat journal, 2022) Ouchene NourelhoudaAbstract: Culture and language are closely related. So integrating culture in the EFL curriculum has been widely supported by many scholars and educators belong to applied linguistics and anthropology. For this, foreign language learning is often foreign culture learning. This study sets out during the academic year 2021-2022 to explore both English as foreign language teachers’ and students’ perspectives towards the importance of culture teaching at English department, Khenchela University. To this end, two questionnaires adapted from Sercu and el (2005) aimed to investigate teachers’ perspectives towards culture teaching; the researchers tried to expand this study and investigate both teacher’ and students’ attitudes, practices, and familiarity with the target culture. Regarding the importance of teaching culture, the results revealed that both teachers and students share positive attitudes. However, culture is still ignored in the classroom activities and disregarded in the curriculum. ترتبط الثقافة واللغة ارتباطًا وثيقًا. لذا فإن دمج الثقافة في منهج اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية كان مدعومًا على نطاق واسع من قبل العديد من العلماء والمعلمين الذين ينتمون إلى علم اللغة التطبيقي والأنثروبولوجيا. لهذا، غالبًا ما دف للتحقيق في وجهات نظر كل من معلمي يكون تعلم اللغة الأجنبية هو تعلم الثقافة الأجنبية. الدراسة الحالية 2022 بجامعة - وطلاب اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية تجاه أهمية تدريس الثقافة خلال العام الدراسي 2021 دف التحقيق في وجهات و اخرين ( 2005 ) (Sercu) خنشلة. ولهذه الغاية ، تم اقتباس استبيانين من سيركيو نظر المعلمين تجاه تدريس الثقافة ؛ حاول الباحثون توسيع هذه الدراسة والتحقيق في اتجاهات وممارسات كل من المعلمين والطلاب ومعرفتهم بالثقافة المستهدفة. فيما يتعلق بأهمية ثقافة التدريس في سياق اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية، أوضحت النتائج أن كلا من المعلمين والطلاب يتشاركون في المواقف الإيجابية. ومع ذلك، لا يزال يتم تجاهل الثقافة في المناهج الدراسية.Item De la peinture à l’écriture : naissance de « Femmes d’Alger dans leur appartement » d’Assia Djebar(Revue afak des sciences, 2022) Dalila BENHAFSIRésumé: Notre propos dans ce travail est de considérer les Femmes d’Alger dans leur appartement d’Assia Djebar en tant que recueil de nouvelles caractérisé par un rapport dialogique avec la peinture du moment et qu’emprunte son intitulé à deux tableaux de Delacroix et de Picasso, ancré dans ces toiles universelles. Cette édification se donne à voir comme un parcours narratif relatant l’histoire des femmes algériennes. L’objectif de ce travail est de dévoiler les modalités du passage de la peinture à l’écriture, tout en utilisant le code pictural comme un médiateur qui enrichit l’esthétique littéraire. Abstract : This paper deals with the study of AssiaDjebar’s Women of Algiers in their Apartment (Les Femmes d’Alger dans leur Appartement) as a collection of stories with a dialogical relationship with painting, namely the works of Picasso and Delacroix. Within a universal anchorage, this construction can be seen as a narrative journey relating the history of Algerian women. The aim of this work is to reveal the modalities of the passage from painting to writing through the use of the pictorial code. The latter is used as a mediator that enriches the literary aesthetics. We will attempt to analyze the connection that Djebar establishes between the Women of Algiers in art and the characters in her fiction..Item De La Poésie Aux Poèmes: Construire Le Continu De L’expérience Poétique Par Et Avec Les émotions Pour L’apprentissage Du Fle Au Primaire En Algérie.(معارف, 2017) Assia KellilRésumé En Algérie, au lendemain de l'indépendance, des réformes ont émergé dans le domaine de l'enseignement. La plus spectaculaire fut celle qui décrétait l'arabe moderne comme première langue du pays et par conséquent principal véhicule de l'action éducative. Elle augmentait son horaire et réduisait celui du français. Cette réforme devait nécessairement être accompagnée d'une nouvelle définition des rapports entre l'arabe moderne et la langue française, et d'une révision radicale des objectifs assignés à celle-ci. Le français acquiert le statut de langue étrangère (F.L.E). Cette nouvelle approche impliquait des objectifs autres et allait avoir comme conséquence un renouvellement des programmes et des techniques d'enseignement / apprentissage. Au cours des années, cette évolution s'est traduite par une connaissance carencée de la langue française. Le fossé entre ce qui devrait être théoriquement assimilé par les apprenants et ce qu'ils acquièrent effectivement, ne cesse de se creuser au fil des années, entraînant une dégradation de l'enseignement / apprentissage du FLE en général et de la poésie en particulier. Les émotions dans l’acquisition du français langue étrangère(FLE) se manifestent dans des pratiques de l’enseignement de la poésie au primaire en Algérie. Onze années passées à l’école en qualité d'institutrice, m’ont montré que lorsqu'on évoque la poésie, il s'agit de "faire comptine" ou "récitation", et dans certaines situations c'est la chanson qui prime, jamais la poésie, les poèmes encore moins le poème-théâtre. Cette expérience sensorielle passe par l’écoute et la voix (Martin, 2015). C’est par l’oralisation du poème que l’apprenant invente son grain de voix à chercher le ton plutôt que mettre le ton en écoutant et en s’écoutant: écouter l’intime (Berchoud, 2013).