scientific events
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing scientific events by Author "منيرة قليل"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item الكتابة اللسانية التمهيدية العربية : قراءة في الوظيفة والهدف(جامعة الشاذلي بن جديد- الطارف, 2020) منيرة قليلملخص: يتشكل موضوع الكتابة اللسانية التمهيدية من خلال رصد النظريات اللسانية الحديثة ومبادئها العامة في دراسة اللغات البشرية ووصفها وتحليلها ، ولذلك تروم هذه الكتابة التيسيرية تقديم اللسانيات ومفاهيمها النظرية والمنهجية بصورة واضحة وبسيطة تعتمد الشرح والتبيان بصورة وأمثلة ورسومات بيانية ؛ قصد إثارة المتلقي العربي، وتزويده بمعرفة سليمة منهجا وموضوعا. ولهذا تمثلت الغاية التعليمية في مثل هذه الكتابات التبسيطية كأهم مسعى يستوجب تحقيقه من بين غايات متعددة عامة وأخرى خاصة؛ سواء كانت مرتبطة بالعناوين ، أم المقدمات، أم المادة المعرفية اللسانية، أم المنهج المعتمد فهل نجحت الكتابة اللسانية العربية التمهيدية في تبسيط المعرفة اللسانية للقارئ العربي؟ وما تجسيد الغايات التعليمية في هذه الكتابة؟ The subject of introductory linguistic writing is formed through monitoring modern linguistic theories and their principles in the study , description , and analysis of human languages. The refore , this facilitative writing intends to present linguistics and its theoretical and methodological concepts in a clear and simple way, that depends on explanation and illustration , with pictures,examples, and diagrams, in order to excite the arab recipient , and provide him with knowledge sound approach and theme .Therefore, the educational goal was represented in such simplified writings as the most important endeavor that must be achieved from among several goals , public and private, whether they are related to titles, introductions,linguistic cognitive, or the approved approach. Did the introductory Arabic linguistic writing simplify the linguistic knowledge of the Arabic reader? What is the level of embodiment of the educational goals in this writing?Item الملتقى الدولي الافتراضي حول: المناهج والأسس الفنية للكتابة المسرحية للطفل(جامعة محمد خيضر بسكرة, 2021) منيرة قليلإن التربية تسيم في إعداد الفرد لمحياة وتثبيت مفاىيمو حول الكثير من المعمومات والمعاني، مما يتطمب العمل عمى تكيف الفرد مع البيئة الاجتماعية ومع نفسو بمعنى تييئة الفرد لأن يكون كلاّ موحدا بأبعاده المعرفية والسموكية بشكل متوازن. وليذا أكدت أساليب التربية الحديثة في المؤسسات عمى الدور الفاعل لمفن ؛ كوسيمة لبناء التعممات المعرفية بعيدا عن الأساليب النمطية التمقينية ، وذلك بمسرحة المناىج التعميمية التي تسخّر المسرح لتجسيد القيم التربوية والاحتياجات النفسية لمتلاميذ. فالمسرح التربوي يعدّ ركيزة ىامة من ركائز الأنشطة التربوية المساىمة في شحذ طاقات الأطفال وتنمية مواىبيم ومدركاتيم الحسية والحركية ، وبمورة ذائقتيم الفنية والجمالية ، وبالتالي بناء شخصية واعية متكاممة قادرة عمى ربط النظري بالواقع العممي الممموس ومواجية المواقف الحياتية بشجاعة وثبات في طابع المتعة والفرح والمعب . لذا تسعى ىذه الد ا رسة إلى معرفة أثر التدريس باستخدام أسموب الد ا رما التعميمية في تحصيل قواعد المغة العربية Education contributes to preparing the individual for life and fixing his concepts about a lot of information and meaning, this requires working on the individual’s adaptation to the social environment and with himself, in order to be a person united cognitive and behavioral in a balanced manner ; that is why modern education methods in institutions emphasized the effective role of art , as a way to build cognitive and not rote stereotypes, by dramatizing educational curricula that use theater to embody the educational values and psychological needs of students. The educational theater is an important educational activity that contributes to filling the energies of children and developing their talents and sensory and kinesthetic perceptions.Therefore, this study seeks to know the impact of teaching using the method of educational drama in the collection of the rules of the Arabic language.