Browsing by Author "Nessraoui dounia zed"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item The Impact of Foreign Direct Investment on Employment- Empirical Evidence from Algeria(Journal of Financial, Accounting and Managerial StudiesVol 09, Number 02, 2022-06) Nessraoui dounia zed; Djebari AbdeldjalilThis study aims to examine the impact of foreign direct investment (FDI) in Algeria on employment in four critical sectors from 2002-2019, Using the Bounds Test of the ARDL method with cumulative sum control chart (CUSUM). The impact of gross domestic products (GDP) on employment also has been identified. The study found that there is no relationship between FDI and the four sectors at the long-run level. In the short -run, labor force dynamism in the four industries indicates a slight positive relationship with FDI. In both the short-run and long-run, GDP is negatively and significantly related to labor forces in the four sectors. تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من أثر الاستثمار الأجنبي المباشر على العمالة في الجزائر في أربع قطاعات اقتصادية حيوية خلال الفترة 2002 2019 باستخدام اختبار الحدود للإنحدار الذاتي لفترات الإبطاء الموزعة ARDL مع اختبار مراقبة الجودة الإحصائية (CUSUM). توصلت الدراسة إلى عدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الاستثمار الأجنبي المباشر والعمالة في القطاعات الأربعة في الأجل الطويل. أما في الأجل القصير، تشير ديناميكية القوى العاملة في القطاعات الأربعة إلى وجود علاقة ضئيلة بشكل إيجابي مع الاستثمارالأجنبي المباشرItem The Role of IWRM in Achieving Water Security: An Empirical Study in Khenchela Province (Algeria) Stations of Water Distribution and Treatment(Revue des sciences humaines de l’université Oum El BouaghVol 08, Number 01,P1439-1448, 2021-03) Nessraoui dounia zed; Benzouai Mohamed CherifThis study hypothesizes a causal relationship between the key elements of IWRM and water security. The results show three positive significant relationships, between economic efficiency, social equality, environmental sustainability and water security. تهدف هذه الدراسة إلى تحديد العلاقة بين تطبيق منهج الإدارة المتكاملة لموارد المياه وتحقيقالأمن المائي أظهرت النتائج ثلاث . علاقات موجبة ومعنوية بين الكفاءة الاقتصادية، المساواة الاجتماعية، الاستدامة البيئية والأمن المائي.Item The situation of sustainable development goals in the Arab States -a reference to Algeria(Journal of Contemporary Business and Economic Studies Vol.(05) No.(2), 2022-04-07) Nessraoui dounia zed; HabbazNahedThis study aimed to provide an extensive analysis of the progress made by the Arab States in general and Algeria in particular in achieving the sustainable development goals adopted in 2015, using the descriptive approach and content analysis method. The study found that the Arab States achieved 68% of the sustainable development goals in 2020, with the progress of 10% over 2019, reaching 58% of the sustainable development goals (17/17 goals, 100/169 goals). However, it should redouble efforts to achieve the 2030 agenda. Algeria has achieved Arab and African rankings of countries in terms of the sustainable development goal index. Nevertheless, analysis of the evolution of each development goal shows that Algeria has much to achieve in the area of sustainable development goals.Item Theoretical rooting of the relationship between information and communication technologies and institutional excellence(كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة عباس لغرور خنشلة, 2023-03) Nessraoui dounia zed; Nahed Hebbaz; Nessraoui dounia zedThe main objective of this paper is to propose a comprehensive and general framework for how to achieve organizational excellence through the optimal use of information and communication technology (TIC). The descriptive analytical approach was used to analyze the comparative literature and draw conclusions to reach the main objective. The study found a positive relationship between the dimensions of information and communication technology and the achievement of organizational excellence. Keywords: information; communication; technology; organizational excellence Abstract: The main objective of this paper is to propose a comprehensive and general framework for how to achieve organizational excellence through the optimal use of information and communication technology (TIC). The descriptive analytical approach was used to analyze the comparative literature and draw conclusions to reach the main objective. The study found a positive relationship between the dimensions of information and communication technology and the achievement of organizational excellence. Keywords: information; communication; technology; organizational excellence. Jel Classification CodesItem الملتقى الوطني حول : أهميةالتسويق الرقمي في التأثير على سلوكيات السائح الجزائري إتجاه السياحة الداخلية(كلية العلوم الإقتصادية والتجارية وعلوم التسيير جامعة تبسة, 2022-11-25) Nessraoui dounia zed; Hebbaz NahedThis paper focused on developments that have characterized the marketing field in recent years, where digital marketing methods and mechanisms have expanded, and traditional methods are no longer effective in today's great digital revolution. Digital marketing methods have spread mainly in the tourism sector, which in turn defines shifts in the industry associated with travel, bookings, holidays and vacations, which are made through search engines, Internet applications, simulations and virtual reality. The descriptive curriculum reviewed the theoretical literature on digital marketing and tourism. This paper found the multiplicity of digital marketing tools used to promote tourism between Websites, Social media, Chatbots, Augmented Reality (AR) and Virtual Reality (VR). ركزت هذه الورقة البحثية على التطورات التي تميز بها مجال التسويق في السنوات الأخيرة التي شهدت اتساع نطاق أساليب وآليات التسويق الرقمي، فلم تعد الأساليب التقليدية فعالة في ظل الثورة الرقمية الكبيرة التي يعيشها العالم اليوم. وقد انتشرت أساليب التسويق الرقمي خاصة في قطاع السياحة الذي يعرف بدوره تحولات في الصناعة المرتبطة بالأسفار والحجوزات والعطل والإجازات، والتي أصبحت تتم من خلال محركات البحث وتطبيقات الأنترنت والمحاكاة والواقع الافتراضي. تم استخدام المنهج الوصفي لاستعراض الأدبيات النظرية للتسويق الرقمي والسياحة الرقمية، وتوصلت هذه الورقة البحثية إلى تعدد أدوات التسويق الرقمي المستخدمة في الترويج للسياحة ما بين مواقع الويب، وسائل التواصل الاجتماعي، روبوتات الدردشة، الواقع المعزز ) AR ( والواقع الافتراضي ) VR