Browsing by Author "Sabrina BAGHZOU"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item APPROACHES TO TEACHING WRITING IN EFL CONTEXT(Journal of Arabic Language Sciences and Literature, 2021) Sabrina BAGHZOUAbstract The writing skill has been considered as the most difficult and complex skill to be taught and acquired as well. The common concept between linguists and pedagogical specialists is that it is easier for second/foreign language learners to speak, listen and read L2 than write, since writing requires much more effort from language learners to be learned. Writing teaching methods have been developed in accordance with the development that affected English teaching methods and approaches. In the current article, two types of teaching methods are presented chronologically. The first type is the product approach followed by the process approach. The aim is to show and identify the theoretical and practical linguistic shifting from product/guided writing to process writing in teaching writing for second/foreign language learners. Product writing is a method of teaching writing, which emphasizes the students’ finished written product. It is termed a product-oriented approach which focuses on what to write and the rules of writing; the teacher is the only one who evaluates the final product; whereas the process writing approach puts emphasis on the composing process. It pays more attention to how the piece of writing is created through stages such as planning, drafting and revising. In the process approach, the teacher’s role has changed from an evaluator of the written product to a facilitator and participant in the writing process. ملخص باللغة العربية: تعتبر مهارة الكتابة من أصعب المهارات اكتسابا و تدريسا. المفهوم الشائع بين اللغويين والمتخصصين التربويين هو أنه من الأسهل لمتعلمي اللغة الثانية / الأجنبية التحدث والاس تماع وقراءة اللغة الثانية من كتابتها ، لأن الكتابة تتطلب مجهودًا أكبر بكثير من متعلمي اللغة ليتم اكتسابها. تم تطوير طرق تدريس الكتابة بما يتماشى مع التطور الذي حدث في طرق وأساليب تدريس اللغة الإنجليزية. في المقالة الحالية ، يتم تقديم نوعين من طرق التدريس بالترتيب الزمني. النوع الأول هو نهج المنتج ثم يليه النهج العملياتي. الهدف هو إظهار وتحديد التحول اللغوي النظري والعملي من كتابة المنتج / الموجهة إلى التركيز على عملية الكتابة في ذاتها في تعليم الكتابة لمتعلمي اللغة الثانية / الأجنبية. منهج المنتج هي طريقة لتعليم الكتابة والتي ترتكز على المنتوج المكتوب و النهائي. يطلق عليه نهج موجه نحو المنتج و يركز على ما يجب كتابته و على قواعد الكتابة ؛ و فيه يكون المعلم هو الوحيد الذي يقيم المنتج النهائي ؛ بينما يركز النهج العملياتي للكتابة على عملية التأليف لأنه يولي مزيدًا من الاهتمام لكيفية إنشاء القطعة المكتوبة عبر مراحل مثل التخطيط والصياغة والمراجعة. في هذا النهج تغير دور المعلم من مقيمم للمنتج المكتوب إلى ميسر ومشارك في عملية الكتابة.Item Computer Mediated Communication Impact on EFL Learners’ Fluency(Ichkalat journal, 2020) Sabrina BAGHZOUAbstract The present study aims at investigating the impact of Computer Mediated Communication (CMC) on first year students’ oral fluency in an EFL classroom setting at the department of English in the University of Abbes Laghrour Khenchela. An Ex Post Facto research was conducted. We hypothesized that students who are exposed to a certain amount of computer mediated communication are more likely to produce more authentic conversations, in particular, and oral fluency, in general. To verify our hypothesis, we identified two groups among 40 students, one having our independent variable (CMC exposure) and the second relatively lacking it. To perform this selection, we conducted oral interviews with and administered a questionnaire to the students. Subsequently, to measure our dependent variable (oral fluency), we submitted the students to the speaking section of the TOEFL test. Analysis of the results revealed a significantly higher oral fluency amongst computer mediated communication users. From those findings we recommend implementing CMC tools and methods in EFL classroom settings to help increase oral fluency amongst EFL learners. الملخص: دف هذه الدراسة إلى دراسة تأثير التواصل بوساطة الحاسوب على الطلاقة الشفوية لطلاب السنة الأولى في قسم اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بجامعة عباس لغرور خنشلة. قمنا بإجراء بحث أكس بوست فاكتو بعد أن افترضنا أن الطلاب الذين يتعرضون إلى قدر معين من التواصل بوساطة الكمبيوتر هم أكثر انتاجا لمحادثات أكثر واقعية على وجه الخصوص وأكثر طلاقة شفوية بشكل عام. للتحقق من فرضيتنا ، اخترنا مجموعتين من بين أربعين طالبًا ، إحداهما تحتوي على متغيرنا المستقل (التعرض لوسائل الاتصال الحاسوبية) والثانية تفتقر إليها نسبيًا لإجراء هذا الاختيار ، كما أجرينا مقابلات شفوية مع الطلاب وقمنا بإعداد استبيان بعد ذلك . لقياس المتغير التابع لدينا (الطلاقة الشفوية) ، عرضنا الطلاب إلى قسم التحدث في اختبار التوفل وكشف تحليل النتائج وجود طلاقة شفوية أعلى بكثير بين مستخدمي الاتصالات بوساطة الكمبيوتر. بناء على هذه النتائج ، نوصي بإدخال وسائل الاتصال بواسطة الحاسوب في المناهج و طرق التدريس في أقسام اللغة الإنجليزية للمساعدة في زيادة الطلاقة الشفوية بين متعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.Item The Application of Problem-based Learning in Literary Texts Classes and Learners’ Attitudes: A Correlational Study(Ichkalat journal, 2022) Sabrina BAGHZOUAbstract: The current study examined how students’ attitudes towards problem-based instruction are correlated with its level of application. Prior to this study, the researcher conducted a quasi-experiment with an intervention of PBL-based instruction in the literary texts classroom in the department of English. The current descriptive correlational study was then carried out in aims of unveiling students’ attitudes towards PBL-based activities in light of their perceptions about the extent to which PBL activities were applied. Thirty third year students at Abbess Laghrour University in Khenchela, Algeria responded to a survey measuring attitudes and perceived level of PBL practiced. Data analysis has revealed that, overall, students reported having practiced a sufficient amount of PBL activities, a few others who had failed to practice PBL activities sufficiently viewed them more negatively and benefited less from them, and their perceived level of practice is significantly correlated with their attitudes towards various PBL activities.